Ym Tengku Zafrul Hairan Knapa Tun Dan Lim Guan Eng Membuat Pinjaman Sedangkan Kewangan Negara Kukuh



YM Tengku Zafrul Menteri kewangan hairan knapa Tun dan lim guan Eng membuat pinjaman sedangkan Kewangan negara kukuh

Apa tujuan Mahathir dan Lim Guan Eng berhutang?

APA MUSLIHAT MEREKA ????

Kenapa mereka menipu rakyat tentang status kewangan negara?

Kedudukan Kewangan Negara KUKUH

Menteri kewangan Tengku Zafrul Aziz telah membuat kenyataan bagi menzahirkan rasa pelik beliau berhubung keputusan kerajaan PH pimpinan Tun Mahathir membuat pinjaman luar kerana kedudukan kewangan negara masih kukuh dan keputusan kerajaan PH meminjam menimbulkan banyak persoalan pelik

Beliau dilaporkan berkata
Adalah menjadi persoalan besar bagi saya kenapa kerajaan PH begitu rakus membuat pinjaman wang melalui bon samurai sedangkan kedudukan negara masih kukuh? Apa sebenarnya motif Tun Mahathir dan Lim Guan Eng selaku menteri kewangan ketika itu telah menimbulkan banyak tandatanya?.

Secara tidak langsung kenyataan Tengku Zafrul menjelaskan bahawa negara tidak perlu membuat pinjaman di luar negara. Kenyataan Tengku Zafrul telah membongkar berhubung tujuan pinjaman tersebut dibuat.

Ramai berpendapat ada perkara yang disembunyikan oleh Tun Mahathir dan Lim Guan Eng dari pengetahuan rakyat berhubung tujuan pinjaman melalui bon samurai.

Sehubungan itu rakyat berpandangan adalah perlu bagi kerajaan menjalankan siasatan samada oleh SPRM atau pun satu RCI ditubuhkan bagi mencari jawapan mengapa Tun Mahathir dan Lim Guan Eng membuat pinjaman wang melalui bon samurai sedangkan kewangan negara kukuh.

Lebih-lebih lagi Mahathir telah membuat kenyataan terakhir sebagai Perdana Menteri sementara bahawa negara mempunyai simpanan dana kewangan bernilai rm2 trillion atau rm 2 ribu billion dan RM1.2 trillion dikumpul ketika 9 tahun Najib Razak menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Sepanjang PH mentadbir negara selama 21 bulan rakyat dihidangkan dengan rintihan berterusan oleh Tun Mahathir dan Lim Guan Eng yang mengatakan keraaan tiada duit. Duit Najib curi.

Manakala Lim Guan Eng tidak putus putus membuat kenyataan menipu rakyat dan Parlimen kononnya beliau mengharungi keadaan getir apabila mendakwa 5 bulan pertama beliau hanya berbekalkan hanya RM450 juta sahaja.

Kenyataan Guan Eng ini ternyata disambut sinis oleh sebahagian besar rakyat kerana mereka tahu bayaran gaji dan elaun penjawat awam pun sudah lebih RM8 billion sebulan. Tiada seorang pun penjawat awam yang tidak menerima atau terlewat dibayar gaji dan elaun masing masing.

Kenyataan Tun Mahathir ketika menjawat jawatan PM sementara bahawa negara mempunyai dana yang besar. Nilai RM2 Trillion seperti yang dinyatakanoleh Tun sesuatu yang jauh berbeza dari apa yang telah dinyatakan oleh Guan Eng .

Penulis berpendapat oleh kerana angka yang terlalu jauh bezanya antara angka yang dinyatakan oleh Tun Mahathir ketika menjawat jawatan terakhir sebagai Perdana menteri sementara dengan angka yang dinyatakan oleh Lim Guan Eng. Tanpa niat mahu memenjarakan sesiapa penulis merasakan adalah wajar kerajaan menubuhkan RCI berhubung kenyataan berbeza oleh dua orang penting negara ketika dibawah kerajaan PH itu.

Amat keji bagi sesebuah kerajaan dari awal hingga akhir berterusan menipu rakyat kononnya kantung negara hampir kehabisan wang kerana kononnya telah dicuri oleh bekas Perdana menteri sebelum itu semata mata mahu membunuh imej personaliti tersebut.

Apa pun, penulis sangat bersetuju dengan kenyataan Timbalan Presiden UMNO Tok Mat Hassan yang menyebut "sekiranya terdapat sebarang penyelewengan berhubung pengurusan kewangan negara tindakan tegas akan diambil.. Tindakan awal sepatutnya berhubung kenyataan tidak benar di Parlimen berhubung kedudukan kewangan negara.

Walau pun begitu kerajaan perlu mengambil ikhtibar dari tindak tanduk kerajaan terdahulu yang begitu terdesak untuk mengambil tindakan keatas bekas Perdana Menteri sehingga menimbulkan suasana lucu dikalangan rakyat apaabila dakwaan telah dibuat tetapi bukti bagi menyokong dakwaan sampai kesudah tidak dapat dikemukakan walau mahkamah berkali kali meminta agar peguam negara mengemukakan bagi penelitian hakim.

P/S: Mohon sebarkan

MR :  Nak kencing rakyat Najib rompak wang rakyat.. dia dan anak beranak dia bukan perompak!


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/ym-tengku-zafrul-menteri-kewangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persoalan Tengku Zafrul Mengenai Keadaan Kewangan Negara Rci Mesti Di Tubuhkan Untuk Siasat Dr Mahathir Dan Guan Eng

Persoalan Tengku Zafrul Mengenai Keadaan Kewangan Negara Rci Mesti Di Tubuhkan Untuk Siasat Dr Mahathir Dan Guan Eng

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 417 hits
Kalau kita imbas kembali kempen kempen Pakatan Harapan sebelum PRU 14 isu yang menjadi kempen hangat mereka ialah keadaan hutang negara yang di dakwa melebihi RM1 trilion Malah sebaik saja membentuk kerajaan Pakatan Harapan masih terus mend...
Dr Mahathir Guan Eng Dianggap Tipu Tengku Zafrul Perlu Jelas

Dr Mahathir Guan Eng Dianggap Tipu Tengku Zafrul Perlu Jelas

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 379 hits
REAKSI Tengku Zafrul Tengku AzizTERDAPAT satu risalah disebarkan menerusi grup WhatsApp yang memberi kesan buruk khasnya kepada Dr Mahathir Mohamad sebagai bekas PM dan Lim Guan Eng sebagai bekas Menteri Kewangan dan kerajaan PH amnya Risal...
Tengku Zafrul Saran Institusi Kewangan Lupus Faedah Terakru Sepanjang Moratorium

Tengku Zafrul Saran Institusi Kewangan Lupus Faedah Terakru Sepanjang Moratorium

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 306 hits
Setelah mengambil kira permintaan rakyat Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz menyarankan agar semua institusi kewangan melupuskan faedah terakru atau keuntungan sepanjang tempoh enam bulan moratorium pembayaran balik...
Thieves Not Dap Or Guan Eng Will Destroy Malays Warns Mahathir

Thieves Not Dap Or Guan Eng Will Destroy Malays Warns Mahathir

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 300 hits
Dr Mahathir Mohamad is embarrassed over the prevalent belief that DAP and its secretary general Lim Guan Eng s presence in the federal government would sound the death knell for Malays In his latest blog post the two time premier recalled h...
Tun M Anwar Sudah Tamat Tempoh Pimpin Negara

Tun M Anwar Sudah Tamat Tempoh Pimpin Negara

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 202 hits
Kedua duanya rakus sehingga sanggup bersekongkol dengan DAP BANGI Perjuangan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya untuk mengembalikan mandat rakyat sebenarnya hanya kata kata hiasan yang diletakkan atas tapak keraku...
Menteri Kewangan Tiada Caj Tambahan Terhadap Pinjaman Sewa Beli

Menteri Kewangan Tiada Caj Tambahan Terhadap Pinjaman Sewa Beli

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 543 hits
KUALA LUMPUR Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz telah mengumumkan mengenai persetujuan pihak bank untuk tidak mengenakan sebarang caj tambahan ke atas bayaran ansuran perjanjian sewa beli konvensional dan syariah Be...
Pinjaman Buku Digital U Pustaka Perpustakaan Negara Meningkat Hampir 170 Sejak Pkp

Pinjaman Buku Digital U Pustaka Perpustakaan Negara Meningkat Hampir 170 Sejak Pkp

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 251 hits
Ketika tempoh perintah kawalan pergerakan ini kami banyak menghabiskan masa dengan membaca buku Ia aktiviti yang santai sehingga dapat membantu mengurangkan tekanan kerana terperangkap di rumah sepanjang hari Antara platform yang telah kami...
Menteri Kewangan Hilang Taring Dengan Bank Negara

Menteri Kewangan Hilang Taring Dengan Bank Negara

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 458 hits
Menteri Kewangan Hilang Taring Dengan Bank Negara Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz menggesa bank supaya mempertimbangkan untuk tidak mengenakan faedah terakru atau keuntungan sepanjang tempoh penangguhan bayaran balik pinjaman selama ena...
Zafrul Comes Through After Bank Negara S Blunder But Is He Any Good As Finance Minister

Zafrul Comes Through After Bank Negara S Blunder But Is He Any Good As Finance Minister

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 499 hits
stayathome Day 45 May 2 To say that just anyone would make a decent Minister of Finance after YB Lim Guan Eng would be an insult to Tengku Zafrul Aziz but his handling of the unprecedented challenges posed by Covid 19 and the Movement Contr...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun