Zahid Hamidi Dibayar Sg 200 000 Tunai Setiap Bulan Akui Ultra Kirana



"Bayaran SG$200,000 sebulan bermula pada hujung tahun 2014 dan berterusan sehingga pertengahan 2015. Dalam tempoh itu, kami ada pergi ke rumah beliau (Ahmad Zahid) di Country Heights, Kajang dan dalam perjumpaan itu Datuk Seri Zahid (Ahmad Zahid) meminta sumbangan bulanan dinaikkan. Selepas berbincang dengan Wan Quoris (Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani, Pengarah UKSB) dan David Tan, kami bersetuju untuk (memberi) SG$300,000 sebulan.
"Kemudian pada 2017, Datuk Seri Zahid meminta untuk berjumpa kami berdua di kediaman peribadinya. Dalam pertemuan itu juga Datuk Seri Zahid meminta bayaran bulan dinaikkan berikutan pilihan raya umum akan diadakan.
"Selepas berbincang dengan Wan Quoris dan David Tan, kami bersetuju untuk menaikkan bayaran bulanan daripada SG$300,000 kepada SG$520,000 sebulan," katanya....
MalaysiaNow melaporkan.. Mahkamah Tinggi diberitahu bahawa Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) telah menaja bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi melancong ke luar negara, sambutan ulang tahun isterinya dan hari raya.
Bekas pengarah UKSB Harry Lee Vui Khun berkata penajaan itu merupakan keutamaan sumbangan bulanan daripada syarikat tersebut dari 2014 hingga 2018.
“Terdapat juga beberapa bulan kami tidak membuat bayaran tetapi kami telah menggandakan bayaran pada bulan berikutnya untuk menampung bulan yang kami terlepas.
“Secara peribadi saya tidak menyimpan rekod pembayaran itu namun saya tahu David Tan (pengurus pentadbiran UKSB dari 2012 hingga 2018) menyimpan lejar mengenai bayaran bulanan itu yang ditunjukkannya kepada saya dari semasa ke semasa,” katanya ketika membaca pernyataan saksi dalam pemeriksaan utama oleh timbalan pendakwa raya (DPP) Abdul Malik Ayob.
Terdahulu, saksi pendakwaan ke-15 itu mengesahkan bahawa UKSB telah menyerahkan wang tunai secara bulanan berjumlah antara S$200,000 dan S$520,000 kepada Zahid dari 2014 kepada 2018 berhubung Kontrak Sistem Visa Luar Negara (VLN).
Sebelum ini, saksi ketiga pendakwaan iaitu bekas timbalan setiausaha bahagian hal ehwal imigresen kementerian dalam negeri Siti Jalilah Abd Manap memberitahu mahklamah bahawa Zahid telah melanjutkan kontrak UKSB bagi projek VLN meskipun kontrak sedia ada sah untuk tempoh tiga tahun lagi.
Menjelaskan bagaimana sumbangan itu bermula, Lee berkata Zahid telahy membayangkan bahawa beliau memerlukannya untuk dana politik dan meminta saksi tersebut membantu dalam hal berkaitan Umno.
“Wang tunai itu disediakan oleh Tan. Setelah siap, Tan akan memberikan sampul mengandungi wang itub dan saya akan menghantarnya. Biasanya, kami bertiga iaitu Wan Quoris (Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani – pengarah UKSB), David Tan dan saya akan pergi sendiri ke rumah Zahid nsmun hanya seorang yang diberikan tanggungjawab menyerahkan wang itu.
Saksi itu berkata tarikh penghantaran wang itu tidak ditetapkan dan bergantung kepada keselesaan Zahid.
Beliau berkata meskipun pembayaran itu dikatakan untuk dana politik, UKSB tidak pernah memasukkannya ke akaun Umno atau diberikan resit atau perakuan bagi pembayaran tersebut.
Lee juga berkata UKSB tidak akan memberikan wang itu kepada Zahid jika beliau tidak memintanya.
Beliau berkata kali pertama bertemu Zahid ialah pada Mei 2013 di Hospital Tawakal ketika anak presiden Umno itu kemalangan dan dirawat di situ.
Zahid, 69, berdepan 33 pertuduhan menrima rasuah berjumlah S$13.56 juta daripada UKSB ketika menjadi menteri dalam negeri untuk melanjutkan kontrak syarikat itu sebagai pengendali perkhidmatan pusat sehenti (OSC) di China dan membekalkan sistem VLN serta mengekalkan perjanjian kontrak bagi membekalkan sistem bersepadu VLN kepada syarikat sama oleh KDN.
Bagi tujuh lagi pertuduhan, Ahmad Zahid didakwa meminta S$1,150,000, RM3 juta, EURO15,000 dan AS$15,000 daripada syarikat sama yang mempunyai kaitan dengan tugas rasmi beliau.
Beliau didakwa melakukan semua kesalahan itu di Seri Satria, Presint 16, Putrajaya serta Country Heights Kajang antara Oktober 2014 dan Mac 2018.
Perbicaraan di hadapan hakim Mohd Yazid Mustafa bersambung hari ini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/05/ultra-kirana-akui-bayar-zahid-sg200000.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Uksb Akui Beri Sg 200 000 Sg 520 000 Sebulan Kepada Zahid Hamidi

Uksb Akui Beri Sg 200 000 Sg 520 000 Sebulan Kepada Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 159 hits
malaysiakini comDiterbitkan May 18 2022 4 32 PMBekas Pengarah Ultra Kirana Sdn Bhd mengesahkan di Mahkamah Tinggi di Shah Alam bahawa syarikatnya menghantar wang tunai setiap bulan dalam Dolar Singapura kepada bekas Timbalan Perdana Menteri...
Awalnya Memang Berat Susah Isteri Haqiem Rusli Kongsi Pengalaman 8 Bulan Berhijab Akui Belum Sempurna

Awalnya Memang Berat Susah Isteri Haqiem Rusli Kongsi Pengalaman 8 Bulan Berhijab Akui Belum Sempurna

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 329 hits
Isteri kepada penyanyi Haqiem Rusli Anis Sofea berkongsi pengalamannya mula mengenakan hijab sejak lapan bulan yang lalu Menurut Sofea atau nama sebenarnya Wan Anis Sofea Wan Zamzuri 20 pada awalnya dia merasa berat untuk kekal istiqamah me...
Pesanan Mesra Untuk Zahid Hamidi Berhenti Sajalah Sebagai Presiden Umno

Pesanan Mesra Untuk Zahid Hamidi Berhenti Sajalah Sebagai Presiden Umno

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 129 hits
Selain Tun Mahathir Mohamad telah menyatakan kesediaan untuk berdepan dengan Ahmad Zahid Hamidi di mahkamah berhubung dakwaannya bahawa Presiden UMNO itu pernah meminta campurtangan beliau berkaitan kes mahmamah yang sedang dihadapinya beka...
Rentasan 1128 Gempar Tercabar Dengan Pm 9 Zahid Hamidi Bakal Singki

Rentasan 1128 Gempar Tercabar Dengan Pm 9 Zahid Hamidi Bakal Singki

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 159 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 11281 APA ERTI KESTABILAN POLITIK BAGI UMNO 2 LOJI SIAP AIR TAK ADA 3 APABILA ORANG NOMBOR SATU TIDAK JADI KETUA EKSEKUTIF 4 PAS PATUT BUBAR KATA UMNO
Dr Mahathir Dakwa Zahid Hamidi Risau Kes Jenayah Di Mahkamah

Dr Mahathir Dakwa Zahid Hamidi Risau Kes Jenayah Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 246 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah menyuarakan kerisauannya berhubung kes kes jenayah yang dihadapi bekas timbalan perdana menteri itu di mahkamah ketika mereka mengadakan beberapa pertemuan Dr Mahathir ...
Benar Benar Besarkah Jiwa Zahid Hamidi

Benar Benar Besarkah Jiwa Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 130 hits
Antara intipati ucapan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi ketika Perhimpunan Agung Khas Ahad lalu ialah memberi ingatan kepada pemimpin pemimpin yang telah lama menjadi wakil rakyat agar sedia untuk digugurkan dalam PRU15 akan datang Katanya ...
Apa Kaitan Gabungan Kesturi Dengan Wang Diberi Kepada Zahid Hamidi

Apa Kaitan Gabungan Kesturi Dengan Wang Diberi Kepada Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 114 hits
1 Bekas Pengarah Ultra Kirana Sdn Bhd Harry Lee Vui Khun bagi tahu Mahkamah Tinggi di Shah Alam semalam dia hantar duit tunai tiap tiap bulan dalam mata wang dolar Singapura kepada bekas Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dari 2014...
Selangor Mb Harun Idris Was Convicted And Jailed For The Same Crime As Zahid Hamidi

Selangor Mb Harun Idris Was Convicted And Jailed For The Same Crime As Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 372 hits
In the 1970s Selangor MB Datuk Harun Idris was convicted and jailed for corruption He was accused of accepting a bribe of RM250 000 for approving state land to a foreign bank Actually it was Umno Selangor that received the political donatio...
Zahid Terima Wang Tunai 40 Kali Dalam Tempoh 4 Tahun

Zahid Terima Wang Tunai 40 Kali Dalam Tempoh 4 Tahun

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 255 hits
Bayaran SGD200 000 sebulan bermula pada hujung tahun 2014 dan berterusan sehingga pertengahan 2015 Dalam tempoh itu kami ada pergi ke rumah beliau di Country Heights Kajang dan dalam perjumpaan itu Datuk Seri Zahid meminta sumbangan bulanan...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin