Zahid Beri Najib Ketuai Kempen Prn Selepas Rm114 Juta Dikembalikan


agendaily.com24/10/2021
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan 'kuasa' kepada rakan karibnya Datuk Sri Najib Razak yang mendapat RM114 juta untuk mengendalikan parti ketika ketiadaannya.

Kekuatan kewangan Datuk Seri Najib Razak selepas wang sitaan RM114 juta dikembalikan antara faktor beliau dipilih Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bagi mengetuai kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka.

Berbanding Timbalan Presiden atau Naib Presiden yang juga Perdana Menteri (PM), Najib ketika ini memiliki sumber kewangan yang lebih kuat selepas mahkamah memulangkan semua RM114 juta kepadanya dan pasti memberi kelebihan kepada UMNO untuk menghadapi PRN kali ini.

Najib sudah menerima kembali wang berjumlah RM114 juta yang disita dari Pavilion Residences, milik Obyu Holdings Sdn. Bhd.

Perkara itu disahkan oleh peguam bekas Perdana Menteri itu, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah bahawa wang itu telah dikeluarkan dan diterima oleh kedua-dua pihak dan difahamkan, kesemua aset itu diserahkan kepada Najib dan UMNO pada 17 Jun lalu.

Mengambil kira faktor kewangan yang banyak dan juga kembali menjadi dominan di Kerajaan Pusat, pastinya UMNO mempunyai kelebihan untuk menang besar pada PRN Melaka.

Apabila Zahid memberi kepercayaan kepada Najib dan bukan Datuk Seri Mohamad Hasan, timbul persoalan adakah Timbalan Presiden UMNO itu kini tidak boleh diharapkan lagi dapat membantu kemenangan parti pada PRN sehingga terpaksa memilih seorang pemimpin yang terpalit dengan puluhan kes rasuah di mahkamah.

Bagaimanapun, Zahid nampaknya lebih mempercayai rakan karibnya, Najib berbanding timbalannya sendiri. Berita berkaitan

Calon UMNO yang akan bertanding pada PRN kali ini pasti beruntung kerana Najib pastinya akan menghamburkan peruntukan besar bagi memastikan kemenangan milik mereka.

Untuk rekod, Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka mempunyai 28 kerusi dan jika Najib memberikan setiap calon RM1 juta sekali pun semasa berkempen, ia masih tidak luak dan berbaki banyak lagi.

Selepas sekian lama, ini peluang terbaik buat pemimpin UMNO di Melaka yang tercalon untuk mengumpul kekayaan sekali lagi walaupun sebelum ini tewas teruk dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu.

Jika kalah pun, sekurang-kurangnya wang yang diberikan Najib untuk berkempen boleh disimpan bagi kegunaan masa depan.

Kebiasaannya, tradisi dalam mana-mana PRN atau Pilihan Raya Umum (PRU), calon UMNO tidak akan membelanjakan sepenuhnya wang yang diperuntukan sebaliknya menyimpan sebagai jaminan selepas pilihan raya, manalah tahu kalau kalah selepas itu tidak lagi mempunyai sumber kewangan lain.

Ia bukan rahsia lagi di kalangan calon UMNO yang bertanding, malah jentera parti juga banyak mengadu apabila tiada peruntukan yang turun kepada mereka sehingga ada yang terpaksa mengeluarkan wang sendiri.

Agenda Daily difahamkan ketika PRU14 lalu, sesetengah calon Parlimen daripada UMNO mendapat sehingga RM6 juta seorang untuk ‘dilabur’ dalam pilihan raya itu, manakala di peringkat DUN pula RM3 juta diberi kepada calon.

Pemberian peruntukan kepada calon UMNO ditambah pada PRU14 setelah parti itu melihat keadaan mereka semakin meruncing akibat tekanan daripada Pakatan Harapan.

Bagaimanapun, dalam PRN Melaka yang bahangnya sudah terasa. Walaupun, kempen sepatutnya bermula 8 November hingga jam 11.59 malam pada 19 November, Najib sudah pun turun ke Melaka.

Tetapi kita percaya bukan Najib sahaja akan menabur wang dalam PRN Melaka, sebaliknya duit pasir juga akan berlegar di 28 kawasan DUN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/10/zahid-beri-najib-ketuai-kempen-prn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Isteri Najib Pula Mohon Pasport Dikembalikan

Selepas Isteri Najib Pula Mohon Pasport Dikembalikan

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 181 hits
agendaily com15 10 2021Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Susulan keputusan mahkamah mengembalikan pasport isterinya kini Datuk Seri Najib Razak pula memohon pasport dikembalikan agar boleh berkunjung ke Singapura untuk bersama an...
Selepas Zahid Tegaskan Tiada Kerjasama Umno Bersatu Muhyiddin Umum Pn Bertanding Di Semua 28 Kerusi Prn Melaka

Selepas Zahid Tegaskan Tiada Kerjasama Umno Bersatu Muhyiddin Umum Pn Bertanding Di Semua 28 Kerusi Prn Melaka

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 216 hits
Oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin GAMBAR Abd Razak Aid PERIKATAN Nasional berkemungkinan besar akan bertanding di semua 28 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Melaka yang akan diadakan bulan depan Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddi...
Wang Rm114 Juta Dipulangkan Najib Jangan Kedekut Hulur Kepada Jentera Melaka

Wang Rm114 Juta Dipulangkan Najib Jangan Kedekut Hulur Kepada Jentera Melaka

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 300 hits
agendaily com27 10 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan kuasa kepada rakan karibnya Datuk Sri Najib Razak yang mendapat RM114 juta untuk mengendalikan parti ketika ketiadaannya Jentera UMNO dan Barisan Nasional sangat...
Mahkamah Benarkan Najib Ke Singapura Sehari Selepas Prn Melaka

Mahkamah Benarkan Najib Ke Singapura Sehari Selepas Prn Melaka

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 224 hits
MALAYSIA NOW Najib Razak akan ke Singapura pada 21 November sehari selepas PRN Melaka dan kembali ke tanah air pada 5 Disember Bekas perdana menteri Najib Razak Gambar Bernama Mahkamah Tunggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan bek...
Ptti Lancar Kempen 2 Juta Bangkit Belajar

Ptti Lancar Kempen 2 Juta Bangkit Belajar

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 256 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraPTTI LANCAR KEMPEN 2 JUTA BANGKIT BELAJARSelepas lima tahun mengukuhkan jenamanya sebagai pusat peningkatan akademik dan pakar dalam membantu pelajar Sijil Pelajaran Malaysia PTTI terus dedikasi meneruskan...
Masa Depan Zahid Hamidi Akan Habis Jika Umno Gagal Pertahan Pendirian Tanding Solo Di Prn Melaka

Masa Depan Zahid Hamidi Akan Habis Jika Umno Gagal Pertahan Pendirian Tanding Solo Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 155 hits
Pihak yang nampaknya amat bimbang jika UMNO akhirnya memutuskan bertanding secara solo dan tanpa bekerjasama dengan sesiapa dalam PRN Melaka ialah Pas Walaupun maksud bertanding secara solo sebagaimana yang ditegaskan Presiden UMNO Ahmad Za...
Zahid Tiada Muafakat Nasional Pada Prn Melaka

Zahid Tiada Muafakat Nasional Pada Prn Melaka

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 313 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 13 2021 10 58 AM Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata parti itu tidak akan bekerjasama dengan Bersatu mahupun PAS pada pilihan raya negeri Melaka yang akan datang Dalam sebuah program bual bicara malam ta...
Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 265 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sekali lagi mengulangi pendirian parti itu untuk tidak mengadakan sebarang kerjasama dengan Bersatu meskipun tarikh Pilihan Raya Negeri Melaka sudah ditetapkan Katanya keputusan itu adalah muktama...
Najib Saman Budak Suruhan Ph Juta Juta

Najib Saman Budak Suruhan Ph Juta Juta

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 211 hits
Oleh Sirajuddin AhmadSila sediakan wang untuk membayar saman ganti rugi Itu paling sesuai untuk diucapkan kepada budak suruhan dan Bekas Peguam Negara lantikan Lim Guan Eng ia itu Tommy Thomas ika Tun Mahathir tidak berani bertindak atas se...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik