Berhati Hati Diusia 35 40 Tahun


BERHATI-HATI DIUSIA 35 - 40 TAHUNAssalamualaikum dan salam sejahtera,

BERHATI-HATI DIUSIA 35 - 40 TAHUN|| Ada sesiapa dikalangan pengunjung Belog Kak Gojes yang umur 35 - 40 tahun? KG dalam umur tu... hehehe sedar diri juga ni umur kian meningkat. Jiwa aje yang masih 'muda'.

Korang tahukah?

Di usia  35 - 40 tahun inilah kebanyakan kita mulai diuji.

Diuji dengan apa?

Ujiannya boleh datang dari ibubapa (jatuh sakit, kematian). Yang ini KG sudah lalui sendiri di tahun 2018. Pertengahan tahun kehilangan bapa tersayang dan hujung tahun kehilangan mama tercinta. Sebelum 'pemergian' kedua-duanya, KG dan adik-beradik diuji dengan mengurus ibubapa yang sakit.

Percayalah, rasa penat mengurus samada membawa atau menjaga arwah mama dan bapa ke hospital masih belum cukup lagi KG rasa. Buat korang yang tidak sanggup menjaga atau mengurus ibubapa, korang sangat rugi. Tsk..tsk...kata masuk habuk.

Usia 35 - 40 ini menjadi lebih menarik apabila al-Quran di dalam surah "al-Ahqaaf ayat 15" ada menyebut tentang itu. Allah berfirman yang bermaksud,


"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhan ku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepada Mu)."

Ataupun Ujian dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit, pergaduhan) atau dari anak-anak yang meningkat remaja. Macam-macam ujian untuk mendidik anak-anak sekarang.

Sedar atau tidak pada usia 35 - 40 tahun ini lah, Allah swt 'memanggil' kita 'pulang' bertaubat kepadaNya. Panggilannya selalu berbentuk UJIAN. Kerana bila diberi ujian la kita akan kembali bersimpuh dan mersujud mengadu memohon pertolongan dari-Nya.

KG setelah kehilangan kedua orang tua, memikirkan amalan diri sendiri sepanjang hidup ini. Bertapa banyaknya kekurangan diri. Banyak yang ditinggalkan. Insyallah KG dalam proses membaiki diri dengan menambah amalan.


Tapi...ada juga Orang yang kurang bijak. Mereka tetap leka dan tidak membuka deria terhadap panggilan Allah malah tetap leka dengan keseronokan dunia, mengejar harta dan pangkat, berlumba-lumba memperbanyakkan harta-benda.

Bertapa banyak pun harta, duit kamu ianya tidak akan kamu bawa ke alam barzakh. Ini apa yang KG ingatkan diri sendiri.


Ada segelintir golongan yang sudah berumur 50 tahun, 60 tahun, malah 70 tahun, masih memikirkan aktiviti memancingnya, pertandingan sana-sini, tanahnya berekar-ekar dan banyak lagi. Kan lebih baik jika sudah berumur isilah masa lapang dengan belajar agama, ibadat di masjid, dan aktiviti yang boleh dibawa ke alam sana. Tapi didepan KG, kebanyakannya tidak mempedulikan semua tu. 

Ada yang rasa macam masih sihat, walaupun sahabat-sahabat, saudara-mara ramai yang sudah meninggal, kadangkala tanpa disangka. Siap ada dialog "ehh, nda sangka...muda lagi ba dia tu, nampak sihat seja, boleh meninggal..." dan lain lagi dialog manusia yang memang KG anggap kurang waras bila dia cakap " biasalah..orang yang baik-baik Tuhan duluan ambil ". Eiii..banyak lagi KG dengar tapi itu antara ayat yang melekat di ingatan.

Kita hidup di dunia,tidak tahu bila tiba masa kita untuk 'kembali' ke Rahmatullah. Usia kau tua atau muda bukan sebagai ukuran. Tahap kesihatan kau bagus atau tidak juga bukan sebagai pengukur siapa duluan mati.

 Rasulullah, Sallallaahu alaihu wasallam, telah bersabda:

“Umur-umur umatku antara 60 hingga 70 tahun, dan sedikit orang yang bisa melampaui umur tersebut”. [HR. Ibnu Majah: 4236].

Kalau sekarang kita rasa 35 - 40 tahun atau 70 tahun itu lama, bagaimana setelah alam barzakh atau akhirat juga kita dibangkitkan dan hidup dalam waktu yang sangat lama, SATU HARINYA bersamaan RIBUAN TAHUN…

Saat itu, segala harta-benda, pangkat, wang, keseronokan yang kita kejar-kejar sudah tiada gunanya lagi. Yang berguna saat itu adalah AMAL BAIK kita.


Allah ta’ala berfirman (yang artinya):


“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah, dan LIHATLAH DIRI MASING-MASING apakah yang sudah ia PERSIAPKAN untuk KEHIDUPAN ESOKNYA”. [Al-Hasyr:


Sumber: Pesan Bonda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.kakgojes.com/2019/01/berhati-hati-diusia-35-40-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Seleb Yang Juara Bikin Baper Di Tahun 2018 Kisah Mereka Pasti Bikin Hati Bergetar Nggak Karuan

7 Seleb Yang Juara Bikin Baper Di Tahun 2018 Kisah Mereka Pasti Bikin Hati Bergetar Nggak Karuan

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 226 hits
Tahun 2018 banyak terjadi kebaperan massal gara gara mereka Mau gimana lagi kisah mereka memang layak diikuti
Jokowi Ingatkan Para Menteri Kabinet Hati Hati Hadapi Tahun Politik 2019

Jokowi Ingatkan Para Menteri Kabinet Hati Hati Hadapi Tahun Politik 2019

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 280 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengingatkan para menteri untuk berhati hati menghadapi tahun politik 2019 Jokowi meminta jajaran menterinya menjaga Pilpres serta Pileg berjalan dengan aman dan demokratis
Hanafi Rais Gelar Zikir Sambut Tahun Baru Beda Pilihan Tapi Disatukan Oleh Hati

Hanafi Rais Gelar Zikir Sambut Tahun Baru Beda Pilihan Tapi Disatukan Oleh Hati

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 251 hits
Saya melihat tidak semuanya dikaitkan dengan kampanye Itu ada waktunya sendiri tempatnya sendiri Disini memang murni untuk ngaji untuk berdzikir untuk berdoa bersama dan momentumnya pas untuk itu kata Hanafi Rais
Anak Billionaire Rusia Kahwin Diusia 18 Tahun Perkahwinan Cecah Jutaan Ringgit Wedding Dress Saja Sudah Rm800 Ribu

Anak Billionaire Rusia Kahwin Diusia 18 Tahun Perkahwinan Cecah Jutaan Ringgit Wedding Dress Saja Sudah Rm800 Ribu

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 571 hits
Irina Chigirinskaya gadis muda yang baru saja berusia 18 tahun memilih untuk berumah tangga dengan lelaki pilihannya Moris Mirelli yang baru 23 tahun di sebuah kelab golf Agalarov Golf And Country Club yang dimiliki oleh seorang teman Presi...
Kongsi Gambar Ude Sempena Ulang Tahun Kelahiran Anak Ucapan Intan Salleh Sangat Tersentuh Hati Netizen

Kongsi Gambar Ude Sempena Ulang Tahun Kelahiran Anak Ucapan Intan Salleh Sangat Tersentuh Hati Netizen

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 517 hits
Video yang dikongsi Intan Salleh sempena ulang tahun kelahiran anak keduanya Ariq Muqri Muhammad Radzi mendapat perhatian ramai Menerusi video tersebut Intan memuat naik foto sekeluarga iaitu bersama bekas suami Ude Wahid dan anak sulungnya...
Isteri Berhati Mulia Sanggup Simpan Duit Pencen Arwah Suami Selama 30 Tahun Untuk Bina Masjid

Isteri Berhati Mulia Sanggup Simpan Duit Pencen Arwah Suami Selama 30 Tahun Untuk Bina Masjid

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 316 hits
Seorang wanita di Arab Saudi menjadi sebutan dalam kalangan penduduk di sana selepas kisahnya membina sebuah masjid khas yang dinamakan bersempena dengan nama suaminya Wanita berkenaan juga dilaporkan telah menyimpan semua duit hasil pencen...
Jalan Gubeng Dilarang Dijadikan Titik Kumpul Perayaan Tahun Baru

Jalan Gubeng Dilarang Dijadikan Titik Kumpul Perayaan Tahun Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 281 hits
Untuk malam ini tidak kita tutup kita buka jalan ini cuma kita perkuat dengan anggota tandas Kapolda Jawa Timur Irjen Pol Luki Hermawan
Polisi Tutup Jalan Sekitaran Monas Buat Hindari Kemacetan Pergantian Tahun

Polisi Tutup Jalan Sekitaran Monas Buat Hindari Kemacetan Pergantian Tahun

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 157 hits
Polisi Tutup Jalan Sekitaran Monas Buat Hindari Kemacetan Pergantian Tahun Di salah satu ruas jalan yang di tutup yakni di Jalan Medan Merdeka Timur atau Tugu Tani yang mengarah ke Jalan Medan Merdeka Selatan atau Balai Kota Di sana banyak ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen