Zahid Hamidi Lebih Berat Berbanding Najib Sediakah Pengundi Pru15 Menangkan Bn




 Ketika BN kalah pada PRU14 lalu, Presiden UMNO waktu itu, Najib Razak sedang terhimpit rapat dengan skandal 1MDB yang menggegarkan dunia.
Mahu tidak mahu, harus diakui penolakan rakyat terhadap UMNO dan BN pada waktu itu adalah bererti penolakan pengundi kepada pemimpin yang mempunyai skandal.
Oleh kerana yang dimahukan rakyat untuk memimpin negara dan kerajaan adalah pemimpin yang bersih, tidak rasuah, tidak terlibat skandal dan tidak memalukan negara, maka sebab itulah UMNO dan BN telah ditolak oleh pengundi.
BN buat pertama kali ditolak pada PRU 2018 itu seiring dengan Najib yang merupakan Presiden UMNO pertama yang mempunyai skandal yang memalukan negara.
Mendepati PRU15 akan datang, Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi walaupun tidak terlibat dalam apa-apa skandal sebesar 1MDB sebagaimana Najib, tetapi beliau sedang berdepan perbicaraan atas 87 pertuduhan rasuah, salah guna kuasa dan penggubahan wang haram.
Meskipun di peringkat perbicaraan ini kita belum boleh mengatakan beliau sebagai bersalah, realitinya kedudukan Zahid Hamidi adalah lebih berat jika dibandingkan dengan Najib ketika PRU14 dahulu.
Berbanding Najib ketika 2018 itu, beliau hanya dikaitkan dengan skandal 1MDB, namun belum dibawa kepada sebarang pertuduhan di mahkamah.
Sebaliknya, Zahid Hamidi bukan saja sedang dibicarakan di mahkamah, bahkan jika diikuti keterangan beberapa saksi dalam perbicaraan kesnya, sama ada berkaitan Yayasan Akalbudi atau Sistem Visa Luar Negara, pasti ramai yang geleng kepala dibuatnya melihatkan bagaimana rasuah itu didedahkan telah berlaku.
Selain itu, dengan kedudukan Zahid Hamidi hari ini, jika Najib adalah Presiden UMNO pertama yang terkait skandal besar 1MDB, beliau pula adalah satu-satunya Presiden UMNO yang berdepan perbicaraan kes di mahkamah di ketika parti mahu bertanding PRU.
Mengambil kira keadaan itu dan membandingkannya dengan PRU14 yang menyaksikan UMNO ditolak pengundi, perkara yang menjadi persoalan besar ialah apakah dalam keadaan Zahid Hamidi yang sedang dibicarakan di mahkamah dan mengetuai jentera dalam PRU15, rakyat masih mahu mengundi BN?
Tidakkah jika pengundi memenangkan BN, ia bermakna negara berisiko akan jatuh ke tangan orang yang tidak bersih dalam menentukan masa depannya?
Meskipun BN telah setuju untuk menamakan Ismail Sabri Yaakob sebagai “poster boy” dan calon Perdana Menteri dalam menghadapi PRU15 akan datang, keadaan itu tidak menjadikan UMNO dan BN terus jadi bersih atau boleh dianggap bersih selagi Zahid Hamidi masih kekal sebagai Presiden UMNO serta Pengerusi BN.
Ini kerana, dengan kedudukannya seperti sekarang, Zahid Hamidi masih berkuasa menentukan calon pilihan raya, mencadangkan barisan kabinet dan sebagainya jika ditakdirkan BN menang PRU15 akan datang.
Malah, jika mengambil kira kenyataan Tajuddin Abdul Rahman, bekas ahli MT yang dipecat baru-baru ini, beliau berkata, Zahid Hamidi sebenarnya ingin mencalonkan dirinya sendiri sebagai Perdana Menteri selepas PRU15 nanti.
Makna kata, berdasarkan kenyataan Tajuddin itu, pemilihan Ismail Sabri sebagai “poster boy” untuk menghadapi PRU15 boleh jadi hanyalah propa UMNO semata-mata.
Sediakah pengundi memenangkan BN jika mereka merasakan yang akan beroleh kuasa nanti ialah Zahid Hamidi yang sedang bertimbun kes mahkamah dan bukan Ismail Sabri?
Dalam hal ini, jika matlamat perjuangan sesebuah parti ialah untuk beroleh kuasa dan menjadi kerajaan, kenapa Zahid Hamidi masih bermati-mati ingin mempertahankan kedudukannya sebagai Presiden UMNO sebelum PRU15 diadakan dan enggan membuka laluan kepada Ismail Sabri yang sudah menjadi Perdana Menteri untuk mengambil alih teraju kepimpinan UMNO?




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/07/zahid-hamidi-lebih-berat-berbanding.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tok Mat Dan Najib Cuba Cerita Hal Sebenar Tentang Gerakan Undurkan Zahid Hamidi

Tok Mat Dan Najib Cuba Cerita Hal Sebenar Tentang Gerakan Undurkan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 143 hits
Antara perkara yang didedahkan oleh bekas ahli MT yang dipecat Tajuddin Abdul Rahman dalam sidang medianya semalam ialah tentang gerakan pemimpin kanan UMNO yang pernah dilakukan pada tahun 2020 untuk memaksa Zahid Hamidi berundur daripada ...
Berbohong Dan Langgar Ketetapan Pau Ahli2 Umno Patut Malu Terus Berketuakan Zahid Hamidi

Berbohong Dan Langgar Ketetapan Pau Ahli2 Umno Patut Malu Terus Berketuakan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 115 hits
Pendedahan Tajuddin Abdul Rahman yang mengesahkan adanya usaha yang digerakkan oleh Ahmad Zahid Hamidi untuk meraih sokongan Ahli Ahli Parlimen UMNO bagi menyokong Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri serta kewujudan Akuan Bersumpah atau S...
Dari Formulalah Datang Penyelesaian Rafizi Sekolahkan Zahid Hamidi

Dari Formulalah Datang Penyelesaian Rafizi Sekolahkan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 153 hits
Pimpinan UMNO kelam kabut mahu menutup kemaluan apabila idea paling hebat yang datang dari mereka hanyalah untuk menubuhkan Lembaga Unggas Negara bagi menangani krisis bekalan makanan yang menyebabkan harga barang naik melambung Setiap kali...
Zahid Najib Pada Mulanya Tak Sokong Ismail Sabri Jadi Calon Pm

Zahid Najib Pada Mulanya Tak Sokong Ismail Sabri Jadi Calon Pm

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 159 hits
agendaily com27 06 2022Sidang media Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak menyokong pencalonan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri semasa krisis sebel...
Mahathir Muhyiddin Hadi Anwar Sudah Ditipu Najib Zahid Selangkah Lagi Ke Penjara Atau Bertakhta

Mahathir Muhyiddin Hadi Anwar Sudah Ditipu Najib Zahid Selangkah Lagi Ke Penjara Atau Bertakhta

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 124 hits
Mahathir Muhyiddin Hadi Anwar sudah ditipu Najib Zahid selangkah lagi ke penjara atau bertakhta TAJUDDIN SAHKAN ANWAR TIDAK BERBOHONG Tajuddin Rahman dan Nazri Aziz sahkan Anwar tidak berbohong Sindiran pemimpin2 parti dari BN PN dan PH sen...
Zahid Hamidi Berusaha Supaya Anwar Ibrahim Menggantikan Ismail Sabri

Zahid Hamidi Berusaha Supaya Anwar Ibrahim Menggantikan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 171 hits
Ahmad Zahid Hamidi tahu yang masa depan dia sudah gelap dan apa yang menunggunya adalah penjara Ismail Sabri Yaakob tidak akan tolong menyelamatkan Zahid Jadi Zahid berusaha untuk menumbangkan Ismail Sabri supaya Anwar Ibrahim boleh ambil a...
Zahid And Najib To Attend Sabah Bn Convention

Zahid And Najib To Attend Sabah Bn Convention

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 161 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi and his predecessor Najib Abdul Razak will be attending the Sabah BN convention this Saturday Zahid will attend the closing of the event while Najib was slated as a speaker at a programme called Bicara seor...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan