Waktu Disarankan Rasulullah Saw Untuk Amalkan 4 Qul Rileks Media


Waktu yang disarankan Nabi SAW untuk mengamalkan 4 Qul ini ialah:
1) Baca setiap kali lepas solat (1 kali)
2) Baca setiap pagi dan petang (3 kali)
3) Baca setiap kali sebelum tidur (3 kali) dan sapu muka dan badan.
4) Baca ketika merukyah orang sakit.
1) Baca setiap kali lepas solat (1 kali)
Uqbah bin ‘Amir membawakan hadis dari Rasulullah shalallahu’ alaihi wasallam, bahawa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam berkata: “Bacalah Al-Muawwizat pada setiap kali selepas solat.” (HR. Abu Dawud no. 1523, disahihkan oleh Asy Syaikh Al Albani dalam Ash Shahihah no. 1514)
2) Baca setiap pagi dan petang (3 kali)
Pada waktu pagi dan petang, kita dianjurkan membaca ‘Surah Al-Muawwizat’ sebanyak tiga kali. Keutamaan yang diperolehi adalah, akan dijaga dari segala sesuatu (segala keburukan). “Al-Muawwizat juga dijadikan wirid / zikir di waktu pagi dan petang. Sesiapa yang membacanya sebanyak tiga kali diwaktu pagi dan petang, nescaya Allah SWT akan mencukupinya dari segala sesuatu.” (HR. Abu Dawud no. 4419, An Naasaa’i no. 5333, dan At Tirmidzi no. 3399)
3) Baca setiap kali sebelum tidur (3 kali)
“Demikian juga disunahkan membaca Al-Muawwizat sebelum tidur. Caranya, membaca ketiga Surah ini lalu meniupkan pada kedua-dua telapak tangannya, kemudian diusapkan ke kepala, wajah dan seterusnya ke seluruh anggota badan, sebanyak tiga kali.” (HR. Al-Bukhari 4630)
Diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha bahawa Rasulullah SAW pada setiap malam apabila hendak tidur, Baginda membaca Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Naas, Ditiupkan pada kedua-dua tapak tangan kemudian disapukan keseluruh tubuh dan kepala Baginda.
Katanya: “Nabi SAW ketika berada di tempat tidur di setiap malam, Baginda mengumpulkan kedua telapak tangannya lalu kedua telapak tangan tersebut ditiup dan dibacakan ’Qul huwallahu ahad’ (surah Al-Ikhlas), ’Qul a’udzu birobbil falaq’ (surah Al-Falaq) dan ’Qul a’udzu birobbin naas’ (surah An-Naas). Kemudian Baginda mengusapkan kedua telapak tangan tadi pada anggota tubuh yang mampu dijangkau dimulai dari kepala, wajah, dan tubuh bahagian depan. Baginda melakukan yang demikian sebanyak tiga kali.” (HR. Bukhari no. 5017)
4) Baca ketika merukyah orang sa kit.
Daripada Aisyah radiallahu ‘anhaa; “Bahawasanya Rasulullah sallaLlahu-’ alaihi-wa-sallam apabila sa kit baginda membaca sendiri Al-Muawwizat (Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Naas), kemudian meniup padanya. Dan apabila rasa sakitnya bertambah aku yang membacanya kemudian aku usapkan ke tangannya mengharap keberkahan dari surah-surah tersebut.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)
Khasiat Surah 4 Qul.
=Surah Al-Kafirun=

1) Membaca Surah Al-Khafirun, maka bandingannya seperti membaca seperempat Al-Quran.
2) Membacanya, terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan.
3) Sebelum tidur, bacalah surah ini agar kita ma ti dalam iman serta membersihkan kotoran dalam diri kita.
4) Jika dibaca ketika naik matahari dan terbenam matahari, nescaya terpelihara dari syirik.
5) Jika dibaca sebanyak 10 kali ketika naik matahari, kemudian berdoa apa-apa hajat yang dikehendaki. InsyaAllah dikabulkan walau apa hajat sekalipun.
6) Jika diamalkan selalu surah ini, nescaya semua makhluk suka dan kasih kepadanya.
=Surah Al-Ikhlas=

1) Membaca surah Al-Ikhlas sekali, ganjarannya sama dengan membaca 10juz kitab Al-Quran. Kalau kita membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali, maka seolah-olah kita khatam Al-Quran. Kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.
Membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sa kit sehingga mening gal du nia, maka tidak akan membusuk di dalam ku bur, akan selamat dari kesempitan ku bur dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga.
2) Sesiapa hendak pergi musafir, ketika dia hendak mening galkan rumahnya, membaca surah Al-Ikhlas 11 kali, maka Allah memelihara rumahnya sampai ia kembali.
3) Membaca dan mengamalkannya dengan hati yang ikhlas, maka ia akan dilepaskan kesusahan duniawi, dimudahkan di dalam gelombang sa ka ratulma ut, dihindarkan dari kegelapan ku bur dan kenge rian hari kiamat.
=Surah Al-Falaq=

1) Barang siapa terkena penya kit kerana perbuatan syaitan atau manusia, bacalah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 41 kali selama 3 hari, 5 hari atau 7 hari berturut-turut.
2) Barang siapa yang ta kut akan godaan syaitan dan manusia, ta kut dalam kegelapan malam atau ta kut dengan keja hatan manusia, bacalah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 100 kali
=Surah An-Nas=

1) Menolak gangguan jin, syaitan, sihir, was-was dan segala keja hatan.
2) Sebelum kita memulakan solat, mulakan dengan membaca surah ini. Supaya dijauhkan gangguan syaitan ketika kita sedang menunaikan solat.
3) Surah An-Nas ini juga adalah penerang hati.
Sumber: Pesan Bonda
Source link
The post Waktu Disarankan Rasulullah SAW Untuk Amalkan 4 Qul – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/waktu-disarankan-rasulullah-saw-untuk-amalkan-4-qul-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 122 hits
Meneruskan kehidupan di zaman sekarang ini amat berat cabarannya terutama soal kewangan Bekerja siang malam demi kelangsungan hidup Tapi ada juga yang hasilnya cuma kais pagi makan pagi kais petang makan petang Rupanya ada 2 rahsia amalan R...
Selalu Amalkan Dzikir Ini Di Waktu Pagi Insya Allah Akan Selalu Dicukupkan Rezeki Dan Dimudahkan Urusannya Rileks Media

Selalu Amalkan Dzikir Ini Di Waktu Pagi Insya Allah Akan Selalu Dicukupkan Rezeki Dan Dimudahkan Urusannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 93 hits
Dzikir pagi berikut patut diamalkan karena akan membuat kita lebih semangat di pagi hari dan dimudahkan Allah dalam segala urusan Untuk waktunya yang utama dibaca saat masuk waktu Shubuh hingga matahari terbit Namun boleh juga dibaca sampai...
Lapan Pintu Syurga Terbuka Jika Berdoa Selepas Wuduk Jom Amalkan Rileks Media

Lapan Pintu Syurga Terbuka Jika Berdoa Selepas Wuduk Jom Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 121 hits
Diriwayatkan dari Umar bin al Khaththab radhiyallahu anhuma berkata Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda Barangsiapa yang berwuduk lalu mengucapkan Asyhadu allaa ilaaha illallah wahdahu laa syarikalahu wa asyhadu anna Muhammadan ...
Kenapa Perlu Amalkan Membaca 10 Ayat Terakhir Surah Ali Imran Subhanallah Rileks Media

Kenapa Perlu Amalkan Membaca 10 Ayat Terakhir Surah Ali Imran Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 154 hits
Rasulullah S A W sentiasa mengamal dan membaca 10 ayat terakhir daripada surah Ali Imran selepas bangun daripada tidurnya Maka setiap muslim digalakkan untuk menteladani dan mengamalkan apa yang telah Baginda S A W contohkan terutama ketika...
Selalu Amalkan Ayat Ini Agar Perkara Di Hajati Cepat Tercapai Dengan Izin Allah Swt Rileks Media

Selalu Amalkan Ayat Ini Agar Perkara Di Hajati Cepat Tercapai Dengan Izin Allah Swt Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 154 hits
Manusia memiliki banyak sekali keinginan yg bermacam macam dan pastinya dari bermacam macam keinginan yg dimiliki oleh umat manusia tersebut tidak bisa terpenuhi semua atau susah untuk di penuhi karena yang dapat memenuhi atau mewujudkan se...
Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 94 hits
Berniaga merupakan jenis usaha yang paling banyak diceburi oleh masyarakat Malaysia hampir majoriti umat muslim di Malaysia sebahagian besar memilih profesional sebagai peniaga Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menganjurkan kita sebagai umat...
Rahsia Amalan Suami Isteri Ini Kaya Raya Rezeki Datang Tak Putus Putus Wajib Amalkan Rileks Media

Rahsia Amalan Suami Isteri Ini Kaya Raya Rezeki Datang Tak Putus Putus Wajib Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 142 hits
Jika sebelum ini kita rasa rezeki kita macam tak cukup ada saja yang tak kena Salahnya mungkin ada pada kita sendiri Memang betul kita kena bersyukur tapi kita juga wajib usaha untuk mendapat rezeki yang lebih dari Allah Namun usaha je tak ...
Amalkan Membaca Al Mathurat Pagi Dan Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Sangka Rileks Media

Amalkan Membaca Al Mathurat Pagi Dan Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Sangka Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 115 hits
Doa merupakan senjata bagi umat Islam Malah Al Quran juga adalah sumber penawar baik daripada segi zahir mahupun batin Justeru sebagai suami isteri menjadi kewajipan suami untuk membimbing isteri dan keluarga mendekatkan diri dengan agama s...
Surah Ad Dhuha Boleh Ubah Hidup Kita Seharian Percaya Atau Tidak Kena Amalkan Rileks Media

Surah Ad Dhuha Boleh Ubah Hidup Kita Seharian Percaya Atau Tidak Kena Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 140 hits
Kebanyakan daripada kita tahu dan hafal Surah Ad Dhuha dan makna yang disampaikan agak mudah untuk difahami apabila berulang kali membacanya Namun adakah kita pernah sedar bahawa surah Ad Dhuha sebenarnya telah memberi pendedahan berupa pen...
Hati Hati Beli Baju Kat Muaz Check Dulu Saiz

Isu Video Cium Mulut Anak Norman Hakim Menganjing Siapa

Apabila Kita Dah Pencen

History Of Tote Bag

Ketua Pemuda Umno Sokong Mukhriz Jadi Pm Ke 8

Campurkan Bahan Ini Dalam Shampoo Rambut Tak Gugur Lagi

Pemandu Bas Rapid Di Tumbuk Oleh Penumpang

Khasiat Buah Durian Belanda Untuk Kesihatan



Kisah 7 Individu yang Mewariskan Harta Mereka Kepada Orang Tidak Dikenali

Apa Itu Kleptokrasi Dan Kesannya Kepada Negara

Nabil Mahir Buka Mulut Status Hubungan Dengan Ayda Jebat

Bagaimana Gusti Lengan Menamatkan Persengketaan Dua Syarikat Penerbangan

Kajian Ibnu Khaldun Tentang Punca Runtuhnya Khilafah


Dinner Dan Lunch Di Nasi Kandar Utara Chukai Kemaman Terengganu

Selamat Hari Lahir Chefhubby

Diet Keto Cara Sehat Dan Mudah Untuk Badan Ideal Anda

Agenda Sulit Dap Lantik Orang Sendiri Nak Kaut Kekayaan Negara

Permaisuri Dan Agong Terima Cucu Lelaki

Najis Burung Punca Murid Sesak Nafas Di Pasir Gudang Netizens Pertikaikan Kajian