Zahid Hamidi Tetap Berkuasa


 

Sejak beberapa hari lalu macam-macam keterangan di mahkamah yang dilapor media berhubung perbicaraan Ahmad Zahid Hamidi yang menghadapi pertuduhan rasuah. Banyak juga yang membuat kita angkat kening dan terbeliak biji mata. Proses mahkamah masih berjalan.
Bagaimanapun, sejak awal lagi pemimpin veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah, berpendapat selagi tidak dijatuhi hukuman bersalah, Zahid “berhak memegang jawatan presiden Umno”. Dalam lain perkataan, kata beliau, selagi Zahid belum didapati bersalah selagi itu beliau berhak memimpin Umno.
“Bagi saya tiada masalah untuk beliau memegang jawatan presiden. Mengikut undang-undang dia masih tidak bersalah”, Tengku Razaleigh dipetik berkata.

Jelas beliau bercakap berdasarkan prinsip “presumption of innocence” atau anggapan tidak bersalah yakni seseorang tertuduh dianggap tidak bersalah sehingga disabit bersalah.
Lalu, sehingga kini, kedudukan Zahid sebagai presiden Umno dilihat kukuh. Malah bertambah kukuh. Jawatan presiden tetap dalam genggaman kerana tiada siapa boleh mencabar untuk merampas jawatan itu pada masa terdekat ini.
Percubaan “merampas” hanya boleh dilakukan secara sah pada pemilihan parti. Tetapi sudah termaktub sekarang dalam perlembagaan Umno pemilihan parti akan hanya boleh diadakan enam bulan selepas pilihan raya umum. Ini berikutan Umno meminda perlembagaannya baru-baru ini.
“Saya dengar adanya suara-suara dalam kalangan kita (Umno) kononnya pindaan ini untuk menyelamatkan kedudukan Zahid Hamidi sebagai presiden. Suka saya tegaskan ia tidak benar,” kata beliau seperti dipetik FMT tempoh hari. Menurut beliau gesaan pindaan perlembagaan parti datang dari suara akar umbi.
Ada pemerhati politik melihat Umno sudah siap sedia untuk berdepan PRU15 dengan pindaan itu. Seperti kita tahu ada kumpulan dalam Umno (khususnya tim Zahid) mahu PRU15 diadakan segera manakala ada kumpulan yang kata sebaliknya.
Namun, apa pun, hakikatnya ialah dengan kekalnya jawatan presiden Umno, Zahid lah yang akan menandatangani watikah calon Umno-BN yang akan bertanding pada PRU15 kelak. Inilah yang dimaksudkan apabila dikatakan tadi kedudukan Zahid bertambah kukuh berikutan pindaan perlembagaan parti pada perhimpunan agung khas 15 Mei lalu.
Ringkas dikatakan, Zahid mempunyai kuasa dan berhak untuk menentukan siapa orang Umno bertanding siapa tidak, termasuk membuat keputusan sama ada Ismail Sabri Yaakob bertanding atau tidak. Namun, persoalan itu sudah pun terjawab jika Umno berpandukan kepada persetujuan Ismail diangkat sebagai “poster boy” pada pilihan raya kali ini. Berdasar ketetapan itu beliau akan bertanding. Tidak begitu?
Tanding pilihan raya adalah langkah awal paling penting bagi sesiapa dalam Umno yang mempunyai aspirasi untuk mengembangkan kerjaya politik, jadi menteri dan sebagainya. Apabila menang. Lebih tepat jika menang.
Bolehkah menang? Itu soal lain. Buat “permulaan” tanding dulu. Lepas “halangan” pertama dahulu. Dapatkan tempat. Jadi calon terlebih dahulu. Untuk itu pastikan ada dalam “the president’s good books”.
Ertinya pastikan presiden berkenan. Orang yang presiden “tak berapa gemar” berisiko tidak diberi watikah. Kesimpulannya tak jadi calon.
Tentulah ada golongan yang presiden tidak berkenan. Orang partinya yang tidak sehaluan, tidak senada, tidak seirama dengan beliau. Bukanlah rahsia besar wujud dalam Umno termasuk dalam kalangan pemimpin lama, berpengalaman, dan juga “ada nama” tidak “sebulu” dengan Zahid.
Tidak perlu sebut nama. Ramai yang bukan setakat boleh agak bahkan tahu kerana seperti dikatakan tadi ia bukan rahsia. Kalau rahsia pun ia “rahsia terbuka”.
Apa yang tim Zahid suka, mereka tidak suka. Apa yang Zahid mahu mereka tidak mahu. Zahid kata ini mereka kata itu. Ini membabitkan soal tindakan, langkah, dan hala tuju parti. Seperti mana-mana presiden, pasti Zahid memerlukan satu tim yang senada dan bersatu bawah kepimpinannya untuk ditawarkan kepada rakyat pada PRU15.
Oleh itu kuasa mengeluarkan watikah calon mewujudkan suatu “peluang” bagi Zahid mengenepikan orang yang tidak “sekepala” dengannya. Antara “alasan” ialah parti mahu menampilkan calon baharu, darah muda.
Memang boleh beliau lakukan namun ini akan pasti menyaksikan tindak balas daripada golongan yang percaya mereka layak dan wajib bertanding tetapi dicicirkan. Tindak balas yang boleh dijangka termasuk “mensabotaj” parti dan juga keluar Umno untuk menyertai parti lain menentang Umno.
Mampukah Umno menghadapi itu semua? Mungkin boleh mungkin juga tidak. Sebagai orang lama dalam politik adakah Zahid tergamak ambil langkah yang boleh memecahkan parti yang dalam keadaan “aman” pun dilihat sudah berpecah?
Pilihan lain yang Zahid ada ialah memilih orang yang tidak senada dengannya untuk jadi calon. Tentunya sebelum watikah diserah kompromi terjalin. Tidak ada jaminan “keamanan” akan berkekalan. Risiko “back to square one” tetap ada. Perbalahan dan ketidaksetujuan lama timbul semula apabila kemenangan tercapai. Itu pun saya ulangi, kalau menang.
Timbul persoalan yang tidak kurang penting. Adakah Zahid sendiri akan bertanding? Ini semua tahu bergantung kepada keputusan mahkamah. Sekadar menyatakan apa yang nyata. Tetapi perlu diingat Zahid menghadapi pelbagai tuduhan yang akan mengambil masa untuk didengar di mahkamah.
Lalu timbul persoalan tanding atau tidak, adakah wajar Zahid menjadi panglima apabila perang pilihan raya tercetus nanti? Ada pihak dalam Umno yang berpendapat kalau Umno bertarung pada pilihan raya dengan Zahid selaku presiden, ia akan memberi kesan negatif kepada parti oleh kerana kes mahkamah yang beliau hadapi.
Bagi Tengku Razaleigh, “ini terpulang kepada rakyat siapa nak kata positif siapa nak kata negatif”.
Lantas pelbagai perkiraan, bermacam kemungkinan mesti diteliti dan diambil kira. Silap langkah padah.
Jelas walaupun berkuasa besar, bukan senang jadi Zahid. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/05/zahid-hamidi-tetap-berkuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Mahathir Dakwa Zahid Hamidi Risau Kes Jenayah Di Mahkamah

Dr Mahathir Dakwa Zahid Hamidi Risau Kes Jenayah Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 246 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah menyuarakan kerisauannya berhubung kes kes jenayah yang dihadapi bekas timbalan perdana menteri itu di mahkamah ketika mereka mengadakan beberapa pertemuan Dr Mahathir ...
Uksb Akui Beri Sg 200 000 Sg 520 000 Sebulan Kepada Zahid Hamidi

Uksb Akui Beri Sg 200 000 Sg 520 000 Sebulan Kepada Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 159 hits
malaysiakini comDiterbitkan May 18 2022 4 32 PMBekas Pengarah Ultra Kirana Sdn Bhd mengesahkan di Mahkamah Tinggi di Shah Alam bahawa syarikatnya menghantar wang tunai setiap bulan dalam Dolar Singapura kepada bekas Timbalan Perdana Menteri...
Zahid Hamidi Dibayar Sg 200 000 Tunai Setiap Bulan Akui Ultra Kirana

Zahid Hamidi Dibayar Sg 200 000 Tunai Setiap Bulan Akui Ultra Kirana

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 158 hits
Bayaran SG 200 000 sebulan bermula pada hujung tahun 2014 dan berterusan sehingga pertengahan 2015 Dalam tempoh itu kami ada pergi ke rumah beliau di Country Heights Kajang dan dalam perjumpaan itu Datuk Seri Zahid meminta sumbangan bulanan...
Selangor Mb Harun Idris Was Convicted And Jailed For The Same Crime As Zahid Hamidi

Selangor Mb Harun Idris Was Convicted And Jailed For The Same Crime As Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 372 hits
In the 1970s Selangor MB Datuk Harun Idris was convicted and jailed for corruption He was accused of accepting a bribe of RM250 000 for approving state land to a foreign bank Actually it was Umno Selangor that received the political donatio...
Apa Kaitan Gabungan Kesturi Dengan Wang Diberi Kepada Zahid Hamidi

Apa Kaitan Gabungan Kesturi Dengan Wang Diberi Kepada Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 113 hits
1 Bekas Pengarah Ultra Kirana Sdn Bhd Harry Lee Vui Khun bagi tahu Mahkamah Tinggi di Shah Alam semalam dia hantar duit tunai tiap tiap bulan dalam mata wang dolar Singapura kepada bekas Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dari 2014...
Pesanan Mesra Untuk Zahid Hamidi Berhenti Sajalah Sebagai Presiden Umno

Pesanan Mesra Untuk Zahid Hamidi Berhenti Sajalah Sebagai Presiden Umno

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 129 hits
Selain Tun Mahathir Mohamad telah menyatakan kesediaan untuk berdepan dengan Ahmad Zahid Hamidi di mahkamah berhubung dakwaannya bahawa Presiden UMNO itu pernah meminta campurtangan beliau berkaitan kes mahmamah yang sedang dihadapinya beka...
Rentasan 1128 Gempar Tercabar Dengan Pm 9 Zahid Hamidi Bakal Singki

Rentasan 1128 Gempar Tercabar Dengan Pm 9 Zahid Hamidi Bakal Singki

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 158 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 11281 APA ERTI KESTABILAN POLITIK BAGI UMNO 2 LOJI SIAP AIR TAK ADA 3 APABILA ORANG NOMBOR SATU TIDAK JADI KETUA EKSEKUTIF 4 PAS PATUT BUBAR KATA UMNO
Kah Kah Kah Orang Umno Apa Tau Pinda Perlembagaan Umno Elak Perpecahan Atau Zahid Hamidi Takut Hilang Jawatan

Kah Kah Kah Orang Umno Apa Tau Pinda Perlembagaan Umno Elak Perpecahan Atau Zahid Hamidi Takut Hilang Jawatan

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 146 hits
PINDA PERLEMBAGAAN UMNO ELAK PERPECAHAN ATAU ZAHID HAMIDI TAKUT HILANG JAWATAN Hari ini UMNO akan mengadakan Perhimpunan Agung Khas atau EGM bagi tujuan meminda perlembagaannya iaitu pemilihan parti hanya akan diadakan enam bulan selepas PR...
Zahid Hamidi Can Now Decide Ismail Sabri S Future

Zahid Hamidi Can Now Decide Ismail Sabri S Future

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 160 hits
But then to be able to get a royal pardon Zahid must first go to jail The Agong cannot pardon someone who has not yet been convicted and gone to jail Hence ironically Zahid s only hope for freedom is to first get convicted and go to jail Th...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional