Mp Umno Kem Zahid Kunci Mulut Isu Tawar Diri Jadi Pm Tapi Tak Nafikan


agendadaily.com11/8/2021
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Beberapa Ahli Parlimen (MP) UMNO yang bersama dalam kem Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengunci mulut berhubung isu tawaran menjadi calon Perdana Menteri (PM) bagi menggantikan Tan Sri Muhyiddin, bagaimanapun tidak menafikan berhubung pendedahan tersebut.

Agenda Daily menghubungi hampir tiga MP UMNO yang berada dalam kem Zahid mengakui terdapat pertemuan tertutup dengan Presiden UMNO itu tetapi enggan menjawab persoalan berhubung tawaran menjadi PM yang didedahkan.

“Ya, ada pertemuan tetapi ia sekadar pertemuan biasa bagi membincangkan strategi politik dengan Presiden… setakat itu sahaja, tidak ada perbincangan lain,” kata salah seorang MP yang enggan mendedahkan namanya.

Apabila ditanya berhubung tawaran tersebut, MP tersebut menjawab “Perkara itu perlu ditanya kepada Presiden sendiri, mungkin lebih elok dan molek Presiden membuat pengakuan tersebut sendiri daripada kami yang menjawabnya.”

Seorang lagi MP yang dihubungi mengesahkan kenyataan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan yang berkata Zahid sudah bersumpah dengan nama Allah tidak akan menyokong Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP, ia sekaligus menambah kepercayaan mereka terhadap Zahid.

“Ya, Presiden ada bersumpah depan kami Ahli-ahli Parlimen UMNO berhubung perkara tersebut seperti didedahkan Ahmad Maslan.

“Tindakan tersebut berjaya meredakan ketegangan dan keraguan terhadap tindakan seterusnya yang akan diambil Presiden selepas ini, ia juga membuktikan Presiden tidak berkomplot dengan Anwar untuk menjadikannya PM ke-9 seperti yang diwar-warkan sebelum ini,” kata MP tersebut.

MP UMNO yang ketiga dihubungi Agenda Daily pula tidak menafikan dan menjawab pendedahan berhubung tawaran Zahid sebagai PM ke-9, bagaimanapun berkata secara tradisinya Presiden adalah yang paling layak untuk menjadi PM seperti kebiasaan sebelum ini.

“Tradisi sebelum ini, Presiden yang akan menjadi PM apabila kerajaan dibentuk… saya tidak mahu mengakui Zahid ada menawarkan dirinya menjadi PM atau tidak, tetapi secara tradisinya memang Presiden lah yang akan menjadi PM seperti sebelum ini.

“Kalau untuk kepastian dan pengesahan, mungkin apabila tiba masanya nanti Presiden boleh membuat pengakuan beliau sendiri,” ujarnya.

Terdahulu, Agenda Daily mendedahkan punca nama Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dinamakan dalam surat akuan diutus UMNO kepada Yang di-Pertuan Agong kerana Zahid sudah menawarkan diri untuk menjadi PM baharu.

Sumber dalaman UMNO mendedahkan Zahid membuat tawaran tersebut semasa pertemuan rahsia dengan kem MP menyokongnya, ia juga selari dengan pengakuan Ahmad Maslan yang Zahid sudah bersumpah tidak akan bekerjasama dengan Anwar dan DAP.

Malah, susulan tawaran sebagai PM itu juga berjaya menyakinkan dua menteri untuk meletak jawatan, Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah dan Datuk Seri Noraini Ahmad baru-baru ini yang pada awalnya keberatan untuk mengikut keputusan parti.

Zahid sengaja dilihat senada dengan blok parti pembangkang khususnya dengan Anwar untuk menimbulkan retorik kerajaan gagal dan menderhaka, sebaliknya niat utamanya adalah bagi mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan dan dirinya ditabalkan sebagai PM baharu.

Gerakan menjatuhkan kerajaan PN dilihat semakin giat dijalankan mutakhir ini kerana Zahid bakal berhadapan perbicaraan di mahkamah pada 24 Ogos nanti.

Pada masa ini UMNO hanya mempunyai 38 kerusi Parlimen. Beliau memerlukan sokongan daripada parti-parti lain dalam PN untuk menubuhkan kerajaan baharu yang akan dipayungi UMNO.

Menurut sumber dalaman UMNO, kem Zahid sedang giat memujuk MP Perikatan Nasional (PN) untuk menyokong beliau sebagai PM menjelang Parlimen dibuka pada September ini.

Walau bagaimanapun, perancangan Zahid untuk mendapatkan sokongan majoriti dengan sokongan daripada MP PN dilihat sukar dicapai.

Muhyiddin difahamkan dikatakan bertegas dengan pendirian Bersatu untuk tidak bersekongkol dengan ‘kluster mahkamah’


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/mp-umno-kem-zahid-kunci-mulut-isu-tawar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahidi Sanggah Zahid Cuba Ajak Sokong Umno Tapi Tak Sokong Presiden

Zahidi Sanggah Zahid Cuba Ajak Sokong Umno Tapi Tak Sokong Presiden

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 198 hits
MALAYSIAKINIGesaan yang dibuat Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi agar ahli parlimen parti itu menarik balik sokongan kepada Muhyiddin Yassin namun kekal mendukung Perikatan Nasional adalah tidak praktikal kata seorang timbalan menteri Zahidi...
Naib Presiden Umno Kem Zahid Mahu Pm Nasihati Agong Bubar Parlimen Pula

Naib Presiden Umno Kem Zahid Mahu Pm Nasihati Agong Bubar Parlimen Pula

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 154 hits
agendadaily com12 8 2021Naib Presiden UMNO Datuk Seri Khaled Nordin mendesak Perdana Menteri menasihati Yang di Pertuan Agong membubarkan Parlimen Walaupun krisis kesihatan sedang melanda negara seorang Naib Presiden UMNO kem Datuk Seri Ahm...
Zahid Nominates Himself As Pm In Bid To Convince Party That Umno Will Return To Driver S Seat

Zahid Nominates Himself As Pm In Bid To Convince Party That Umno Will Return To Driver S Seat

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 187 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi has offered to nominate himself as the prime ministerial candidate in the event that the upcoming vote of confidence in Muhyiddin Yassin succeeds in toppling the latter MalaysiaNow has learnt from two party...
Ros Sahkan Zahid Hilang Kuasa Sebagai Presiden Umno

Ros Sahkan Zahid Hilang Kuasa Sebagai Presiden Umno

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 183 hits
Kepemimpinan Majlis Tertinggi Umno ketika ini hanya boleh berfungsi sebagai caretaker sehingga selesai pemilihan dan mesyuarat Agung Umno 2021 kata Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia Ketua Pengarah ROS Jasri Kasim berkata MT yang diket...
Apa Tindakan Umno Seterusnya Ini Jawapan Zahid

Apa Tindakan Umno Seterusnya Ini Jawapan Zahid

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 414 hits
Apa tindakan UMNO seterusnya ini jawapan Zahid Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kesal dengan tindakan segelintir pihak menimbulkan syak wasangka berhubung ketetapan parti itu menarik sokongan daripada kerajaan Perikatan Nasion...
Siti Sarah Selamat Bersalin Bayi Lelaki Tapi Masih Belum Sedarkan Diri

Siti Sarah Selamat Bersalin Bayi Lelaki Tapi Masih Belum Sedarkan Diri

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 267 hits
Selepas menjalani pembedahan penyanyi Siti Sarah selamat melahirkan seorang bayi lelaki kira kira jam 5 petang tadi di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia Cheras
Usai Bercerita Istri Pamit Tidur Tapi Ditemukan Gantung Diri

Usai Bercerita Istri Pamit Tidur Tapi Ditemukan Gantung Diri

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 177 hits
DT alias Damaris seorang ibu rumah tangga asal Dusun III Desa Oenuntono Kecamatan Amabi Oefeto Timur Kabupaten Kupang Nusa Tenggara Timur ditemukan tewas gantung diri dengan tali nilon di rumahnya Jumat tengah malam
Rakan Sulit Sokong 100 Tindakan Zahid Tapi Bukan Untuk Jadi Pm

Rakan Sulit Sokong 100 Tindakan Zahid Tapi Bukan Untuk Jadi Pm

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 141 hits
agendaily com4 8 2021Pakatan Harapan berterima kasih dan menyokong tindakan Zahid Hamidi dan seterunya di dalam MT UMNO yang kali ketiga mengumumkan tidak lagi bersama Perikatan Nasional Tindakan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dan seterun...
Zahid Beri Bayangan Ada Wakil Rakyat Umno Akan Jadi Katak

Zahid Beri Bayangan Ada Wakil Rakyat Umno Akan Jadi Katak

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 199 hits
August 5 2021 Dalam tempoh beberapa minggu ini rakyat akan melihat sama ada tragedi katak melompat berulang Iaitu tragedi hitam yang melanda negara selepas Pilihan Raya Umum Ke 14 pada 9 Mei 2018 Kena tahu sifat katak bukan saja saja melomp...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Zim Zim Ala Kazim



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti