Wang Yang Disonglap Kenapa Salahkan Ph





Adun Pasir Pinji, Howard Lee, mendakwa bekas perdana menteri, Najib Razak memberi respons mengelirukan, tidak jujur dan bohong mengenai isu wang bayaran balik GST – yang didakwa beberapa pihak telah ‘dirompak’ oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini. 
Menurut beliau, Najib dan pengikutnya menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) sedangkan kerajaan yang ditadbirnya – sebelum kalah PRU14 – telah gagal untuk membuat pembayaran balik GST berjumlah RM19.4 bilion. 
“Angka tidak menipu. Laporan (PAC) menunjukkan pada 30 April 2018, hanya RM450 juta yang tinggal dalam Akaun Hasil Disatukan semasa PH mengambil alih kuasa, dan ini berlaku meskipun semua kutipan GST telah dimasukkan terus ke Akaun Hasil Disatukan.
“Laporan itu juga menunjukkan pada 30 Mei 2018, hanya RM150 juta berada dalam Tabung Bayaran Balik GST, sedangkan jumlah tuntutan bayaran balik GST adalah bernilai RM19.4 bilion,” katanya lagi. 
Jelas Howard, tindakan pentadbiran terdahulu itu menyalahi Seksyen 54(2) Akta GST 2014 yang menetapkan semua kutipan GST perlu diakaunkan terlebih dahulu dalam Kumpulan Wang Bagi Pembayaran Balik GST.
“Apa yang dilakukan pentadbiran Najib adalah terang-terangan melanggar peruntukkan dalam Akta GST – yang mana telah digubal, dibentangkan di Parlimen dan diluluskan oleh pentadbirannya sendiri.
“Tiba-tiba, dia nak salahkan kerajaan PH yang telah selesaikan masalah yang ditinggalkan pentadbirannya pula, dengan melakukan pembayaran semula tuntutan bayaran balik GST kepada pembayar cukai?” ujarnya yang juga Ketua DAPSY Kebangsaan. 
Peguam Negara, Tommy Thomas dalam surat kepada PAC pada Oktober lalu berkata tindakan menyalurkan terus kutipan GST ke Akaun Hasil Disatukan kerajaan persekutuan adalah suatu tindakan yang menyalahi undang-undang. 
Menurut beliau, tindakan itu melanggar Seksyen 7 Akta Tatacara Kewangan 1957 dan Seksyen 54 Akta Barangan dan Perkhidmatan 2014.
Sementara itu, Ahli Parlimen Kota Melaka dalam kenyataan sama berkata PAC telah mengesahkan bahawa kutipan GST mesti diletakkan dalam Akaun Pembayaran Balik GST mengikut Seksyen 52(2) Akta GST 2014.
“Najib dan kerajaan yang lalu tidak mematuhi peruntukan ini kerana wang yang dikutip daripada GST telah diakaunkan secara terus ke dalam Kumpulan Wang Hasil Disatukan.
“Najib telah cuba mempertahankan tindakan ini dengan menggunakan Seksyen 54(5) Akta GST 2014, yang memberi kuasa kepada Menteri Kewangan untuk mengarahkan pemindahan wang daripada Akaun Pembayaran Balik GST ke dalam Kumpulan Wang Hasil Disatukan.
“Justifikasi ini sememangnya tidak sah kerana wang yang dikutip daripada GST mesti dibayar ke dalam Akaun Pembayaran Balik GST terdahulu sebelum dipindahkan ke Kumpulan Wang Hasil Disatukan, bukannya secara terus ke dalam Kumpulan Wang Hasil Disatukan,” tegasnya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/07/wang-yang-disonglap-kenapa-salahkan-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cari Tempat Bercuti Dan Jimatkan Wang Beli Tiket Tarikan Dengan Jomjalan

Cari Tempat Bercuti Dan Jimatkan Wang Beli Tiket Tarikan Dengan Jomjalan

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 608 hits
Bercuti dalam negara sekarang semakin mahal Walaupun harga bilik hotel hampir sama seperti 10 tahun dulu harga tiket masuk ke tempat menarik semakin mahal sama seiring dengan harga makan Untuk berjimat biasanya hotel dahulu yang diutamakan ...
Sedekah Bukan Melalui Wang Ringgit Sahaja

Sedekah Bukan Melalui Wang Ringgit Sahaja

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 178 hits
Sedekah itu bukan melalui wang ringgit je Rasulullah bersabda setiap muslim harus bersedekah Seorang sahabat tanya bagaimana kalau tak ada apa2 yang harus disedekahkan Rasul jawab Bekerja dengan tangannya sendiri Dengan demikian ia telah me...
Pihak Salah Guna Wang Gst Adalah Ph Bukan Bn

Pihak Salah Guna Wang Gst Adalah Ph Bukan Bn

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 219 hits
Bekas perdana menteri Najib Razak berkata pihak yang menyalahgunakan wang tuntutan cukai barangan dan perkhidmatan adalah kerajaan Pakatan Harapan bukannya Barisan Nasional Beliau bagaimanapun berkata Menteri Kewangan Lim Guan Eng sebalikny...
Ramalan Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Dan Gbp Usd Pada 22 Julai Pembangkang Parlimen Dan Boris Johnson Telah Pun

Ramalan Untuk Pasangan Mata Wang Eur Usd Dan Gbp Usd Pada 22 Julai Pembangkang Parlimen Dan Boris Johnson Telah Pun

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 269 hits
EUR USD 4H Seperti yang dilihat pada carta 4 jam pasangan mata wang EUR USD meneruskan proses menurun ke arah tahap pembetulan sebanyak 23 6 selepas pemulihan ketiga dari tahap Fibo sebanyak 50 0 Dalam pasangan mata wang euro dolar segalany...
Wang Bapa Jho Low Dilucut Hak Kepada Kerajaan Malaysia Dirampas Lebih Rm48 Juta

Wang Bapa Jho Low Dilucut Hak Kepada Kerajaan Malaysia Dirampas Lebih Rm48 Juta

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 228 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Pasangan Mata Wang Usd Jpy Menghampiri Tahap Rintangan Bersedia Untuk Turun Lebih Rendah

Pasangan Mata Wang Usd Jpy Menghampiri Tahap Rintangan Bersedia Untuk Turun Lebih Rendah

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 249 hits
Pasangan mata wang USDJPY ini dilihat sedang menghampiri rintangan pertama yang terletak pada tahap 108 11 di mana pembalikan harga boleh berlaku Kemasukan pesanan 108 11Mengapa ia baik Penarikan Semula Fibonacci 50 76 4 Lanjutan Fibonacci ...
Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Utama Untuk Pasangan Mata Wang Usd Jpy 23 Julai 2019

Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Utama Untuk Pasangan Mata Wang Usd Jpy 23 Julai 2019

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 250 hits
Asia Jepun akan mengeluarkan data BOJ Teras CPI y y dan Amerika Syarikat akan mengeluarkan data beberapa data ekonomi seperti Indeks Pembuatan Richmond Jualan Rumah Sedia Ada dan HPI m m Oleh itu terdapat kebarangkalian pasangan mata wang U...
Bagaimana Boleh Mendapatkan Wang Dengan Memuat Naik Fail

Bagaimana Boleh Mendapatkan Wang Dengan Memuat Naik Fail

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 196 hits
Laman web PPD adalah apa yang anda perlukan PPD bermaksud Pay Per Download yang bermaksud anda dibayar setiap kali fail anda dimuat turun Mesti anda tertanya tanya mengapa saya diberi wang untuk memuat naik fail Setiap kali seseorang melawa...
Hebat Ayoh Wang Kite

Hebat Ayoh Wang Kite

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 155 hits
Provided by Media Prima Ayoh Wang ketika menghalau harimau masuk ke hutan selepas berkeliaran di kawasan Kampung Besol Bukit Besi dekat Dungun Foto Ihsan Mohd Shah Aimansurayaroslan hmetro com myBUKAN calang calang seorang lelaki yang diken...
Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Kembar Sado

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation

Sindiket Ofu Bhai Tumpas Ubah Suai Maklumat Pasport

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Hebat Dron Kamikaze M Sia Disekat As Mengapa



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Fitnah Azmin Ali Rosakkan Hari Lahir Saya Deepak Jaikishan

Lori Dipandu Remaja Terbakar Rempuh Treler Penumpang Maut

Gelombang Hijau Pn Sudah Mencapai Tahap Maksimum

Malaysian Are Invited To A Night Filled With Music And Celebrations At Vivo S Perfect Night Party 2024

Remaja Perempuan Malaysia Menewaskan Oman 12 1 Dalam Piala Asia

Tular Kejadian Kepala Air Di Lata Iskandar Lata Kinjang