Wanita Muda Ini Kongsi 20 Tips Urus Kewangan Supaya Mudah Membeli Rumah


Nama Nur Aliah Mohd Nor sudah tidak asing lagi bagi mereka yang selalu mencari tips untuk menjadi usahawan yang berjaya. Memiliki stokis hebat di bawah jenama Dexandra dan juga antara INFLUENCER berpengaruh di Malaysia, beliau selalu berkongsi tips-tips perniagaan berdasarkan pengalaman beliau.
Terbaru, wanita muda ini baru sahaja memiliki sebuah rumah sebagai aset pelaburan hasil daripada keuntungan berniaga. Siapa kata wanita muda tidak boleh berjaya di dalam bidang yang diceburi dan juga berjaya memiliki aset hartanah di waktu usia yang masih muda.
Kami kongsikan perkongsian oleh beliau, cara urus kewangan dengan betul supaya bila-bila nak beli rumah je, boleh terus beli dengan mudah dan senangnya.
1. Tak kisah kita buat bisnes part time atau full time, wajib daftar perniagaan sendiri dekat SSM. Sekarang nak daftar pon mudah, melalui online sahaja. Boleh rujuk link ini untuk tahu cara mudah daftar perniagaan di SSM :
https://www.facebook.com/1385329669/posts/10217989494714028/?d=n
2. Lia buat bisnes umur 23 tahun dah daftar SSM, masa itu baru enterprise. Then belajar dengan Ibu Hanim, Ibu pesan “sayangggg tukar Sdn Bhd cepat”. Then balik kelas tak fikir apa terus upgrade ke Sdn Bhd.
3. Jangan guna ‘saving account’ untuk perniagaan. Berkemungkinan boleh kena block dengan bank. Jadi solusinya bukalah ‘current account’ perniagaan walaupun kita masih enterprise. 
4. Lagi pula sekarang kalau nak buka current account dengan Maybank dah mudah dan cepat tanpa perlu introducer. Korang boleh buka akaun #MaybankSME melalui online je! Klik link ini
 https://mybk.co/2P7i8Zd
5. Sentiasa simpan duit dari hasil perniagaan yang kita dapat itu di mana-mana bank simpanan kita, walaupun RM100 – RM300. Biar sikit, tetapi konsisten menyimpan. 
6. Walaupun bisnes kecil, bank tetap ambil kira. Sebab bank suka tengok bila ada transaksi duit keluar masuk. Baru la nampak akaun bank kita itu aktifkan.
7 . Wajib rekod dengan baik setiap kali dapat duit secara tunai (cash) dari customer. Contoh kalau kita buka booth, Lia akan bankin duit setiap hari di bank. Kalau kita ada kiosk, kumpulkan seminggu duit di kiosk dan kemudian bankin duit tersebut. 
8. Sama juga kalau kita dapat duit over time (OT), simpan duit itu dalam bank kita. Ianya penting sebab bank akan pandang duit itu sebagai pendapatan kita untuk bulan itu (monthly income).
9. Sebelum nak beli rumah, Lia banyak tanya pendapat dari mentor hartanah. Ramai yang nasihat untuk rumah pertama dan ke-2 beli untuk investment. Jadi Lia ni memang suka follow nasihat dari otai otai hartanah ni. 
10. Tetapi, walaupun kita nak cari rumah untuk investment contohnya sewa, atau buat homestay, kena bandingkan daripada segala aspek. Banyakkan buat research, tanya orang yang berpengalaman, sampai kita betul-betul yakin untuk buat keputusan dan pilihan yang terbaik. 
11. Banyakkan buat simpanan dan pergi melabur di instrument yang diyakini untuk kembangkan duit kita. Contohnya boleh simpan dekat ASB, Tabung Haji, Unit Trust, Emas, tabung-tabung di rumah dan sebagainya.
12. Supaya kita nak simpanan kita cukup kuat. Asingkan sekurang-kurangkan 10% daripada pendapatan untuk simpanan masa depan. Kalau tak mampu simpan 10%, simpan RM100 pon boleh janji ianya konsisten setiap bulan.
13. Cari ejen hartanah yang trusted dan boleh bantu kita dapatkan “lokasi booster” rumah yang terbaik untuk kita buat investment. Nak cari ejen yang trusted, pastikan ejen hartanah itu berdaftar secara sah dengan Lembaga Penilai, Pentaksir dan Ejen Hartanah Malaysia (LPPEH atau BOVAEA).
14. Selain beli rumah secara subsale, kalau nak beli ‘rumah baru’ pon boleh. Cari developer yang boleh tanggung kos lawyer, dapat rebate 10% dan cuma bayar downpayment 1% sahaja. 
15. Kalau nak beli rumah pada harga murah, cari developer yang baru pecah tanah. Confirm memang murah untuk kita beli! But yet, still kena banyak kaji selidik, rajin buat survey dan tanya otai-otai hartanah sebelum buat apa-apa bayaran.
16. Cari 3 lokasi yang berhampiran, jenis dan harga rumah pon lebih kurang sama. Kena rajin sikit buat kira-kira, untuk pastikan kita tak tersalah langkah masuk rumah.
17. Kena rajin cek website hartanah seperti mudah.my, iProperty, Propertyguru, Hartabumi, Propwall dan sebagainya. Dengan website ini ianya akan menjadi panduan untuk kita yang tengah cari rumah dan sedikit sebanyak boleh belajar ilmu hartanah juga.
18 . Fokus untuk banyakkan sedekah dan zakat. Ni la rahsia untuk kekal lama dalam bisnes! Utamakan hak Allah dahulu. Bila kita lambat tunaikan hak Dia, jangan pelik kalau hak yang kita nak Dia tak selesaikan. 
19. Caranya fokus kepada berapa zakat yang kita akan keluarkan. Kalau kita nak sales RM100,000 setiap bulan, profit 50% iaitu RM50,000, jadi fokus 2.5% daripada profit yang kita nak dapat itu. Jadi wajib tunaikan hak Dia RM1,250 bayar zakat.
20 . Tanamkan azam dan usaha 100% setiap tahun kita sekurang-kurangnya nak ada 1 hartanah, sama ada untuk diri sendiri, keluarga atau anak-anak. Sebab hartanah ini untuk long term investment. Lagi satu, hartanah ini juga boleh diwariskan.
21 . Lia teringat masa Lia umur 20 tahun sedang belajar di diploma UiTM Arau, selalu berangan nak ada rumah sendiri dan nak sewakan dekat student-student yang tak dapat kolej. Di sebabkan angan-angan mat jenin Lia itu, Alhamdulillah Allah izinkan untuk Lia miliki shoplot untuk bisnes dan rumah untuk di sewakan sebelum umur 30 tahun. 
Kami doakan supaya Lia ini terus berjaya dan memberi inspirasi kepada anak muda di luar sana.
Tiada yang mustahil dengan usaha bersungguh-sungguh tanpa jemu! Yosh!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsempoi.com/wanita-muda-ini-kongsi-20-tips-urus-kewangan-supaya-mudah-membeli-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Puas Hati Isu Pemilikan Rumah Wanita Maut Ditetak Adik Kandung

Tak Puas Hati Isu Pemilikan Rumah Wanita Maut Ditetak Adik Kandung

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 212 hits
Tak puas hati isu pemilikan rumah wanita maut ditetak adik kandung Dikemas kini 19 minit yang lalu Diterbitkan pada 22 Feb 2
Resepi Shellout Di Rumah Mudah Sangat

Resepi Shellout Di Rumah Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 623 hits
Shellout di rumah Bahan bahan seafood yang korang suka bawang putih bawang kecil sayur Bahan tumisan kicap untuk hasilkan warna gelap masakan cili kisar rempah kari daging butter sos bbq sos tiramCara caranya Cairkan butter tumis bawang put...
6 Tips Untuk Hapuskan Cicak Di Dalam Rumah

6 Tips Untuk Hapuskan Cicak Di Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 908 hits
6 Tips Untuk Hapuskan Cicak di Rumah Rumah yang mempunyai cicak terlalu banyak mungkin menimbulkan masalah Cicak merupakan haiwan reptilia yang berdarah sejuk dan bertelur Cicak mampu memanjat dinding yang tegak serta licin tanpa sebarang m...
Wanita Tapi Rumah Macam Najis Tiz Zaqyah Trauma Hampir Pengsan

Wanita Tapi Rumah Macam Najis Tiz Zaqyah Trauma Hampir Pengsan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 321 hits
Orang tua pernah berkata kebersihan rumah kita mencerminkan diri kita dan sebelum berniat untuk bernikah dengan seseorang wanita pastikan anda menjenguk keadaan tandas rumahnya Ini kerana bagaimana kebersihan tandasnya begitulah sikap yang ...
Berkilat Seperti Baru Ahli Kimia Kongsi Rahsia Bersihkan Dinding Toilet Dengan Mudah

Berkilat Seperti Baru Ahli Kimia Kongsi Rahsia Bersihkan Dinding Toilet Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 577 hits
Penjagaan dinding bilik mandi mungkin dipandang remeh bagi sesetengah orang namun tidak bagi golongan ibu ibu atau suri rumah yang sentiasa peka terhadap segala kekotoran yang wujud di dalam ruang tersebut Walaupun mungkin bilik mandi tidak...
15 Cara Membuat Tempe Aneka Olahan Praktis Dan Mudah Dipraktikkan Di Rumah

15 Cara Membuat Tempe Aneka Olahan Praktis Dan Mudah Dipraktikkan Di Rumah

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 302 hits
Tempe adalah makanan yang dibuat dari biji kedelai yang difermentasi Makanan asli Indonesia ini adalah makanan favorit bagi banyak orang Untuk Anda yang suka tempe berikut cara membuat tempe dengan aneka olahan yang praktis dan mudah untuk ...
Tips Memilih Sofa Untuk Desain Rumah Minimalis

Tips Memilih Sofa Untuk Desain Rumah Minimalis

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 249 hits
Desain rumah minimalis tentu berbeda dengan standar biasa ukuran yang agak kecil juga mempengaruhi penataan dan pemilihan furnitur Berbagai jenis sofa minimalis terbaru dan beberapa furnitur multifungsi di Fabelio akan sangat membantu kegia...
Petua Mudah Jaga Kuku Supaya Sihat Dan Cantik

Petua Mudah Jaga Kuku Supaya Sihat Dan Cantik

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 654 hits
Petua mudah jaga kuku supaya sihat dan cantik Korang tau tak penjagaan kuku sama pentingnya dengan organ lain seperti kulit dan rambut So jangan ambil mudah pasal ni terutama mereka yang suka memakai pewarna kuku Lagi satu kalau korang nak ...
7 Cara Membuat Squishy Mudah Dan Aman Dipraktikkan Di Rumah

7 Cara Membuat Squishy Mudah Dan Aman Dipraktikkan Di Rumah

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 386 hits
Squishy merupakan mainan yang beberapa waktu lalu sempat booming dan kini banyak digemari di Indonesia Tidak hanya anak anak namun orang dewasa juga tidak sedikit yang menyukai mainan berbahan dasar busa ini Ada berbagai macam kreasi squish...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally