Wajah Baharu Dinamika Politik Malaysia Akan Satukan Pn Mn Senator Ir Ts Khairil Nizam


 

KUALA LUMPUR - Penyatuan Ummah bukan formula atau hak eksklusif PAS dan UMNO tetapi juga kepada mana-mana NGO dan NGI termasuk parti-parti politik dan individu yang sedia menerima kepimpinan Islam dan dasarnya.
Ketua Pemuda PAS Malaysia, Senator Ir Ts Khairil Nizam Khirudin berkata, horizon pemikiran dalam melihat kemelut hubungan UMNO-BERSATU tidak harus terfokus hanya kepada politik dan pilihan raya sahaja.
Jelas beliau, asas dipegang PAS dalam agenda Penyatuan Ummah adalah luas misalnya dalam menangani projek imunisasi negara memerangi COVID-19 dan membentuk pertumbuhan ekonomi lebih cemerlang untuk rakyat.
Terang jurutera dan teknologis profesional ini, Pemuda PAS sendiri berusaha mewujudkan wajah baru dinamika politik Malaysia untuk masa akan datang menerusi pendekatan politik diambilnya.
“Jadi PAS mengambil pendekatan ada perkara-perkara yang boleh kita samakan, contohnya saya melihat rakan-rakan saya daripada PPUM, yang diketuai oleh Dato’ Dr Asyraf dan juga Shahril Hamdan Sufian. Very talented leaders ya, bagus orangnya, kedua-duanya.
“Yang mana mereka membawa dua idea besar iaitu moratorium dengan i-Sinar. Jadi saya sebagai rakan komponen dalam Muafakat Nasional, saya tidak mengambil pendekatan compete, kita menggunakan mana-mana premis yang kita ada untuk menyuarakan perkara yang sama.
“Angle yang saya ambil adalah pada benda yang mereka tak bawa. Contohnya penyalahgunaan alkohol yang kita ambil kes sebelum ini orang yang mabuk langgar orang mati. Kita bawa kepada MOT isu itu tidak dibawa oleh PPUM.
“Begitu juga dengan isu yang kita boleh kongsi bersama contoh RCI Tabung Haji. Kita juga bawa perkara yang sama. Yang saya nak utarakan sekarang ini ialah selepas ini saya nak usahakan supaya ada satu isu yang kita boleh sama-sama pergi jumpa Menteri. Pemuda UMNO, Pemuda PAS dengan Pemuda BERSATU,” ujarnya.
Beliau yang juga Ketua Pemuda Perikatan Nasional menegaskan perkara tersebut dalam Agenda AWANI membicarakan topik PRU15: Siapa Kawan, Siapa Lawan secara langsung di Studio Astro, kelmarin.
Ir Ts Khairil Nizam turut menafikan terjahan moderator, Mohd Nazri Kahar bahawa Pemuda PAS dan UMNO mengambil uslub berbeza dalam menangani isu sedangkan berada dalam gabungan sama.
Tegas beliau, isu sama turut dikemukakan Pemuda PAS menerusi premis yang lain sebagaimana disuarakan Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari selaku Ahli Parlimen Pasir Mas di Parlimen.
“Sebab itu saya kata, kalau kita, kita ini ada ruang yang luas kan? Kita ada cake on the plate, banyak. Jadi kita bahagi sedikit demi sedikit. Cuma yang saya rasa cabarannya adalah bukan pada isu yang nak dibawa oleh Pemuda UMNO dan Pemuda PAS.
“Tetapi bagaimana nak membawa sekali BERSATU ataupun Armada di dalam isu tersebut. Ini yang saya katakan cabaran besar,” akui Khairil namun optimis ianya dapat diadakan.
Kata beliau, jika semata-mata memperkatakan realiti politik, sememangnya tidak semua pihak ada pendapat atau pandangan politik yang sama, tetapi perkara tersebut terlihat sebaliknya di dalam Kerajaan PN.
Jelasnya, kerajaan didukung bersama BERSATU, UMNO dan PAS itu mengambil perspektif yang luas di mana dapat menggerakkan semua Menteri dari parti-parti berbeza ini untuk memastikan rakyat terbela.
“Tapi kalau kita mengambil angle yang sebaliknya, maka tidak berlakulah empowerment Menteri-menteri kita sedangkan Menteri daripada UMNO pun ramai, sembilan orang tak silap saya, dan 12 orang daripada Timbalan Menteri.
“PAS sikit, tiga (Menteri) dan juga lima (Timbalan Menteri). Jadi, pada saya, kalau kita melihat style, cara berfikir, cara saya berfikir dan cara saya bawa Pemuda PAS adalah cara yang bersifat korporat. Maknanya kita melihat kepada empowerment of strength.
“Kita nampak strength. Berbeza variasi akan ada kekuatan. Definitely ada weaknesses, definitely ada. Tapi bagaimana kita nak kurangkan kelemahan. Kita nak pastikan perkara ini tidak akan berulang. Ini cabarannya.
“Kalau semua ada pemikiran yang sama, selari, dipanggil wehdatul fiqh wehdatul amal ataupun keselarian pemikiran, dan tindakan, maka Kerajaan PN akan perform that yang menjadi satu saja kita kata key yang masih belum terjawab ialah siapa bertanding di mana, itu saja,” terangnya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/04/wajah-baharu-dinamika-politik-malaysia.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Plot Cerita Politik Malaysia Sentiasa Berubah

Plot Cerita Politik Malaysia Sentiasa Berubah

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 379 hits
Politik penuh drama yang plot ceritanya berubah ubah Tiada skrip dan pengarah dalam drama politik biarpun ada pihak pihak ingin menjadi pengarah dan penulis skripnya Polimik dalam krisis politik kita hari ini ialah berkaitan dengan perbuata...
Ahli Politik Gagal Satukan Rakyat Pelbagai Kaum

Ahli Politik Gagal Satukan Rakyat Pelbagai Kaum

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 292 hits
TANAH Melayu sudah merdeka lebih enam dekad lalu namun sehingga kini masih dilihat gagal menyatupadukan masyarakat pelbagai kaum Kegagalan tersebut berpunca daripada pemimpin Melayu yang tidak menggunakan kuasa dengan bijak Lihat sahaja apa...
Hadi Gelabah Bewak Takut Kecundang Dengan Penjajaran Baharu Politik

Hadi Gelabah Bewak Takut Kecundang Dengan Penjajaran Baharu Politik

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 219 hits
Rakaman perbualan Anwar Zahid bukti cubaan tubuh jajaran baharu politik kata Hadi April 9 2021 PETALING JAYA PAS menyifatkan perbualan telefon yang dikatakan antara Ahmad Zahid Hamidi dan Anwar Ibrahim sebagai sebahagian pembentukan kerjasa...
Malaysia Catat 1 349 Kes Baharu Covid 19

Malaysia Catat 1 349 Kes Baharu Covid 19

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 349 hits
MALAYSIA hari ini merekodkan 1 349 kes Covid 19 dalam tempoh 24 jam lalu kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah nbsp Ini menjadikan jumlah kumulatif kes kepada 350 959 katanya dalam satu kenyataan Bermula July 2018 akses bagi...
Jajaran Politik Baharu Selepas Pau

Jajaran Politik Baharu Selepas Pau

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 185 hits
KUALA LUMPUR Apakah wujud satu lagi jajaran politik baharu selepas Perhimpunan Agung UMNO 2020 yang berlangsung dua hari bermula hari ini Ia khususnya membabitkan hubungan antara UMNO dengan PKR selepas parti Melayu itu memutuskan untuk bek...
Negara Perlu Ramuan Politik Baharu

Negara Perlu Ramuan Politik Baharu

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 210 hits
SEREMBAN 22 Syaaban 1442H Ahad Negara memerlukan ramuan politik baharu yang meletakkan kepentingan rakyat sebagai keutamaan parti dan bukan berkonsepkan dominan seperti yang wujud sebelum ini kata tokoh politik veteran Tan Sri Dr Rais Yatim...
Realme Malaysia Mengacah Kehadiran Peranti Baharu Lagi Di Bawah Siri Narzo Pada 30 Mac 2021

Realme Malaysia Mengacah Kehadiran Peranti Baharu Lagi Di Bawah Siri Narzo Pada 30 Mac 2021

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 350 hits
Realme Malaysia sedia hadir dengan penawaran beberapa peranti di bawah siri Realme Narzo sebelum ini Ianya terdiri dengan dua model berbeza iaitu Realme Narzo 20 dan Realme Narzo 20 Pro Dalam perkembangan terkini mereka dilihat berkongsi pe...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang