Za Hon Cafe Terengganu Ada Kopi Buku Dan Japanese Food



Kalau sayang boleh buka sebuah kedai, kedai apa yang sayang nak buka?


Suatu malam suami tanya saya satu soalan yang buat saya berfikir. Tapi tak perlu nak fikir panjang pun sebab saya dah ada jawapan. Saya jawab, saya nak buka kedai kopi dalam library! Sambil mengopi, boleh baca buku. Best kot..


Eh, tapi belum cukup modal nak buka cafe dalam library..rupanya Za Hon Cafe dah buka dulu dengan idea sama macam yang saya nak. Tapi lebih advance, makanan di cafe Za Hon ni semuanya berasaskan makanan Jepun tau. Lagi best, dekat pulak tu dengan rumah saya. Ya Allah, tak jadi la nak bukak cafe, saya pergi makan kat Za Hon Cafe je la lepasni..haha.


Za Hon Cafe | Kedai Kopi Menarik TerengganuBerkonsepkan kedai kopi dalam mini library dengan makanan Jepun, Za Hon Cafe terletak hanya 15 minit daripada rumah. Ia berada di Jalan Sungai Rengas Kuala Terengganu. Walau bagaimana pun, saya baru tahu tentang kewujudan Za Hon Cafe hanya pada pertengahan tahun ini. Tapi ini adalah kali pertama saya makan di sini. Kalau tak silap, ia baru sahaja dibuka pada bulan Oktober tahun lepas.


Dalam sejuk malam ditemani rintik hujan, kami melangkah masuk ke dalam Za Hon Cafe dengan perasaan excited. Agak excited kerana kedai ini ada dua benda yang saya suka. Buku dan kopi. Walaupun saya pernah ambil Bahasa Jepun sebagai third language di unversiti, tapi saya tidaklah begitu teruja dengan makanannya kerana saya tak berapa tahu tentang makanan Jepun. Jadi ya, buku dan kopi buat saya excited!


Sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam cafe, terasa seolah memasuki dunia baru yang berbeza dengan keadaan di luar kedai. Keadaan sejuk, gelap dan basah kami tinggalkan di luar saat memasuki Za Hon Cafe. Di hadapan saya kini ada pelbagai pilihan buku yang tersusun kemas di atas rak di tepi dinding. Suasana kedai tenang dengan beberapa buah keluarga berada di meja makan masing-masing.


Ada Kopi, Buku dan Makanan JepunAmeera yang turut excited melihat interior dalaman kedai, mula berlari mencari meja untuk kami berempat. Setelah mendapat tempat duduk masing-masing, kami tak lepaskan peluang mencuci mata melihat sekeliling. Ada keluarga yang duduk di meja berkerusi seperti kami dan ada yang memilih untuk duduk di meja makan sambil duduk bersila (ala meja makan Jepun yang duduk atas lantai tu).




Mata saya tertancap pada susunan buku di atas rak. Pelbagai buku novel dan manga yang boleh kami baca sementara menanti makanan sampai ke meja. Bercakap soal makanan, hairan juga saya bila lihat tiada waiter yang datang mengambil pesanan kami. Setelah buat short screening, baru kami tahu rupa-rupanya tiada waiter yang mengambil pesanan di meja. Tempahan makanan dan bayaran hanya dibuat di kaunter sebaik sampai. Hait, wakarimashita!


Disebabkan kami sudah makan pada petangnya, jadi masing-masing masih kekenyangan. Tapi sayang pula kalau kami tak cuba menu signature di sini. Lalu suami order dua menu utama dan kami plan untuk ambil dessert sahaja. Chicken curry katsu yang dikatakan antara signature dish di sini jadi pilihan suami dan saya order shoyu ramen yang tak pedas supaya anak-anak dapat makan bersama.




Saya suka shoyu ramen yang kami order kerana ramennya tak terlalu kenyal dan rasa masin kuah sup masuk bila dimakan bersama dengan ayam. Rasa smoked pada ayam buatkan ia sedap dimakan begitu saja. Namun saya tak begitu sukakan chicken curry katsu, terasa seperti makan makanan ransum yang abah bawa balik semasa masih bekerja sebagai askar TNB. Tapi suami pula kata sedapppp..haha. Kami memang adalah pasangan yang tak sehati sejiwa.


Permainan Papan dan Baju KimonoRasanya Auni adalah orang yang paling gembira bila di Za Hon Cafe kerana daripada mula sampai sehinggalah kami mahu pulang, Auni tak lekang daripada membaca buku. Ada banyak pilihan buku komik yang boleh dibacanya, terus tak jadi bermain pula dengan si adik. Di sini juga tersedia permainan papan yang anak-anak boleh main secara percuma. Sambil menunggu ibu ayah mengopi sambil baca buku, anak-anak juga bolehlah buat aktiviti sendiri.



Sewaan baju kimono serendah hanya RM5 juga boleh dibuat di sini. Tapi bila masuk ke dalam kedai dan tengok semua keluarga macam dah biasa makan di sini tanpa ada yang memakai kimono, terasa segan pula saya nak sewa kimono. Jadi saya cuma ambil gambar helaian baju kimono dan yukata sajalah untuk simpanan..sedihhh.


Oh, sebelum terlupa. Owner adalah seorang Muslimah warganegara Malaysia yang memasak menu Jepun dengan bantuan kakak iparnya yang berbangsa Jepun. Tak pastilah beliau yang masak atau tak tapi masa buat food tasting, kakak iparnya lah yang komen rasa okay atau tak. Ha, gitu..kata nak support Muslim produk kan? Jom la try makan kat Za Hon Cafe ni. Ada kopi, buku, makanan Jepun dan saya..eh???


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nurzariniismail.com/2023/11/kedai-kopi-menarik-terengganu-za-hon-cafe-kopi-buku-dan-japanese-food.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Richiamo Cafe Kedai Kopi Premium Jenama Malaysia Harga Berpatutan

Richiamo Cafe Kedai Kopi Premium Jenama Malaysia Harga Berpatutan

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 195 hits
Richiamo Coffee suatu jenama Malaysia yang cukup sinonim dengan kopi premium dan pelbagai variasi dengan harga berpatutan setanding jenama kopi terkenal Kafe Richiamo Coffee bukan asing bagi umi sebab kafe ni memang jadi tempat berjumpa kaw...
Luncurkan Buku Kekerasan Simbolik Negara Rieke Diah Pitaloka Ingin Kaum Intelektual Melek Data

Luncurkan Buku Kekerasan Simbolik Negara Rieke Diah Pitaloka Ingin Kaum Intelektual Melek Data

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 172 hits
Anggota DPR RI Rieke Diah Pitaloka baru saja meluncurkan buku terbarunya berjudul Kekerasan Simbolik Negara di Gedung Auditorium Komunikasi UI Depok
Richiamo Coffee Menyediakan Pelbagai Menu Menarik Bukan Sekadar Kopi

Richiamo Coffee Menyediakan Pelbagai Menu Menarik Bukan Sekadar Kopi

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 260 hits
Richiamo Coffee Menyediakan Menu Menarik Bukan Sekadar Kopi Korang biasa lepak minum kopi dekat Richiamo Coffee Kalau belum pernah try la minum dan makan dekat situ Kenapa Sebab Richiamo Coffee bukan sahaja menyediakan minuman kopi dan past...
Pesta Buku Antarabangsa Selangor 2023 Lokasi Tarikh Acara

Pesta Buku Antarabangsa Selangor 2023 Lokasi Tarikh Acara

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 318 hits
Berita baik bagi peminat peminat buku Pesta Buku Antarabangsa Selangor bakal berlangsung tak lama lagi Ayuh tandakan siap siap dalam kalendar tarikh penting ini supaya anda tidak ketinggalan untuk mengikuti pelbagai acara menarik serta kemu...
E Baucar Buku Kita Selangor Bernilai Rm200 Untuk Pelajar Terpilih

E Baucar Buku Kita Selangor Bernilai Rm200 Untuk Pelajar Terpilih

papar berkaitan - pada 18/11/2023 - jumlah : 358 hits
Berita baik buat para pelajar dan mahasiswa anak Selangor di IPT dan IPTA kerana bermula minggu hadapan mereka akan mendapat e Baucar buku Kita Selangor untuk pembelian buku dan bahan bahan pengajian Baucar yang bernilai RM20 ini merupakan ...
E Baucar Buku Kita Selangor Cara Tebus Online Baucar Buku Rm200

E Baucar Buku Kita Selangor Cara Tebus Online Baucar Buku Rm200

papar berkaitan - pada 17/11/2023 - jumlah : 195 hits
e Baucar Buku Kita Selangor Cara Tebus Online Baucar Buku RM200 E baucar buku Kita Selangor yang bernilai RM200 kini tersedia untuk 1 000 mahasiswa di Selangor Dato Menteri Besar Dato Seri Amirudin Shari baru baru ini melancarkan bantuan in...
Kedai Kopi Rasa Kayangan Harga Marhain Original Dan Premium Di Richiamo Coffee

Kedai Kopi Rasa Kayangan Harga Marhain Original Dan Premium Di Richiamo Coffee

papar berkaitan - pada 12/11/2023 - jumlah : 168 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi sekalian Hi korang semua lama tak bertemu di dunia blog Maha ni Agak kesibukan dengan kerja dan juga aktiviti lain Kadang kadang ada ma...
Kopi Cap Gantang Bermula Tepi Rumah

Kopi Cap Gantang Bermula Tepi Rumah

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 210 hits
Kopi Cap Gantang menjadi pilihan penggemar kopi di Kedah terutama sekitar daerah Baling Kilang memproses Kopi Cap Gantang terletak di Kampung Mengkuang Hujung Kuala Pegang Baling Kedah Pengeluar Kopi Cap Gantang kini menjadi antara pengelua...
Lepak Minum Di Kopi Kafe Hutan Kampung Alor Setar

Lepak Minum Di Kopi Kafe Hutan Kampung Alor Setar

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 141 hits
Lepak minum di Kopi Kafe Hutan Kampung Alor Setar Hai korang lepas balik kerja aku lepak di Kopi Kafe Alor Setar Kedai ni memang mudah nak cari korang boleh waze je Petang petang memang sesuai sangat lah datang sini kawasan kedai sangat sel...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars