Wariskan 4 Senjata Pertahanan Diri Ini Kepada Anak Cucu Dari Fitnah Dajjal No 2 4 Paling Mudah


Bismillah.. Dalam sejarah kehidupan manusia ini akan wujud suatu Fitnah terbesar yang akan melanda seluruh umat manusia, khususnya umat Islam. Kebanyakan umat Islam telah sedia maklum iaitulah Fitnah Dajjal (fitnatul-masihud-Dajjal).

"Sejak penciptaan Adam sampai kiamat terjadi, tak ada makhluk (dalam riwayat lain: perkara) yang lebih besar dari Dajjal".

[Shahih Muslim, Jilid IV, hlm. 2266, No. 2946]
Dalam Sahih Al Bukhari, Abdullah ibn Umar RA berkata,
"Rasulullah SAW berkhutbah di hadapan manusia. Beliau memuji Allah kemudian menyebut masalah Dajjal. Beliau bersabda, "Aku sungguh mewasiatkan agar kalian berhati-hati terhadapnya. Tak ada nabi yang tidak memperingatkan kaumnya (tentang masalah Dajjal). Namun, aku akan memberitahukan kepada kalian sesuatu yang tidak dikatakan oleh nabi (sebelumku) kepada kaumnya, bahawa dia (Dajjal) itu buta sebelah, sedangkan Allah tidak buta sebelah"

[Sahih Al Bukhari, bab 'Fitnah' - Penyebutan Dajjal' | Lihat Fath al-Bari, Jilid XIII, hlm. 90]

gambar hiasan

Daripada Abu Umamah ra. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Dan sesungguhnya sebelum keluarnya Dajjal adalah adanya tempoh waktu 3 TAHUN yang SANGAT SUKAR, di mana pada waktu itu manusia akan ditimpa kelaparan yang sangat

Tahun PertamaAllah SWT akan memerintahkan kepada langit pada tahun pertama supaya menahan sepertiga dari hujannya dan memerintahkan kepada bumi supaya menahan sepertiga dari tanamannya

Tahun KeduaKemudian Allah memerintahkan langit pada tahun kedua supaya menahan dua pertiga dari hujannya dan memerintahkan kepada bumi supaya menahan dua pertiga dari tumbuh²nya

Tahun KetigaKemudian pada tahun ketiga Allah memerintahkan kepada langit supaya menahan semua air hujannya lalu tidak menitiskan setitik air pun, dan Allah memerintahkan kepada bumi supaya menahan semua tanamannya

Maka setelah itu tidak akan tumbuh satu tanaman hijau pun dan semua binatang berkuku mati, kecuali yang tidak dikehendaki oleh Allah SWT."
Kemudian para sahabat bertanya:"Dengan apakah manusia akan hidup pada masa itu?"
Baginda SAW menjawab:"Tahlil (Subhanallah), Takbir (Allahuakbar) dan Tahmid (Alhamdulillah) akan sama ertinya bagi mereka dengan makanan"

[HR Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan Hakim]


Marilah kita bersedia dengan senjata yang telah diwariskan oleh Nabi Muhammad SAW kepada ummatnya iaitu kita untuk kita mempersiapkan diri kita dan khususnya generasi keturunan kita akan senjata bagi menghadapi FITNAH DAJJAL yang dahsyat ini nanti, bila mana masanya telah tiba.


Post berkatan: 4 Amalan Mudah Memohon Syurga Allah

4 Senjata Mempertahankan Diri Dari Fitnah Dajjal
1. Beramal Dengan Al Quran & HadisDengan kata lain wajibkan diri kita dengan ilmu Allah, rajinkan menuntut ilmu agama, mantapkan aqidah kita kepada Allah. Rajin²lah menghadiri majlis ilmu seperti di masjid² ketika kuliah maghrib, dan seumpamanya.

Dari sini kita akan ketahui akan suatu hadis Nabi SAW yang menerangkan akan suatu amalan yang baik, iaitu membaca Surah Al Kahfi setiap hari (atau malam) Jumaat. Baca Al Quran dan mentadabburnya, iaitu memahami maksudnya, atau sekurang²nya kita menghayati tafsir ayat / surah yang kita baca dan cuba sedaya upaya untuk mengamalkannya.

"Barang siapa membaca Al Kahfi pada malam Jumaat, nescaya cahaya akan meneranginya antara dirinya hingga ke Baitul Atiq (Ka’bah)".
[HR Ad Darimi]

"Barang siapa membaca Al Kahfi pada hari Jumaat, nescaya cahaya akan meneranginya selama waktu antara Jumaat yang satu ke Jumaat berikutnya".
[HR Al Hakim & Al Baihaqi]

2. Mengamalkan Membaca 10 Ayat Awal Surah Al KahfiMari kita berusaha membaca sekurang²nya 10 ayat awal Surah Al Kahfi ini setiap hari hingga kita dapat hafalkannya dan memahami maksud serta usaha untuk beramal dengannya. InsyaAllah dipermudahkan hidup kita dan Allah pelihara kita dari segala fitnah duniawi, fitnah social media, dll.

عَنْ أَبِى الدَّرْدَاءِ أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ : « مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ » وفي رواية ـ من آخر سورة الكهف ـ
Dari Abu Darda’ ra, bahwa Nabi SAW bersabda:"Barangsiapa yang menghafal 10 ayat pertama dari surat Al-Kahfi, nescaya dia akan terlindungi dari (fitnah) Dajjal. Dan di dalam riwayat lain disebutkan (10 ayat terakhir) dari surat Al-Kahfi".

[HR Imam Muslim I/555 No.809 | Imam Ahmad V/196 No.21760 | Ibnu Hibban III/366 No.786 | Al-Hakim II/399 No.3391 | Al-Baihaqi dalam Syu’ab Al-Iman V/453 No.2344].

3. Membaca, Menghafal & Beramal Dengan 10 Ayat Terakhir Surah Al KahfiIaitulah dari ayat 101 - 110 Surah Al Kahfi. Sama juga, kita amalkan baca setiap hari, cuba hafal yang mana mampu dan kita semak tafsirnya serta usaha untuk memahami & mengamalkannya dalam kehidupan seharian kita.

Pada hadis yang diriwayatkan dari Imam Ahmad dari Abu Darda ra, bahwa Nabi SAW bersabda:"Barangsiapa yang membaca 10 ayat terakhir dari surah Al Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal".

4. Menghafal & Membaca 4 Kalimah Doa Dalam SolatKita sedia maklum akan suatu doa yang sahih dari Nabi SAW mengajarkan kita untuk membaca 4 permohonan doa ini dalam solat² seharian kita, selepas tasyahhud (tahiyyat) akhir, sebelum salam, iaitu doa:
mohon perlindungan dari Neraka Jahannammohon perlindungan dari azab kuburmohon perlindungan dengan Allah dari fitnah hidup & matimohon perlindungan dengan Alla dari keburukan fitnah al-Masih ad-Dajjal



Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda,"Apabila salah seorang kalian selesai membaca tasyahhud hendaknya ia berlindung kepada Allah dari 4 perkara. Beliau membaca:

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ , وَمِنْ عَذَابِ اَلْقَبْرِ , وَمِنْ فِتْنَةِ اَلْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ , وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ اَلْمَسِيحِ اَلدَّجَّالِ
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari azab Jahannam, dari azab kubur, dari fitnah kehidupan dan kematian, dan dari keburukan fitnah al-Masih ad-Dajjal".

[HR Bukhari & Muslim - Muttafaq 'alaih]


5. Lari Bila Mendengar Kedatangan DajjalSebagai bonus yang ke-5 Nabi SAW menyuruh kita lari menyembunyikan diri bila mana mendengar kehadirannya. Ni kira langkah terakhirlah. Lari sembunyi dan terus berzikir selama mungkin.

Semoga dengan sedikit ilmu ini dapat kita mulakan beramal dengannya dan semoga dapat kita Allah wariskan (ajarkan) juga kepada anak² keturunan kita, sebab kemungkinan besar kalau bukan kita, boleh jadi anak² kita akan menghadapi FITNAH Dajjal ini nanti. Semoga Allah memelihara kita & keturunan kita darinya.. aamiiin..





Post Berkaitan: 4 Kalimat Zikir Lebih Power Dari Yang Lain

KesimpulanIni ada peringatan khususnya buat admin sendiri dan kita seluruhnya akan kehadiran suatu MUSIBAH BESAR, suatu malapetaka akhir zaman yang akan datang tak lama lagi. Bukan bencana alam (ya bencana alam itu bahaya) bahkan musibah / malapetaka / yang disebut fitnah ini adalah suatu ujian terakhir bagi umat manusia, sama ada kita akan lulus atau (kebanyakan) kita akan gagal..!!? Andai kita lulus, insyaAllah Syurga menanti kita, aamiiin.. tapi kalau kita gagal (majoriti kita akan gagal) maka kita akan terjerumus menjadi pengikut Dajjal laknatullah.. wal'iyyazubillahi minzalik.

Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid pernah dalam suatu kuliahnya menyatakan bahawa selagi ada yang mengingatkan akan perihal Dajjal, maka selama itu dia belum muncul. Dia akan keluar nanti bila mana sudah tidak ada lagi yang memperingatkan akan dia

Wallahua'lam.



Rujukan:

https://www.slideshare.net/cahayamataku_91/cara-mengelak-diri-dari-fitnah-dajjalhttps://www.hmetro.com.my/addin/2018/07/362195/manfaat-surah-al-kahfihttp://www.voa-islam.com/read/aqidah/2014/08/28/32529/bahaya-fitnah-dajjal-dan-cara-menyelamatkan-diri-darinyahttp://serambiummah.tribunnews.com/2015/09/15/dalam-sejarah-manusia-ini-dia-fitnah-terbesar-di-akhir-zamanhttps://abufawaz.wordpress.com/2011/12/09/hadits-hadits-shohih-tentang-keutamaan-surat-al-kahfi-

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mindloading.blogspot.com/2018/12/wariskan-4-senjata-pertahanan-diri-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umur Anak 0 2 Tahun Mak Mak Paling Struggle Kena Pandai Urus Emosi Diri

Umur Anak 0 2 Tahun Mak Mak Paling Struggle Kena Pandai Urus Emosi Diri

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 300 hits
Membesarkan anak sememangnya bukan satu kerja yang mudah Perlukan begitu banyak kesabaran dalam mendidik anak lebih lebih lagi anak yang masih kecil Malah anggaran umur anak dari 0 hingga dua tahunlah membuatkan kita rasa tercabar dan perlu...
Umur Anak 0 3 Tahun Kita Paling Banyak Menangis Sebab Anak Bukan Mudah Nak Kawal Emosi

Umur Anak 0 3 Tahun Kita Paling Banyak Menangis Sebab Anak Bukan Mudah Nak Kawal Emosi

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 249 hits
Usia anak 0 hingga 3 tahun antara usia yang paling mencabar untuk kita ibu bapa mengharunginya Kadang kadang tak terkawal emosi apabila berhadapan dengan si kecil yang selalu menangis dan tantrum Bagaimana untuk kita kekal tenang ketika ana...
Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

Sedih Tapi Saya Yakin Anak Itu Kepunyaan Allah Hantar Anak Ke Asrama Ds Shahida Yakin Buat Pilihan Bijak

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 868 hits
Siapa yang tak mahu memberikan yang terbaik buat anak anak yang sedang membesar Melepaskan anak untuk memasuki ke sekolah asrama penuh memang berat namun inilah yang terbaik untuk masa depan anak anak Inilah yang dikongsikan oleh isteri usa...
Sibuk Urus Anak Miera Liyana Tiada Masa Untuk Diri Sendiri

Sibuk Urus Anak Miera Liyana Tiada Masa Untuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 276 hits
SIBUK menjalankan tanggungjawab sebagai ibu pada Mei lalu pelakon Miera Liyana mengakui dia tidak mempunyai masa untuk diri sendiri Menurut Miera atau nama sebenarnya Miera Liyana Seri Kasmi dia sememangnya memberikan keutamaan kepada bayin...
Panduan Ajar Anak Cara Mudah Hafal Sifir 1 12 Dengan Pantas

Panduan Ajar Anak Cara Mudah Hafal Sifir 1 12 Dengan Pantas

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 285 hits
Panduan Ajar Anak Cara Mudah Hafal Sifir 1 12 Dengan Pantas Salam semua sebagai ibu bapa mesti kita rasa risau bila anak dah masuk darjah 4 5 dan 6 tapi masih belum hafal sifir Lebih lebih lagi tahun ini proses pembelajaran banyak secara PD...
Bajet 2022 Paling Aman Tanpa Jeritan Pembangkang Dijangka Lulus Mudah

Bajet 2022 Paling Aman Tanpa Jeritan Pembangkang Dijangka Lulus Mudah

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 304 hits
AGENDA DAILY Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik dimerterai antara pembangkang dengan kerajaan pada 13 September 2021 Pembentangan Bajet 2022 kali ini dibawah Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob merupakan ...
Hiburan Tiada Masa Untuk Diri Sendiri Miera Leyana Sibuk Uruskan Anak Dan Rumah Tangga

Hiburan Tiada Masa Untuk Diri Sendiri Miera Leyana Sibuk Uruskan Anak Dan Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 286 hits
Pelakon jelita mengakui bahawa dia kini tidak mempunyai masa untuk diri sendiri kerana terlalu sibuk menjalankan tanggungjawab sebagai ibu dan juga isteri 5 bulan lalu Cukup 4 Bulan Baru Kami Akan Tunjuk Muka Bayi Miera Leyana Dah Sebulan B...
Kalau Dia Anak Jantan Suruh 2 Adun Tu Tarik Diri Cabar Umno Kepada Mahiaddin

Kalau Dia Anak Jantan Suruh 2 Adun Tu Tarik Diri Cabar Umno Kepada Mahiaddin

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 240 hits
BORHAN AHMADUmno terus mencabar Presiden Bersatu Tan Sri Mahiaddin Md Yassin mengarahkan dua Adun mereka di Johor menarik balik sokongan terhadap Menteri Besar Johor dari Umno Ini kerana bagi mereka kedua dua Adun Bersatu di Johor itu tidak...
Mudah Cepat Untuk Anak Anak Donut Ball Guna 2 Bahan Je

Mudah Cepat Untuk Anak Anak Donut Ball Guna 2 Bahan Je

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 251 hits
Memikirkan kudapan untuk menu petang anak anak kadang kadang boleh buntu juga Apa kata kita buat donut ball yang mengggunakan 2 bahan saja Resipi yang dikongsi Reha Rahma ini sangat mudah dan cepat disediakan Anak anak pun tak perlu tunggu ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah