Wartawan Muda Berbakat Bbc Hanna Yusuf Meninggal Dunia Secara Mengejut



Wartawan muda berbakat BBC, Hanna Yusuf meninggal dunia secara mengejut!Dilahirkan di Somalia pada tahun 1992, Hanna dibesarkan di Netherlands dan menerima biasiswa Scott Trust bagi menyambung pengajiannya di peringkat Sarjana dalam bidang Kewartawanan di Universiti London pada 2017. - Gambar YouTube/@Star NewsWartawan muda berbakat BBC, Hanna Yusuf meninggal dunia secara mengejut

WARTAWAN berbakat BBC News, Hanna Yusuf, dilaporkan meninggal dunia secara mengejut pada usia 27 tahun.Perkara itu disahkan oleh keluarga Allahyarham dalam satu kenyataan pada Isnin, bagaimanapun punca kematian Hanna tidak dimaklumkan.

Menurut kenyataan tersebut, pihak keluarga amat terkesan dan berduka dengan pemergian Allahyarham, selain meminta supaya diberikan ruang kepada mereka sekeluarga.

“Ramai akan mengenali Hanna atas sumbangan luar biasanya dalam dunia wartawan dan tempat kerjanya di BBC.

“Walaupun kami bersedih dengan kehilangannya, (namun) kami berharap legasi Hanna akan menjadi inspirasi dan pembakar semangat kepada rakan sekerja dan komuniti, dan kenangan indah beliau akan terus diingati,” demikian menurut kenyataan tersebut.

Hanna Yusufs family released below statement following the sudden and unexpected death of our beloved sister @HannaAYusuf.

A tribute to our beloved sister Hanna, an exceptional young talent, gone too early. May Allah (SWT) forgive & grant her the highest ranks of jannah. Ameen pic.twitter.com/ZqqG64eh5V— Abdirachid Fidow (@Iamfidow) September 30, 2019
Sementara Pengarah BBC News, Fran Unsworth menyifatkan pemergian Hanna sebagai kehilangan besar dalam dunia wartawan.

“Hanna Yusuf adalah seorang wartawan muda berbakat yang sangat dikagumi di seluruh BBC dan ucapan takziah kami kepada seluruh ahli keluarga dan rakan-rakan,” katanya memetik Telegraph.

Hanna mencipta nama dalam dunia wartawan kerana artikel-artikel penyiasatan yang dihasilkan beliau termasuk laporan pendedahan mengenai nasib pekerja Costa Coffee yang didakwa tidak dibayar cuti sakit dan cuti tahunan, dan bekerja di luar kontrak.


Dilahirkan di Somalia pada tahun 1992, Hanna dibesarkan di Netherlands dan menerima biasiswa Scott Trust bagi menyambung pengajiannya di peringkat Sarjana dalam bidang Kewartawanan di Universiti London pada 2017.

Sebelum menyertai BBC, Hanna menulis untuk penerbitan seperti Guardian, The Independent, The Times, Berita Islam, the Pool dan Majalah Grazia.

My latest BBC News exclusive detailing working conditions in Costa Coffee franchise stores: https://t.co/hqsHWhCshe. Thanks to all the people who came forward and trusted me with their stories. If you have anything to add, please get in touch: [email protected]— Hanna Yusuf (@HannaAYusuf) August 23, 2019

"Kami kehilangan wartawan yang baik, bijak" - Kenalan Allahyarham Hanna 
PEMERGIAN wartawan muda berjiwa besar BBC News, Hanna Yusof ke rahmahtullah disifatkan sebagai kehilangan besar pada dunia kewartawanan.

Kematian secara mengejut wartawan berusia 27 tahun itu disambut dengan kedukaan oleh rakan-rakan seperjuangannya di bilik berita stesen berkenaan.


Bagi Pengarah BBC News, Fran Unsworth, sekalipun bersedih dengan pemergian Hanna, namun sumbangan besar Allahyarham dalam gelanggang kewartawanan akan menjadi kenangan abadi

“Hanna Yusuf adalah seorang wartawan muda berbakat yang sangat dikagumi di seluruh BBC dan ucapan takziah kami kepada seluruh ahli keluarga dan rakan-rakan,” kata Unsworth.

Pemergian Hanna juga amat dirasai keluarga Allahyarham yang dalam masa sama meminta supaya diberikan ruang kepada mereka sekeluarga.

“Ramai akan mengenali Hanna atas sumbangan luar biasanya dalam dunia wartawan dan tempat kerjanya di BBC.

“Walaupun kami bersedih dengan kehilangannya, (namun) kami berharap legasi Hanna akan menjadi inspirasi dan pembakar semangat kepada rakan sekerja dan komuniti, dan kenangan indah beliau akan terus diingati,” kata keluarga Allahyarham dalam satu kenyataan.

Dedikasi Hanna dalam bidang kewartawanan turut menarik perhatian penyampai BBC News at Six, George Alagiah.

Dalam ciapan di akaun Twitternya, Alagiah memberi penghormatan kepada Allahyarham dengan menulis: "Bilik berita kami telah kehilangan seorang wartawan muda berbakat. Kami bersimpati dengan ahli keluarga dan rakan-rakan lain."

Our newsroom has lost a young journalist of such talent and promise. Our thoughts are with her family and friends. https://t.co/4bH2vnChTo— George Alagiah (@BBCAlagiah) October 1, 2019Ketua pengarang Guardian, Katharine Viner pula berkata: "Berita yang amat mengejutkan apabila mengetahui bahawa wartawan yang berbakat dan yang cantik, Hanna telah meninggal dunia."
Absolutely terrible news that the talented journalist, and lovely person, Hanna Yusuf has died https://t.co/NUgF1gSfoy— Katharine Viner (@KathViner) September 30, 2019Bagi kenalan Allahyarham Hanna yang juga wartawan BBC, Sophia Smith Galer, rakannya yang meninggal dunia secara mengejut itu merupakan "orang yang paling baik, paling bijak dan paling menyenangkan di dalam bilik berita".

Hanna bekerja di bahagian portal agensi berita antarabangsa BBC News selain menjalankan tugas sebagai penerbit berita TV.

Wartawan muda itu turut fasih enam bahasa termasuk bahasa Somali dan bahasa Arab serta sering mengetengahkan isu-isu yang serius.

Hanna mencipta nama dalam dunia wartawan kerana artikel-artikel penyiasatan yang dihasilkan beliau termasuk laporan pendedahan mengenai nasib pekerja Costa Coffee yang didakwa tidak dibayar cuti sakit dan cuti tahunan selain bekerja di luar kontrak.

Dilahirkan di Somalia pada tahun 1992, Hanna dibesarkan di Netherlands dan menerima biasiswa Scott Trust bagi menyambung pengajiannya di peringkat Sarjana dalam bidang Kewartawanan di Universiti London pada 2017.

Hanna mula bekerja sebagai penyelidik di BBC untuk berita News at Six dan News at Ten pada Mei 2017 sebelum berpindah ke saluran berita BBC, News at One dan laman web.

Sebelum menyertai BBC, Hanna menulis untuk penerbitan seperti Guardian, The Independent, The Times, Muslim News, the Pool dan Majalah Grazia.

Pemergiannya secara mengejut telah mencetuskan reaksi duka yang sangat mendalam dalam kalangan pengamal media di seluruh dunia.




rePublish Update Berita MalaysiaWartawan muda berbakat BBC, Hanna Yusuf meninggal dunia secara mengejut! Medium perkongsian sosial berbentuk media. Artikel adalah percuma untuk diulang siar atau dikongsi di jaringan sosial. Credit dan penghargaan adalah hakmilik Cyusrie yang merupakan sumber asalnya. Trimas and Much more respect from Malaysiaisme


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://malaysiaismalaysia.blogspot.com/2019/10/wartawan-muda-berbakat-bbc-hanna-yusuf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Shazroul Af4 Meninggal Dunia

Shazroul Af4 Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 565 hits
Selepas hampir dua minggu bertarung nyawa di Hospital Kuala Lumpur penyanyi kelahiran program Akademi Fantasia musim keempat Shazroul Fazlie menghembuskan nafas terakhir jam 6 20 petang tadi Shazroul 34 meninggal dunia akibat jangkitan kuma...
Pikap Masuk Jurang Di Parapat 1 Orang Meninggal Dunia

Pikap Masuk Jurang Di Parapat 1 Orang Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 240 hits
Pikap itu menabrak pembatas jalan di sebelah kiri Mobil yang membawa satu penumpang itu lantas oleng lalu masuk ke jurang kedalaman sekitar 60 meter
Siswa Smp Di Manado Meninggal Dunia Saat Dihukum Berlari Karena Terlambat Masuk Sekolah

Siswa Smp Di Manado Meninggal Dunia Saat Dihukum Berlari Karena Terlambat Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 284 hits
Seorang Siswa SMP di Manado bernama Fanli Lahingide meninggal dunia saat dihukum berlari keliling lapangan sekolah oleh gurunya Siswa SMP Kristen 46 Mapanget Barat Kota Manado Sulawesi Utara itu menghembuskan napas terakhirnya pada Selasa M...
Bekas Pelajar Dan Peserta Akademi Fantasia Meninggal Dunia

Bekas Pelajar Dan Peserta Akademi Fantasia Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 680 hits
Semalam kita dikejutkan dengan pemergian seorang penyanyi yang telah menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Kuala Lumpur Kalau korang layan program Akademi Fantasia dari dulu mesti korang kenal Shazroul Fazli iaitu bintang kelahiran Ak...
Viral Mahasiswi Unj Meninggal Dunia Karena Gas Air Mata Ternyata Ini Fakta Sebenarnya

Viral Mahasiswi Unj Meninggal Dunia Karena Gas Air Mata Ternyata Ini Fakta Sebenarnya

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 209 hits
Sedang viral berita berpulangnya mahasiswi UNJ yang disebut sebut karena terkena gas air mata Sebuah akun Sinox Dhiny menuliskan kabar duka di sebuah grup Facebook suara SOCIAL media Akun tersebut mengunggah sebuah lembaran pengumuman berpu...
Damailah Anak Syurga Ibu Babah Lebih 3 Hari Suhu Badan Turun Naik Bayi Meninggal Dunia Kuman Dah Merebak Dalam Darah

Damailah Anak Syurga Ibu Babah Lebih 3 Hari Suhu Badan Turun Naik Bayi Meninggal Dunia Kuman Dah Merebak Dalam Darah

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 477 hits
Tular ni laman media sosial malam tadi satu hantaran yang dimuatnaik oleh seorang pengguna Facebook Dalila Yusof Dalila berkongsi tragedi duka kehilangan anak sulungnya yang baru mencapai usia 4 bulan Siapa sangka permata hati yang dinanti ...
Bocah Obesitas Dengan Berat 110 Kg Asal Karawang Meninggal Dunia

Bocah Obesitas Dengan Berat 110 Kg Asal Karawang Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 212 hits
Raut sedih tergambar di wajah Sarli dan Komariah atas kepergian putra bungsunya Satia Putra Bocah berumur tujuh tahun itu mengalami obesitas dengan berat 110 kilogram Dengan terbata Sarli menceritakan Satia sempat dirawat di puskesmas lanta...
4 Hari Usai Melahirkan Sang Suami Paksa Berhubungan Intim Istri Tahan Sakit Hingga Meninggal Dunia

4 Hari Usai Melahirkan Sang Suami Paksa Berhubungan Intim Istri Tahan Sakit Hingga Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 316 hits
Pada kalangan masyarakat Melayu ada pantangan bagi perempuan 44 hari pascamelahirkan yang sudah dipraktikkan secara turun temurun Pasalnya periode ini dianggap sebagai masa pemulihan fungsi kewanitaan dari semua luka serta fisik dan mental ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat