Walaupun Ramai Anak Hero Rumah Tetap Kemas Dan Teratur Ini Tips Dari Seorang Ibu Bagaimana Beliau Didik Anaknya


Anak dua orang pun rumah boleh jadi huru hara, ini kan pula ada tujuh, enam orang pulak tu lelaki. Memang hebatlah kalau ada mak yang dapat pastikan rumah kemas dengan anak-anak yang ramai macam ni.
Tapi semua ini tak mustahil, ada saja kaum ibu yang memang ada sistem khas untuk pastikan rumah sentiasa kemas. Macam perkongsian yang dibuat oleh Khairul Hakimin Muhammad.
Ada 7 anak, 6 lelaki
Itu hari saya duduk dengan seorang ibu yang dah lama pencen dari sector perguruan. Beliau ini ramah ya ampun. Asalnya beliau merupakan seorang peserta kelas brownies beberapa tahun lalu. Namun sekarang dah jadi macam kawan.
Beliau bersembang tentang 4 orang menantunya yang berbagai-bagai ragam. Seronok mendengarnya. Ibu kepada 7 orang anak ini, punya 6 orang anak lelaki dan seorang sahaja anak perempuan.
Yang sulong itu anak gadisnya yang sudah punya 3 orang anak, kemudian ada 3 anak lelaki yang sudah berkahwin. Yang lain masih bujang trang-tang-tang.
Dalam banyak-banyak hal yang kami sembang, beliau nasihatkan saya tentang saya kena bertegas dengan orang rumah bab-bab mengemas, bab mencuci dan sebagainya kena bertegas walau beliau seorang yang bekerja. Kalau tak bekerja lagilah kena kuat tegasannya itu.
Suami tegas bab rumah kena kemas
Beliau kata, sepanjang jadi guru dan 10 tahun terakhir dapat jadi pengetua, beliau dapat suami yang sangat tegas bab itu.
Oleh kerana anak lelaki pula sangat ramai, dan memang susah ya amat nak pastikan rumah itu sentiasa kemas, namun sebagai isteri memang kena kreatif bab-bab menguruskan rumah. Sebab, semua inilah menunjukkan kebijaksanaan seorang wanita.
Kita memang boleh cakap “suami, tolonglah sama mengemas juga,” Itu boleh kata dalam mimpi pun susah nak jumpa. Memang ada, namun susah. Jadi dah bertukar status sebagai isteri, beliau cakap beliau reda sahaja namun kena kreatif.
5 perkara yang dilakukan
Ini yang saya belajar.
Sebab suami tak suka nak mengemas seperti dia, dan dia juga seorang yang bekerja dan penat ya ampun menjadi seorang guru ini. Di sekolah dah beratus anak murid, di rumah ada 7 orang yang jenis terbang nakal bukan main. Jadi beliau buat ini;
1.Beli banyak organizer
Beli banyaknya organizer untuk baju, seluar dalam, seluar, baju tidur, baju sukan, baju sekolah dan segala-gala untuk anak-anak ini beliau beli jenis rak macam toyogo yang ada laci itu.
Seorang anak, ada 1 organizer dan mereka kena uruskan semuanya sendiri termasuk mencuci, melipat dan memasukkannya di dalam organizer tersebut. Tak ada baju, memang kena libas kerana boleh jadi tak ke sekolah.

2. Beli ampaian untuk baju-baju yang mahu digosok
Ampaian ini perlu ada beberapa, senang untuk anak-anak gantung baju dan ambil sahaja. Oleh kerana rezeki beliau punya anak perempuan yang jadi anak sulong, maka si kakak ini banyak tanggungjawab membantu adik-adik dan beliau bersyukur kerana dari si kakak ini kecil lagi beliau sudah ajar untuk enjoy buat kerja.
Si kakak ini memang jadi ratu gosok baju untuk adik-adik. Mana yang cari pasal dengan kakak, pastinya tak akan digosok bajunya. Jadi semua kena behave dan layan kakak baik-baik.

Kredit gambar: www.facebook.com/zuera.burn 3. Bakul mainan dan stor
2 perkara ini benda penting yang wajib ada dalam rumah. Bakul mainan ini perlu diajar kepada anak-anak tentang apabila ambil, kena simpan semula. Kalau tidak, buang. Jadi ibu, bab ini kena bertukar menjadi rasaksa.
Biasanya anak-anak sangat sayangkan mainan mereka, jadi jika mereka tidak kemas, kasi buang. Namun, kalian ‘buang’ diam-diam dalam stor.

Setelah beberapa lama, hadiahkan mainan tersebut kepada orang lain. Ia lebih bermanfaat dari membuangnya. Anak akan dapat pengajaran, ibu bapa juga tidak membazir.
4. Hari Jumaat adalah hari bersih bagi semua bilik

Kredit gambar: http://indahnyahidupbertuhan.blogspot.my Wajib letak dalam bakul kain seperti cadar, sarung bantal, dan segala jenis mak nenek pakaian yang belum dicuci termasuk tuala. Sekiranya tak buat, terus penjarakan mereka untuk bermain di padang selama 1 minggu.
Ia memang menjadi dengan sangat baik dan semua anak-anak lelaki cikgu ini sangat menjaga bilik mereka sendiri.
5. Sediakan sabun, pencuci muka segala pencuci
Sentiasa sediakan sabun, pencuci muka, pencuci segala semuanya kepada anak-anak. Dan di dalam bilik air, yang ini tak payah kedekut. Pastikan anak belajar tentang kebersihan. Dan ianya akan melekat di jiwa anak-anak.
Sampai ke tahap, nanti akhirnya anak sendiri akan tahu tentang pentingnya bersih, tentang pentingnya menyusun semua perkara.
Beliau cerita yang mana anaknya yang kecil-kecil, apabila beliau sudah didik abang dan kakak yang dah besar, yang kecil-kecil akhirnya mengikut. Rumahnya sentiasa kemas walau anak-anak banyak mainan. Dirinya sendiri juga tak stress suruh laki bantu kemas.
Iya benarlah, isteri cerdik yang solehah, penyejuk mata, penawar hati, hahaha. Macam lagu. Namun, itu semua betul, kan?
Rumah kita adalah yang memberi hilangnya gelisah, ianya disempurnakan oleh isteri yang cerdik, bijak dalam mengatur segalanya di dalam rumah.
Itulah emak-emak kita semua. harapnya isteri kita juga akan begitu selama-lamanya! Cewah!
Sumber : vanillakismis.my


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/walaupun-ramai-anak-hero-rumah-tetap-kemas-dan-teratur-ini-tips-dari-seorang-ibu-bagaimana-beliau-didik-anaknya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cikgu Muda Ini Dedah Cara Bagaimana Seorang Ibu Didik Anak Anaknya Di Rumah Alhamdulillah Semuanya Berjaya

Cikgu Muda Ini Dedah Cara Bagaimana Seorang Ibu Didik Anak Anaknya Di Rumah Alhamdulillah Semuanya Berjaya

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 953 hits
Sis beruntung hari ni sebab dapat interview ibu kepada pelajar ini Pelajar lelaki melayu disaat pelajar melayu semakin pupus dalam kelas sains tulen Alhamdulillah ada seorang yang bersinar so sis nak kongsi dengan rakan rakan la kan apa tip...
Keputusan Straight A Semua Anaknya Berjaya Cikgu Ini Dedah Cara Ibu Ini Didik Anak Anaknya Di Rumah

Keputusan Straight A Semua Anaknya Berjaya Cikgu Ini Dedah Cara Ibu Ini Didik Anak Anaknya Di Rumah

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 416 hits
Sis beruntung hari ni sebab dapat interview ibu kepada pelajar ini Pelajar lelaki melayu disaat pelajar melayu semakin pupus dalam kelas sains tulen Keputusan Straight A Semua Anaknya Berjaya Cikgu Ini Dedah Cara Ibu Ini Didik Anak Anaknya ...
Buat Doh Aktiviti Ibu Bapa Dan Anak Anak Di Sekolah Kemas

Buat Doh Aktiviti Ibu Bapa Dan Anak Anak Di Sekolah Kemas

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 723 hits
BUAT DOH AKTIVITI IBU BAPA DAN ANAK ANAK DI SEKOLAH KEMAS KEMAS ini mummy suka sebab ianya TADIKA berkaitan kemasyarakatan Setiap 3 bulan ada aktiviti dengan mak bapak mak bapak kena datang sekolah buat aktiviti bersama sama anak Walau Dhia...
Adi Marah Orang Tanam Ummi Dia Suruh Kejutkan Catatan Seorang Ayah Melihat Anak Kehilangan Ibu Sebaknya

Adi Marah Orang Tanam Ummi Dia Suruh Kejutkan Catatan Seorang Ayah Melihat Anak Kehilangan Ibu Sebaknya

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 429 hits
Kehilangan orang yang disayangi memberikan impak besar kepada si kecil Apatah lagi jika pemergiaan seorang ibu Catatan lelaki bergelar ayah ini cukup memilukan Sebaknya Pemergian isteri yang dicintai buat Mohammad Khusyairi dan ibu kepada A...
Umi Bukaklah Langsir Ara Nak Tengok Abang Hijau Bacalah Perkongsian Seorang Ibu Tentang Tanda Kematian Anaknya

Umi Bukaklah Langsir Ara Nak Tengok Abang Hijau Bacalah Perkongsian Seorang Ibu Tentang Tanda Kematian Anaknya

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 341 hits
Umi Bukaklah Langsir Ara Nak Tengok Abang Hijau Bacalah Perkongsian Seorang Ibu Tentang Tanda Kematian Anaknya
Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 467 hits
Tips maintain badan lepas bersalin cara saya I am a mother of 3 1 Jarak setahun setahun setengah sorang ya 4 orang anak dlm masa 6 tahun bukan kerja mudah Jaga body figure lagi susah So lets check this out 1 Keep br3ast f3 eding your baby T...
Anak Anda Akan Jadi Lebih Beradab Apabila Ibu Bapa Didik Anak Dengan Cara Ini

Anak Anda Akan Jadi Lebih Beradab Apabila Ibu Bapa Didik Anak Dengan Cara Ini

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 673 hits
14 TIPS MENGAJAR ADAB PADA ANAKSince viral baru ni video anak pukul ibu dia tu Saya nak share 15 tips ajar adab pada anak Moga bermanfaat 1 Sentiasa masuk rumah dengan salam dan ciuman Cium anak anak cium isteri anda depan mereka Ini akan b...
Kasih Ibu Sempat Selamatkan Empat Anak Sebelum Maut Dalam Runtuhan Bangunan Rumah Kedai

Kasih Ibu Sempat Selamatkan Empat Anak Sebelum Maut Dalam Runtuhan Bangunan Rumah Kedai

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 369 hits
Kasih Ibu Sempat Selamatkan Empat Anak Sebelum Maut Dalam Runtuhan Bangunan Rumah KedaiKasih Ibu Sempat Selamatkan Empat Anak Sebelum Maut Dalam Runtuhan Bangunan Rumah Kedai
Seorang Ibu Dipenjara Kerana Ambil Setengah Liter Darah Anaknya Sekali Setiap Minggu

Seorang Ibu Dipenjara Kerana Ambil Setengah Liter Darah Anaknya Sekali Setiap Minggu

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 741 hits
8 Feb 2019 Gambar hiasan HERNING Mahkamah di Denmark menjatuhkan hukuman empat tahun penjara kepada seorang ibu yang diketahui telah mengambil setengah liter darah dari puteranya sekali seminggu selama enam tahun Seorang ibu yang merangkap ...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family