Waktu Terbaik Ajar Anak Tentang Akil Baligh Seks


Waktu Terbaik Ajar Anak Tentang Akil Baligh & Seks | Assalamualaikum. Aku kongsikan topik mengajar anak tentang akil bakigh dan juga seks sebab aku rasa ini antara topik ibubapa wajib faham tapi selalu dipandang ringan.


Oleh sebab aku pun ada anak lelaki yang sedang membesar dan sifat ingin tahu dia tu kadang-kadang buat aku seram nak jawab.

Jadi aku bercadang nak cari ilmu tentang akil baligh dan cara nak kenalkan anak dengan pendidikan seks dan kemudian kongsi dekat blog. Atleast dapat juga berkongsi dengan orang lain.

Perlu ke ajar anak tentang seks? Tak cukup ke pendidikan di sekolah? Waktu umur berapa perlu ibubapa ajar anak tentang seks? Dan sebagainya. Soalan-soalan ni memang bermain dekat fikiran aku. jadi jom teruskan membaca.


Mengajar Anak Tentang Akil Baligh & Seks

Rujukan utama aku adalah Saudara Akhi Fairuz. Beliau merupakan seorang penceramah yang selalu buat talk di sekolah-sekolah di seluruh Malaysia. Suka dengan cara penerangan dia yang segar, dan penggunaan bahasa yang berhemah.

Kalau di Facebook Akhi Fairuz suka menulis tentang isu Pendidikan Seksualiti Kanak-Kanak, Remaja. Review Drama & Filem, serta isu semasa.

Boleh follow Akhifairuz di Facebook
Melalui Akhi Fairuz ni lah juga aku dapat idea nak terangkan tentang perkara-perkara yang aku rasa malu nak ajar anak lelaki aku. Malu tapi kena buat juga. Lebih elok dia belajar dari aku dari dia dapat dari Google dan salah faham.

Ibubapa kena faham yang akil baligh lelaki dan perempuan berbeza. Memang dah jadi kebiasaan, didikan akil baligh selalu ditekankan pada anak perempuan sahaja sebab tanda-tanda mereka lebih jelas kelihatan seperti datang haid.

Didikan untuk perempuan tentang akil baligh; keluar darah haid, pakai pad, mandi wajib, menutup aurat dan kawasan larangan bahagian tubuh.

Tapi untuk anak lelaki, tanda- tanda seperti bertukar suara garau, sudah tumbuh bulu di wajah, ketiak, kaki dan kemaluan ni selalu diabaikan.

Anak-anak yang dibiarkan membesar tanpa faham perubahan ni akan menjadi semakin senyap dan dingin. Semakin menjauhi ibubapa dan semakin rapat dengan kawan-kawan. Jadi jangan pelik kalau anak-anak lebih percayakan kawan-kawan.


7 Perkara Ibubapa Perlu Tahu Untuk Ajar Anak Tentang Akil Baligh & Seks

#1 Kena ajar anak lelaki sejak kecil tentang kemaluannya (nama sebenar, apa itu ereksi, ejakulasi, fungsi testis). Kemudian, ia akan memudahkan urusan ibubapa bercerita fizikal mana pada tubuh badan anak akan berubah dari semasa ke semasa.

#2 Dari kecil kena tanamkan pada jiwa anak lelaki untuk prihatin dan bertanggungjawab pada wanita (terutama pada ibu, adik perempuan, kakak dan isterinya kelak) serta menjaga amanah yang diberikan Tuhan.

#3 Si ayah wajib mengajar anaknya cara mandi wajib. Buat praktikal supaya anak lebih faham. Tidak boleh harapkan pembelajaran di sekolah sahaja. Ibu juga kena ambil bahagian untuk terangkan kepada anak.

#4 Ibubapa kena terangkan fizikal dan bahagian mana yang akan berubah.
        Dada membidang        Tumbuh bulu-bulu di ketiak, bulu pubis, bulu kaki melebat dan lain-lain perubahan.           Suara menjadi garau.




#5 Anak lelaki biasanya jenis tak ambil kisah tentang diri. Jadi ibu bapa kena tekankan tentang penjagaan diri dan jadi tanggungjawab ibubapa untuk belikan pencuci muka, deodorant, minyak wangi, dan pakaian bersesuaian.

#6 Layan mereka seperti seorang kawan. Menjadi pendengar yang baik dan setia.

#7 Jika dari kecil kita tidak kekok bercerita tentang hal-hal seksual pada anak dengan tujuan mendidik, maka anak-anak tak akan malu dan sembunyikan sesuatu pada kita. Contoh kawan ajak tengok video lucah di handphone. Anak-anak akan maklumkan pada kita.

Nah tengok Saudara Akhi bercakap tentang Akil Baligh: 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2019/07/waktu-terbaik-ajar-anak-tentang-akil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Budaya Kita Dan Adab Islam Yana Ajar Anak Jangan Cium Mulut Itu Bukan Adab Islam

Bukan Budaya Kita Dan Adab Islam Yana Ajar Anak Jangan Cium Mulut Itu Bukan Adab Islam

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 358 hits
Masalah seksual dalam kalangan kanak kanak kini telah menjadi barah di dalam masyarakat kita Perkara ini berikutan kerana kanak kanak terdedah dengan unsur unsur berkenaan tidak kiralah di rumah dan juga di dalam komuniti masyarakat kita Ra...
Jaclyn Victor Menyesal Terlalu Manjakan Anak Tak Ajar Cara Berdikari

Jaclyn Victor Menyesal Terlalu Manjakan Anak Tak Ajar Cara Berdikari

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 571 hits
Jaclyn lakukan yang terbaik dan memberikan segalanya untuk anak anaknya Sebagai ibu kepada dua cahaya mata yang masih kecil penyanyi Jaclyn Victor mengakui terlalu memanjakan mereka hingga timbul rasa kurang senang jika ia berkemungkinan ak...
Dengar Cakap Esok Bawa Jalan Kerap Berjanji Tak Buat Kita Ajar Anak Menipu

Dengar Cakap Esok Bawa Jalan Kerap Berjanji Tak Buat Kita Ajar Anak Menipu

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 382 hits
Mummy janji kalau abang dengar cakap nanti mummy beli aiskrim Pernah tak anda dalam situasi ini apabila berjanji dengan anak Janji adalah perkara yang perlu diambil berat oleh semua orang Kita tidak boleh cakap janji sahaja sedangkan tak me...
Mahu Anak Anak Lebih Berdikari Rita Rudaini Ajar Mereka Basuh Kasut Dan Kemas Katil Sendiri

Mahu Anak Anak Lebih Berdikari Rita Rudaini Ajar Mereka Basuh Kasut Dan Kemas Katil Sendiri

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 227 hits
Memegang tanggung jawab sebagai ibu tunggal tidak mudah Tetapi itu tidak menjadi penghalang buat aktres berbakat Rita Rudaini untuk memberikan yang terbaik buat kedua orang anak lelakinya Tidak lokek Rita berkongsi cara didikannya itu melal...
Nafsu Seks Melampau Wanita 3 Anak Ini Ketagih Hubungan Seks Setiap Hari

Nafsu Seks Melampau Wanita 3 Anak Ini Ketagih Hubungan Seks Setiap Hari

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 717 hits
Selepas melahirkan anak selalunya nafsu seks seseorang akan menurun Namun ibu kepada 3 orang anak ini mengalami ketagihan seks yang melampau Rebecca Barker wanita asal Tadcaster Yorkshire mulai menjadi penagih seks sejak usianya memasuki 20...
Tukar Jadikan Dan Berikan Kepada Terima Kasih Rahsia Doa Mustajab Mohon Anak Jadi Yang Terbaik

Tukar Jadikan Dan Berikan Kepada Terima Kasih Rahsia Doa Mustajab Mohon Anak Jadi Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 246 hits
Setiap ibu dan ayah mengharapkan yang terbaik untuk anak anak Bahkan tidak pernah putus doa buat mereka agar mereka menjadi anak yang baik dan sentiasa diberi perlindungan oleh Allah SWT Doa kita sebagai seorang ibu mahupun ayah kita mahuka...
Jangan Salah Mengerti Edukasi Seks Pada Anak Tidak Melulu Soal Hubungan Intim

Jangan Salah Mengerti Edukasi Seks Pada Anak Tidak Melulu Soal Hubungan Intim

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 241 hits
Kebanyakan dari kita atau orangtua salah kaprah kalau membicarakan tentang seks justru mendorong anak untuk melakukan hubungan seksual kata psikolog klinis Inez Kristanti
Detail Scan Doktor Tengok A Z Perkembangan Bayi Waktu Terbaik Trimester Ke 2

Detail Scan Doktor Tengok A Z Perkembangan Bayi Waktu Terbaik Trimester Ke 2

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 889 hits
Pernah tak ibu bapa yang sedang menantikan kelahiran si kecil dalam perut tu terlintas macam mana keadaan baby dalam perut tu Ok ke tak ok Ada apa apa masalah ke Itulah tujuan Detail Scan ni Untuk check dan tahu keadaan dan juga tumbesaran ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman