Wakil Rakyat Sabah Gesa Putrajaya Tegas Tangani Tuntutan Waris Sultan Sulu


 
Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun meminta Ahli Parlimen Sabah supaya bertenang dan menjelaskan segala persoalan berbangkit sudah pun dijelaskan oleh menteri.PETALING JAYA: Dua Ahli Parlimen dari Sabah mendesak Putrajaya supaya lebih tegas menangani tuntutan pihak mendakwa waris Kesultanan Sulu di Filipina, terutama selepas satu prosiding timbang tara antarabangsa di Madrid, Sepanyol mengarahkan Malaysia membayar USD14.92 bilion (RM62.59 bilion).
Isnaraissah Munirah Majilis (Warisan-Kota Belud) berkata isu pada waktu ini bukannya hanya soal kerajaan mengiktiraf atau tidak keputusan berkenaan tetapi harus disusuli tindakan lanjut dengan membuat laporan polis terhadap penimbang tara terbabit, Gonzalo Stampa dan waris Kesultanan Sulu.
“Soalan saya kenapa mahkamah timbang tara memihak kepada penuntut, Malaysia kena buat laporan polis untuk mengesahkan ada komplot antara Stampa dan waris Sultan Sulu.
“Kita harus bertindak untuk ketepikan arahan bodoh ini, saya minta maaf tetapi saya kecewa kerana usul saya (berhubung isu itu) ditolak.

“Siapa Sabah di mata kerajaan Persekutuan sekarang ini? Adakah kami tidak penting? Sekarang ini Malaysia yang diarahkan bayar jumlah besar,” kata pemimpin Warisan itu di Dewan Rakyat.
Terdahulu, Ahmad Hassan (Warisan-Papar) meminta kerajaan menyatakan pendirian berhubung keputusan timbang tara antarabangsa yang mengarahkan Malaysia membayar RM62.59 bilion kepada waris Sultan Sulu.
Ia susulan dakwaan pelanggaran Perjanjian 1878 ditandatangani antara Sultan Sulu ketika itu dengan Baron de Overbeck dan Alfred Dent, di mana Sultan Sulu menyerahkan buat selama-lamanya wilayahnya di Borneo Utara, yang kini sebahagian Sabah.
Menjawab soalan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata Malaysia kekal dengan pendirian menolak keputusan berkenaan berdasarkan lunas undang-undang.
Jelasnya, ini kerana Stampa, penimbang tara yang membuat keputusan berkenaan telah dibatalkan pelantikannya oleh mahkamah di Sepanyol susulan keputusan Mahakamah Tinggi Sabah dan Sarawak pada 14 Jan 2020 yang memutuskan Perjanjian 1878 tidak mengandungi apa-apa peruntukan timbang tara.
Selain itu, pengesahan waris kesultanan Sulu yang membuat tuntutan berkenaan juga diragui dan belum disahkan.
“Kita sudah ambil tindakan sewajarnya untuk menjaga kedaulatan negara,” katanya.
Bagaimanapun, penjelasan Wan Junaidi tidak diterima oleh Isnaraissah dan pemimpin Warisan itu mahu perkara itu dibahaskan.
“Sebab itu Malaysia kena ambil tindakan tegas ini Bapak Menteri.. sebab itu kita minta bahas (perkara) ini… ini bukan soal sekolah daif atau longkang tersumbat ini soal kedaulatan negara,” tambahnya.
Speaker Dewan Rakyat Azhar Azizan Harun kemudian meminta Isnaraissah supaya bertenang dan menjelaskan segala persoalan berbangkit sudah pun dijelaskan oleh Menteri.
“YB bawa bertenang, saya rasa ia telah dijawab.. sebagai peguam saya faham apa yang dijawab itu. Saya sebagai peguam faham kenapa kita tidak ambil bahagian dalam itu. Tetapi bukan fungsi sayalah untuk terangkan tetapi perkara ini susah untuk difahami ‘very fined of the law’.
“Kalau boleh ambil pandangan undang-undang yang betul memahami apa yang YB Menteri cakap, saya rasa YB semua akan faham apa yang diperkatakan. Agak rumit untuk difahami, saya tidak menyalahkan anda (Kota Belud),” katanya.
Pada Rabu lalu, Kementerian Luar dan Jabatan Peguam Negara dalam satu kenyataan bersama memaklumkan kerajaan Malaysia menolak sepenuhnya tuntutan sebanyak AS$14.92 bilion (RM62.59 bilion) yang dikatakan perlu dibayar kepada waris Sultan Sulu.
Sebelum ini, agensi berita Sepanyol melaporkan penimbang tara Sepanyol, Gonzalo Stampa mengarahkan Malaysia membayar pampasan kepada waris Sultan Sulu berjumlah USD14.92 bilion (RM62.59 bilion).
Malah, Malaysia didakwa tidak membayar wang pemisah sejak 2013 dan dikatakan melanggar Perjanjian 1987 yang ditandatangani oleh Sultan Jamal Al-Alam, Baron De Overbeck dan Alfred Dent mewakili syarikat British Utara Borneo. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/03/wakil-rakyat-sabah-gesa-putrajaya-tegas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Tidak Iktiraf Tuntutan Rm62 59 Bilion Waris Sultan Sulu

Kerajaan Tidak Iktiraf Tuntutan Rm62 59 Bilion Waris Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 163 hits
Kerajaan tidak iktiraf tuntutan RM62 59 bilion waris Sultan Sulu Tuntutan Waris Kesultanan Sulu yang meminta Kerajaan Malaysia membayar RM62 59 bilion kepada mereka adalah terbatal selepas Mahkamah Madrid pada 29 Jun 2021 membatalkan pelant...
Pampasan Kepada Waris Sultan Sulu Polis Sabah Perkukuh Keselamatan

Pampasan Kepada Waris Sultan Sulu Polis Sabah Perkukuh Keselamatan

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 236 hits
Idris Abdullah menghadiri majlis serah terima tugas beberapa jawatan tertinggi polis negeri di IPK Sabah hari ini KOTA KINABALU Polis Sabah terus fokus memperkukuhkan aspek keselamatan di negeri itu susulan arahan penimbang tara Sepanyol Go...
Peguam Uk Sangkal Dakwaan Agc Mengenai Identiti Waris Sultan Sulu

Peguam Uk Sangkal Dakwaan Agc Mengenai Identiti Waris Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 117 hits
March 10 2022 Malaysia berhenti membayar pampasan tahunan kepada Sultan waris Sulu selepas pencerobohan Lahad Datu pada 2013 PETALING JAYA Seorang peguam berpangkalan di London yang mewakili keturunan Sultan Sulu menyangkal dakwaan Jabatan ...
Langgar Perjanjian 1878 Kerajaan Malaysia Diarah Bayar Rm63 Bilion Kepada Waris Sultan Sulu

Langgar Perjanjian 1878 Kerajaan Malaysia Diarah Bayar Rm63 Bilion Kepada Waris Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 250 hits
Langgar Perjanjian 1878 Kerajaan Malaysia diarah bayar RM63 bilion kepada waris Sultan SuluKerajaan Malaysia telah diarahkan untuk membayar kira kira AS 14 92 bilion kepada waris Sultan Sulu yang terakhir kerana melanggar perjanjian 1878 ya...
Sulu Sultanate Had Forever Forfeited Claim Over Sabah

Sulu Sultanate Had Forever Forfeited Claim Over Sabah

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 191 hits
NSTP file picTHE claims of the heirs of the Sulu Sultanate to Sabah or compensation in lieu of repossession lacks credibility in international law or even on the basis of the agreement signed between Sultan Mohamet Jamal Al Alam with Baron ...
Wajib Ambil Dos Penggalak Bagi Solat Jumaat Atas Perkenan Sultan Tegas Kerajaan Selangor

Wajib Ambil Dos Penggalak Bagi Solat Jumaat Atas Perkenan Sultan Tegas Kerajaan Selangor

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 122 hits
Hanya individu yang telah mengambil dos penggalak vaksin Covid 19 dibenar mendirikan solat Jumaat di Selangor SHAH ALAM Kerajaan Selangor menegaskan bahawa ketetapan hanya individu yang telah mengambil dos penggalak vaksin Covid 19 dibenar ...
Perlukah Malaysia Bayar Berbilion Ringgit Kepada Keturunan Sultan Sulu

Perlukah Malaysia Bayar Berbilion Ringgit Kepada Keturunan Sultan Sulu

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 120 hits
March 2 2022 Malaysia berhenti membayar pampasan tahunan kepada Sultan waris Sulu selepas pencerobohan Lahad Datu pada 2013 PETALING JAYA Berita mengenai kerajaan Malaysia diarahkan oleh mahkamah timbang tara Perancis untuk membayar sekuran...
Report Malaysia Ordered To Pay Almost Rm63b To Sulu Sultan S Descendants

Report Malaysia Ordered To Pay Almost Rm63b To Sulu Sultan S Descendants

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 386 hits
The Malaysian government has reportedly been instructed to pay at least US 14 92 billion to the descendants of the last Sulu sultan This is due to a violation of the 1878 agreement signed by Sultan Jamal Al Alam Baron de Overbeck and the Br...
Warisan Mps Want Parliament To Debate Rm63b Award To Sulu Sultan S Kin

Warisan Mps Want Parliament To Debate Rm63b Award To Sulu Sultan S Kin

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 130 hits
PARLIAMENT Warisan MPs are demanding that the Dewan Rakyat accept a debate motion on the US 14 92 billion arbitration award to the descendants of the Sulu sultanate In a joint statement the seven Warisan MPs said the motion by Kota Belud MP...
Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events