Wanita Ini Kongsi Cara Dilakukannya Ketika Positif Covid Kuarantin Di Rumah Kembali Sihat


Kini tak kira sesiapa pun berisiko untuk positif Covid-19. Kadang-kadang kita tak tahu pun siapa pembawa. Bila diri rasa tak sihat jangan bertangguh untuk dapatkan rawatan kerana ia boleh jadi lebih teruk.
Bagaimanapun, perkongsian dari Aini Shafinaz mengenai pengalamannya yang positif Covid boleh dijadikan panduan. Berikut antara cara yang dilakukannya sepanjang kuarantin di rumah untuk memastikan kesihatan bertambah baik.

SAYA POSITIVE COVID-19! Macam mana tau covid-19?
2/8 – Demam, batuk & selsema.
5/8 – Buat PCR test kat klinik.
6/8 – Officially positive Covid-19!
Simptom – demam, batuk, selsema, hilang deria bau & rasa sempit dada. Takde contact rapat. Maybe ada dalam family yang jadi pembawa.
Apa nak buat kalau positive Covid-19?
1. Jangan panik, menangis, meraung segala. Tarik nafas sedalamnya dan bertenang.
2. Update MySejahtera. Pilih Helpdesk. Lepas tu, pilih Option F. Jawab soalan dan upload keputusan swab test. Status dalam MySejahtera akan tukar jadi merah selepas 1-2 hari.
Bila dah merah, kita kena isi health assessment 2 kali sehari sampai habis kuarantin. Dalam health assessment, kita kena jawab soalan dan isi suhu, SPO2, tekanan darah & kadar denyutan nadi.
3. Call atau whatsapp CAC daerah masing-masing. Ada CAC guna landline. Ada yang guna whatsapp sahaja. Lain CAC lain cara ya. Tujuan call CAC untuk dapatkan nasihat sama ada perlu hadir atau pun kuarantin di rumah.

Kalau perlu hadir, kena tanya boleh walk-in ataupun by appointment. Warga emas dan ibu mengandung, wajib ke CAC walaupun gejala ringan. Pengalaman sendiri di CAC Selangor, kena download app Selangkah & isi lagi sekali details kita termasuk berat, tinggi, tarikh vaksinasi (jika ada), tarikh swab test.
4. Nanti ada doktor dari KKM yang akan call untuk tanya keadaan kita. Kena alert dengan panggilan telefon ya.
5. Kalau rasa sesak nafas & oxygen bawah paras normal, terus ke hospital terdekat (Emergency). Jangan tunggu.
Dari kiri: Oximeter, thermometer & blood pressure monitor. Apa yang kita perlu ada semasa kuarantin di rumah?
1. Thermometer
2. Oximeter – alat untuk check tahap oxygen dalam darah
3. Blood pressure monitor – alat untuk check tekanan darah & nadi. Beli yang ada adapter sekali. Kalau tak, jenuh ganti bateri.
4. Panadol
5. Ubat batuk
6. Ubat selsema
7. Cool Fever
8. Disinfectant spray – penting sebab kita nak sanitize ruang & permukaan. Contohnya bilik air, tombol pintu. Boleh beli spray gun ataupun Dettol spray tu.9. Disinfectant wipe – bila rasa malas nak spray, kita boleh guna tissue basah ni.
10. Hand sanitizer – kena rajin sanitize tangan.11. Face mask – kena pakai kalau ada antara ahli keluarga yang negatif covid-19.
12. Supplement – Saya just amik vitamin C(250mg) & habatussauda'(black seed oil). Masa sihat tak makan supplement pun sebab memang sejenis manusia yang payah nak telan ubat.
Letak semua setempat. Ubat batuk, kool fever, hand sanitizer, habbatussauda’, vitamin C, panadol, disinfectant wet wipes & multivitamins. Alat no 1-3 beli di farmasi ya. Seeloknya semua orang dah ada alat ni. Home essentials.
Apa yang perlu kita makan?
Bila dah sakit ni memang tak ada selera. Tapi kena paksa makan untuk tenaga. Roti, sup, buah atau jus buah sesuai je buat alas perut. Ikut selera masing-masing. Asalkan makan.
Banyak minum air suam. Keep hydrated. Takpela ulang alik toilet pun. Tapi pastikan sanitize toilet lepas tu ya.
Nice to have tapi bukan keperluan. Melegakan keadaan dan untuk lena tidur. Aku tak jual benda ni. Jangan kata aku promote pulak. Haha. Minyak yuyi & vicks pun ok dah. Lagi, apa nak buat dalam tempoh kuarantin/recovery?
Be positive dan kuat semangat! Semangat ni datang dari diri kita dan orang sekeliling.
Terima kasih semua yang sentiasa bertanya khabar, share tips2, bagi semangat, hantar makanan dan doakan saya & family. Saya akan ingat setiap orang ni.
Clear your mind. No work related matters. Kena betul-betul focus untuk recovery tanpa stress.
Untuk yang Muslim – solat, doa, baca Yasin, selawat Syifa dan amalan-amalan yang bagus untuk kita spiritually.

Disclaimer: Ni pengalaman saya sendiri. Mungkin tak sama dengan orang lain ya.
Pergi vaksin! Jangan overthinking cakap agenda yahudi la, mikrochip la, jadi zombie la. Kami satu family dah amik vaksin & walaupun ada yg tak complete 2 dos, alhamdulillah masih bergejala ringan.
Take care semua! Mencegah lebih baik dari mengubati. Ha gittew! Still in recovery mode,
Kredit: Aini Shafinaz
#covidfighter

Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Wanita Ini Kongsi Cara Dilakukannya Ketika Positif Covid, Kuarantin Di Rumah & Kembali Sihat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/wanita-ini-kongsi-cara-dilakukannya-ketika-positif-covid-kuarantin-di-rumah-kembali-sihat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Sabah Wanita Langgar Kuarantin Cari Talian Internet Di Kebun Getah Cetus Kluster Di Ranau

Covid 19 Sabah Wanita Langgar Kuarantin Cari Talian Internet Di Kebun Getah Cetus Kluster Di Ranau

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 266 hits
Wanita gagal patuhi arahan kuarantin cetus 41 kes jangkitan di Ranau Kota Kinabalu Perbuatan seorang wanita yang sedang menjalani perintah kuarantin berinteraksi dengan penduduk kampung ketika mendapatkan liputan internet di sebuah kebun ge...
Ibu Meninggal Dunia Akibat Covid 19 Ebi Kornelis Dan Bapa Juga Positif Masih Jalani Kuarantin

Ibu Meninggal Dunia Akibat Covid 19 Ebi Kornelis Dan Bapa Juga Positif Masih Jalani Kuarantin

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 407 hits
Ebi Kornalis bersama ibu dan bapanya dijangkiti Covid 19 DUGAAN buat penyanyi Ebi Kornelis apabila ibunya iaitu Reni Bakar meninggal dunia di usia 81 tahun pada Selasa akibat Covid 19 di Unit Isolasi Hospital Queen Elizabeth 1 Sabah Lebih m...
Hiburan Adik Positif Covid 19 Sherie Merlis Mati Akal Fikirkan Rumah Padat Dengan 11 Penghuni

Hiburan Adik Positif Covid 19 Sherie Merlis Mati Akal Fikirkan Rumah Padat Dengan 11 Penghuni

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 355 hits
Pelakon senior Sherie Merlis tampil meluahkan rasa runsing dan bimbang mengenangkan kediamannya kini yang padat dengan 11 orang penghuni tambahan adiknya pula telah disahkan positif COVID 19 ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementApa yang menjadi k...
Hiburan Hanya Berada Di Rumah Aeril Zafrel Dedah Positif Covid 19 Buat Kali Kedua

Hiburan Hanya Berada Di Rumah Aeril Zafrel Dedah Positif Covid 19 Buat Kali Kedua

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 436 hits
Semakin risau apabila saban hari kian meningkat jumlah kes COVID 19 Malah jumlah harian kini hampir mencecah 20 000 kes sekaligus mencetuskan rasa bimbang dalam hati penduduk rakyat Malaysia ARTIKEL BERKAITAN Jaga Pengurus Demam Aeril Zafre...
Dijangkiti Covid Kuarantin Di Rumah Dr Izzar Pesan 3 Benda Ni Perlu Ada Untuk Check Sendiri

Dijangkiti Covid Kuarantin Di Rumah Dr Izzar Pesan 3 Benda Ni Perlu Ada Untuk Check Sendiri

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 264 hits
Ramai dah positif COVID 19 sekarang Dulu kita dengar orang orang jauh je Sekarang orang orang rapat dalam famili kenalan pun dah kena Jika anda positif COVID 19 TAK BERGEJALA TIDAK BERISIKO TINGGI anda tak perlu ke CAC untuk membuat penilai...
Doktor Ini Kongsi Risiko Jangkitan Covid 19 Wanita Hamil Lebih Teruk Bersalin Awal

Doktor Ini Kongsi Risiko Jangkitan Covid 19 Wanita Hamil Lebih Teruk Bersalin Awal

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 188 hits
Keadaan sekarang mungkin bertambah tenat dengan kes jangkitan covid 19 bukan hanya bahaya pada warga emas tapi lebih teruk buat wanita hamil dan kanak kanak Kebelakangan ini kerap kita dengar tentang kematian di kalangan ibu mengandung
Wanita Kongsi Senarai Untuk Suruh Suami Beli Barang Rumah Lagi Lama Dari Pergi

Wanita Kongsi Senarai Untuk Suruh Suami Beli Barang Rumah Lagi Lama Dari Pergi

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 328 hits
Dalam rumahtangga tidak dapat dinafikan bahawa isteri lebih tahu apa yang diperlukan di rumah Dari bahan memasak kepadalah produk produk membersih semuanya memerlukan pemilihan yang terperinci mengikut kualiti dan jenama yang hanya isteri t...
Hiburan Sherie Merlis Dah Dibantu Ahli Keluarga Positif Covid 19 Kuarantin Di Hotel

Hiburan Sherie Merlis Dah Dibantu Ahli Keluarga Positif Covid 19 Kuarantin Di Hotel

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 177 hits
Selepas membuat pendedahan berhubung keadaan adiknya yang positif COVID 19 akhirnya pelakon Sherie Merlis dan keluarga mendapat bantuan dengan segera ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKerana prihatin dengan perkara yang menimpa keluarga terseb...
Xiumin Exo Disahkan Positif Covid 19 Ahli Lain Jalani Kuarantin Kendiri

Xiumin Exo Disahkan Positif Covid 19 Ahli Lain Jalani Kuarantin Kendiri

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 317 hits
Semakin ramai selebriti Korea yang disahkan positif COVID 19 sejak kebelakangan ini Terbaru Xiumin daripada kumpulan popular EXO telah disahkan positif virus berkenaan Menurut agensinya Hello ini ialah SM Entertainment Kami ingin memaklumka...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil