Wartawan Cilik Tanam Impian Temu Ramah Perdana Menteri


Oleh Bernama Wartawan cilik viral, Muhammad Haziq Mohd Asyraf,12 menjawab soalan yang ditanya oleh wartawan Bernama selepas menerima kunjungan Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Kedah Awang Askandar Ampuan Yaacub di kediamannya di Kampung Penghulu Tua, Bukit Selambau hari ini. /Gambar FB BERNAMA  “WARTAWAN cilik” Muhammad Haziq Mohd Asyraf dari Bukit Selambau, Sungai Petani berhasrat untuk menemu ramah Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob jika diberi kesempatan.
Kanak-kanak berusia 12 tahun itu berkata adalah menjadi impiannya untuk menemu bual pemimpin nombor satu negara itu secara bersemuka yang sebelum ini hanya ditonton di kaca televisyen.
“Memang nak jumpa kalau boleh. Kalau dapat jumpa PM (perdana menteri) nanti saya nak temu ramah PM dan juga akan sediakan donut dan roti yang akan saya buat untuk dihidangkan kepada PM,” katanya kepada Bernama ketika ditemui di rumahnya di Kampung Penghulu Tua, Bukit Selambau dekat Sungai Petani hari ini.
Wartawan cilik viral, Muhammad Haziq Mohd Asyraf,12 ditemui selepas menerima kunjungan Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Kedah Awang Askandar Ampuan Yaacub di kediamannya di Kampung Penghulu Tua, Bukit Selambau hari ini. /Gambar FB BERNAMA Muhammad Haziq meraih perhatian netizen dan menjadi popular selepas videonya melaporkan tentang penemuan seekor ular sawa di sebuah pasar awam di sini, tular baru-baru ini.
Video tersebut yang dimuat naik di Facebook Putra Mar pada 24 Januari lepas sehingga kini telah menerima sebanyak 1.2 juta tontonan.
Ketika ditemui Muhammad Haziq yang juga minat memasak kelihatan seperti pendiam, namun perwatakannya berubah selepas diberikan mikrofon dan beraksi sebagai wartawan di hadapan kamera untuk membuat laporan berita.
Secara bersahaja dan tanpa kekok, kanak-kanak itu terus mendemonstrasikan kebolehannya membuat laporan mengenai dirinya dengan lancar dan petah diselangi loghat Kedah.
Ibunya, Nur Shakilla Zainol, 33, berkata dia dan suami Mohd Asyraf Ahmad, 37, amat menyokong minat Muhammad Haziq dan menggalakkannya untuk terus menghasilkan video laporan berita bagi mengasah bakatnya.
Katanya, sejak video pertama Muhammad Haziq mengenai penemuan ular sawa menjadi tular bulan lepas, banyak pihak yang tampil untuk memberikan sokongan kepada anak sulungnya itu yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Bukit Selambau.
“Saya ucapkan terima kasih kepada mereka yang beri perhatian kepada anak saya, yang memberi sumbangan terutama untuk persekolahan dia dan seorang lagi anak perempuan saya,” katanya.

Terdahulu, Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Kedah Left Kol (PA) Awang Askandar Ampuan Yaacub turut mengunjungi kediaman kanak-kanak itu dan menyampaikan sumbangan persekolahan kepada Muhammad Haziq dan adik perempuannya Sara Salsabilla, 7.
“Sumbangan ini sebagai bantuan dan sokongan kepada Muhammad Haziq supaya dia dapat menjadi pencetus kepada rakan-rakannya dan kanak-kanak lain supaya bergiat aktif dan membawa manfaat kepada masyarakat,” kata Awang Askandar.
Sebelum ini, Muhammad Haziq yang juga penghidap talasemia, turut mendapat perhatian Sultan Kedah Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah yang berkenan menghadiahkannya telefon bimbit.
Kanak-kanak itu juga dihadiahkan sebuah tablet oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa, selain sumbangan persekolahan daripada pelbagai pihak termasuk agensi kerajaan dan individu.— BERNAMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/02/wartawan-cilik-tanam-impian-temu-ramah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tular Wartawan Cilik Jumpa Ular Diberi Pegang Mic Habis Semua Dipanggilnya Datin

Tular Wartawan Cilik Jumpa Ular Diberi Pegang Mic Habis Semua Dipanggilnya Datin

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 120 hits
Semalam tular video seorang kanak kanak yang masih bersekolah rendah tatkala merakam kejadian penemuan seekor ular sawa besar seberat 30 kilogram berhampiran sebuah pasar basah Keletahnya sewaktu menggambarkan peristiwa bersejarah itu dilih...
Bukan Saja Wartawan Cilik Tapi Cekap Masak Di Dapur Adik Haziq Serba Boleh

Bukan Saja Wartawan Cilik Tapi Cekap Masak Di Dapur Adik Haziq Serba Boleh

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 194 hits
Serba boleh Itu istimewanya adik Muhammad Haziq Mohd Asyraf 12 yang tular kerana kepetahannya bercakap sehingga digelar wartawan cilik selepas memuat naik video penemuan seekor ular sawa secara langsung di media sosial Pandai memasak pernah...
Harga Ayam Dikurangkan Kata Perdana Menteri

Harga Ayam Dikurangkan Kata Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 158 hits
AGENDA DAILY Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata harga runcit maksimum bagi ayam standard dikurangkan sebanyak 20 sen kepada RM8 90 daripada harga siling RM9 10 yang...
Perdana Menteri Lawat Tun M

Perdana Menteri Lawat Tun M

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 112 hits
Oleh Kenderaan Perdana Menteri dilihat masuk ke pekarangan IJN pada petang tadi Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hadir menziarahi Tun Dr Mahathir Mohamad selepas bekas Perdana Menteri itu dimasukkan ke Institut Jantung Negara ...
Ramai Yang Tertanya Tanya Tentang Sambutan Hari Raya Dikampung Sekali Ini Jawapan Dari Perdana Menteri

Ramai Yang Tertanya Tanya Tentang Sambutan Hari Raya Dikampung Sekali Ini Jawapan Dari Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 225 hits
Kerajaan memberi jaminan tidak akan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan seluruh negara negeri mahupun daerah kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau turut memberikan jaminan
Wartawan Cilik Derita Talasemia

Wartawan Cilik Derita Talasemia

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 342 hits
Wartawan cilik derita talasemia SUNGAI PETANI Di sebalik kepetahannya bercakap seorang kanak kanak yang menjadi popular selepas videonya melaporkan tentang penemuan seekor ular sawa di sebuah pasar awam di Bukit Selambau dekat sini baru bar...
Ppbm Tidak Cukup Jantan Untuk Cabut Plug Perdana Menteri

Ppbm Tidak Cukup Jantan Untuk Cabut Plug Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 119 hits
Oleh Sirajuddin AhmadCakap berdegar degar cabar sana sini Hina sana sini tapi akhirnya terserlah Not man enough to pull the plug Parti Pribumi Bersatu Malaysia akhirnya pergunakan Ahli Majlis tertinggi Bersatu Razali Idris untuk tutup malu ...
Ismail Ditemuramah Oleh Wartawan Cilik Haziq

Ismail Ditemuramah Oleh Wartawan Cilik Haziq

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 208 hits
Ismail ditemuramah oleh wartawan cilik Haziq Impian wartawan cilik Muhammad Haziq Mohd Asyraf dari Bukit Selambau Sungai Petani yang ingin bertemu dan menemuramah Perdana Menteri menjadi kenyataan petang tadi Kanak Kanak berusia 12 tahun it...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat