Zahid Tawar Diri Jadi Calon Pm Selepas Singkir Muhyiddin


AGENDA DAILY
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada sidang media bersama kem yang menyokongnya.
Teka-teki nama Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dinamakan dalam surat akuan diutus UMNO kepada Yang di-Pertuan Agong akhirnya terjawab selepas difahamkan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menawarkan dirinya sebagai calon Perdana Menteri (PM) baharu.
Sumber dalaman UMNO mendedahkan Zahid membuat tawaran tersebut semasa pertemuan rahsia dengan kem Ahli Parlimen (MP) menyokongnya, ia juga selari dengan pengakuan Setiausaha Agung, Datuk Seri Ahmad Maslan yang Zahid sudah bersumpah tidak akan bekerjasama dengan Anwar dan DAP.
Malah, susulan tawaran sebagai Perdana Menteri itu juga berjaya menyakinkan dua menteri untuk meletak jawatan, Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah dan Datuk Seri Noraini Ahmad baru-baru ini yang pada awalnya keberatan untuk mengikut keputusan parti.
“Inilah sebabnya mengapa pemimpin-pemimpin seperti Noraini Ahmad dan Shamsul Anuar Nasarah sanggup letakkan jawatan mereka dalam kerajaan,” kata sumber dipetik berkata dalam sebuah portal.
Terdahulu, Agenda Daily juga melaporkan berhubung sumpah Zahid yang didedahkan oleh MP Pontian semasa pertemuan yang diadakan secara tertutup.
Sumber itu berkata Zahid berikrar meyakinkan ahli-ahli Parlimen dari GPS, PAS dan Bersatu bagi meningkatkan jumlah sokongan supaya UMNO dapat “kembali menjadi pengemudi induk dalam kerajaan”.
Dalam pada itu, Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan juga dalam satu kenyataan menggesa supaya Majlis Tertinggi dan MP UMNO supaya bersatu menyokong Zahid, ia walaupun tidak menyatakan secara langsung merujuk kepada usaha untuk mengangkat Zahid sebagai PM tetapi menurut sumber Mohamad boleh menjadi orang tengah untuk mendamaikan dua kem yang berbeza pendapat dalam UMNO itu.
Menurut seorang lagi sumber berkata Zahid kini ragu-ragu sama ada Anwar akan dapat menggugurkan kes mahkamah terhadapnya kerana DAP yang berada dalam gabungan Pakatan Harapan (PH).
“Zahid juga tahu Anwar tidak boleh buat sesuka hati bebaskan dia kerana pemimpin dalam DAP seperti Tony Pua tidak akan berdiam diri,” kata sumber itu lagi.
Zahid sengaja dilihat senada dengan blok parti pembangkang khususnya dengan Anwar untuk menimbulkan retorik kerajaan gagal dan menderhaka, sebaliknya niat utamanya adalah bagi mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan dan dirinya ditabalkan sebagai PM.
Gerakan menjatuhkan kerajaan PN dilihat semakin giat dijalankan mutakhir ini kerana Zahid bakal berhadapan perbicaraan di mahkamah pada 24 Ogos nanti.
Pada masa ini UMNO hanya mempunyai 38 kerusi Parlimen. Beliau memerlukan sokongan daripada parti-parti lain dalam PN untuk menubuhkan kerajaan baharu yang akan dipayungi UMNO.
Menurut sumber dalaman UMNO, kem Zahid sedang giat memujuk MP PN untuk menyokong beliau sebagai PM menjelang Parlimen dibuka pada September ini.
Walau bagaimanapun, perancangan Zahid untuk mendapatkan sokongan majoriti dengan sokongan daripada MP PN dilihat sukar dicapai.
Muhyiddin difahamkan dikatakan bertegas dengan pendirian Bersatu untuk tidak bersekongkol dengan ‘kluster mahkamah’.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/zahid-tawar-diri-jadi-calon-pm-selepas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya Terdedah Zahid Tawar Diri Sebagai Pm Menggantikan Muhyiddin

Akhirnya Terdedah Zahid Tawar Diri Sebagai Pm Menggantikan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 171 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menawarkan diri untuk mencalonkan dirinya sebagai calon perdana menteri sekiranya usul undi percaya Dewan Rakyat bulan depan berjaya gulingkan Muhyiddin Yassin MalaysiaNow dimaklumkan oleh dua orang dalaman ...
Konspirasi Zahid Anwar Sejak 1998 Rancang Gulingkan Dr M Dan Kini Mahu Singkir Muhyiddin

Konspirasi Zahid Anwar Sejak 1998 Rancang Gulingkan Dr M Dan Kini Mahu Singkir Muhyiddin

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 162 hits
Jika pada 1998 Zahid berjuang separuh jalan kali ini ia berbeza kerana beliau tiada lagi pilihan selain memastikan Anwar naik sebagai Perdana Menteri dan tidak berundur seperti yang dilakukannya selepas ditahan bawah ISA Memandangkan suhu p...
Terkini 31 Ahli Parlimen Umno Dan Bn Kekal Taat Kepada Muhyiddin Tidak Kepada Zahid

Terkini 31 Ahli Parlimen Umno Dan Bn Kekal Taat Kepada Muhyiddin Tidak Kepada Zahid

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 190 hits
August 6 2021 Sebanyak 31 Ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional menyatakan pendirian untuk terus menyokong Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaak...
Zahid Isytihar Cukup Sd Untuk Tumbangkan Muhyiddin

Zahid Isytihar Cukup Sd Untuk Tumbangkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 140 hits
Majlis Kerja Tertinggi Umno hari ini mengatakan ia memilliki surat akuan bersumpah yang cukup daripada ahli ahli Parlimennya untuk menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin Yassin mengatakan perdana menteri sudah hilang majoriti untuk kekal...
Tarik Sokongan Daripada Pn Muhyiddin Ismail Sabri Dedah Zahid Tiada Hala Tuju Yang Jelas

Tarik Sokongan Daripada Pn Muhyiddin Ismail Sabri Dedah Zahid Tiada Hala Tuju Yang Jelas

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 267 hits
SHAH ALAM Tiada hala tuju yang jelas ketika membuat keputusan menarik sokongan daripada kerajaaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin punca ahli Parlimen UMNO tidak menyokong saranan Presiden UMNO Datuk Seri Dr A...
Mp Umno Kem Zahid Kunci Mulut Isu Tawar Diri Jadi Pm Tapi Tak Nafikan

Mp Umno Kem Zahid Kunci Mulut Isu Tawar Diri Jadi Pm Tapi Tak Nafikan

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 249 hits
agendadaily com11 8 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Beberapa Ahli Parlimen UMNO yang bersama dalam kem Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengunci mulut berhubung isu tawaran menjadi calon Perdana Menteri bagi menggantikan Tan Sr...
Umno Pertimbang Rampasan Kuasa Dalaman Untuk Singkir Muhyiddin Menurut Laporan

Umno Pertimbang Rampasan Kuasa Dalaman Untuk Singkir Muhyiddin Menurut Laporan

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 279 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Umno sedang mempertimbangkan rampasan kuasa dalaman yang akan menyaksikan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin disingkirkan tetapi kerajaan tetap utuh menurut satu laporan Singapura Straits Times melaporkan pemimpin B...
Muhyiddin Wajar Letak Jawatan Zahid Berita Harianmuhyiddin Wajar Dengar Nasihat Zahid

Muhyiddin Wajar Letak Jawatan Zahid Berita Harianmuhyiddin Wajar Dengar Nasihat Zahid

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 210 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin wajar meletakkan jawatan kerana mengingkari titah Yang di Pertuan Agong yang mahu semua Ordinan Darurat dibahas dan diungkaikan di Parlimen seiring dengan Perkara 150 Perlembagaan Persek...
Zahid Stop Blaming Me For Muhyiddin S Failure

Zahid Stop Blaming Me For Muhyiddin S Failure

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 178 hits
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi has hit out at critics who blamed him for being power hungry leading to the resignation of Tan Sri Muhyiddin Yassin as prime minister NSTP ASWADI ALIAS KUALA LUMPUR Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi has hit o...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Tebu Telur Setahun Di Raised Beds

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Flanders House By Saota In Belgium

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Geran Voc Jpj No

Dr M Claims Lawyers Barred From Secretive Batu Puteh Rci