Warna Kekerapan Baby Membuang Boleh Jadi Petunjuk Tahap Kesihatan Anak Periksalah Bukan Terus Basuh Je


Setiap kali mencuci najis ada, selalulah perhatikan najisnya. Bukan apa, ada waktunya najis anak berubah-ubah mengikut jenis pemakanannnya. Bukan itu sahaja, malah kata Dr Ahmad Luqman Bukhari, warna dan kekerapan anak membuang sebenarnya memberi petunjuk akan tahan kesihatannya.
Jadi mak ayah periksalah, bukan terus basuh sahaja. Ini penting. Ada 11 fakta yang dikongsikan oleh doktor untuk panduan mak ayah.

11 Fakta Penting Tentang Najis Bayi Kita Yang Semua Mak Ayah Wajib Tahu
1. Bab najis baby jangan pandang sebelah mata ye. Mak ayah kena belajar jugak pasal benda ni. Ciri-ciri najis dan kekerapan baby membuang tu sebenarnya boleh jadi petunjuk tahap kesihatan sebenar si comel kita.
2. Kebiasaannya baby yang baru lahir dia akan buang najis tu dengan agak banyak dan agak kerap. Mak ayah semua boleh tengok untuk beberapa hari yang pertama, najis tu warnanya hijau tua atau kehitaman (meconium).
3. Lepas baby dah mula kerap menyusu, nanti najis tu akan start berubah. Mana yang fully breastfeed, selalunya kekerapan buang najis dalam 5 ke 6 kali sehari dan ianya lebih cair berbanding bayi yang minum formula milk.

4. Namun secara umumnya, memang najis bayi berumur kurang dari 6 bulan akan lebih cair berbanding bayi yang lebih berusia. Nak buat macam mana, dah makanan dia kalau tak susu ibu, susu formula. Dua jenis tu je lah.
5. Okay, ada beza ye konsistensi najis baby kita yang fully breasfeed dengan baby yang minum susu formula. Yang breasfeed tu najis selalunya berketul kecil, lebih cair dan warna kuning ala-ala marjerin. Manakala bayi yang diberi formula milk najisnya sedikit pekat lebih kurang seperti campuran sos mustard dan cottage cheese.

 
6. Mak ayah kena tahu yang kekerapan buang najis berbeza antara bayi. Ada yang kerap sangat sampaikan setiap kali lepas menyusu je terus berak. Yang jarang sampai 3 hari sekali pun ada tau.
7. Cuma yang kita kata baby sembelit tu kalau najis dia keras dah macam batu kecil (pellet-like stools). Tapi parent kena perhatikan jugak. Kadang tu baby sembelit tapi yang mengalir keluar najis cair sebab najis cair tu dapat melepasi najis keras dalam usus. Antara tanda lain sembelit ni boleh buatkan najis anak berdarah.
8. Baby ni kadang very tricky sebenarnya. Nampak macam meneran dan sakit masa buang najis tapi tak sembelit pun sebenarnya.
Dia jadi macam tu sebab baby kita masih tak pandai nak gunakan otot bahagian abdomen untuk tolak keluar najis. Tambah pulak tak ada tarikan gravity sebab bayi kan asyik dalam keadaan baring je.

9. Tiga faktor yang selalu buatkan masalah sembelit ni boleh jadi sebab masalah dehydration, pertukaran susu daripada susu ibu tukar ke susu formula atau pun boleh jadi jugak sebab baby baru mula makan makanan pelengkap (weaning diet).
Faktor lain mungkin berpunca dari masalah usus, hormonal deficiency atau ubat-ubatan.
10. Bila najis si comel jadi lebih cair daripada biasa dan jadi lebih kerap, dia mungkin tengah mengalami diarrhea. Boleh jadi sebab virus, bakteria, alahan pada makanan atau susu lembu dan boleh jadi berpunca dari side effect ubat.
Masa baby tengah demam selsema, lagilah boleh nampak kadang tu najis ada banyak sangat lendir.

11. Jadi kalau mak ayah rasa baby tengah cirit birit, tolong pastikan dia minum banyak ye untuk replace balik apa yang dah keluar tu.
Tapi jika dah sampai ada tanda-tanda baby kita dehydrated – tak aktif, dua-dua belah mata jadi cengkung, air mata pun kurang macam nak kering je masa dia menangis dan amount kencing pun berkurangan, cepatlah bawa jumpa doktor untuk dapatkan rawatan yang sepatutnya.

Serius saya cakap, ilmu pasal najis bayi ni antara ilmu yang banyak mak ayah tanyakan pada saya samada masa kat hospital atau pun dekat inbox FB ni. Memang banyak yang saya tak sempat nak jawab. Saya mintak maaf sangat-sangat ye.
Sebab tu saya harap mana yang dah baca, tolong #sebarkan ilmu penting ni ye. Harapnya ramai mak ayah yang hatinya akan rasa lebih tenang dan tahu apa nak buat bila dah tahu ilmu tentang najis bayi ni.
Dr Ahmad Luqman Bukhari.
Artikel berkaitan: Dah Salin Lampin Masih Meragam, Tengok Warna Najis Anak, Jadi Petunjuk Masalah
Latih Anak Potty Training Bersihkan Betul-Betul, Baru Yakin Tilam Karpet Bebas Najis

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Warna & Kekerapan Baby ‘Membuang’ Boleh Jadi Petunjuk Tahap Kesihatan Anak, Periksalah, Bukan Terus Basuh Je! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/warna-kekerapan-baby-membuang-boleh-jadi-petunjuk-tahap-kesihatan-anak-periksalah-bukan-terus-basuh-je/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selalu Dengan Gajet Punca Anak Boleh Sakit Kepala Sampai Tahap Ni Kena Ambil Serius

Selalu Dengan Gajet Punca Anak Boleh Sakit Kepala Sampai Tahap Ni Kena Ambil Serius

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 277 hits
Sesekali anak mengadu sakit kepala ibu bapa jangan anggap perkara ni remeh ya Lagi lagi dalam keadaan sekarang gajet antara yang jadi keutamaan sama ada untuk belajar bermain game atau menonto Youtube Apa yang perlu dilakukan ibu bapa Bilak...
Warna Pada Lidah Tentukan Tahap Kesihatan Kamu

Warna Pada Lidah Tentukan Tahap Kesihatan Kamu

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 212 hits
Berdiri depan cermin meneliti setiap inci pada anggota badan semuanya okay Tapi bila buka mulut dan melihat lidah kenapa lidah agak berkedut di bahagian tepi Keadaan ini membuatkan kita mula memikirkan segala kemungkinan kenapa lidah kita s...
Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

Tertekan Punca Bersalin Awal Anak Tak Cukup Bulan Doktor Ini Pesan Jaga Kesihatan Sebelum Hamil

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 223 hits
Kelahiran pramatang bermaksud atau kelahiran yang berlaku pada usia kandungan yang mencecah usia antara minggu 28 ke minggu 36 Ia kerap kali berlaku tanpa dijangka Tentu sahaja tiada sesiapa yang mahu melaluinya kerana kelahiran pramatang i...
Korek Telinga Anak Ibarat Kita Tembak Sesuatu Cuci Boleh Bukan Sampai Dalam

Korek Telinga Anak Ibarat Kita Tembak Sesuatu Cuci Boleh Bukan Sampai Dalam

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 153 hits
HENTIKAN AMALAN OBSES KOREK TELINGA ANAK Kesian dia Dah menjadi tabiat kita as a parent kan jaga kebersihan anak Korek telinga adalah satu aktiviti wajib yg kita buat untuk pastikan telinga dia bebas dari tahi telinga Tapi sebenarnya kan ko...
Guna Span Cuci Pinggan Bersihkan Perkakasan Anak Jika Tak Bernasib Baik Anak Boleh Cirit Birit

Guna Span Cuci Pinggan Bersihkan Perkakasan Anak Jika Tak Bernasib Baik Anak Boleh Cirit Birit

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 318 hits
Selalu sangat anak anak cirit birit malah kali ini lebih kerap Selain pemakanan yang tidak serasi salah satu punca yang mak ayah perlu tahu adalah cara kita mencuci perkakasan di rumah termasuklah botol susu dan sebagainya Punca utama pasti...
Kuat Sebab Anak Anak Genap Setahun Covid Balu Mangsa Pertama Di Johor Terus Bangkit

Kuat Sebab Anak Anak Genap Setahun Covid Balu Mangsa Pertama Di Johor Terus Bangkit

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 198 hits
Saya sentiasa berdoa wabak COVID 19 segera berakhir agar kita semua dapat menjalani kehidupan seperti dahulu kata seorang balu yang kematian suami akibat COVID 19 Noradilah Rani 33 berkata selepas kematian suaminya Mohammad Yusof Haron 34 p...
Tahap Bacaan Insulin Yang Anda Perlu Ukur Pantau Dan Kekalkan Untuk Jaga Kesihatan Tubuh Badan

Tahap Bacaan Insulin Yang Anda Perlu Ukur Pantau Dan Kekalkan Untuk Jaga Kesihatan Tubuh Badan

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 310 hits
Macam mana nak tahu samada tubuh badan anda sekarang berada dalam keadaan yang baik atau tidak Secara umum cara paling mudah nak tahu samada anda sihat atau tidak adalah dengan merasakan sendiri mesej atau petanda yang tubuh badan berikan S...
Nak Tahu Anak Dominan Tangan Kanan Atau Kiri 6 Cara Ringkas Ini Boleh Buat

Nak Tahu Anak Dominan Tangan Kanan Atau Kiri 6 Cara Ringkas Ini Boleh Buat

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 240 hits
Ketika anak masih belum masuk tadika ibu bapa tertanya tanya macam mana nak tahu anak lebih dominan menggunakan tangan mana satu Ini kerana tangan anak sentiasa bertukar tukar penggunaannya ikut rasa keselesaan Menurut Puan terdapat 6 cara ...
Silapnya Sebelum Ni Sehari 5 Jam Tengok Youtube Anak Dah 7 Tahun Belum Boleh Baca

Silapnya Sebelum Ni Sehari 5 Jam Tengok Youtube Anak Dah 7 Tahun Belum Boleh Baca

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 249 hits
Saya risau anak saya belum pandai sebut semua huruf Membaca suku kata pun tak boleh Wajah ibu penuh dengan kerisauan Umur anak dah 7 tahun Tahun ni dah darjah 1 Sebelum buat apa apa selalunya saya akan tanya dulu di rumah anak suka main apa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya