Zikir Dan Doa Selepas Solat Fardu



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Berzikir dan berdoa adalah amalan orang mukmin. Lidahnya sentiasa basah setiap masa dan ketika dengan zikir dan doa semata-mata mencari keredaan Allah SWT. mengharapkan kasih sayang dan pertolongan daripada-Nya.
Terutama apabila selesai mengerjakan solat fardu maka digalakkan berzikir dan berdoa sebagaimana yang diajarkan oleh Rasulullah SAW melalui hadis-hadisnya.
Imam asy-Syafi’e rahimahullah berkata di dalam kitabnya yang terkenal, al-Umm:
“Aku berpendapat bahawa seseorang imam dan makmum hendaklah mereka berzikir kepada Allah SWT di setiap kali selepas solat, dan hendaklah mereka merendahkan suara zikirnya, melainkan bagi seseorang imam yang mahu menunjuk ajar para makmumnya berkenaan zikir, maka dia boleh mengeraskan suara atau bacaan zikirnya, sehingga apabila dia telah mengetahui bahawa para makmum telah tahu, maka hendaklah dia kembali merendahkan suara zikirnya, kerana Allah ‘Azza wa Jalla berfirman :
وَلا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَلا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلا
Maksudnya : “Dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam solatmu dan janganlah pula merendahkannya.” (Surah al-Israa’ ayat 110)
Zikir-zikir tersebut adalah sebagaimana berikut:
Zikir Pertama :
أَسْتَغْفِرُ الله َ(ثلاث) اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ، وَمِنْكَ السَّلاَمُ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ
Maksudnya : “Aku minta ampun kepada Allah,” (dibaca tiga kali). Kemudian baca: “Ya Allah, Engkaulah pemberi keselamatan, dan dari-Mu keselamatan, Maha Suci Engkau, wahai Tuhan Yang Memiliki Keagungan dan Kemuliaan.” (Hadis Riwayat Muslim, 3/254, no. 931)
Zikir Kedua :
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ، اَللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ
Maksudnya : “Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya puji dan bagi-Nya kerajaan. Dia Maha Kuasa atas se-gala sesuatu. Ya Allah, tidak ada yang menghalang apa yang Engkau berikan dan tidak ada yang memberi apa yang Engkau cegah. Tidak berguna kekayaan dan kemuliaan itu bagi pemiliknya (selain iman dan amal sholehnya). Hanya dari-Mu kekayaan dan kemuliaan.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 3/348, no. 799 dan Muslim, 3/256, no. 933. at-Tirmidzi, 2/4, no. 275)
Zikir Ketiga :
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ. لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ، وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ، لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الْفَضْلُ وَلَهُ الثَّنَاءُ الْحَسَنُ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ
Maksudnya : “Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah, Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan pujaan. Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Tidak ada daya dan kekuatan kecuali (dengan pertolongan) Allah. Tiada Tuhan (yang hak disembah) kecuali Allah. Kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya. Bagi-Nya nikmat, anugerah dan pujaan yang baik. Tiada Tuhan (yang hak disembah) kecuali Allah, dengan memurnikan ibadah kepada-Nya, sekalipun orang-orang kafir membenci.” (Hadis Riwayat Muslim, 3/258, no. 935)
Zikir Keempat :
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda maksudnya : “Sesiapa yang membaca kalimat berikut di setiap selesai solat,
سُبْحَانَ اللهِ(33 ×) وَالْحَمْدُ لِلَّهِ (33 ×)وَاللهُ أَكْبَرُ (33 ×) لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ
“Maha Suci Allah (33 x), segala puji bagi Allah (33 x) . dan Allah Maha Besar. (33 x) , Tidak ada Tuhan (yang hak disembah) kecuali Allah Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan. Bagi-Nya pujaan. Dia-lah Yang Mahakuasa atas segala sesuatu.”
… maka akan diampuni kesalahannya, sekalipun seperti buih di laut.” (Hadis Riwayat Muslim, 3/262, no. 939. Dalam riwayat al-Bukhari disebutkan bertasbih (Subhanallah) 10x, Tahmid (Alhamdulillah) 10x, dan Takbir (Allahu Akbar) 10x. Kedua-duanya sahih daripada Nabi dan boleh dipilih yang mana sahaja untuk dibaca)
Zikir Kelima :
Membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naas setiap kali selesai solat (fardu) :
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (١) اللَّهُ الصَّمَدُ (٢) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (٣) وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (١) مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (٢) وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (٣) وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ (٤) وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (١) مَلِكِ النَّاسِ (٢) إِلَهِ النَّاسِ (٣) مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (٤) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (٥) مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاس
(Hadis Riwayat Abu Dawud, 2/86, an-Nasai 3/68. Lihat pula Sohih Sunan at-Tirmidzi, 2/8. Kumpulan ketiga-tiga surah ini dinamakan al-mu’awidzat – lihat Fathul Baari Syarah Sohih al-Bukhari, 9/62)
Zikir Keenam :
Membaca ayat Kursi (ayat ke 255 dari surah al-Baqarah) setiap kali selesai solat (fardu):
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
Maksudnya : “Sesiapa membacanya setiap selesai solat, tidak yang menghalanginya masuk Syurga selain mati.” (Hadis Riwayat an-Nasa’i dalam Amalul Yaum wal-Lailah No. 100 dan Ibnus Sunni no. 121, dinyatakan sahih oleh al-Albani dalam Shohih al-Jami’, 5/329 dan Silsilah Hadis Shohih, 2/697 no. 972)
Zikir Ketujuh :
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ. 10× بعد صلاة المغرب والصبح
Maksudnya : “Tiada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan, bagi-Nya segala puja. Dia-lah yang menghidupkan (orang yang sudah mati atau memberi roh janin yang akan dilahirkan) dan yang mematikan. Dia-lah Yang Mahakuasa atas segala sesuatu.”
Dibaca sepuluh kali setiap sesudah solat Maghrib dan Subuh. (Hadis Riwayat at-Tirmidzi 11/377,no. 3396. Beliau berkata: Hadis ini hasan ghoreeb Sahih)
Doa-doa Setelah Salam Dari Solat:
Doa Pertama :
Ummu Salamah berkata, “Bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam apabila selesai solat subuh baginda berdoa,
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً
Maksudnya : “Ya Allah! Sesungguhnya aku mohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang halal dan amal yang diterima.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah, 3/179, no. 915. Dinilai sahih oleh al-Albani)
Doa Kedua :
Sa’ad B. Abu Waqqash berkata, “Di setiap kali selesai solat, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam akan berdoa memohon perlindungan kepada Allah SWT dari beberapa perkara (dengan doa berikut):
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ اَلْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ اَلْجُبْنِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُرَدَّ إِلَى أَرْذَلِ اَلْعُمُرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ اَلدُّنْيَا، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ اَلْقَبْرِ
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat nyanyuk. Dan aku berlindung kepada-Mu dari fitnah dunia dan seksa kubur.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 19/470, no. 5897)
Doa Ketiga :
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda maksudnya : “Aku wasiatkan kepada kamu wahai Mu’adz, janganlah engkau tinggalkan pada setiap kali selesai solat untuk membaca (berdoa),
اَللَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
Maksudnya : “Ya Allah, bantulah aku dalam berzikir kepada-Mu (mengingati-Mu), mensyukuri nikmat-Mu, dan melakukan ibadah yang baik kepada-Mu.” (Hadis Riwayat Ahmad, 36/430, no. 22119. Al-Bukhari, Adabul Mufrad, 1/239, no. 690. Dinilai sahih oleh al-Albani dan Syu’aib al-Arnauth)
Doa Keempat :
Al-Baraa’ radhiyallahu ‘anhu berkata, “Bahawasanya apabila kami solat di belakang Rasulullah, kami lebih suka berada di saf sebelah kanannya kerana baginda akan menghadapkan wajahnya kepada kami. Dan aku mendengar baginda berdoa (dengan doa berikut),
رَبِّ قِنِي عَذَابَكَ يَوْمَ تَبْعَثُ أَوْ تَجْمَعُ عِبَادَكَ
Maksudnya : “Wahai Tuhan-Ku, jauhkanlah aku dari azab-Mu pada hari di mana Engkau membangkitkan hamba-hamba-Mu.” (Hadis Riwayat Muslim, 4/20, no. 1159)
Doa Kelima :
Abu Bakrah berkata, “Bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berdoa di akhir solatnya (dengan doa berikut),
اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكُفْرِ، وَالْفَقْرِ، وَعَذَابِ الْقَبْرِ
Maksudnya : “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kekufuran dan kefakiran. Aku berlindung kepada-Mu dari seksa kubur.” (Hadis Riwayat Ahmad, 34/52, no. 20409. Sanadnya kuat di atas syarat Muslim sebagaimana kata Syu’aib al-Arnauth)
Sahabat yang dimuliakan,
Marilah sama-sama kita berzikir, berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT tanda kita merendahkan diri kepada-Nya. Hanya mereka yang mengharapkan bantuan dan pertolongan daripada Allah SWT sahaja akan sentiasa istiqamah dengan zikir dan doa, bukan sahaja selepas solat fardu tetapi setiasa masa dan ketika lidahnya tidak putus-putus memuji dan memuja Allah SWT, mengagongkan nama-nama-Nya yang mulia dan meminta apa sahaja samaada perkara duniawi ataupun ukrawi.
The post Zikir dan Doa Selepas Solat Fardu appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/zikir-dan-doa-selepas-solat-fardu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
2 Amalan Sunnah Ini Selepas Solat Subuh Dan Maghrib Besar Manfaatnya Rileks Media

2 Amalan Sunnah Ini Selepas Solat Subuh Dan Maghrib Besar Manfaatnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 492 hits
Pertama Membaca sebanyak 10 kali dalam keadaan masih duduk tahiyat akhir dan tidak berkata kata sehingga selesai bacaan Tiada tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa tiada sekutu bagiNya BagiNya segala kerajaan dan segala pujian Dialah yang men...
Mawar Rashid Menanti Hari Suami Imamkan Sendiri Solat Hajat Doa Dipermudahkan Urusan Bersalin

Mawar Rashid Menanti Hari Suami Imamkan Sendiri Solat Hajat Doa Dipermudahkan Urusan Bersalin

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 585 hits
Menanti detik kelahiran bayi suami Mawar Rashid mengimamkan sendiri solat hajat Para peminat mendoakan agar proses bersalin akan berjalan lancar Suami Mawar Raf atau Raden Ahmad Faizal Yaakob yang merupakan adik kepada Datuk Fazley mengimam...
Selepas Solat Asar Beliau Keluar Sayu Ibu Penyelamat Yang Hilang Dedah Perangai Abdul Bari

Selepas Solat Asar Beliau Keluar Sayu Ibu Penyelamat Yang Hilang Dedah Perangai Abdul Bari

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 627 hits
KUALA TERENGGANU Seorang wanita anak perempuannya serta dua cucunya diselamatkan oleh tiga pemancing yang segera terjun ke Sungai Terengganu dekat Pulau Warisan selepas kenderaan pacuan empat roda Mitsubishi Storm yang mereka naiki menggelu...
4 Foto Sekitar Majlis Doa Selamat Mawar Rashid Raf Imamkan Sendiri Solat Hajat

4 Foto Sekitar Majlis Doa Selamat Mawar Rashid Raf Imamkan Sendiri Solat Hajat

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 545 hits
Peminat Mawar Rashid melahirkan rasa teruja dan tidak sabar mereka untuk menantikan kelahiran bayi pelakon tersebut dan suaminya Raf Yaakob Baru baru ini Raf Yaakob menerusi muat naik di Instagram nya telah berkongsi beberapa keping foto di...
Sarri Enggan Salam Guardiola Selepas Chelsea Dimalukan

Sarri Enggan Salam Guardiola Selepas Chelsea Dimalukan

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 342 hits
MANCHESTER 11 Feb Pengurus Chelsea Maurizio Sarri enggan berjabat tangan dengan Pep Guardiola selepas pasukannya dimalukan 6 0 oleh Manchester City dalam aksi Liga Perdana Inggeris hari ini City merampas kembali kedudukan pendahulu liga dar...
Impian 300 Orang Ke Eropah Musnah Rugi Hampir Rm2juta Selepas Ditipu Agensi Pelancongan Di Kajang

Impian 300 Orang Ke Eropah Musnah Rugi Hampir Rm2juta Selepas Ditipu Agensi Pelancongan Di Kajang

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 327 hits
LEBIH 300 individu kerugian hampir RM2 juta selepas pakej percutian murah yang mereka tempah dari sebuah agensi pelancongan di Kajang dibatalkan saat saat akhir dua hari lalu Agensi pelancongan yang menawarkan percutian ke benua Eropah itu ...
Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 468 hits
TAWAU 11 FEBRUARI 2019 Polis Tawau berjaya menahan suspek disyaki membakar kilang papan dan rumah kongsi pekerja 12 pintu di Batu 5 Jalan Apas kira kira pukul 4 pagi tadi Ketua Polis Daerah Tawau ACP Fadil Marsus berkata suspek warga Indone...
Kalau Ibu Dan Ayah Sudah Tiada Nanti Selepas Kebumikan Jangan Buru Buru Balik Lagi

Kalau Ibu Dan Ayah Sudah Tiada Nanti Selepas Kebumikan Jangan Buru Buru Balik Lagi

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 278 hits
Dulu orang tua pernah bilang Kalau ibu dan ayah sudah tiada nanti selepas kebumikan jangan buru buru balik lagi Tunggulah 10 15 menit karena di waktu itu malaikat akan datang Jika masih ada anaknya di atas kubur malaikat akan bertanya kepad...
Saham Utusan Melonjak 126 Selepas Umno Lepaskan Pegangan Saham

Saham Utusan Melonjak 126 Selepas Umno Lepaskan Pegangan Saham

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 420 hits
SAHAM Utusan Melayu Bhd dilaporkan melonjak secara mendadak hari ini dari nilai 11 sen kepada 26 sen atau sebanyak 126 dengan sejumlah 928 000 saham didagangkan setakat tempoh sehingga tengah hari hari ini lapor FMT Lonjakkan itu berlaku du...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats