Walau Adik Masuk Pas Zahid Hamidi Tak Tergugat Di Bagan Datuk




16 October 2024


Minggu ini boleh dianggap minggu yang penuh kejutan buat Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi.


Selepas dikejutkan dengan pendedahan Shamsul Iskandar Mohd Akin berkenaan peristiwa pada malam pengiraan undi PRU15 lalu yang sedikit sebanyak mencalarkan imejnya kerana digambarkan seolah-olah telah berpakat lebih awal dengan Anwar Ibrahim untuk menubuhkan kerajaan, Timbalan Perdana Menteri itu diberi kejutan seterusnya semalam apabila adiknya pula menyertai Pas.


Abdul Hakim Hamidi menyerahkan borang keahlian kepada Presiden Pas, Haji Hadi Awang di Ibu Pejabat PAS di Kuala Lumpur.


Adik Presiden UMNO itu dilaporkan berkata, keputusannya meninggalkan UMNO dan menyertai Pas adalah kerana ingin kembali kepada perjuangan bapanya, Hamidi Abdul Fatah yang sebelum ini merupakan seorang aktivis PAS.


Beliau menjelaskan, bapanya  bagaimanapun kemudian menyertai UMNO kerana mengikut jejak langkah Zahid Hamidi lantaran yakin parti itu sebagai parti Melayu yang komited menjaga Islam.


Seterusnya, Hakim Hamidi mendakwa, UMNO kini semakin lemah dalam menjaga hak Melayu serta Islam  dan itulah yang menyebabkannya menyertai Pas.


Dengan penyertaan Hakim Hamidi ke dalam Pas, gambaran kasar yang sedang terbentang ialah beliau seolah-olah sedang dipersiapkan sebagai calon PN untuk bertanding di Bagan Datuk pada PRU16 akan datang.


Dikira-dikira oleh kerana Zahid Hamidi hanya menang dengan majoriti 348 undi saja mengalahkan Shamsul Iskandar yang didatangkan dari Melaka pada PRU lalu, itu pun sebab kiraan semula undi dihalang oleh Anwar, peluang PN untuk menang di Bagan Datuk dilihat lebih cerah ika adiknya sendiri diletakkan sebagai calon.


Hakim Hamidi sendiri tidak mustahil sudah mula terbayang-bayang orang memanggilnya YB sebagaimana beliau selalu mendengar orang memanggil abangnya dengan gelaran itu selama ini.


Tetapi, baik kepada Pas, PN atau Hakim Hamidi – jangan terlalu awal mahu memasang mimpi.


Mari kita lihat fakta dan angka yang bukan auta terlebih dahulu.


Memang betul Zahid Hamidi hanya menang dengan majoriti 348 undi, tetapi pesaing terdekatnya pada PRU15 lalu ialah ialah PKR/PH.


Ketika itu, Zahid Hamidi mendapat 16,578 undi dan Shamsul Iskandar memperolehi 16,230 undi.


PN melalui Dr Faiz Na’aman (kini telah menyertai PKR) memperolehi 8,822 undi dan seorang calon Bebas, Tawfik Tun Dr Ismail hilang deposit kerana hanya mampu mendapat 226 undi saja.


Berdasarkan kedudukan itu, kalau PN mencalonkan Hakim Hamidi untuk mencabar abangnya di Bagan Datuk pada PRU akan datang, laluan untuk memperolehi kemenangan tidaklah semudah melihat angka 348 semata-mata.


Sementara PH dan BN sudah bekerjasama dan akan terus bersama pada PRU16 akan datang, kerja PN untuk menterbalikkan 8,822 undi menjadi angka kemenangan bukanlah suatu kerja yang mudah.


Kalau separuh daripada undi PH sekali pun misalnya pergi kepada PN  kerana ada pengundi tidak setuju dengan kerjasama BN dengan PH yang ada DAP di dalamnya, Zahid Hamidi masih lagi mempunyai laluan cerah untuk mengekalkan kemenangannya.


Silap-silap kalau berlawan dengan adiknya sendiri, majoriti kemenangan Zahid Hamidi kembali kepada sekitar 5000 undi sebagaimana dicapainya pada PRU 2018 dahulu.


Dipendekkan cerita, jika kemasukan Hakim Hamidi ke dalam Pas diniatkan untuk menggugat kedudukan Ahmad Zahid dengan cuba meletakkannya sebagai calon PN di Bagan Datuk, ia hanyalah kerja buang masa saja.


Diletakkan di lain-lain kerusi mungkin lain ceritanya, tetapi di Bagan Datuk bukan mudah untuk Hakim Hamidi mahu merobek kemenangan abangnya.


Selama ini pun beliau sekadar ahli UMNO biasa saja dan dikenali ramai pun kerana merupakan adik kepada Zahid Hamidi.


Zahid Hamidi bukan saja tidak tergugat di Bagan Datuk jika dipertandingkan dengan adiknya, dimalah dipercayai melalui PRU16 nanti mampu membawa UMNO yang diterajuinya kembali dominan dalam politik negara ini. – ShahbudinHusin 16Oktober2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/10/16/walau-adik-masuk-pas-zahid-hamidi-tak-tergugat-di-bagan-datuk.html






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/10/walau-adik-masuk-pas-zahid-hamidi-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adik Presiden Umno Zahid Hamidi Sertai Pas

Adik Presiden Umno Zahid Hamidi Sertai Pas

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 78 hits
nbsp Malaysiakini nbsp Adik kepada Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi secara rasmi menyertai PAS hari ini selepas menyerahkan borang keahlian kepada presiden parti itu Abdul Hadi Awang di Ibu Pejabat PAS di Kuala Lumpur Penyertaan Abdul Hakim...
Pakatan Bagan Datuk Membunuh Demokrasi Kata Pas Perak

Pakatan Bagan Datuk Membunuh Demokrasi Kata Pas Perak

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 94 hits
PAS Perak menganggap pengakuan Shamsul Iskandar Md Akin mengenai apa yang berlaku pada malam keputusan PRU ke 15 di Bagan Datuk sebagai detik kematian demokrasi Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria berkata dia terkejut dengan dakwaan dibuat...
Adik Zahid Serah Borang Sertai Pas Kepada Hadi

Adik Zahid Serah Borang Sertai Pas Kepada Hadi

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 106 hits
freemalaysiatoday com 15 Oct 2024 08 35 PMTidak dapat dipastikan sama ada Abdul Hakim Hamidi pernah menganggotai mana mana parti termasuk Umno sebelum memohon menyertai PAS Abdul Hakim Hamidi menyerahkan borang pendaftaran keahlian kepada H...
Kemenangan Untuk Pas Tak Juga Adik Beradik Bukan Mesti

Kemenangan Untuk Pas Tak Juga Adik Beradik Bukan Mesti

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 83 hits
Kemenangan untuk PAS Tak juga Adik beradik bukan mesti Tapi kalau nak kaitkan keluarga apa kata kita tengok anak pemimpin PAS dan sekadar menyebut beberapa nama Itu anak pemimpin pemimpin besar PAS Yang dari kecil biasanya dengan doktrin pa...
Zahid S Younger Brother Joins Pas

Zahid S Younger Brother Joins Pas

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 69 hits
A screenshot of Abdul Hakim Hamidi handing over his membership form to party president Abdul Hadi Awang PETALING JAYA Umno president Ahmad Zahid Hamidi s younger brother Abdul Hakim has officially registered to be a lifelong PAS member In a...
Kelapa Fest Bagan Datuk 2024

Kelapa Fest Bagan Datuk 2024

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 92 hits
Kelapa Fest Bagan Datuk 2024Pelbagai aktiviti diadakan sempena Kelapa Fest Bagan Datuk 2024 yang berlangsung pada 5 6 Oktober ini ada pameran kelapa kraf aktiviti jualan sukan rakyat cabutan bertuah e sport konvoi motorsport pelbagai pertan...
Gempak Tmj Sila Pindah Keluar Dari Johor Dan Amaran Ds Zahid Hamidi

Gempak Tmj Sila Pindah Keluar Dari Johor Dan Amaran Ds Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 84 hits
Pemangku Sultan Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menitahkan mana mana pihak yang tidak bersetuju cuti hujung minggu di Johor ditukar kepada Sabtu dan Ahad supaya berpindah ke negeri lain Dengan izin dan restu KDYMM Seri Paduka Baginda Yang...
Subsidies Will Continue To Benefit Majority Of People Says Anwar

Kediaman Moden Dengan Gaya Hidup Yang Sempurna Di Eka Heights

Ulama Terajui Negeri Ke Negara Dap Dominasi Bandar

Tips For Working With Different Skin Tones In Beauty Photography

Drama Kelas Tahanan Cikgu Hiragi

Ferra Meora Kediaman Terbaru Di Eka Heights

Kisah Artis Vs Kisah Makanan

Bubur Sagu Chacha


echo '';
Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4

20 Cara Buang Angin Dalam Badan Dan Perut

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012


Kuala Lumpur Mengingat Pyanhabib

Nak Turun 2kg Seminggu

Border Pass Ke Hatyai Cara Mohon Syarat Had Perjalanan

Fandi Ahmad Masalah Kecederaan Jejaskan Persediaan Sri Pahang Fc Berdepan Penang Fc Ahad Ini

Kenduri Kahwin Anak Jiran Di Rumah Abang Jamil Seremban

Rupa Rupanya Bukan Jerung Paus Sebenar