Wajib Cuba 5 Cara Mudah Bersihkan Peralatan Mekap Yang Kotor





Korang rajin tak, nak bersihkan peralatan mekap selepas menggunakannya? Hahahaha… jangan tipu ok! Kadang-kadang rasa malas kan walaupun ia wajib dilakukan bagi memastikan kebersihannya!


Bila dah terlalu kerap digunakan, sudah pastilah segala sisa-sisa bedak atau mekap tu melekat. Secara tak langsung, bakteria pun wujud. Kita pulak terus dok pakai, akibatnya bakteria pun menyeraplah masuk ke dalam kulit muka kita. Bila dah tumbuh jerawat dan sebagainya, mulalah kita bising-bising. Padahal kita sendiri yang tak menjaga kebersihan tersebut.

Jadi, mulai hari ini kalau nak jaga kecantikan serta kesihatan kulit muka, jangan malas atau abaikan untuk menjaga kebersihan peralatan mekap korang ya.





Berikut beberapa cara yang boleh korang cuba untuk membersihkan peralatan mekap. Lain orang lain caranya, tapi apa yang sis share nie adalah cara mudah yang selalu sis buatlah, andaikata kita tak ada ‘brush egg’, sabun atau pencuci khusus untuk membersihkan peralatan mekap tersebut

Konsep sis, konsep jimat… hahhaa.. Kalau nak cuba, boleh juga. Gitewwww….





1. Gel Mandian/ Syampu

Tak ada masalah pun kalau korang nak guna gel mandian ataupun syampu (apa-apa brand pun boleh) untuk membersihkan peralatan mekap tersebut. Basahkannya dengan air, kemudian letaklah gel mandian/syampu secukupnya. Kocak-kocak dengan air sehingga bersih.




2. Make Up Remover

Jangan korang tak tahu, air make up remover ini boleh jerk orang gunakan untuk membersihkan peralatan mekap yang kotor. Cuma,sebaiknya korang guna selepas jer peralatan tersebut digunakan. 
Jangan tunggu lama-lama, nanti tak cukup sebotol make up remover pun tak cukup untuk membersihkan segala kekotoran yang sudah sebati melekat tu.





3. Minyak Zaitun

Selain gel mandian atau syampu, korang boleh juga gunakan minyak zaitun (olive oil) untuk membersihkan peralatan mekap. Nie pun konsep jimat, sebab minyak zaitun ini sis gunkan untuk membersihkan sisa-sisa mekap. Hahaha…
Ambil sedikit minyak zaitun, dan kemudian campurkan dengan gel mandian atau syampu. Kalau tak ada, gunakan pencuci pinggan mangguk pun boleh. Hahaha….Masukkan dalam besen, kacau-kacaulah sampai sebati dan keluar buih. 





Selepas tu, korang bersihkanlah berus ataupun ‘beauty blender’ sambil picit-picit lembut sehingga bersih dan tanggal segala kekotoran tersebut. Bilas sampai bersih. Tak pun, korang boleh juga gunakan minyak zaitun jer dulu, lepas tu baru cuci dengan sabun. Lepas tu barulah bilas dengan air dan keringkan. Ikutlah mana korang rasa senang.

Cuma, sis nak pesan, janganlah pulak letak minyak zaitun tu berlambak-lambak. Kang abislah rosak pulak, dah jadi satu hal. Hahaha…





4. Air Panas

Cara ini cukup mudah, dah sis selalu buat. Panaskan air, kemudian masukkan ke dalam besen yang sesuai untuk digunakan untuk membersihkan peralatan mekap tersebut.

Masukkan satu persatu dan kocak-kocak. Apabila air tu kotor, gantilah yang lain. Kalau malas jerang air atas dapur, panaskan jer air guna microwave hahhahaa….




5. Berus Gigi Terpakai

Berus gigi yang korang rasa dah tak berapa syok digunakan, jangan dibuang. Korang boleh gunakan untuk membersihkan peralatan mekap tau. Sikat berus mekap yang hendak dibersihkan menggunakan berus gigi terpakai secara perlahan-lahan.

Gosok dengan arah yang sama supaya tidak merosakkan bulu berus mekap tersebut okay. Bila dah bersih dan tanggal segala kekotoran tu, bilas dan keringkanlah.




Itulah 5 cara membersihkan peralatan mekap yang biasa sis buat dan korang pulak macam mana? Share la sikit, mana tau kot-kot sis boleh try pulak cara korang tu.

Sekian sahaja catatan sis kali ini. Okay, sampai jumpa lagi.

Lurve,
Sis Anie Mohamed

Foto: Sumber Internet

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2020/02/wajib-cuba-5-cara-mudah-bersihkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Keluarkan Duit Tanpa Kad Atm

Cara Mudah Keluarkan Duit Tanpa Kad Atm

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 520 hits
Cara Mudah Keluarkan Duit Tanpa Kad ATM bagaimana Boleh ke Macam mana nak keluar duit di ATM kalau tak ada kad Mungkin tak semua orang tahu sebenarnya kita boleh mengeluarkan
Minum Air Masak Sejuk Selepas Bangun Tidur Cara Mudah Untuk Sentiasa Awet Muda

Minum Air Masak Sejuk Selepas Bangun Tidur Cara Mudah Untuk Sentiasa Awet Muda

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 386 hits
Nak dapat kesan awet muda memang macam macam petua boleh kita ikuti Namun ada satu petua yang paling mudah untuk kita buat setiap hari selepas bangun daripada tidur Doktor Perubatan Blogger Penceramah Kesihatan dan Penasihat Pemakanan Dr Zu...
Skim Jaminan Kredit Perumahan 2020 Cara Beli Rumah Pertama Paling Mudah

Skim Jaminan Kredit Perumahan 2020 Cara Beli Rumah Pertama Paling Mudah

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 364 hits
Skim Jaminan Kredit Perumahan 2020 Cara Beli Rumah Pertama Paling Mudah Adakah saya layak untuk memohon Lebih Info akan kongsikan maklumat berkenaan Skim Jaminan Kredit Perumahan dengan mudah dan pantas
Cara Mudah Mengajari Anak Rawat Kesehatan Gigi Dengan Baik

Cara Mudah Mengajari Anak Rawat Kesehatan Gigi Dengan Baik

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 226 hits
Berikut merdeka com mencoba memberikan cara cara mudah yang bisa diterapkan kepada anak
6 Cara Membuat Susu Kedelai Enak Yang Mudah Dan Praktis

6 Cara Membuat Susu Kedelai Enak Yang Mudah Dan Praktis

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 290 hits
Susu kedelai sudah lama dipercaya sebagai minuman yang penuh nutrisi dan banyak khasiat Biji kedelai mudah ditemukan di pasaran dan harga yang terjangkau
Cara Mudah Jimat Bina Web Ecom Sendiri

Cara Mudah Jimat Bina Web Ecom Sendiri

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 320 hits
Zaman sekarang zaman menjual barang dan produk secara online Ada pelbagai cara dan kaedah antaranya menjual di media sosial seperti Facebook dan juga Instagram Ada juga yang berniaga secara online dengan menjual barang dan produk di Shopee ...
5 Cara Mudah Merawat Cat Mobil Agar Awet Dan Tetap Berkilap

5 Cara Mudah Merawat Cat Mobil Agar Awet Dan Tetap Berkilap

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 212 hits
Cat merupakan komponen yang sangat vital bagi sebuah tampilan mobil Apabila cat mobil anda terawat dengan baik tentunya akan semakin mencerminkan pemiliknya dan pastinya harga jual mobil tersebut tetap terjaga
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music