Cara Scammer Merompak Duit Pesara Tanpa Sedar



Sekadar peringatan lembut.


Tan Sri, Dato Sri, Dato, Tuan, Puan yang dihormati sekalian.


Pesanan khidmat masyarakat dan nasihat kepada masyarakat Malaysia, pesara kerajaan, kawan kawan yang banyak simpanan di bank.

Mohon sebarkan ilmu ini sebanyak mungkin di group whatapps untuk rakan-rakan yang lain.
Tanpa pengetahuan anda boleh menjadi mangsa penipuan dengan mudah! Baca sehingga faham dan sampaikan ilmu ini kepada semua ahli keluarga tersayang .

Baru-baru ini di Malaysia, ramai mangsa telah ditipu sehingga menyebabkan kerugian ratusan juta ringgit.
Pesara polis juga tidak terkecuali daripada ditipu wang persaraan mereka.

Petua untuk mengelakkan kerugian besar:

Jangan simpan banyak wang dalam akaun yang mempunyai kemudahan dalam talian, pindahkan wang anda ke akaun yang tidak mempunyai kemudahan dalam talian dan tinggalkan sedikit sahaja dalam akaun dalam talian untuk perkara seperti pembayaran bil

Suspek boleh mencuri / menyedut wang anda, tinggalkan baki RM1.00 kepada anda. jadi kesian.

Bagaimanakah suspek mengambil wang simpanan atau pencen anda tanpa anda ketahui?
Kaedah 1
Akaun dalam talian anda tiba-tiba tidak boleh digunakan dan meminta anda memasukkan kata laluan baharu. Laman web yang anda lawati untuk memasukkan nombor pin atau kata laluan baharu sebenarnya adalah palsu dan milik penipu. Suspek boleh melihat nombor pin atau kata laluan yang baru anda masukkan. Suspek akan mengeluarkan semua simpanan anda melalui pemindahan dalam talian.
Kaedah 2
Anda terima whatapps jemputan untuk menghadiri majlis perkahwinan , anda klik terima atau klik tolak untuk hadir. Virus telah memasuki telefon anda. Suspek boleh membaca semua kandungan telefon anda. Sertakan maklumat perbankan dalam nota telefon anda.
Kaedah 3
Suspek menyamar sebagai polis di telefon anda mengatakan anda terlibat dalam aktiviti haram/ ada bungkusan J&T dengan dadah atas nama anda. Minta anda memindahkan simpanan anda ke akaun lain, jika tidak wang anda akan dirampas oleh polis (AMLA) untuk siasatan. Anda takut dan memindahkan semua simpanan anda ke akaun lain yang diberikan oleh suspek. Anda telah ditipu.
Kaedah 4
Buat anda ingin membayar/menyelesaikan tuntutan mahkamah, tetapi sebenarnya pautan atau tapak web yang anda lawati adalah milik suspek . Mereka boleh melihat anda memasukkan nombor pin dan kata laluan semasa membuat pembayaran. Wang anda akan dipindahkan semua.

Modus Operandi (MO) Kes Penipuan Lain :

1. Penipuan kerja sambilan
Suspek menawarkan pekerjaan sambilan di media sosial dan ditawarkan gaji. Tetapi anda diminta membayar wang untuk mendapatkan pakej kerja. Ada mangsa yang mengalami kerugian ratusan ribu dan hanya menerima gaji di bawah RM100.
2. Penipuan pelaburan
Pelaburan faktor syariah dan macam-macam lagi dalam Facebook khususnya. Labur RM5000 dalam masa 3 jam dan dapat RM50,000. Semuanya bohong. Ada mangsa kerugian mencecah jutaan ringgit.
3. Helah untuk membeli dan menjual barang di media sosial
Cth: Anda lihat iklan kereta vios 2015 dengan harga RM30K dimana harga pasaran RM50K. Anda dah bank in deposit dan full payment, tahniah baru dapat gambar kereta. Suspek akan menghilangkan diri selepas menerima wang tersebut.
4. Penipuan tawaran pinjaman
Anda melihat iklan pinjaman di media sosial. Sebelum mendapatkan pinjaman, anda diminta membayar yuran guaman, yuran pemprosesan dokumen, yuran jaminan dan banyak lagi. Ada mangsa yang ingin meminjam RM100K telah ditipu dan telah membayar wang pendahuluan sebanyak RM80K.
5. Penipuan cinta
Berhati-hati, anda jatuh cinta dengan penipu di media sosial. Suspek dari luar negara nak bagi hadiah emas atau barang berharga. Pada suatu hari anda menerima panggilan dari Kastam (Scammer) mengatakan barang anda sudah sampai di Kastam Malaysia, anda diminta membayar yuran pemprosesan dan macam-macam lagi.

6. Menyamar sebagai kawan atau saudara
 Anda menerima panggilan telefon daripada suspek yang menyamar sebagai rakan anda dan meminta untuk meminjam wang. Kini dengan teknologi AI, suspek boleh meniru 100% suara rakan anda. Selepas pemindahan wang, anda menyedari bahawa ia bukan kawan anda.
Jika anda telah ditipu, hubungi 997 NSRC dengan segera, semoga wang anda masih boleh dipulihkan.

Wang yang telah ditipu biasanya sukar untuk dikembalikan kerana suspek menggunakan akaun penagih dadah atau akaun keldai. Suspek akan segera mengeluarkan wang anda. Terdapat juga pemilik akaun yang menjadi mangsa penipuan pinjaman yang tidak wujud. Suspek meminta kad ATM dan nombor pin jika ingin meminjam wang.
Pandai-pandailah berjaga-jaga😊
Daripada:
DSP Wee Bee Seng
Pegawai Penyiasat Kanan,
Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor.
(0126690324)
Nota: 16 tahun pengalaman dalam menyiasat kes penipuan di Malaysia😊
www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2023/12/cara-scammer-merompak-duit-pesara-tanpa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Risau Duit Booking Rumah Lesap Ini 4 Cara Elak Duit Booking Rumah Hilang Macam Tu Je

Risau Duit Booking Rumah Lesap Ini 4 Cara Elak Duit Booking Rumah Hilang Macam Tu Je

papar berkaitan - pada 8/12/2023 - jumlah : 149 hits
Siapa yang tak penat bekerja teruk pagi petang siang dan malam kumpulkan duit untuk membeli rumah idaman kan Apabila duit booking beli rumah hilang macam tu je rasa marah pun ada Tetapi orang kepercayaan pun hilang sama dengan duit booking ...
Cara Keluarkan Duit Emadani Rm100 Cashout Dari Setel Tng Mae

Cara Keluarkan Duit Emadani Rm100 Cashout Dari Setel Tng Mae

papar berkaitan - pada 11/12/2023 - jumlah : 197 hits
Cara Keluarkan Duit Emadani RM100 Cashout dari ewallet setel touch n go TNG dan Mae Maybank Malaysia kini ke arah digitalisasi di mana beberapa aplikasi dompet digital diwujudkan dan diperkenalkan kepada rakyat Malaysia antaranya termasukla...
Cara Buat Duit Mudah Dengan Ecomobi Affiliate

Cara Buat Duit Mudah Dengan Ecomobi Affiliate

papar berkaitan - pada 16/12/2023 - jumlah : 204 hits
Apa itu ecomobi affiliate ini adalah sama macam platform shopee affiliate di mana kita promote link dan bila orang beli dan dapat barang yg betul baru kita dapat komisen Tapi ecomobi lagi mudah untuk daftar Mana lagi best antara shopee laza...
Walaupun Sediakan Servis Percuma Rupanya Macam Ini Cara Google Maps Buat Duit

Walaupun Sediakan Servis Percuma Rupanya Macam Ini Cara Google Maps Buat Duit

papar berkaitan - pada 16/12/2023 - jumlah : 167 hits
Kebanyakan dari kita menggunakan WhatsApp dan sering kali bertanya tanya bagaimana WhatsApp menghasilkan pendapatan Penggunaannya nampaknya percuma Sebenarnya terdapat satu lagi platform yang sangat berguna dan juga percuma iaitu Google Map...
Touch N Go Ewallet Cara Tebus Kredit Rm100 Emadani

Touch N Go Ewallet Cara Tebus Kredit Rm100 Emadani

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 415 hits
Seramai 10 juta warganegara Malaysia yang layak akan menerima kredit etunai sebanyak RM100 pada 4 Disember ini Ada beberapa syarat mudah yang membolehkan anda menebus jumlah ini jadi teruskan membaca untuk mengetahu lebih lanjut bagi anda m...
3 Cara Memindahkan Data Dari Smartphone Ke Laptop

3 Cara Memindahkan Data Dari Smartphone Ke Laptop

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 152 hits
Smartphone dan laptop adalah dua perangkat elektronik yang sering digunakan oleh banyak orang dalam kegiatan sehari hari Smartphone berfungsi sebagai alat komunikasi hiburan informasi dan lain lain Laptop berfungsi sebagai alat kerja belaja...
10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

10 Tanda Anxiety Dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 136 hits
10 Tanda Anxiety dan Cara Atasi Anxiety Secara Alami 15 Tahukah anda rasa takut yang melampau merupakan tanda awal anxiety Rasa takut bagi pesakit anxiety bukanlah takut hantu atau sebaliknya tanda umum bagi ini ialah rasa takut nak mati se...
Cara Buat Temujanji Hiv Test Kahwin Untuk Pra Perkahwinan Melalui Mysejahtera Dan Klinik Kkm

Cara Buat Temujanji Hiv Test Kahwin Untuk Pra Perkahwinan Melalui Mysejahtera Dan Klinik Kkm

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 196 hits
Bagi pasangan yang bakal berkahwin adalah disarankan untuk melakukan HIV test kahwin dan terutama pasangan muslim yang telah ditetapkan kewajipan untuk melakukan ujian saringan HIV Penting melakukan ujian saringan HIV kerana ia boleh memast...
Cara Bayar Cukai Tanah Online Dengan Mudah Untuk Pejabat Tanah 13 Negeri

Cara Bayar Cukai Tanah Online Dengan Mudah Untuk Pejabat Tanah 13 Negeri

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 197 hits
Cara Bayar Cukai Tanah Online Dengan Mudah Untuk Pejabat Tanah 13 Negeri 5 Pemilik tanah adalah dituntut untuk menyelesaikan bayaran cukai samada bayar cukai tanah online atau di kaunter pejabat tanah Setiap tahun terdapat tempoh wajib yang...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Tahniah Izzat Upkk

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Skandal Kawan Sekerja

Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut

Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024