Wabak Chikungunya Di Hatyai Warga Perlis Dinasihatkan Berhati Hati





SONGKHLA: Wabak virus chikungunya, jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika, telah dilaporkan di kesan berlaku di Hat Yai City, yang memerlukan perhatian dan penjagaan.

Dr Kriangsak Liewchanpattana berkata berpuluh-puluh pesakit telah mendapatkan rawatan dan nasihat di kliniknya di bandar tersebut yang terkenal dengan  pelancongan dan hab ekonomi di wilayah selatan.




Beliau berkata penyakit itu mula tersebar di Afrika Selatan, terutamanya di Tanzania dan Mozambique. Ia mula dikenali 65 tahun yang lalu sebagai "gungunwala". Orang yang dijangkiti penyakit ini akan mengalami simptom demam dan sakit sendi.

Penyakit ini tersebar di kalangan orang ramai yang berpunca dari gigitan nyamuk Aedes yang juga menyebabkan demam denggi.


Pesakit chikungunya dan demam denggi kedua-duanya mengalami demam tinggi, tetapi mereka yang terjejas oleh chikungunya mengalami kesakitan di pergelangan pergelangan kaki, pergelangan tangan dan jari.

Dr Kriangsak berkata cara pencegahan terbaik wabak Chikungunya ialah dengan mengawal nyamuk dan mengelakkan diri dari digigit di tempat di mana penyakit itu sedang merebak.

Langkah-langkah tersebut termasuklah  mencegah nyamuk daripada mempunyai akses kepada air dan penggunaan penghalau serangga dan kelambu.

Beliau berkata tidak ada ubat-ubatan khusus untuk merawat chikungunya. Pesakit chikungunya kebanyakan diberi ubat sakit dan demam.

Gambar: NSTP
Rakyat Malaysia di negara ini, khususnya di Perlis, dinasihatkan supaya mengurangkan aktiviti pelancongan ke Thailand, khususnya Hatyai, berikutan penularan wabak chikungunya di wilayah itu, baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Perlis, Teh Chai Ann berkata, pihaknya kini memantau ketat pelancong dari negara jiran itu yang memasuki negara ini.

Menurutnya, pemantauan itu ditumpukan di setiap pintu masuk sempadan Malaysia-Thailand, iaitu di Padang Besar dan Wang Kelian, selain di Jeti Kuala Perlis bagi pengunjung yang menaiki feri dari Satun, Thailand.

Katanya, pihak berkuasa, termasuk Jabatan Kesihatan negeri akan melakukan pemeriksaan di pintu masuk dan mengenal pasti individu yang berisiko membawa virus itu agar penularan wabak penyakit itu dapat dikawal di negeri ini.

“Kita khuatir jika sempadan tidak dikawal dengan baik, penyakit itu boleh merebak dengan pantas ke negara ini.




“Jadi, saya meminta supaya orang ramai dapat memberikan kerjasama kepada Jabatan Kesihatan negeri seandainya mereka perlu menjalani pemeriksaan ketika berada di pintu sempadan,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Teh berkata, pihaknya turut bekerjasama dengan pasukan keselamatan dalam memastikan langkah kawalan dan keselamatan bergerak seiring.

“Ini kerana, pintu masuk di Padang Besar menjadi pilihan utama pelancong dari Hatyai kerana jaraknya lebih dekat berbanding pintu masuk di Bukit Kayu Hitam, Kedah.

“Selain itu, kita juga sarankan pelancong dari Perlis menjalani rawatan pemeriksaan sekiranya mereka menghidap demam panas, ruam di badan dan berasa sengal sendi sejurus pulang dari Thailand,” katanya.

Semalam, media tempatan Thailand, Bangkok Post, melaporkan virus chikungunya iaitu jangkitan yang biasanya berlaku di Afrika dikesan berlaku di Hatyai.

Menurut laporan media berkenaan, berpuluh-puluh pesakit mendapatkan rawatan di klinik di bandar raya berkenaan akibat jangkitan virus berkenaan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/01/wabak-chikungunya-di-hatyai-warga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berhati Hati Diusia 35 40 Tahun

Berhati Hati Diusia 35 40 Tahun

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 1137 hits
BERHATI HATI DIUSIA 35 40 TAHUNAssalamualaikum dan salam sejahtera BERHATI HATI DIUSIA 35 40 TAHUN Ada sesiapa dikalangan pengunjung Belog Kak Gojes yang umur 35 40 tahun KG dalam umur tu hehehe sedar diri juga ni umur kian meningkat Jiwa a...
Berhati Hati Anda Mungkin Tak Sedar Inilah 12 Tanda Tanda Anda Mengambil Banyak Gula Dalam Sehari

Berhati Hati Anda Mungkin Tak Sedar Inilah 12 Tanda Tanda Anda Mengambil Banyak Gula Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 321 hits
Kebanyakan orang berfikir hanya pesakit kencing manis mempunyai kadar gula yang tinggi dan perlu mengawal dan berhati hati dengan jenis makanan yang diambil Namun tidaklah sebegitu Setiap orang boleh mengalami ini dan mungkin tidak melihat ...
Pemecatan Imam Terima Dengan Hati Terbuka Raja Muda Perlis

Pemecatan Imam Terima Dengan Hati Terbuka Raja Muda Perlis

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 220 hits
KANGAR Imam kariah negeri yang ditamatkan kontrak perkhidmatan mereka Selasa lalu perlu menerima keputusan yang dibuat Majlis Agama Islam dan Adat Isitadat Melayu Perlis dan Jabatan Agama Islam Perlis itu dengan hati terbuka Raja Muda Perli...
Berhati Hati Dengan Trend Baru Di Media Sosial 10yearschallenge

Berhati Hati Dengan Trend Baru Di Media Sosial 10yearschallenge

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 402 hits
Berhati hati dengan Trend Baru Di Media Sosial 10YearsChallenge Baru baru ini timbul trend baru di media sosial bernama 10yearschallenge di mana pengguna pengguna Twitter Instagram dan Facebook memuatnaik dua gambar bersebelahan membandingk...
Perjuangan Jeffry Waworuntu Menangkan Hati Rakyat Maluku

Perjuangan Jeffry Waworuntu Menangkan Hati Rakyat Maluku

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 240 hits
Di Provinsi Maluku bapak 2 anak ini mencalonkan diri sebagai anggota DPR RI 2019 2024 dengan nomor urut 3 sesuai dengan nomor urut PDI Perjuangan partai tempatnya bernaung
Bos Laundry Di Gresik Dibunuh 2 Karyawan Motif Sakit Hati Minta Gaji Tak Dikasih

Bos Laundry Di Gresik Dibunuh 2 Karyawan Motif Sakit Hati Minta Gaji Tak Dikasih

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 137 hits
Saat itu kedua pelaku meminta gajinya meski baru seminggu bekerja Korban menolak memberikan gaji kedua karyawan barunya itu dan terjadilah perang mulut Dari perselisihan itulah kedua pelaku geram dan memukul dada korban dengan tangan kosong
Drama Pujaan Hati Kanda Anda Suka Watak Siapa

Drama Pujaan Hati Kanda Anda Suka Watak Siapa

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 916 hits
Assalamualaikum Dan Selamat Petang Hai reader semua Anda tengok tak drama petang petang tu Semua sekarang minat sangat menonton drama adaptasi novel iaitu Pujaan Hati Kanda Drama ini mula ditayangkan di Slot Akasia TV3 mulai 20 Disember 201...
Jangan Buat Main Bila Isteri Dah Tawar Hati

Jangan Buat Main Bila Isteri Dah Tawar Hati

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 404 hits
2387 SHARES Masalah komunikasi merupakan antara salah satu punca pergaduhan antara suami isteri sehingga boleh berlaku penceraian Suami harus pandai memainkan peranan dalam memahami apa yang tersirat dalam hati isteri agar tiada salah faham...
Ini 10yearchallenge Paling Menohok Hati Umat Islam

Ini 10yearchallenge Paling Menohok Hati Umat Islam

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 413 hits
Awal tahun 2019 netizen heboh dengan 10YearChalleng di media sosial Laman facebook instagram twitter dan media sosial lainnya ramai dengan tagar ini Dari sekian banyak unggahan postingan 10yearchallenge ini paling menohok hati ummat Islam C...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024