Zahid Yakin Kekalkan Jawatan Nombor Satu Penganalisis


bharian.com.my
Oleh Noor Atiqah Sulaiman 
[email protected]
Januari 6, 2023 @ 12:56pm

Datuk Seri Dr Ahmad Zahid HamidiKUALA LUMPUR: Kesediaan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk dicabar dalam pemilihan parti menunjukkan keyakinan Presiden UMNO itu dalam mengekalkan jawatan bagi penggal baharu.

Kenyataan terbuka itu juga menunjukkan kematangan sebagai seorang Presiden yang membenarkan demokrasi, sekali gus menutup mulut individu yang mengatakan Timbalan Perdana Menteri itu cuba menyekat jawatan itu daripada dipertandingkan.

Pensyarah Kanan Fakulti Teknologi dan Informatik Razak, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali tidak menolak kemungkinan jika jawatan nombor satu itu dipertandingkan, ia akan membawa kesan kepada UMNO.

"Sekiranya Zahid kalah berkemungkinan Presiden baharu akan bawa haluan lain antaranya dengan membawa keluar UMNO daripada Kerajaan Perpaduan.

"Bagaimanapun, jika UMNO membawa haluan lain, Kerajaan Perpaduan masih mempunyai kerusi yang cukup untuk menjadi kerajaan dan tidak memberi kesan pada negara.

"Kemungkinan yang kedua adalah akan berlakunya perpecahan. Sebab itu ada beberapa pihak mencadangkan supaya jawatan nombor satu dan timbalan presiden tidak dipertandingkan.

"Kalau lihat pada rekod sebelum ini, mana-mana parti yang ada pertandingan untuk jawatan Presiden dan Timbalan Presiden berkemungkinan akan berpecah kerana terdapat ahli yang menentang pucuk pimpinan. Ini berlaku pada zaman Tun Dr Mahathir pada 1987, yang menubuhkan UMNO baharu serta Parti Melayu Semangat 46," katanya kepada BH, hari ini.

Sebelum ini, Ahmad Zahid yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah itu berkata beliau terbuka untuk dicabar oleh sesiapa sahaja yang berhasrat untuk memegang jawatan nombor satu parti itu pada pemilihan parti akan datang.

Tegasnya, sebelum ini beliau juga pernah dicabar dalam pemilihan pada 2018, namun kedua-dua pencabarnya gagal memperolehi undi yang banyak.

Pada Pemilihan UMNO 2018, Ahmad Zahid diangkat sebagai Presiden selepas Datuk Seri Najib Razak melepaskan kedudukan itu dan mengalahkan pencabarnya.

Ahmad Zahid memperoleh 93 undi, menewaskan empat pencabar termasuk Ketua Pemuda UMNO yang juga Ahli Parlimen Rembau ketika itu, Khairy Jamaluddin yang mendapat 51 undi dan veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah selaku Ahli Parlimen Gua Musang memperoleh 23 undi.

Dua lagi pencabarnya yang kurang dikenali iaitu ahli UMNO Bahagian Bandar Tun Razak, Mohamed Iqbal Maricair dan ahli UMNO Bahagian Iskandar Puteri, Mohd Yusof Musa@Jamaluddin, gagal memperoleh sebarang undi.

Mengulas lanjut mengenai perebutan jawatan dalam parti itu, Mazlan berkata seharusnya pertandingan itu tidak dilakukan bagi mengelakkan berlakunya perpecahan dalam parti.

Beliau berkata kebimbangan kini adalah sekiranya Presiden baharu akan membawa UMNO untuk bersama dengan Perikatan Nasional (PN) yang mana beliau beranggapan kombinasi itu kurang sepadan.

"UMNO dan PN ini kerusi mereka bertembung 100 peratus, sebab itu presiden pernah memaklumkan sekiranya UMNO bergabung dengan PN, parti itu akan menjadi kecil.

"Dalam PH ini, masyarakat Melayu tidak menyokong sangat jadi tidak ada guna mereka bertanding di kawasan Melayu seperti Terengganu, Kelantan dan sebagainya dan membiarkan UMNO sahaja yang bertanding di kawasan ini. Jadi UMNO melihat gabungan ini akan memberi laluan kepadanya.

"Namun jika bersama PN, macam mana nak beri laluan sebab itu kawasan PAS, sebab itu saya kira UMNO ini sudah kira untung rugi untuk bersama dengan PH, itu lebih baik daripada strategi," katanya.

Tambahnya, sekiranya kemenangan masih berpihak kepada Zahid, sudah tentu ia akan menjadi dendam kepada pihak yang cuba melawannya serta 'menghapuskan' pihak berkenaan.

"Ia boleh diumpamakan seperti menang jadi arang, kalah jadi abu. Apa yang penting kini adalah fokus kita baiki negara. Jika berlakunya pertukaran kerajaan mahupun percubaan untuk menubuh kerajaan lain, ia akan menyebabkan negara kembali tidak stabil," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/zahid-yakin-kekalkan-jawatan-nombor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Yakin Pertahan Jawatan Presiden Jika Dicabar Bukan Takbur

Zahid Yakin Pertahan Jawatan Presiden Jika Dicabar Bukan Takbur

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 93 hits
Nora MahparPUTRAJAYA Ahmad Zahid Hamidi membayangkan keyakinannya mempertahankan jawatan presiden jika dicabar pada pemilihan Umno akan datang Beliau menyuarakan keyakinan itu berdasarkan senario pemilihan Umno pada 2018 yang mana berlaku p...
Kalau Hishammudin Dilabel Pengecut Cuba Halang Jawatan Presiden Umno Ditandingi Juga Jadikan Zahid Hamidi Sama Pengecut

Kalau Hishammudin Dilabel Pengecut Cuba Halang Jawatan Presiden Umno Ditandingi Juga Jadikan Zahid Hamidi Sama Pengecut

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 70 hits
Berdasarkan rekod sejarah Zahid Hamidi adalah pemimpin yang berani dan tidak pernah kalah apabila bertanding dalam UMNO di peringkat pusat Beliau berani bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO pada 1996 walaupun lawannya ketika itu ada yang be...
Yakin Kekal Jadi Presiden Zahid Beri Isyarat Pemilihan Umno Akan Diawalkan

Yakin Kekal Jadi Presiden Zahid Beri Isyarat Pemilihan Umno Akan Diawalkan

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 158 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Pemilihan UMNO bagi memilih barisan kepimpinan parti yang baharu mungkin dijalankan lebih awal sebelum Jun tahun depan kata Datuk Seri Ahmad Zahid...
Zahid Yakin Perjanjian Kerjasama Antara Gabungan Politik Mampu Bertahan

Zahid Yakin Perjanjian Kerjasama Antara Gabungan Politik Mampu Bertahan

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 133 hits
TIMBALAN Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi yakin perjanjian persefahaman kerjasama antara gabungan parti politik dalam Kerajaan Perpaduan baru baru ini mampu bertahan untuk tempoh jangka panjang Presiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional...
Mustahil Zahid Hamidi Boleh Kalah Kenapa Perlu Takut Dengan Lawan Yang Tiada Jawatan

Mustahil Zahid Hamidi Boleh Kalah Kenapa Perlu Takut Dengan Lawan Yang Tiada Jawatan

papar berkaitan - pada 6/1/2023 - jumlah : 111 hits
Ikut logik dan hukum akal dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri yang disandangnya sekarang tiada sebab dan hampir mustahil Ahmad Zahid Hamidi tidak mampu mengekalkan jawatan Presiden UMNO yang sedang disandangnya Jawatan tersebut adalah n...
Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 140 hits
freemalaysiatoday com January 7 2023 7 30 AMKelayakan kepimpinan Ahmad Zahid Hamidi dilihat menjadi taruhan ekoran keputusan Bung Moktar Radin menarik balik sokongan kepada Hajiji Noor sebagai ketua menteri Sabah PETALING JAYA Presiden Umno...
Tak Berani Pecat 10 Mp Bn Adakah Zahid Takut Hilang Jawatan Tpm

Tak Berani Pecat 10 Mp Bn Adakah Zahid Takut Hilang Jawatan Tpm

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 122 hits
agendaily com13 01 2023Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim pastinya akan menyokong anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kekal sebagai Presiden UMNO demi survival politik dan kerusi Perdana Menteri yang telah lama diidam idamkan Sud...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai

Makanan Kucing Terbaik Kenapa Kucing Perlukannya

Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston