Warna Kulit Bukan Penentu Kecantikan


 Amat mengejutkan apabila ada laporan seorang ibu tergamak meninggalkan bayi yang baharu dilahirkan bersama neneknya kerana warna kulit bayi itu gelap.
Tentu sekali satu sifat tidak bertamadun apabila pada era moden hari ini masih lagi ada manusia yang menilai orang berdasarkan warna kulit, lebih-lebih lagi zuriatnya sendiri.
Kejadian yang dilaporkan berlaku di negara ini tidak sepatutnya berlaku pada zaman moden kerana majoriti rakyat telah terdedah dengan pelbagai jenis ilmu.
Namun, mentaliti rakyat ternyata masih terperangkap dengan pernyataan ‘putih itu cantik’ atau ‘hitam itu jelek’ menyebabkan ia menjadi masalah besar.
Masih terdapat segelintir rakyat yang memegang mentaliti tersebut sehingga menjejaskan keyakinan diri.
Sebab itu, ada orang sanggup menggunakan kosmetik berbahaya semata-mata untuk kelihatan putih. Kosmetik pemutih dianggap paling laku dan menjadi keperluan setiap wanita berkulit hitam atau gelap untuk kelihatan putih.
Hakikatnya, berkulit hitam atau putih itu bukan satu masalah, sebaliknya masalah sebenar adalah kecenderungan menilai seseorang melalui warna kulit.
Malah, Raja Pop Dunia, Michael Jackson (MJ) juga telah menekankan perkara itu menerusi lagu nyanyiannya Black or White yang diterbitkan pada 1991.
Lagu yang dikarangnya itu jelas menentang isu ketidakadilan berpunca daripada warna kulit, sekali gus mengajak orang ramai supaya tidak melihat seseorang menerusi warna kulit.
Oleh itu, penting untuk kita menekankan perkara itu kepada generasi akan datang agar mereka tidak terperangkap sama dalam mentaliti yang tidak memberi manfaat. Ia langsung tidak menguntungkan sesiapa, malah boleh memporak-perandakan hubungan sesama manusia.
Hakikatnya, warna kulit itu hanya identiti sesuatu bangsa sedangkan perkara sebenar yang perlu ditekankan tatkala menilai orang adalah melihat potensi dirinya seperti seperti adab, moral dan ilmu dimiliki.
Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai manusia, kami ciptakan kamu lelaki dan perempuan, berbangsa-bangsa dan beretnik-etnik supaya kamu saling kenal-mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia (di akhirat kelak) di sisi Allah, adalah orang yang bertakwa dari kalangan kamu.” (Surah al-Hujurat, 13).
Ketika Khutbah al-Wida, Rasulullah SAW menekankan bahawa orang Arab tidak boleh dianggap lebih mulia berbanding bangsa lain. Di dunia, manusia adalah sama, tidak kira apa keturunan, kaum, bangsa dan warna kulit. Di akhirat pula, kemulian diukur berdasarkan ketakwaan mereka terhadap Tuhan ketika di dunia. (Tibrani, al-Mukjam al-Awsat, Hadis no: 4749).
Ayat al-Quran dan hadis itu menyebut mengenai warna kulit yang disebabkan kaum, hakikatnya ia merangkumi semua sebab, termasuk ada dari kaum atau keluarga yang sama tetapi warna kulit mereka berbeza, putih dan hitam.
Kepada berkulit putih tidak perlu perasan cantik, manakala yang berkulit hitam tidak perlu berasa diri tidak cantik. Cantik dan hodoh perkara subjektif yang dinilai berbeza oleh orang melihatnya. Sebenarnya, secantik-cantik manusia adalah yang berbudi bahasa.  





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2022/03/cde.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Mahal Bukan Penentu Anak Pandai Tak Perlu Bandingkan Dengan Susu Murah

Susu Mahal Bukan Penentu Anak Pandai Tak Perlu Bandingkan Dengan Susu Murah

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 178 hits
Sememangnya sebagai mak ayah kita punya hak untuk memilih susu apa yang terbaik untuk anak kita Namun susu bukan penentu anak jadi pandai Biar mahal atau murah hakikatnya adakah ia serasi dengan anak kita Jadi jangan dibuat perbandingan Mal...
Bila Stres Kulit Jadi Kusam Tak Fresh Jangan Biarkan Ini Yang Mama Patut Buat

Bila Stres Kulit Jadi Kusam Tak Fresh Jangan Biarkan Ini Yang Mama Patut Buat

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 112 hits
Nak bercerita tentang journey kehamilan membuatkan saya teringat momen ketika mengandung anak saya Wan Dini Tihani tiga tahun yang lepas Saya merasa bertuah kerana terpilih dari komuniti Pa Ma Moms To Be untuk berkongsi tentang kisah saya T...
Rosken Skin Repair Cream Terbaik Hanya 30 Minit Memulihkan Kulit Kering

Rosken Skin Repair Cream Terbaik Hanya 30 Minit Memulihkan Kulit Kering

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 158 hits
ROSKEN SKIN REPAIR CREAM TERBAIK HANYA 30 MINIT MEMULIHKAN KULIT KERING Hai korang Korang perasan tak kulit kering ni akan membuatkan kulit kita nampak kusam dan macam berwarna putih keluar ketika menggaru atau pun ketika kulit di sentuh Bu...
Jenis Jenis Kulit Wajah

Jenis Jenis Kulit Wajah

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 264 hits
Kalau ikutkan masa aku belajar dahulu skin type ada 4 iaitu Normal Skin Dry Skin Oily Skin Combination SkinDi mana sensitive skin berada di bawah permasalahan kulit wajah Sensitive skin ni kalau ikutkan disebabkan faktor faktor luaran Tapi ...
Esok Penentu Ismail Sabri Ada Tulang Belakang Besi Atau Tidak Hassan

Esok Penentu Ismail Sabri Ada Tulang Belakang Besi Atau Tidak Hassan

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 137 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 18 2022 7 56 PMPAU 2021 Esok akan menentukan sama ada Ismail Sabri Yaakob seorang perdana menteri yang memiliki keberanian sebenar serta akan dikenang ramai sebagai wira atau sebaliknya pemimpin biasa kata se...
Khasiat Tomato Untuk Kecantikan Muka

Khasiat Tomato Untuk Kecantikan Muka

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 139 hits
Buah tomato diantara buah yang banyak kegunaan dan khasiatnya tersendiri Selain digunakan dalam masakan ia juga sedap dijadikan kerabu atau salad Malah ada juga yang menjadikannya sebagai jus Kajian pakar juga membuktikan bahawa buah tomato...
Daftar Brand Kecantikan Lokal Yang Sering Dikira Produk Luar Negeri

Daftar Brand Kecantikan Lokal Yang Sering Dikira Produk Luar Negeri

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 146 hits
Hipwee nggak sabar nunggu kemunculan brand brand lain dari Indonesia yang makin keren keren
5 Petua Tradisional Menggunakan Asam Jawa Untuk Kecantikan

5 Petua Tradisional Menggunakan Asam Jawa Untuk Kecantikan

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 111 hits
Asam Jawa biasanya terkenal dengan kegunaannya di dalam masakan terutama masakan melayu Ia diambil daripada buah Asam Jawa yang yang telah masak Sekarang Asam Jawa yang telah siap diproses banyak dijual di kedai kedai runcit dan pasaraya pa...
Meeracle Jalin Kerjasama Dengan Syarikat Kecantikan Gergasi Cosmax

Meeracle Jalin Kerjasama Dengan Syarikat Kecantikan Gergasi Cosmax

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 143 hits
Hi Korang Salah satu jenama tempatan yang mula meningkat naik namanya seiring dengan pencapaiannya iaitu MEERACLE terus mengorak langkah menjadi pemacu produk kecantikan tersohor di Malaysia apabila menjalin kerjasama dengan syarikat pembua...
Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Bolehkah Berbuka Puasa Karena Merasa Pusing

Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord