Wanita Pulau Pinang Dikenakan Denda Rm30k Kerana Menganiaya Anjing Peliharaan



Ujian makmal mendapati kedua-dua anjing telah dianiaya tanpa diberi makanan dan penjagaan yang betul, mengakibatkan kedua-duanya mengalami kesakitan dan penderitaan yang tidak perlu.- NSTP / DANIAL SAAD



GEORGE TOWN: Seorang kerani pentadbiran didenda RM30,000 setelah dia mengaku bersalah kerana menyebabkan penderitaan dan penderitaan dua anjing peliharaannya secara tidak munasabah, yang mengakibatkan kematian seorang, pada bulan Mac tahun lalu.

 

Hukuman dijatuhkan oleh Hakim Mahkamah Seksyen Mazdi Abdul Hamid terhadap Oh Ju Lian, 40.

 

Mazdi juga memerintahkan anjing mongel coklat yang masih hidup, bernama "Boy" untuk diserahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar (VSD).

 

"Mahkamah menerima pengakuan bersalah anda dan mensabitkan kesalahan anda.

 

"Oleh itu, anda dijatuhi hukuman denda RM30,000, jika tidak dipenjara 10 bulan. Anjing coklat yang masih hidup akan diserahkan ke Jabatan Perkhidmatan Veterinar," katanya.

 

Oh telah mengaku bersalah melakukan kesalahan itu di rumah ibu mertuanya di Pepper Estate sekitar jam 3 petang pada 4 Mac tahun lalu.

 

Dia didakwa mengikut Seksyen 29 (1) (e) Akta Kesejahteraan Haiwan 2015, dihukum di bawah Seksyen 29 (1) akta yang sama, yang memperuntukkan denda antara RM20,000 hingga RM100,000 atau penjara hingga tiga tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

 

Mengikut fakta kes, sepasukan pegawai Kebajikan Haiwan dan dua anggota polis telah pergi ke rumah di Tanjung Bungah pada jam 3 petang 4 Mac tahun lalu, untuk melakukan pemeriksaan setelah menerima aduan mengenai kekejaman haiwan.

 

Semasa mereka tiba, mereka mendapati rumah itu terbengkalai.

 

Ketika mereka melihat ke dalam rumah dari luar, mereka menemui bangkai anjing yang diikat pada rantai keluli yang dipasang ke dinding. Di sebelahnya terdapat seekor anjing mongrel coklat jantan, juga dirantai ke dinding dengan cara yang sama.

 

Pasukan masuk melalui pintu yang tidak terkunci untuk melakukan pemeriksaan lebih lanjut.

 

Mereka mendapati rambut anjing yang mati itu telah gumpalan, mulutnya terbuka dan dipenuhi belatung dengan cairan yang keluar, dan bau itu tidak tertahankan. Di sebelahnya terdapat bekas air.

 

Bagi anjing mongel coklat, ia kelihatan sangat lemah, hampir tidak bernyawa, letih, takut dan ditutupi kutu. Terdapat juga bekas air di sebelahnya.

 

Kerana disyaki melakukan penganiayaan, pasukan itu merampas bangkai dan anjing mongel coklat serta sampel lain untuk ujian makmal.

 

Ketika pasukan hendak meninggalkan tempat, Oh tiba dan mengakui bahawa anjing-anjing itu adalah miliknya, dan rumah itu adalah ibu mertuanya, yang telah meninggal.

 

Pasukan kemudian memberitahunya mengenai kesalahan yang dilakukan sebelum meneruskan penyitaan bangkai dan anjing mongel coklat itu dan kemudian membuat laporan polis.

 

Ujian makmal mendapati kedua-dua anjing telah dianiaya tanpa diberi makanan dan penjagaan yang betul, sehingga kedua-duanya mengalami kesakitan dan penderitaan yang tidak diperlukan.

 

Sebelumnya, seorang pemedih mata Oh, yang tidak terwakili, memohon hukuman ringan, dengan mengatakan dia menyesali tindakannya.

 

"Saya mengaku bahawa saya cuai dan tidak menjaga anjing dengan betul. Saya berjanji saya tidak akan mengulangi kesalahan yang sama di masa depan.

 

"Oleh itu, saya merayu kepada pengadilan untuk hukuman ringan," katanya sambil teresak-esak kepada jurubahasa mahkamah.

 

Sebelumnya, seorang pemedih mata Oh, yang tidak terwakili, memohon hukuman ringan, dengan mengatakan dia menyesali tindakannya. - NSTP / DANIAL SAAD
 

Dia juga mengatakan bahawa dia mempunyai dua anak yang bersekolah dan memperoleh RM2,000 sebagai kerani pentadbiran sementara suaminya, yang menderita tekanan darah tinggi dan diabetes, baru mendapat pekerjaan dan menjalani rawatan.

 

Dia juga memberitahu pengadilan bahwa dia tinggal di Seberang Jaya sementara anak-anaknya belajar di pulau itu, menanggung biaya yang besar.

 

"Saya takut sekiranya denda itu terlalu tinggi, saya mungkin tidak dapat membayarnya," katanya.

 

Ditanya mengapa anjing-anjing itu berada di rumah di Pepper Estate, Oh mengatakan anjing-anjing itu menemani ibu mertuanya di sana semasa dia masih hidup.

 

Dia menjelaskan bahawa setelah warga emas meninggal kerana tuberkulosis, keluarga tersebut berpindah dan tidak membawa anjing itu kerana tempat barunya jauh lebih kecil.

 

Sementara itu, pegawai pendakwa VSD Roziman Awang Tahrin mendesak agar hukuman pencegahan dapat dijadikan pengajaran kepada Oh dan masyarakat agar tidak menganiaya haiwan peliharaan mereka.

 

Dia mengatakan bahawa kes kekejaman haiwan dilaporkan secara meluas di media, dan sering menjadi isu sensitif kepada masyarakat.

 

"Dalam kes di hadapan kami, anjing-anjing itu menderita. Hanya kerana mereka tidak dapat berbicara atau berfikir, mereka diperlakukan sedemikian rupa.

 

"Sebagai manusia yang boleh berfikir, mereka seharusnya tidak melakukan ini kepada anjing," katanya, sambil menambah bahawa anjing yang mati itu berada dalam keadaan sedih ketika ditemui.

 

Ini jelas menunjukkan bahawa pemiliknya tidak memberi perawatan yang betul kepada anjing-anjing itu, tambahnya.



--nst


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/wanita-pulau-pinang-dikenakan-denda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakej Bantuan Rakyat Pulau Pinang 2 1 Permohonan Secara Atas Talian

Pakej Bantuan Rakyat Pulau Pinang 2 1 Permohonan Secara Atas Talian

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 335 hits
PAKEJ BANTUAN RAKYAT PULAU PINANG 2 1 PERMOHONAN SECARA ATAS TALIAN Terdapat 4 jenis bantuan rakyat Pulau Pinang 2 1 yang disediakan oleh kerajaan negeri untuk golongan yang layak Bantuan Khas Kewangan one off RM500 kepada syarikat penganju...
Rundingan Terus Boleh Pulihkan Perkhidmatan Feri Pulau Pinang

Rundingan Terus Boleh Pulihkan Perkhidmatan Feri Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 212 hits
Pada 26 Ogos 2020oleh PENTADBIRProjek rundingan terus boleh diluluskan untuk memulihkan perkhidmatan feri di Pulau Pinang dengan segera kata mantan Menteri Kewangan Lim Guan Eng Beliau berkata perolehan masa krisis atau bencana alam peroleh...
Bukan Sahaja Mesin Untuk Air Mesin Pelitup Muka Layan Diri Sudah Ada Di Pulau Pinang

Bukan Sahaja Mesin Untuk Air Mesin Pelitup Muka Layan Diri Sudah Ada Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 256 hits
2Usaha yang diambil oleh pusat beli belah milik CapitaLand Malaysia di Pulau Pinang dengan menyediakan dua unit mesin pelitup muka layan diri amat disambut baik Demikian dizahirkan oleh Exco Pelancongan Seni Budaya dan Warisan negeri Pulau ...
Tiada Caj Parkir Di Pulau Pinang Kerana Sistem Psp Masih Tergendala

Tiada Caj Parkir Di Pulau Pinang Kerana Sistem Psp Masih Tergendala

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 246 hits
GEORGE TOWN Bayaran letak kenderaan tidak akan dikenakan sehingga sistem Penang Smart Parking dihidupkan dan berjalan semula tanpa sebarang gangguan kata ketua jawatankuasa kerajaan tempatan negeri Jagdeep Singh Deo Dia mengatakan bahawa si...
Sedia Bincang Jika Pulau Pinang Mahu Ambil Alih Perkhidmatan Feri Wee Ka Siong

Sedia Bincang Jika Pulau Pinang Mahu Ambil Alih Perkhidmatan Feri Wee Ka Siong

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 243 hits
nbsp Kementerian Pengangkutan bersedia berbincang mengenai isu pengambilalihan perkhidmatan feri bersama kerajaan Pulau Pinang jika mereka berhasrat untuk berbuat demikian Menterinya Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata persefahaman dan hubun...
Pulau Pinang Batal Sambutan Hari Kebangsaan

Pulau Pinang Batal Sambutan Hari Kebangsaan

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 285 hits
Sambutan Hari Kebangsaan peringkat negeri Pulau Pinang pada 31 Ogos ini akan dibatalkan susulan keadaan semasa penularan wabak koronavirus di negeri itu Perkara itu diumumkan Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk Law Choo K...
Dashcam Sempat Rakam Lelaki Terjun Bunuh Diri Di Jambatan Pulau Pinang

Dashcam Sempat Rakam Lelaki Terjun Bunuh Diri Di Jambatan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 310 hits
Seorang lelaki dipercayai lemas selepas bertindak terjun dari Jambatan Pulau Pinang Georgetown Kilometer 2 2 jambatan itu dalam kejadian malam tadi Lelaki berusia 24 tahun itu terdahulu memberhentikan kereta Perodua Bezza yang dipandunya di...
Masalah Enjin Feri Pulau Pinang Tergendala Tiga Hari

Masalah Enjin Feri Pulau Pinang Tergendala Tiga Hari

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 678 hits
Perkhidmatan feri di Pulau Pinang Rapid Ferry tergendala mulai hari ini hingga 26 Ogos ini berikutan masalah teknikal pada enjin menurut Ketua Rapid Ferry Osman Amir Osman dalam kenyataan di sini hari ini berkata penangguhan perkhidmatan fe...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats