Warga Twitter Kempen Jangan Derma Kepada Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia



PENGGUNA Twitter hari ini ‘berkempen’ supaya tidak menderma kepada Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Putrajaya, sebaliknya menggesa orang ramai menderma terus kepada mangsa atau pertubuhan bukan kerajaan yang berada di tempat kejadian

Tabung yang dilancarkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Rina Harun itu dikritik hebat antaranya kerana majlis pelancarannya itu diadakan ketika ribuan mangsa banjir masih terperangkap dan harta benda musnah.
Menggunakan Twitter, rakyat memberi amaran agar tidak menyumbang kepada dana itu, diikuti dengan maki hamun.
Izana (@astallya) menulis: JANGAN DERMA DI SINI. SAYA ULANG JANGAN MENDERMA DI SINI!!! RINA HARUN MENTERI KERAJAAN GAJI BERPULUH RIBU SEBULAN TAPI MASIH HARAP DUIT RAKYAT KEPALA BONTOT KAULAH!!!!!!!!!! Anda boleh baca balasan dan ciap semula kepada ngo yang betul. Anda boleh sumbangkan ke MANA-MANA TETAPI BUKAN DI SINI!!
Seorang lagi pengguna Twitter, jediMASTER (@jedimaster909) menulis, “Tolong JANGAN DERMA kepada Tabung Bantuan Keluarga Malaysia Rina Harun! Derma terus kepada mangsa! Jangan percaya Rina Harun ni.”
Yang lain mempersoalkan mengapa kerajaan meminta wang rakyat sedangkan mereka sepatutnya ada dana untuk tolong mangsa yang juga rakyat sendiri.
Pengguna Twitter MURTY (@murtified) berkata: “Ingat: jangan derma di sini atau kepada dana Rina Harun juga. Mereka kerajaan, mereka ada wang. Berikan wang anda terus kepada NGO yang sesuai seperti Gurdwara dll. atau dapatkan barangan dan terus bantu mereka jika anda boleh.”
Niresh Kaur (@NireshKaur) turut berkongsi sentimen yang sama.
“JANGAN MINTA DUIT KAMI LAGI. Kami bayar cukai kami untuk tujuan yang tepat ini, bukan untuk bayar Vellfire sial anda!! JANGAN DERMA DI SINI,” tulisnya.
Rina, yang merupakan ahli Parlimen Titiwangsa, turut mendapat kritikan rakyat mengenai pilihan pakaiannya untuk melawat mangsa banjir pada hujung minggu.
“rina harun datang kawasan banjir pakai heels (kasut tinggi) adalah perkara paling tidak masuk akal yang saya lihat di Internet,” kata Rachel Wagner (@RachelW642285388) dalam satu ciapan.
Keputusannya untuk mengadakan majlis pelancaran dana itu mencetuskan lagi kritikan terhadapnya.
“Rina Harun punya bodoh tahap lain. Serius? Rakyat hentam kerajaan di seluruh media sosial tetapi anda masih berani buat majlis seperti ini. Halah halah b*b*nya si tua acah model ni,” tulis Ariff (@mhmdrff99) di Twitter.
Seorang lagi ahli politik yang menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia ialah Timbalan Menteri Perpaduan Negara Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal yang menyiarkan tentang inisiatif pemuda Bersatu untuk mengumpul dana.
Ini juga disambut dengan panggilan “jangan derma di sini”.
Pengguna media sosial juga membanjiri ciapan ketua eksekutif Apple Inc, Tim Cook menggesa beliau menderma terus kepada NGO dan bukannya kerajaan. Apple sebelum ini mengumumkan hasratnya untuk menderma kepada usaha bantuan banjir di Malaysia.
HN (@nabilahariss) menulis: “Tolong jangan hantar derma kepada kerajaan Malaysia. Anda boleh menghubungi semua NGO di Malaysia untuk menghantar sumbangan. Terima kasih.”
Lomi-san (@mier_lan) berkata, “Mantap Tim. Jangan beri wang kepada mael (Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob). Kerajaan curi duit. Beri kepada NGO. Maaf bahasa Inggeris teruk.”
Seorang lagi pengguna Twitter Tze Way (@WayneTzeWay) berkata, “Terima kasih atas keprihatinan anda Encik Cook, namun sila alihkan dana kepada NGO yang boleh dipercayai dan bukannya kerajaan Malaysia. Mereka telah gagal teruk dalam pengurusan krisis pada masa-masa seperti ini dan saya jangka dana itu akan disalahuruskan di tangan mereka.”
Cook sebelum ini membuat ciapan: “Taufan Rai telah menyebabkan begitu banyak kemusnahan di Filipina dan Malaysia — begitu banyak keluarga telah kehilangan begitu banyak harta benda. Apple akan menyumbang kepada bantuan, pemulihan dan usaha pembinaan semula jangka panjang. #OdettePH”
Hujan lebat yang luar biasa dan berterusan dari Jumaat hingga Ahad menyebabkan sebahagian besar Lembah Klang dilanda banjir. Terdapat juga banjir di Perak, Pahang, Kelantan, Terengganu, Melaka dan Negeri Sembilan, sehingga paras bumbung di beberapa tempat.
Angka kematian ketika ini ialah 27, manakala lebih 61,000 mangsa telah dipindahkan ke pusat pemindahan, dengan Pahang dan Selangor mencatatkan jumlah pemindahan tertinggi.
Kerajaan Ismail Sabri telah dikritik kerana lambat bertindak membantu mangsa banjir. Usaha menyelamat dan membersihkan masih diteruskan ~ The Malaysian Insight

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/12/warga-twitter-kempen-jangan-derma.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Dilancarkan

Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Dilancarkan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 229 hits
Rina Harun bersama Pengerusi Eksekutif Kumpulan Shapadu Shafiz Shahrani menyampaikan replika cek berjumlah RM150 000 daripada Shapadu Akademi kepada Yayasan Kebajikan Negara di Kuala Lumpur hari ini KUALA LUMPUR Tabung Bantuan Banjir Keluar...
Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Libat Nilai Keseluruhan Rm1 4 Bilion

Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Libat Nilai Keseluruhan Rm1 4 Bilion

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 178 hits
Oleh Ismail Sabri Yaakob memaklumkan kerajaan akan memastikan segala bantuan serta kemudahan kepada mangsa banjir dilaksanakan secara komprehensif berkesan dan menyeluruh di bawah Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Gambar FB Ismail Sabri DATU...
Bencana Banjir Pecah Tembelang Kerajaan Keluarga Malaysia Tidak Ada Kerjasama Antara Menteri

Bencana Banjir Pecah Tembelang Kerajaan Keluarga Malaysia Tidak Ada Kerjasama Antara Menteri

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 238 hits
1 Bencana Banjir pecahkan tembelang Kerajaan Keluarga Malaysia Sebenar tidak ada kerjasama sesama Menteri antara Menteri BN UMNO dengan Menteri PN 2 Malah Menteri dari PN PAS pun ikut senyap sunyi Walhal dua Menteri PAS jaga Alam Sekitar da...
Kerajaan Keluarga Malaysia Gagal Zalim Tangani Tragedi Banjir Besar

Kerajaan Keluarga Malaysia Gagal Zalim Tangani Tragedi Banjir Besar

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 211 hits
Oleh RAYUSA December 23 2021Saya mulakan tulisan ini dengan merujuk pada sekeping gambar yang tular dalam media sosial yang menunjukkan mangsa banjir terpaksa membuka beberapa keping genting bumbung rumah untuk menyelamatkan diri Si pemuat ...
6134 Terima Aduan Mangsa Banjir Perlu Bantuan Ppim Segera Ke Temerloh Malaysia Post 24 12 2021

6134 Terima Aduan Mangsa Banjir Perlu Bantuan Ppim Segera Ke Temerloh Malaysia Post 24 12 2021

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 278 hits
MALAYSIAPOST menyertai misi bantuan bencana untuk mangsa banjir di Temerloh Pahang bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia hari ini Misi kemanusiaan ini turut disertai Nasi Ayam Mat Rock dan Sumbangan Com yang bertolak dari Kuala Lumpur k...
Kerajaan Pahang Umum Bantuan Khas Rm500 Kepada Setiap Ketua Keluarga Terjejas Banjir

Kerajaan Pahang Umum Bantuan Khas Rm500 Kepada Setiap Ketua Keluarga Terjejas Banjir

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 188 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang mengumumkan Bantuan Khas Bencana Banjir sebanyak RM500 kepada setiap ketua keluarga yang terjejas dengan bencana banjir di negeri ini Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail dalam kenyataan hari ini berkata ban...
Cara Mohon Bantuan Keluarga Malaysia Untuk Bujang Rm350 2022

Cara Mohon Bantuan Keluarga Malaysia Untuk Bujang Rm350 2022

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 277 hits
Bantuan Keluarga Malaysia adalah bantuan tunai yang lebih tertumpu kepada golongan yang memerlukan bagi meringankan kos sara hidup serta beban yang dihadapi oleh rakyat berpendapatan rendah Kami kongsikan kepada anda jumlah Bantuan BKM yang...
Rumah Staff Musn4h Tya Arifin Asyraf Khalid Randuk Banjir Hulur Bantuan Bergenang Air Mata Kami Hidup Seperti Keluarga

Rumah Staff Musn4h Tya Arifin Asyraf Khalid Randuk Banjir Hulur Bantuan Bergenang Air Mata Kami Hidup Seperti Keluarga

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 371 hits
Seakan tidak pernah mengenal erti lelah pelakon dan usahawan Tya Arifin tidak terkecuali turun padang menghulurkan bantuan kepada m4ngsa yang terjejas akib4t banjir yang berlaku sejak beberapa hari lalu Menurut Tya dia dan suami tercinta As...
Banjir Telemong Saksi Dakwa Mangsa Sempat Whatsapp Ahli Keluarga Untuk Minta Bantuan

Banjir Telemong Saksi Dakwa Mangsa Sempat Whatsapp Ahli Keluarga Untuk Minta Bantuan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 190 hits
BENTONG Fenomena kepala air di Telemong di sini pada Sabtu lepas berikutan hujan lebat menyebabkan enam penduduk di kawasan itu dihanyutkan arus deras manakala 10 lagi yang terperangkap dalam kejadian banjir itu berjaya diselamatkan Seorang...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians

Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit