Warga China Beli Rm8 4 Bilion Hartanah Di Malaysia Sepanjang 2018 Suara Tv



KUALA LUMPUR – Pembeli China menyumbang jualan hartanah sebanyak RM8.4 bilion pada 2018, atau 12.2 peratus daripada jumlah nilai urus niaga dan 0.4 peratus daripada jumlah urus niaga saham, menurut laporan ekonomi portal hartanah antarabangsa China, Juwai.com dan rangkaian agensi hartanah Malaysia, IQI Global.
Laporan itu menyatakan bahawa pembeli China menyumbang kesan berganda yang ketara dengan kesan pelaburan mereka melimpah ke sektor lain, seperti peruncitan, hospitaliti, pembuatan, perbankan, insurans dan pengangkutan.
“Terdapat perbahasan yang hebat di Malaysia tentang sama ada pelaburan asing baik atau tidak untuk negara. Kami mahu memastikannya dan melakukan penyelidikan mengenainya.
“Ternyata pembeli hartanah warga asing memberi impak positif terhadap ekonomi, yang melepasi harga belian yang mereka bayar selain bayaran fi dan cukai,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan IQI Global, Kashif Ansari.
Beliau berkata, Malaysia bukanlah satu-satunya negara yang membahaskan bersungguh-sungguh manfaat pembeli hartanah warga asing.
“Apa yang menjadikan Malaysia istimewa ialah terdapat rejim dasar yang sangat kuat dan berkesan yang menjuruskan pembeli warga asing ke bahagian pasaran hartanah yang memberi manfaat terbaik kepada negara.
“Di Amerika Syarikat (AS), sebagai contoh, di sana hampir tiada sekatan terhadap pembeli luar pesisir,” katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan Malaysia mempunyai banyak kawalan terhadap pembeli hartanah warga asing berbanding kerajaan AS dan banyak negara lain.
Pengerusi Eksekutif Juwai.com, Georg Chmiel berkata, China membuat 16.5 peratus lebih banyak pertanyaan mengenai hartanah Malaysia pada suku ketiga tahun ini berbanding tempoh suku yang sama pada 2018.
Beliau berkata, pertanyaan untuk pembelian merosot daripada paras tertingginya pada suku pertama tahun ini namun kekal melebihi paras purata pada 2018.
“Pada suku pertama 2019, Malaysia adalah negara kelima paling popular di dunia dari segi pertanyaan pembelian hartanah dari China,” katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata, dari segi jumlah nilai pelaburan hartanah China, Malaysia menduduki ranking terendah, dengan Thailand, Jepun, Australia dan Kanada mengatasi Malaysia sebagai empat destinasi paling popular kepada pembeli China.
“Malaysia menarik perhatian pembeli terutama daripada aspek gaya hidup, persaraan atau pendidikan,” katanya.
Beliau berkata, negara mempunyai standard cara hidup yang berpatutan, kehidupan yang berkualiti tinggi, kemudahan perubatan dan institusi pendidikan yang boleh diakses.
“Malaysia secara konsistan menduduki ranking terbaik sebagai tempat tinggal. Ia memang sebuah negara yang hebat. Saya tahu ramai rakyat Malaysia yang sangat bangga dengannya,” katanya.
Beliau menambah, bahawa orang China yang membeli hartanah di Malaysia bukan sahaja mewujudkan pertumbuhan ekonomi tempatan dan pekerjaan bahkan turut membayar fi dan cukai tempatan serta meningkatkan industri pelancongan.
Menurut laporan itu, kira-kira RM4.3 bilion pembinaan bangunan kediaman baharu di Malaysia di sasarkan kepada pelabur China dan warga asing.
Katanya, permintaan pembeli China dari Tanah Besar untuk hartanah kediaman terus menyokong sebahagian daripada 37,800 rakyat Malaysia dan pekerja asing tempatan dalam sektor pembinaan bangunan kediaman. – Bernama
Sila kongsi artikel ini. Terima Kasih!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mediaterjah.com/2019/11/warga-china-beli-rm8-4-bilion-hartanah-di-malaysia-sepanjang-2018-suara-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buah Durian Musang King Malaysia Kini Semakin Laris Di Negara China

Buah Durian Musang King Malaysia Kini Semakin Laris Di Negara China

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 1455 hits
Durian Musang King sememangnya amat terkenal di Malaysia kerana buah durian jenis D197 ini sangat berbeza daripada jenis jenis raja segala buah ini Keistimewaannya adalah sangat sedap selain isinya tebal serta berwarna kuning pekat dan tang...
Laptop Dan Notebook China Paling Banyak Masuk Indonesia Sepanjang Oktober 2019

Laptop Dan Notebook China Paling Banyak Masuk Indonesia Sepanjang Oktober 2019

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 338 hits
Badan Pusat Statistik mencatat nilai impor laptop dan notebook Indonesia mencapai USD 80 46 juta pada Oktober 2019 Laptop merupakan salah satu komoditas non migas yang secara keseluruhan impornya bernilai USD 13 02 miliar
Makanan Paling Popular Sedap Top Dan Digemari Di Malaysia Sepanjang Zaman

Makanan Paling Popular Sedap Top Dan Digemari Di Malaysia Sepanjang Zaman

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 668 hits
GALAKSI VIRAL Ingin tahu makanan apakah yang paling popular di Malaysia daripada zaman dahulu sehingga kini Jom kita lihat Carta 10 Makanan Paling Popular di Malaysia dulu kini dan selamanya mungkin 10 MAKANAN PALING POPULAR DI MALAYSIA SEP...
10 Port Buku Kanak Kanak Terpakai Yang Murah Amp Berkualiti Boleh Beli Online 1 Malaysia

10 Port Buku Kanak Kanak Terpakai Yang Murah Amp Berkualiti Boleh Beli Online 1 Malaysia

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 933 hits
Nak masuk cuti sekolah ni kenalah standby aktiviti dekat rumah sikit Kalau tak mesti budak budak tu boring nanti Kalau tambah stok buku cerita dan buku aktiviti pun bagus juga Agaknya kat mana nak beli buku kanak kanak yang murah murah ye N...
Jangan Takut Beli Barangan Malaysia Kualiti Dah Tip Top

Jangan Takut Beli Barangan Malaysia Kualiti Dah Tip Top

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 264 hits
Zaman sekarang ini anda sudah tak perlu ragu ragu lagi nak beli barangan Malaysia Lagi lagi bab kualiti siapa cakap kualiti barangan Malaysia tak The post appeared first on
Kfc Dan Pizza Hut Malaysia Sedia Dijual Dengan Harga Rm6 Bilion

Kfc Dan Pizza Hut Malaysia Sedia Dijual Dengan Harga Rm6 Bilion

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 355 hits
Sebuah berita yang mengejutkan ramai pada hari ini apabila restoran francais popular di Malaysia iaitu KFC dan Pizza Hut sedia untuk dijual oleh pemiliknya QSR Brands Holdings Difahamkan jumlah sekitar 1 4 bilion antara yang dinilaik
3 Jenis Pasaran Hartanah Yang Orang Baru Patut Tahu Nak Beli Yang Mana Satu

3 Jenis Pasaran Hartanah Yang Orang Baru Patut Tahu Nak Beli Yang Mana Satu

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 267 hits
Tahniah sebab korang dah mula bertindak Sementara dah wujud kesedaran ni dalam diri apa kata kita tambah lagi ilmu untuk bekalan masa depan Tok yakin ramai yang dah tahu pasal ni Tapi Tok tak boleh nak lepaskan tanggungjawab asal Tok untuk ...
Lagu Terbaru Jamal Abdillah Wany Hasrita Belenggu Rindu Suara Hati Rakyat Malaysia

Lagu Terbaru Jamal Abdillah Wany Hasrita Belenggu Rindu Suara Hati Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 928 hits
Kalau benar bagai dikataAku rela serahkan semuaInginku dimanja hidup serba mewahBukan benar bagai dikataGodaan manis sang pujanggaDan kita dicipta bukan tuk bermegahSaat dihanyut asmaraAsmara riang membaraDi jiwaSia sia jika diturutkan hati...
Gara Tak Dapat Duduk Sebelah Bf Wanita Warga China Baling Kuah Mee Panas Pada Muka Pramugari

Gara Tak Dapat Duduk Sebelah Bf Wanita Warga China Baling Kuah Mee Panas Pada Muka Pramugari

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 754 hits
Foto MynewshubKes seorang pramugari AirAsia dibaling mukanya dengan kuah mee yang panas Sebab seorang penumpang wanita dari China tu tak dapat duduk sebelah teman lelaki dia ketika itu penerbangan dari Bangkok ke Nanjing China So dia mengam...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Ugreen Nexode Rg 65w Robot Pengecas Peneman Aktiviti Anda

Wordpress Website Speed Build The Masters Golf Tournament

Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer