Wanita Hamil Dinasihat Elak Daripada Jamah 15 Makanan Ini


MENGIDAM? Itu satu perasaan normal yang dialami oleh kebanyakan wanita ketika dalam tempoh hamil.
Tetapi, adakah perasaan mengidam ini boleh ditunaikan oleh semua jenis benda, khususnya makanan?
Sebenarnya, banyak pantang-larang yang perlu anda amalkan ketika hamil jika anda ingin kekal sihat.
Mengidam untuk mengambil sesuatu makanan merupakan perkara normal yang dialami oleh wanita hamil.
Namun, bukan semua makanan boleh diambil oleh mereka yang berbadan dua.
Baca artikel dari Hello Doktor ini untuk tahu berkenaan dengan 15 makanan dilarang ketika hamil.
1. Ikan yang mempunyai kandungan merkuri yang tinggi Gambar: Hello Doktor Jika isteri anda ingin makan ikan yang mempunyai kandungan merkuri seperti ikan makarel raja, ikan tuna atau ikan todak, elakkan daripada memberikan makanan tersebut kepada mereka. Ia merupakan makanan dilarang ketika hamil.
Merkuri yang terkandung di dalamnya boleh menyebabkan kerosakan pada otak, sistem saraf serta perkembangan penglihatan dan pendengaran pada janin.
2. Makanan laut yang dibakar Walaupun ramai berpendapat bahawa makanan yang dibakar ini sihat untuk tubuh badan, namun bukan semuanya elok untuk diambil oleh ibu mengandung.
Jika proses penyediaan makanan tersebut tidak dibuat sebaiknya, ia mungkin mengandungi bakteria Listeria monocytogenes. Oleh sebab itulah ia dianggap sebagai makanan dilarang ketika hamil.
Mikroorganisma tersebut mampu menyebabkan gejala cirit-birit dan muntah. Selain itu, ibu hamil yang dijangkiti juga berisiko mengalami keguguran atau kelahiran bayi mati.
3. Telur kurang masak dan mentah Bakteria salmonella bukan sahaja boleh menyebabkan gejala keracunan makanan seperti cirit-birit dan muntah, tapi ia juga boleh menyebabkan masalah dehidrasi dan lemah sistem pertahanan badan.
Oleh itu, telur kurang masak atau mentah dianggap sebagai makanan dilarang ambil ketika hamil.
Jika dibiarkan berlarutan, ia boleh mempengaruhi tahap perkembangan bayi anda. Justeru, pastikan anda menggoreng telur sehingga betul-betul masak.
4. Daging mentah Kadangkala, daging atau ayam yang dimakan tidak masak sepenuhnya. Mungkin daging tersebut masih kelihatan kemerah-merahan atau mengeluarkan darah. Hidangan mentah sebegitu adalah makanan dilarang ketika hamil.
Makanan berdaging separuh masak boleh mengandungi parasit Toxoplasma. Ia boleh menyebabkan kecacatan pada perkembangan janin, keguguran atau kematian janin.
5. Kerang mentah Gambar: Hello Doktor Dalam situasi biasa, makanan seperti kerang mentah dan tiram boleh diambil. Namun, tidak untuk ibu mengandung kerana ia merupakan makanan dilarang ketika hamil.
Ia boleh mengandungi toksin berbahaya daripada bakteria atau virus yang menyebabkan simptom keracunan makanan.
6. Daging kisar Walaupun daging kisar kebiasaannya bebas kuman, tetapi ada risiko untuk mereka yang mengambilnya. Individu yang makan makanan ini berkemungkinan mendapat simptom keracunan makanan akibat daripada bakteria E.coli terutamanya jika ia tidak dimasak dengan betul.
Bagi mengurangkan risiko tersebut, cuba elak mengambil makanan berteraskan daging kisar. Anggap ia sebagai makanan dilarang ambil sewaktu hamil.
7. Susu yang tidak dipasteurkan Proses pempasteuran susu dapat membunuh bakteria seperti Salmonella, Listeria dan E.coli. Pengambilan susu tidak dipasteur boleh menyebabkan risiko untuk mendapat keracunan makanan meningkat.
Perkara ini boleh mempengaruhi tahap tumbesaran bayi memandangkan bakteria yang terlibat boleh menyebabkan kesan buruk terhadap anda dan bayi.
8. Buah atau sayur yang tidak dicuci dengan betul Buah atau sayur yang tidak dicuci boleh dianggap sebagai makanan dilarang ketika hamil. Selain daripada racun serangga yang disemburkan terhadap produk makanan tersebut, ia juga mempunyai parasit Toxoplasma.
Jika anda hendak mengambil buah-buahan, basuh ia terlebih dahulu.
9. Keju Gambar: Hello Doktor Seperti susu, pengambilan keju yang tidak dipasteurkan boleh mengandungi bakteria. Ia boleh menyebabkan simptom keracunan makanan, keguguran atau kematian dalam kandungan.
Walaupun majoriti keju yang dijual di pasaran sudah melalui pemeriksaan yang teliti, namun adalah lebih baik jika anda anggap keju sebagai makanan dilarang ambil sewaktu hamil.
10. Pucuk mentah Orang melayu suka makan ulam dan pucuk mentah, kan? Akan tetapi, jika tidak dibasuh, makanan seperti kacang hijau, lobak, brokoli dan bawang mentah boleh mengandungi bakteria berbahaya.
Sebelum anda ambil ulam dan sebagainya, pastikan makanan tersebut dibasuh terlebih dahulu. Lebih baik jika anda boleh masak sayur tersebut.
11. Makanan yang berisiko menyebabkan alergi Ambil perhatian lebih kepada jenis makanan yang membuatkan anda alergi. Kadangkala, makanan seperti roti dan lauk-pauk yang dimasak boleh mengandungi bahan tersebut.
Jika anda alergi pada kacang, maka itu adalah makanan dilarang ketika hamil. Pengambilan makanan tersebut hanya sesuai diambil oleh mereka yang tidak alergi sahaja.
12. Jus yang tidak dipasteurkan Jangan sangka susu sahaja perlu melalui proses pempasteuran. Jus juga perlu dipasteurkan supaya bakteria yang terkandung di dalamnya boleh dibunuh.
Jus yang anda tidak pasti sama ada sudah dipasteurkan perlu dianggap sebagai makanan dilarang ketika hamil.
13. Makanan berkafein Seperti yang anda sudah sedia maklum, kafein boleh menyebabkan kesan mudarat jika diambil secara berlebihan oleh ibu mengandung.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyarankan had maksimum 200 mg sehari bagi peminum kopi tegar. Jika diambil secara berlebihan ia boleh menyebabkan masalah berat lahir rendah, kelahiran pramatang dan kematian dalam rahim.
14. Teh herba Gambar: Hello Doktor Mungkin teh herba kedengaran seperti bahan minuman yang selamat diambil oleh ibu mengandung, namun herba tertentu seperti kava-kava dan yohimbe perlu dielakkan kerana ia merupakan perangsang rahim.
Ia dianggap sebagai makanan dilarang ketika hamil kerana boleh menyebabkan masalah keguguran dan kelahiran pramatang.
15. Lebihan suplemen vitamin Walaupun suplemen seperti vitamin B9 (asid folik) perlu diambil oleh ibu semasa hamil, tetapi pengambilannya perlu berdasarkan kepada dos yang ditetapkan.
Jika diambil secara berlebihan, vitamin tersebut boleh menjadi punca bahaya kepada ibu dan janin. Dapatkan nasihat doktor jika anda ingin menggunakan sebarang jenis suplemen.
Konklusi Semasa hamil, wanita perlu menjaga pemakanan agar komplikasi dapat dielakkan. Pengambilan makanan dilarang ketika hamil boleh membahayakan diri anda dan janin yang sedang membesar. Oleh itu, jika ragu-ragu, ajukan persoalan anda kepada doktor ketika temu janji berkala.
Sumber: Hello Doktor
The post Wanita Hamil Dinasihat Elak Daripada Jamah 15 Makanan Ini appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/03/03/wanita-hamil-dinasihat-elak-daripada-jamah-15-makanan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpai Ingatkan Wanita Berenang Bersama Laki Laki Bisa Hamil Trending Di Twitter

Kpai Ingatkan Wanita Berenang Bersama Laki Laki Bisa Hamil Trending Di Twitter

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 182 hits
Seorang komisioner KPAI yang mengatakan bahwa jika wanita dan pria berenang bersama bisa mengakibatkan kehamilan
Inilah Cara Menghitung Masa Subur Wanita Agar Cepat Hamil Efektif

Inilah Cara Menghitung Masa Subur Wanita Agar Cepat Hamil Efektif

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 251 hits
Dalam rentang waktu siklus menstruasi tersebut terdapat waktu atau masa paling subur bagi wanita Masa subur inilah yang menjadi peluang besar untuk melakukan pembuahan supaya kehamilan dapat terjadi
Benarkah Wanita Bisa Hamil Hanya Berenang Dengan Laki Laki Ini Penjelasan Idi

Benarkah Wanita Bisa Hamil Hanya Berenang Dengan Laki Laki Ini Penjelasan Idi

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 258 hits
Berikut penjelasan dari anggota Ikatan Dokter Indonesia terkait isu wanita bisa hamil hanya karena berenang di kolam renang bersama laki laki
10 Makanan Sehat Untuk Ibu Hamil

10 Makanan Sehat Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 158 hits
Perempuan yang sedang hamil harus selalu menjaga kondisi supaya tubuh dan janin tetap dalam keadaan sehat Menjaga kesehatan dengan maksimal bisa mengurangi hal hal buruk yang bisa terjadi pada ibu hamil apalagi pada kehamilan trimester pert...
Wanita Hamil Miliki Risiko Lebih Tinggi Terinfeksi Virus Corona

Wanita Hamil Miliki Risiko Lebih Tinggi Terinfeksi Virus Corona

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 214 hits
Wanita hamil mengalami perubahan imunologis dan psikologis sehingga mungkin lebih rentan terhadap infeksi virus pernapasan termasuk COVID 19 terang penyataan dari Centers for Disease Control and Prevention
Heboh Isu Wanita Berenang Bisa Hamil Kaesang Anak Jokowi Berkicau Soal Biologi

Heboh Isu Wanita Berenang Bisa Hamil Kaesang Anak Jokowi Berkicau Soal Biologi

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 242 hits
Baru baru ini publik dihebohkan dengan pernyataan Komisioner KPAI Sitti Hikmawatty Sitti mengatakan bahwa kehamilan dapat terjadi ketika pria dan wanita berada pada kolam renang yang sama
9 Makanan Sehat Untuk Ibu Hamil Trimester Pertama Bisa Cegah Gejala Mual Dan Muntah

9 Makanan Sehat Untuk Ibu Hamil Trimester Pertama Bisa Cegah Gejala Mual Dan Muntah

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 169 hits
Bagi Anda yang sedang menjalani proses kehamilan terutama yang masih menginjak masa trimester pertama mulailah untuk memperhatikan asupan gizi dari makanan yang Anda konsumsi Dilansir dari berbagai sumber berikut beberapa pilihan makanan se...
Wanita Penabrak Ibu Hamil Hingga Tewas Tak Ditahan Polisi Pelaku Minta Maaf Beri Rp70 Juta

Wanita Penabrak Ibu Hamil Hingga Tewas Tak Ditahan Polisi Pelaku Minta Maaf Beri Rp70 Juta

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 185 hits
Wanita yang menabrak perempuan hamil berinisial ER hingga meninggal dunia saat ini sudah tak lagi ditahan oleh aparat kepolisian Polisi memberikan penangguhan penahanan kepada Firda Meisari pengendara Toyota Rush yang menabrak wanita hamil ...
Pasien Aborsi Di Paseban Banyak Wanita Di Bawah 24 Tahun Hamil Di Luar Nikah

Pasien Aborsi Di Paseban Banyak Wanita Di Bawah 24 Tahun Hamil Di Luar Nikah

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 262 hits
Yusri mendata sebanyak 903 pasien menyambangi klinik aborsi di Paseban Jakarta Pusat Sebagian besar berada di usia produktif mulai dari 24 tahun ke bawah
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua