Wajib Baca Benarkah Chin Peng Ada Hak Pulang Ke Malaysia Setelah Perjanjian Hatyai 1989


SIAPA KATA CHIN PENG BOLEH MENETAP DI MALAYSIA IKUT PERJANJIAN DAMAI?


Mereka yang berhujah bahawa Chin Peng berhak untuk balik ke Malaysia mengikut Perjanjian Damai Hadyai pada 2 Disember 1989 perlu membaca dengan teliti dokumen bertajuk “Pengaturan Pentadbiran Di Antara Kerajaan Malaysia Dan Parti Komunis Malaya Selaras Dengan Persetujuan Menamatkan Permusuhan” ini.

Ini kerana Pengaturan Pentadbiran yang dipersetujui oleh Kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya ini jelas menyebut:

“Mereka yang berketurunan Malaysia dan menyertai PKM dan pasukan-pasukan bersenjatanya sebelum pelaksanaan Pendaftaran Kebangsaan akan diberikan NRIC Merah sekiranya mereka dibenarkan menetap di Malaysia.”

Ini bermakna mereka yang berketurunan Malaysia sekalipun tidak diberi jaminan untuk menetap di Malaysia selepas Perjanjian Damai Hadyai ini tetapi hanya “mereka yang dibenarkan” sahaja yang boleh menetap di Malaysia.

Perlu diingat juga, ada peruntukan bahawa mereka “yang telah pulang untuk menetap di Malaysia harus taat setia kepada Yang di-Pertuan Agung dan negara dan harus mematuhi Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Malaysia”.

Boleh baca petikan daripada “Pengaturan Pentadbiran Di Antara Kerajaan Malaysia Dan Parti Komunis Malaya Selaras Dengan Persetujuan Menamatkan Permusuhan” di bawah.

PERKARA 6 - KEPERLUAN UNDANG-UNDANG

6.1       Taat Setia Kepada Yang Di-Pertuan Agung Dan Negara

Anggota-anggota PKM dan anggota-anggota pasukan bersenjata yang dibubarkan pimpinannya yang telah pulang untuk menetap di Malaysia harus taat setia kepada Yang di-Pertuan Agung dan negara dan harus mematuhi Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Malaysia.

6.2       Tidak Ada Tahanan, Soal Siasat Atau Dakwaan.

6.2.1    Kerajaan tidak akan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri, 1960, ataupun mana-mana undang-undang lainnya terhadap anggota PKM dan anggota-anggota pasukan bersenjatanya yang dibubarkan, yang telah pulang untuk menetap di Malaysia, kerana aktiviti-aktiviti lampau mereka yang berkait dengan PKM.

6.2.2    Anggota-anggota PKM dan anggota-anggota pasukan bersenjatanya yang dibubarkan akan tertakluk di bawah undang-undang Malaysia bagi sebarang aktiviti haram yang mereka lakukan pada masa hadapan.

6.3       Kewarganegaraan dan Kad Pengenalan Pendaftaran Kebangsaan (NRIC).

6.3.1    Mereka yang dulunya mempunyai NRIC biru dan merah serta sijil kewarganegaraan sebelum mereka memasuki PKM atau pasukan bersenjatanya boleh terus menggunakannya sebagai dokumen-dokumen yang sah. Sebarang dokumen demikian yang telah hilang atau rosak akan digantikan dengan segera setelah diverifikasi (diperiksa untuk pengesahan).

6.3.2    Suami/isteri dan anak-anak bukan warganegara kepada mereka yang berketurunan Malaysia yang telah menetap di Malaysia akan diberikan NRIC merah. Mereka boleh memohon untuk mendapat kewarganegaraan selepas dua tahun menetap secara terus-menerus di Malaysia menurut undang-undang Malaysia.

6.3.3    Mereka yang terdiri daripada orang asing dan mereka yang kewarganegaraannya dibatalkan akan diberikan NRIC merah sekiranya mereka dibenarkan menetap di Malaysia. Mereka selanjutnya boleh memohon untuk mendapat kewarganegaraan menurut undang-undang Malaysia.

6.3.4    Mereka yang berketurunan Malaysia dan menyertai PKM dan pasukan-pasukan bersenjatanya sebelum pelaksanaan Pendaftaran Kebangsaan akan diberikan NRIC Merah sekiranya mereka dibenarkan menetap di Malaysia. Mereka selanjutnya boleh memohon untuk mendapatkan kewarganegaraan menurut undang-undang Malaysia.

6.4       Keistimewaan Dan Kewajipan.

6.4.1    Mereka yang terdiri daripada warganegara Malaysia dan telah menetap di Malaysia akan menikmati keistimewaan-keistimewaan yang sama seperti lain-lain warganegara di bawah Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Malaysia.

6.4.2    Mereka yang bukan berketurunan Malaysia dan bukan warganegara yang telah menetap di Malaysia akan tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Malaysia.

Sumber : Kamarul Yusoff

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2019/12/wajib-baca-benarkah-chin-peng-ada-hak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+krissmerah+%28Kriss+Merah.com+%28Blogger+Melayu%29%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Abu Mayat Chin Peng Pulang Ke Malaysia 2 Bulan Yang Lalu

Abu Mayat Chin Peng Pulang Ke Malaysia 2 Bulan Yang Lalu

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 774 hits
Mendiang bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya Chin Peng yang meninggal dunia pada 2013 akhirnya dapat kembali ke rumah pada 16 September tahun ini selepas enam tahun kematiannya Menurut kumpulan pengurusan abu mayat Chin Peng dibawa ...
Abu Chin Peng Pulang Ke Malaysia

Abu Chin Peng Pulang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 274 hits
BERITAMendiang bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya Chin Peng yang meninggal dunia pada 2013 akhirnya dapat kembali ke rumah pada 16 September tahun ini selepas enam tahun kematiannya Menurut kumpulan pengurusan abu mayat Chin Peng a...
Abu Mayat Chin Peng Dibawa Pulang Ke Malaysia Ditabur Di Perak

Abu Mayat Chin Peng Dibawa Pulang Ke Malaysia Ditabur Di Perak

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 582 hits
Mendiang bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua yang telah meninggal dunia pada 2013 akhirnya dibawa pulang ke Malaysia pada 16 September lalu Abu mayat Chin Peng dibawa pulang ke Malaysia di...
Selepas Ph Berkuasa Akhirnya Abu Chin Peng Dibawa Pulang Ke Malaysia

Selepas Ph Berkuasa Akhirnya Abu Chin Peng Dibawa Pulang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 442 hits
Mendiang bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya Chin Peng yang meninggal dunia pada 2013 akhirnya dapat kembali ke rumah pada 16 September tahun ini selepas enam tahun kematiannya Menurut kumpulan pengurusan abu mayat Chin Peng dibawa ...
Ini Bukti Hanya Orang Melayu Sahaja Yang Benci Abu Mayat Chin Peng Ditabur Di Malaysia

Ini Bukti Hanya Orang Melayu Sahaja Yang Benci Abu Mayat Chin Peng Ditabur Di Malaysia

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 426 hits
Apa sebenarnya yang berlaku Kita perlu kembali kepada fakta sejarah tentang keganasan komunis di Tanah Melayu Masih terdapat saksi saksi hidup yang masih boleh bercerita tentang keganasan komunis terhadap penduduk di Tanah Melayu Mereka buk...
The Government Is Right In Not Allowing The Burial Of Chin Peng In Malaysia Or Bringing His Ashes Back

The Government Is Right In Not Allowing The Burial Of Chin Peng In Malaysia Or Bringing His Ashes Back

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 360 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad1 Attempts to declare Chin Peng a patriot nationalist and freedom fighter reflect how far derailed some Malaysians are from what the Communist Party of Malaya represented and what was its real objective 2 Firstly it m...
Chin Peng Was Born In Malaysia Says Pkr

Chin Peng Was Born In Malaysia Says Pkr

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 345 hits
Former Malayan Communist Party leader Chin Peng was dead and it mattered not that his ashes have been scattered in Malaysia said Padang Serai MP M Karupaiya Commenting on the controversial move to lay the dead communist leader to rest in th...
Chin Peng S Remains Finally Brought Back To Malaysia Chinese Win Malays Lose

Chin Peng S Remains Finally Brought Back To Malaysia Chinese Win Malays Lose

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 319 hits
Actually the Chinese do not really care about Chin Peng But bringing Chin Peng s remains home to Malaysia symbolises Chinese victory over the Malays For years the Malays blocked Chin Peng and then blocked his remains from being brought back...
Wasiat Chin Peng Mahu Abu Mayat Dibawa Ke Malaysia

Wasiat Chin Peng Mahu Abu Mayat Dibawa Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 456 hits
Seorang bekas anggota Parti Komunis Malaya berkata pemimpinnya Chin Peng yang meninggal dunia kelmarin berhajat agar abu mayatnya dibawa pulang ke kampung halaman di Sitiawan Perak Fang Shan berkata perkara itu dinyatakan kepadanya ketika b...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams