Kenapa Perlu Amalkan Membaca 10 Ayat Terakhir Surah Ali Imran Subhanallah Rileks Media


Rasulullah S.A.W sentiasa mengamal dan membaca 10 ayat terakhir daripada surah Ali Imran selepas bangun daripada tidurnya. Maka setiap muslim digalakkan untuk menteladani dan mengamalkan apa yang telah Baginda S.A.W contohkan terutama ketika bangun untuk solat Tahajjud dalam usaha memulia dan menghidupkan sunnahnya. Kenapa kita perlu membaca 10 ayat terakhir surah ali-imran? Jom baca sampai habis!
Maksud Surah Ali Imran: Ayat 191 – 200
(191) Orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan mengenai penciptaan langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Dikau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Dikau, maka peliharalah kami dari a zab neraka.
(192) Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya sesiapa yang Dikau masukkan ke dalam neraka, maka sesungguhnya Dikau telah menghi nakannya, dan tidak ada bagi orang-orang yang za lim seorang penolong pun.
(193) Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman, (iaitu): “Berimanlah kamu kepada Tuhanmu”, maka kamipun beriman. Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan ma tikanlah kami beserta orang-orang yang banyak berbakti.
(194) Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Dikau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Dikau hi nakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Dikau tidak memungkiri janji”.
(195) Maka Tuhan mereka memperkenankan doa mereka (dengan firmanNya): “Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal di kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain. Maka orang-orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disa kiti pada jalan-Ku, yang berpe rang dan yang dibu nuh, pastilah akan Ku-hapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan pastilah Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, sebagai pahala di sisi Allah. Dan di sisi Allah jualah pahala yang baik”.
(196) Janganlah sekali-kali kamu terperdaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri.
(197) Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka ialah Jahannam; dan Jahannam itu adalah tempat yang seburuk-buruknya.
(198) Tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya, bagi mereka syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal (anugerah) dari Allah. Dan apa yang di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti.
(199) Dan sesungguhnya di antara Ahli Kitab, ada orang yang beriman kepada Allah dan (kepada) apa yang diturunkan kepada kamu (Al-Quran) dan juga (kepada) apa yang diturunkan kepada mereka, sedang mereka khusyuk kepada Allah dengan tidak menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit. Mereka itu beroleh pahalanya di sisi Tuhan mereka. Sesungguhnya Allah amat cepat perhitungan-Nya.
(200) Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan tingkatkanlah kesabaran kamu dan bersedialah serta bertaqwalah kepada Allah supaya, kamu berjaya.
Daripada Ibnu Abbas radliyallahu anhuma, bahawa ia telah mengkhabarkan bahawa dia pernah bermalam di rumah Maimunah isteri Nabi S.A.W (ibu saudaranya). Dia berkata, “Lalu aku tidur dengan meletakkan kepala di tepi bantal, sementara Rasulullah S.A.W dan isterinya berada di tengah-tengah bantal. Kemudian Rasulullah S.A.W tidur hingga ketika tengah malam (atau sebelum tengah malam kurang sedikit atau setelah tengah malam lewat sedikit).
اسْتَيْقَظَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه و سلم فَجَلَسَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ بَيَدِهِ ثُمَّ قَرَأَ اَلْعَشْرَ اْلآيَاتِ اْلخَوَاتِمَ مِنْ سُوْرَةِ آلِ عَمْرَانَ
Rasulullah S.A.W bangun lalu duduk sambil mengusap bekas kesan tidur daripada mukanya dengan tangannya. Kemudian membaca 10 ayat terakhir daripada surah Ali Imran sehingga selesai.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Ibnu Majah.)
VIDEO:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: SemuanyaJDT
Source link
The post Kenapa Perlu Amalkan Membaca 10 Ayat Terakhir Surah Ali-Imran, Subhanallah – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/kenapa-perlu-amalkan-membaca-10-ayat-terakhir-surah-ali-imran-subhanallah-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ganjaran Besar Membaca Surah Al Waqiah Yang Nabi Ulang Berkali Kali Rileks Media

Ganjaran Besar Membaca Surah Al Waqiah Yang Nabi Ulang Berkali Kali Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 290 hits
Kalaulah semua orang tahu rahsia surah ini nescaya zakat di Malaysia ni tak ada orang Islam pun yang layak terima sebab semua dah kaya raya dah Sabda Nabi Muhammad S A W Barangsiapa membaca Surah al Waqiah pada tiap tiap malam tiadalah akan...
Keistimewaan Dan Manfaat Dua Ayat Surah Yusuf Dan Taha Meraih Hormat Orang Kepada Kita Rileks Media

Keistimewaan Dan Manfaat Dua Ayat Surah Yusuf Dan Taha Meraih Hormat Orang Kepada Kita Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 2900 hits
Keistimewaan dan manfaat dua ayat Surah Yusuf dan Taha Al Qur an merupakan salah satu anugerah dari Allah SWT kepada seluruh umat Islam yang tidak ternilai harganya Selain menjadi pedoman hidup amat banyak manfa at dan fadhilat yang tersemb...
Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

Ayat Pelaris Cara Islam Ramai Peniaga Yang Jarang Nak Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 448 hits
Berniaga merupakan jenis usaha yang paling banyak diceburi oleh masyarakat Malaysia hampir majoriti umat muslim di Malaysia sebahagian besar memilih profesional sebagai peniaga Nabi Muhammad SAW sendiri pernah menganjurkan kita sebagai umat...
Surah Ad Dhuha Boleh Ubah Hidup Kita Seharian Percaya Atau Tidak Kena Amalkan Rileks Media

Surah Ad Dhuha Boleh Ubah Hidup Kita Seharian Percaya Atau Tidak Kena Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 448 hits
Kebanyakan daripada kita tahu dan hafal Surah Ad Dhuha dan makna yang disampaikan agak mudah untuk difahami apabila berulang kali membacanya Namun adakah kita pernah sedar bahawa surah Ad Dhuha sebenarnya telah memberi pendedahan berupa pen...
Surah Taha Ayat 1 5 Amalan Terbaik Melembutkan Hati Keras Dan Pendinding Diri Rileks Media

Surah Taha Ayat 1 5 Amalan Terbaik Melembutkan Hati Keras Dan Pendinding Diri Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 769 hits
Surah Taha adalah surah yang ke 20 juzuk 16 Surah yang baik untuk melembut hati yang keras terutama sekali dibacakan kepada ahli keluarga yang keras hati malas dan degil untuk beribadat kepada Allah SWT Boleh diamalkan sebagai ayat pendindi...
Kisah Seorang Lelaki Yang Tidak Tahu Membaca Al Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Memancar Ke Langit Rileks Media

Kisah Seorang Lelaki Yang Tidak Tahu Membaca Al Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Memancar Ke Langit Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 373 hits
1 Suatu kisah yang diceritakan dalam tazkirah di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu 2 Seorang lelaki melalui sebuah kawasan perku buran di suatu malam yang kelam dan sunyi Tiba tiba ia terpandang suatu cahaya yang terang benderang...
Lapan Pintu Syurga Terbuka Jika Berdoa Selepas Wuduk Jom Amalkan Rileks Media

Lapan Pintu Syurga Terbuka Jika Berdoa Selepas Wuduk Jom Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 361 hits
Diriwayatkan dari Umar bin al Khaththab radhiyallahu anhuma berkata Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda Barangsiapa yang berwuduk lalu mengucapkan Asyhadu allaa ilaaha illallah wahdahu laa syarikalahu wa asyhadu anna Muhammadan ...
Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 325 hits
Sudah tentu anda tahu bahawa nilai pahala jika membaca 3 kali surah ini adalah bersamaan dengan anda membaca Al Quran dan isinya Adakah kenyataan ini benar dan mengapa sebegitu besar nilainya Surah al Ikhlas Antara surah yang terpendek hany...
Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 324 hits
Wanita wajib menutup aurat kalau mau bertemu dengan yang bukan muhrim dan kalau mau shalat seperti yang diterangkan dalam hadis berikut Sesungguhnya Allah tidak akan menerima shalat wanita yang sudah baligh kecuali menutup auratnya Hadits i...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na