Walau Sudah Dibatalkan Tetapi Ini Menunjukkan Kelemahan Kerajaan Melayu Isle Bajet 2023 Hanya Tumpu 5 Syarikat Besar




Bajet 2023 hanya tumpu 5% syarikat besar?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: October 10, 2022
ShareBelanjawan 2023 yang dibentangkan oleh Kerajaan BN dilihat hanya memanfaatkan syarikat besar yang jumlahnya sekitar 5% daripada kelompok perniagaan di negara ini.
Menurut Setiausaha Agung KEADILAN Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, sedangkan 90% perniagaan di Malaysia berupa Perusahaan Kecil dan Sederhana (SME) yang merupakan majikan terbesar rakyat tidak pula dibela secara bersungguh sungguh.
Ulasnya, perbelanjaan pembangunan lebih RM90 bilion yang dicadangkan itu hanya boleh diraih melalui tender dan projek yang dinikmati syarikat besar yang rapat dengan pemerintah.
“Belanja pembangunan RM90 bilion itu lebih kepada polisi memberikan komitmen kepada golongan atasan, kerana itu peruntukan besar sasaran kepada kelompok ini. Polisi ini sudah lama berlangsung. Sepatutnya kerajaan beralih kepada SME.
“90% syarikat berdaftar di negara kita ialah SME. 5% sahaja syarikat besar. Dengan perbelanjaan RM90 bilion, kumpulan inilah yang mendapat manfaat besar,” katanya kepada Suara Keadilan.
Selain itu, Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu itu juga mempertikaikan mengenai jumlah hasil yang memungkinkan perbelanjaan pembangunan sebesar RM90 bilion tersebut kerana bajet pengurusan kerajaan seperti pembayaran gaji, pencen, hutang dan subsidi sudah sedemikian besar.
“Jumlah ini (RM90 bilion) sangat besar dan menimbulkan persoalan apakah sasaran kutipan hasil kerajaan realistik? Dari manakah hasil baru yang boleh menjana pendapatan?
“Dengan anggaran hasil begitu besar dan komitmen pembangunan dan pengurusan juga besar, kerajaan dilihat berura ura untuk kembali melaksakana Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST),” katanya.
Beliau juga kesal kerana belanjawan tersebut digunakan sebagai gula gula pilihan raya apabila 30 minit awal Menteri Kewangan hanya membacakan apa yang akan diperoleh oleh rakyat dan bersifat populis.
“Bajet dibentang, latar belakangnya akan masuk PRU. Bajet itu mengandungi pelbagai bentuk habuan dan itu yang diumumkan 30 minit pertama.
“Tumpuan apakah kerajaan bercadang beri kepada rakyat dari segenap lapisan kelompok. Janjikan sumbangan kepada segmen rakyat B40, M40 dan sebagainya,” katanya.
Namun menurut Saifuddin lagi, kesungguhan yang amat diperlukan iaitu melawan rasuah tidak pula ditunjukkan oleh Menteri Kewangan yang menyebabkan umum tidak yakin peruntukan kali ini tidak akan tiris di tengah jalan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/walau-sudah-dibatalkan-tetapi-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Ada Wang Laksana Bajet 2023 Kata Ismail

Kerajaan Ada Wang Laksana Bajet 2023 Kata Ismail

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 110 hits
Perdana menteri sementara Ismail Sabri Yaakob berkata setiap apa dijanjikan dalam Bajet 2023 akan dilaksanakan sekiranya Umno kembali membentuk kerajaan BERA Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob hari ini berkata kerajaan mempunyai wang bagi ...
Bajet 2023 Gula Gula Pru Seronok Tetapi Kerajaan Berwibawa Diperlukan Menyelamatkan Negara

Bajet 2023 Gula Gula Pru Seronok Tetapi Kerajaan Berwibawa Diperlukan Menyelamatkan Negara

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 151 hits
Rakyat diingatkan agar tidak terpengaruh dengan gula gula pilihan raya yang diumumkan dalam Belanjawan 2023 yang dibentang oleh kerajaan BN semalam Menurut Ahli Parlimen Bayan Baru Sim Tze Tzin belanjawan yang banyak mengumumkan pemberian d...
Terkini Bajet 2023 Pembentangan Bajet Dari Kerajaan Malaysia

Terkini Bajet 2023 Pembentangan Bajet Dari Kerajaan Malaysia

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 190 hits
TERKINI BAJET 2023 PEMBENTANGAN BAJET DARI KERAJAAN MALAYSIA Makluman terbaru kerajaan Malaysia sekarang membentangkan bajet 2023 ikuti rangkuman lanjut mengenai kemaskini bajet 2023 dari sistem guru online Bajet 2023 tumpuan para rakyat Ma...
Bajet 2023 Perlu Dibentang Semula Selepas Kerajaan Baharu Dibentuk

Bajet 2023 Perlu Dibentang Semula Selepas Kerajaan Baharu Dibentuk

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 140 hits
Bajet 2023 Perlu Dibentang Semula Selepas Kerajaan Baharu Dibentuk Tan Sri Azhar Azizan Harun Yang Dipertua Dewan Rakyat Parlimen bubar bagaimana dengan Bajet 2023 Bajet yang bertemakan Keluarga Malaysia Makmur Bersama itu mencetuskan perso...
Bajet 2023 Kerajaan Akan Sedia 100 Liputan Internet Di Kawasan Berpenduduk

Bajet 2023 Kerajaan Akan Sedia 100 Liputan Internet Di Kawasan Berpenduduk

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 143 hits
Pada Bajet 2023 Menteri Kewangan Tengku Zafrul juga telah mengumumkan perkembangan terkini jaringan digital yang meliputi projek Jalinan Digital Negara Fasa 2 suggest Di bawah projek JENDELA Fasa 2 kerajaan akan menyediakan 100 liputan inte...
Bajet 2023 Kerajaan Tubuh Pusat Respons Scam Kebangsaan Untuk Tangani Penipuan Dalam Talian

Bajet 2023 Kerajaan Tubuh Pusat Respons Scam Kebangsaan Untuk Tangani Penipuan Dalam Talian

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 151 hits
Setiap hari jenayah penipuan dalam talian atau online scam menjadi isu global yang semakin serius di Malaysia Bagi menangani isu penipuan dalam talian Menteri Kewangan Tengku Zafrul mengumumkan beberapa langkah Antaranya termasuk menubuhkan...
Bajet 2023 Dnb Akan Perluas Rangkaian 5g Di Seluruh Negara

Bajet 2023 Dnb Akan Perluas Rangkaian 5g Di Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 161 hits
Dalam pembentangan Bajet 2023 oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul pelbagai bantuan dan penambahbaikan telah diumumkan termasuk dari segi infrastruktur digital dan capaian internet Bagi tahun 2023 kerajaan mengumumkan Digital Nasional Berhad...
Bajet Bkm 2023

Bajet Bkm 2023

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 166 hits
BAJET BKM 2023 Rakyat Malaysia pasti tidak sabar menanti pengumuman sempena Bajet 2023 Pelbagai insentif serta bantuan yang bakal dinikmati oleh semua rakyat Malaysia hasil pembentangan bajet tersebut Bajet 2023 akan terus mengutamakan kese...
1mdb Kerajaan Setuju Penyelesaian Jho Low Dengan Amerika Syarikat

1mdb Kerajaan Setuju Penyelesaian Jho Low Dengan Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 103 hits
MALAYSIA dipercayai bersetuju berhubung penyelesaian yang telah dibuat ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho ataupun Jho Low dengan kerajaan Amerika Syarikat berhubung skandal 1MDB Bagaimanapun tidak dapat dipastikan persetujuan itu dib...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Flexibility In Business Operations

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Sambut Birthday Maira

Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord

Dermasiswa Pulau Pinang 2024

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Pas Risks Ge16 Backlash Without People Centric Policies Says Analyst