Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Libat Nilai Keseluruhan Rm1 4 Bilion


Oleh Herman Hamid Ismail Sabri Yaakob memaklumkan kerajaan akan memastikan segala bantuan serta kemudahan kepada mangsa banjir dilaksanakan secara komprehensif, berkesan dan menyeluruh di bawah Bantuan Banjir Keluarga Malaysia./ Gambar FB Ismail Sabri DATUK Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan memastikan segala bantuan serta kemudahan kepada mangsa-mangsa banjir dilaksanakan secara komprehensif, berkesan dan menyeluruh di bawah Bantuan Banjir Keluarga Malaysia dengan nilai keseluruhan sebanyak RM1.4 bilion.
Menurut Perdana Menteri, di bawah inisiatif ini juga, kerajaan telah melaksanakan beberapa penambahbaikan berhubung Bantuan Wang Ihsan (BWI) antaranya:
Pertama: RM1,000 ringgit kepada setiap Ketua Isi Rumah (KIR) yang terjejas akibat banjir;
Kedua: Menyalurkan kepada semua KIR yang terkesan termasuk kepada mereka yang tidak berpindah ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS);
Ketiga: RM10,000 kepada waris mangsa yang meninggal dunia;
Keempat: Mangsa-mangsa yang terjejas akibat banjir boleh menuntut BWI setiap kali bencana menimpa berbanding sebelum ini hanya sekali sahaja semasa berlakunya Monsun Timur Laut.
“Menyedari mangsa-mangsa banjir memerlukan wang tunai, kerajaan-kerajaan negeri telah membuat bayaran BWI yang telahpun bermula pada 27 Disember yang lalu dan dijangka selesai minggu ini.
“Bagaimanapun Selangor dan Pahang mungkin sedikit lewat berikutan melibatkan jumlah mangsa yang ramai.
“Bagi tujuan ini, saya telah mengarahkan pihak-pihak berkaitan agar mempermudahkan urusan pembayaran tanpa sebarang birokrasi atau tanpa perlu mengisi pelbagai borang seperti sebelum ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut Perdana Menteri, setakat data terkini, lebih 30,000 KIR telah didaftarkan untuk menerima BWI dan pihak NADMA telahpun menyalurkan peruntukan awal BWI sebanyak RM34 juta kepada 11 buah negeri.
Berhubung bayaran BWI untuk kematian pula, kata Ismail Sabri, seramai 25 orang waris telahpun menerima bantuan RM10,000 seperti diumumkan.
“Kerajaan juga telah memperuntukkan sejumlah RM100 juta bagi menggerakkan kerja-kerja pasca banjir. Selain itu, kerajaan turut menambah RM50 juta lagi khusus untuk negeri Selangor dan Pahang bagi tujuan yang sama.
“Peruntukan ini akan digunakan bagi melaksanakan kerja-kerja pembaikan dan pembersihan rumah penduduk dan fasiliti awam yang rosak,” jelasnya.
Ismail Sabri Yaakob melihat sendiri kerja-kerja pembersihan pasca banjir ketika meninjau beberapa lokasi yang terlibat dengan bencana itu di Hulu Langat Ahad lalu. Ujar Ismail Sabri, pada masa ini, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) bersama-sama Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara (JPSPN), Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) serta kontraktor yang telah dilantik sedang giat menjalankan kerja-kerja pembersihan di kawasan yang terkesan dengan bencana banjir.
Kata Perdana Menteri, bagi mempercepat kerja-kerja mengutip, membersih dan menghantar sisa banjir ke tapak pelupusan, KPKT telah menambah bilangan sumber tenaga dengan melantik lebih banyak kontraktor untuk turun ke lapangan termasuk kawasan-kawasan yang tidak dapat diakses sebelum ini.
“Dengan itu, kerajaan memperuntukkan RM10 juta tambahan antaranya bagi membiayai perkhidmatan kutipan sisa banjir serta kerja-kerja pembersihan jalan, fasiliti awam dan halaman rumah mangsa.
“Setakat 28 Disember 2021, sebanyak 3,000 tan sisa banjir telah dibersihkan di lima buah negeri yang terkesan iaitu Selangor, Pahang, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Melaka yang melibatkan lebih 1,700 tenaga kerja di bawah seliaan KPKT,” ujarnya.
Ismail Sabri Yaakob bertanya khabar mangsa banjir yang dipindahkan ke SK Johan Setia di Klang baru-baru ini.Dalam kenyataan itu, Perdana Menteri berkata, bagi menambah akses tunai kepada mangsa yang memerlukan, Bank Simpanan Nasional (BSN) dengan dana keseluruhan RM100 juta telah menawarkan pembiayaan sehingga RM10,000 pada kadar 0 peratus dengan tempoh bayaran balik sehingga 3.5 tahun termasuk moratorium bayaran balik selama enam bulan.
Selain itu, katanya, Bank Negara Malaysia (BNM) juga dengan ketersediaan dana RM500 juta telah menyediakan Kemudahan Bantuan Bencana atau DRF melalui bank komersial iaitu sehingga RM500,000 kepada pengusaha PKS dan sehingga RM75,000 kepada usahawan mikro.
“Tempoh pembiayaan adalah sehingga lima tahun termasuk moratorium bayaran balik sehingga enam bulan dengan kadar pembiayaan sehingga 3.5 peratus setahun.
“Permohonan untuk pinjaman BSN dan dana DRF telah mula dibuka pada 27 Disember 2021 lalu. Untuk makluman, dalam dua hari pertama sahaja iaitu setakat 28 Disember 2021, BSN telah menerima nilai permohonan sebanyak RM25 juta dan sudahpun meluluskan pinjaman bernilai RM10 juta,” katanya.
Tambah Perdana Menteri, bagi memastikan bantuan yang menyeluruh, di samping bantuan tunai, kerajaan juga akan menyediakan bantuan pembaikan rumah dan kenderaan peribadi serta bantuan keperluan asas kepada mangsa-mangsa banjir.
Katanya, seperti diketahui, Syarikat Pelaburan Berkaitan Kerajaan atau GLIC dan Syarikat Berkaitan Kerajaan atau GLC telah menubuhkan GLIC/GLC Disaster Response Network atau GDRN bertujuan menggerakkan usaha menangani dan menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir.
Jelas Ismail Sabri, setakat ini, GDRN telah membantu kira-kira 15,000 buah keluarga sejak 19 Disember 2021.
“Selanjutnya, seperti yang telah saya umumkan, Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan memberikan rebat 100 peratus bil elektrik kepada pengguna domestik yang terkesan akibat banjir bagi bulan Disember 2021.
“Menyedari musibah banjir turut menyebabkan kerosakan banyak peralatan elektrik di rumah, sukacita saya umumkan bahawa kerajaan bersetuju untuk menyediakan pemberian baucar kepada mangsa-mangsa banjir bagi pembelian peralatan elektrik yang telah rosak.
“Setiap KIR yang layak boleh memohon dan mendapatkan baucar bernilai RM500 semasa membuat pembelian sama ada secara fizikal di kedai dan pasar raya berdaftar atau di platform e-dagang yang diiktiraf Kementerian Tenaga dan Sumber Asli,” katanya.
Bagi meringankan beban mangsa-mangsa banjir yang mengalami kerosakan kenderaan peribadi mereka, kata Perdana Menteri, beberapa inisiatif turut dilaksanakan iaitu:
Perodua akan menyediakan perkhidmatan tunda kereta ke pusat servis Perodua secara percuma. Perodua turut bersetuju memberikan kos upah baik pulih dan servis berkaitan secara percuma dan diskaun sebanyak 50% ke atas alat ganti.Proton juga bersetuju memberi diskaun alat ganti sebanyak 50% bagi kebanyakan model kereta serta menawarkan caj tunda dan cuci kereta secara percuma di pusat-pusat servis mereka yang berdaftar.Bagi syarikat kereta lain pula, hampir semua telah bersetuju menyediakan perkhidmatan tunda kereta secara percuma dan diskaun sebanyak 25% atau lebih, ke atas alat ganti dan upah baik pulih di pusat servis yang berdaftar. Beberapa syarikat turut menawarkan bayaran secara ansuran sehingga tempoh satu tahun.Baucar sebanyak RM1,000 untuk digunakan bagi tujuan pembaikan atau pembelian bagi menggantikan kenderaan peribadi yang telah mengalami kerosakan total. “Kerajaan sentiasa mengambil pendekatan yang holistik melalui pelbagai inisiatif dan langkah bagi memastikan kebajikan Keluarga Malaysia sentiasa terjamin.
“Semoga kesemua inisiatif di atas dapat membantu meringankan beban Keluarga Malaysia yang terkesan akibat banjir.
“Sama-sama kita berusaha dan berdoa agar impak bencana banjir ini dapat ditangani dengan segera agar kita boleh menumpukan usaha kepada pemulihan dan pertumbuhan ekonomi pada tahun hadapan,” ujar Ismail Sabri.
Pada masa sama, Perdana Menteri berkata, sejak lebih seminggu lalu, beberapa negeri telah dilanda banjir besar.
Keluarga besar kita yang berada di Selangor, Pahang, Kelantan, Terengganu, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Sabah, Johor, Kedah dan Kuala Lumpur terpaksa mengharungi episod sukar akibat bencana itu.
Katanya, kediaman tempat mereka membina kehidupan ditenggelami air, harta benda rosak teruk dengan ada juga hanyut dibawa arus.
“Lebih mendukacitakan, ada sebilangan mereka hilang harta paling berharga iaitu ahli keluarga tersayang buat selama-lamanya.
“Saya amat bersimpati dan mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa. Kepada yang beragama Islam, marilah kita sama-sama sedekahkan al-Fatihah dan berdoa agar roh mangsa ditempatkan bersama golongan solihin.
“Bagi yang bukan Islam, marilah kita bertafakur sejenak dan menginsafi musibah ini,” jelasnya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/bantuan-banjir-keluarga-malaysia-libat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Dilancarkan

Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Dilancarkan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 232 hits
Rina Harun bersama Pengerusi Eksekutif Kumpulan Shapadu Shafiz Shahrani menyampaikan replika cek berjumlah RM150 000 daripada Shapadu Akademi kepada Yayasan Kebajikan Negara di Kuala Lumpur hari ini KUALA LUMPUR Tabung Bantuan Banjir Keluar...
Warga Twitter Kempen Jangan Derma Kepada Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia

Warga Twitter Kempen Jangan Derma Kepada Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 358 hits
PENGGUNA Twitter hari ini berkempen supaya tidak menderma kepada Tabung Bantuan Banjir Keluarga Malaysia Putrajaya sebaliknya menggesa orang ramai menderma terus kepada mangsa atau pertubuhan bukan kerajaan yang berada di tempat kejadian Ta...
6134 Terima Aduan Mangsa Banjir Perlu Bantuan Ppim Segera Ke Temerloh Malaysia Post 24 12 2021

6134 Terima Aduan Mangsa Banjir Perlu Bantuan Ppim Segera Ke Temerloh Malaysia Post 24 12 2021

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 283 hits
MALAYSIAPOST menyertai misi bantuan bencana untuk mangsa banjir di Temerloh Pahang bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia hari ini Misi kemanusiaan ini turut disertai Nasi Ayam Mat Rock dan Sumbangan Com yang bertolak dari Kuala Lumpur k...
Cara Mohon Bantuan Keluarga Malaysia Untuk Bujang Rm350 2022

Cara Mohon Bantuan Keluarga Malaysia Untuk Bujang Rm350 2022

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 281 hits
Bantuan Keluarga Malaysia adalah bantuan tunai yang lebih tertumpu kepada golongan yang memerlukan bagi meringankan kos sara hidup serta beban yang dihadapi oleh rakyat berpendapatan rendah Kami kongsikan kepada anda jumlah Bantuan BKM yang...
Bantuan Keluarga Malaysia Pendaftaran Baharu Kemas Kini Dibuka Hari Ini

Bantuan Keluarga Malaysia Pendaftaran Baharu Kemas Kini Dibuka Hari Ini

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 214 hits
KUALA LUMPUR Tarikh pendaftaran baharu dan kemas kini Bantuan Keluarga Malaysia akan dibuka selama sebulan mulai hari ini sehingga 31 Jan 2022 Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata ia bertujuan memastikan merek...
Kerajaan Pahang Umum Bantuan Khas Rm500 Kepada Setiap Ketua Keluarga Terjejas Banjir

Kerajaan Pahang Umum Bantuan Khas Rm500 Kepada Setiap Ketua Keluarga Terjejas Banjir

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 190 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang mengumumkan Bantuan Khas Bencana Banjir sebanyak RM500 kepada setiap ketua keluarga yang terjejas dengan bencana banjir di negeri ini Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail dalam kenyataan hari ini berkata ban...
Rumah Staff Musn4h Tya Arifin Asyraf Khalid Randuk Banjir Hulur Bantuan Bergenang Air Mata Kami Hidup Seperti Keluarga

Rumah Staff Musn4h Tya Arifin Asyraf Khalid Randuk Banjir Hulur Bantuan Bergenang Air Mata Kami Hidup Seperti Keluarga

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 373 hits
Seakan tidak pernah mengenal erti lelah pelakon dan usahawan Tya Arifin tidak terkecuali turun padang menghulurkan bantuan kepada m4ngsa yang terjejas akib4t banjir yang berlaku sejak beberapa hari lalu Menurut Tya dia dan suami tercinta As...
Hiburan Turut Bersimpati Keadaan Banjir Kilat Di Malaysia Ceo Apple Sedia Hulur Bantuan

Hiburan Turut Bersimpati Keadaan Banjir Kilat Di Malaysia Ceo Apple Sedia Hulur Bantuan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 398 hits
Sedia maklum beberapa hari yang lalu terdapat sesetengah negeri di Malaysia dilanda banjir kilat ditahap yang agak teruk sehingga ada yang terkorban akibat bencana ni Difahamkan di negara Filipina dalam pada masa yang sama turut dibadai Tau...
Banjir Telemong Saksi Dakwa Mangsa Sempat Whatsapp Ahli Keluarga Untuk Minta Bantuan

Banjir Telemong Saksi Dakwa Mangsa Sempat Whatsapp Ahli Keluarga Untuk Minta Bantuan

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 191 hits
BENTONG Fenomena kepala air di Telemong di sini pada Sabtu lepas berikutan hujan lebat menyebabkan enam penduduk di kawasan itu dihanyutkan arus deras manakala 10 lagi yang terperangkap dalam kejadian banjir itu berjaya diselamatkan Seorang...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree