Zahid Perlu Direhat Hingga Perbicaraan Kes Rasuah Selesai Pm Diberitahu


freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-January 26, 2023 10:46 PM
Ahmad Faizal Azumu meminta Perdana Menteri Anwar Ibrahim merehatkan timbalannya, Ahmad Zahid Hamidi susulan tindakannya memohon mendapatkan semula pasport antarabangsa secara kekal.
PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim digesa merehatkan Ahmad Zahid Hamidi daripada menjalankan tugas sebagai timbalan perdana menteri.

Timbalan Presiden Bersatu, Ahmad Faizal Azumu membuat gesaan itu bagi membolehkan presiden Umno itu memberi fokus kepada proses perbicaraan mahkamah, seterusnya membuktikan beliau tidak bersalah terhadap 47 tuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram melibatkan dana Yayasan Akalbudi, yang kini prosidingnya di peringkat pembelaan.

Gesaan itu susulan tindakan Zahid memohon untuk mendapatkan semula pasport antarabangsanya secara kekal kepada mahkamah bagi menjalankan tugas rasmi sebagai timbalan perdana menteri.

“Bagi memastikan perbicaraan kes di mahkamah diselesaikan tanpa kelewatan atau gangguan, Zahid digesa direhatkan daripada tugas sebagai timbalan perdana menteri.

“Ia berikutan permohonan difailkan Zahid kepada mahkamah untuk pasport beliau dikembalikan secara kekal, walaupun dokumen itu sebelum ini telah diserahkan bagi mematuhi syarat ikat jamin perbicaraan masih berlangsung, berkaitan 47 pertuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram dana Yayasan Akalbudi,” katanya dalam kenyataan.

Katanya, permohonan Zahid bagi mendapatkan pasport dengan alasan kepentingan negara bagi menjalankan tugas rasmi ke luar negara dilihat memberi tekanan kepada pihak mahkamah serta hakim dan akan menganggu proses perbicaraan.

“Walaupun ia menjadi kuasa mutlak hakim untuk memulangkan pasport berkenaan, namun bidang tugas dipegang Zahid dalam pentadbiran kerajaan ketika ini, akan memberi kesan kepada kuasa kehakiman untuk menjamin perbicaraan efisyen, lancar tanpa penangguhan.

“Pemulangan pasport berkenaan pastinya akan menyebabkan lebih banyak kelewatan dalam proses perbicaraan, dengan pelbagai alasan urusan tugas, seterusnya akan mengambil masa lebih lama untuk diselesaikan,” katanya.

Katanya, tindakan merehatkan Zahid juga bagi menjamin sistem kehakiman negara bebas dan adil, selain memastikan perbicaraan telus tanpa sebarang campur tangan dan penangguhan.

Terdahulu, Zahid memohon untuk mendapatkan semula pasport antarabangsa secara kekal bagi menjalankan tugas rasmi sebagai timbalan perdana menteri.

Menerusi afidavit sokongan permohonan itu, Zahid, 70, berkata permohonan tersebut adalah bersifat “bona fide” (berniat baik) dan hanya bertujuan untuk memohon kebenaran bagi pelepasan pasport agar beliau dapat menjalankan tugas rasmi dengan lancar.

Zahid yang juga menteri kemajuan desa dan wilayah berkata, beliau mempunyai beberapa kekangan untuk menjalankan tugas seperti menteri lain kerana tidak mempunyai akses kepada pasport tersebut.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/zahid-perlu-direhat-hingga-perbicaraan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dalam Wawancara Media Antarabangsa Anwar Disoal Berhubung Isu Kes Rasuah Zahid

Dalam Wawancara Media Antarabangsa Anwar Disoal Berhubung Isu Kes Rasuah Zahid

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 141 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Isu kes rasuah Timbalan Perdana Menteri yang dibicarakan di mahkamah antara menjadi soalan utama media antarabangsa terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim baru baru ini ...
Kuasa Sudah Ada Sanusi Cabar Zahid Tangkap Semua Ahli Politik Rasuah

Kuasa Sudah Ada Sanusi Cabar Zahid Tangkap Semua Ahli Politik Rasuah

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 90 hits
Pengerusi Perikatan Nasional Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mencabar Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya menangkap semua ahli politik di negara ini yang mengamalkan politik wang Tegasnya sebagai individu...
Malaysia Ketepi Tuntutan Sultan Sulu Kes Belum Selesai

Malaysia Ketepi Tuntutan Sultan Sulu Kes Belum Selesai

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 153 hits
Malaysia ketepi tuntutan Sultan Sulu kes belum selesaiPosted By on January 31 2023Tuntutan Kesultanan Sulu ke atas aset Petronas di luar negara berjaya diketepikan semalam melalui keputusan mahkamah Luxembourg Keputusan itu menurut Ahli Par...
Anwar Ibrahim Harus Henti Bicara Tentang Rasuah Jika Kes Zeti Dan Nazlan Pun Tidak Mampu Buka

Anwar Ibrahim Harus Henti Bicara Tentang Rasuah Jika Kes Zeti Dan Nazlan Pun Tidak Mampu Buka

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 213 hits
Semakin lama Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri semakin nipis kesabaran rakyat apabila masih belum ada apa apa tindakan dari kerajaan Anwar Ibrahim terhadap kes rasuah terbesar negara ia itu kes bekas Gabenor Bank Negara Tan Seri Zeti Az...
Kes Rasuah Zeti Dan Nazlan Ke Mana Mahathir

Kes Rasuah Zeti Dan Nazlan Ke Mana Mahathir

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 76 hits
Oleh Adam Malik Dalam cubaan mengalih perhatian terhadap kes semakan Datuk Seri Najib Razak hari ini yang mana berkemungkinan besar beliau sendiri sudah ketahui keputusan nya Tun Mahathir cuba perbodohkan orang UMNO lagi dengan kisah dongen...
Polis Korea Selatan Selesai Siasat Kes Rempuhan Itaewon

Polis Korea Selatan Selesai Siasat Kes Rempuhan Itaewon

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 89 hits
POLIS Korea Selatan sudah menyelesaikan siasatan yang mengambil masa berbulan bulan pada Jumaat mengenai rempuhan orang ramai yang membawa maut di kejiranan Itaewon ibu kota Seoul tahun lepas dengan 23 pegawai kerajaan dirujuk kepada pihak ...
Muda Zahid Tak Bertanggungjawab Sifatkan Kes Najib Pendakwaan Politik

Muda Zahid Tak Bertanggungjawab Sifatkan Kes Najib Pendakwaan Politik

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 144 hits
Parti Ikatan Demokratik Malaysia menyifat kenyataan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang mendakwa kes bekas perdana menteri Najib Razak sebagai pendakwaan politik dan terpilih boleh membawa implikasi terhakisnya kepercayaan rakyat terhadap...
Kes Zahid Saya Tak Mahu Dahului Mahkamah Kata Anwar

Kes Zahid Saya Tak Mahu Dahului Mahkamah Kata Anwar

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 91 hits
malaysiakini comDiterbitkan Feb 1 2023 4 36 PMKerjasama politik Perdana Menteri Anwar Ibrahim dengan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi terus menjadi tumpuan dalam wawancara media Bloomberg adalah yang terbaru menyoal pengerusi Pakatan Harapa...
Kes Zahid Hamidi

Kes Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 347 hits
APABILA ANUAR IBRAHIM BERKATA Kes Zahid Saya tak mahu dahului mahkamah kata AnwarBERERTIZAHID HAMIDI AKAN TERLEPAS
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus