Virus Tak Bergerak Manusia Yang Bergerak Kp Kesihatan


Dr Noor Hisham Abdullah - Foto Bernama


SHAH ALAM - [DIKEMASKINI] Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) merayu rakyat mengamalkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kendiri dan keluarga bagi memutuskan rantaian penularan Covid-19 kerana virus tidak dapat bergerak jika manusia tidak bergerak.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Noor Hisham Abdullah berkata, rakyat boleh membantu KKM untuk memutuskan rantaian penularan jangkitan wabak itu dengan duduk di rumah.

Katanya, sekiranya rakyat hanya duduk di rumah dan tidak berlaku pergerakan atau perhimpunan maka kadar jangkitan boleh dikurangkan.

"Yang bergerak ialah manusia, yang berhimpun ialah manusia tetapi virus tidak bergerak, virus tidak berhimpun. Manusia yang berhimpun, manusia yang bergerak.

"Virus menjangkiti dan apabila menjangkiti, virus akan membiak di dalam paru-paru kita dan kalau banyak pembiakan berlaku, ia boleh menjangkiti dan berlakulah mutasi," katanya.

Dr Noor Hisham berkata demikian pada sidang akhbar khas bersama Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Sabtu.

Mengulas lanjut, beliau berkata, ketika ini berlaku pelbagai mutasi di Malaysia dengan wujudnya 'Variant of Concern' (VOC) atau 'Variant of Interest (VOI).

"Ada tiga VOC dikesan iaitu B.1.1.7, B.1.351 dan B.1.617 iaitu varian India, Afrika Selatan dan United Kingdom. Hanya varian Brazil iaitu P1 belum dikesan di negara kita.

"Sekarang ini kita lihat peningkatan bukan hanya di negara kita tetapi juga di Singapura, Thailand dan negara-negara lain. Ini mungkin disumbangkan oleh varian yang baharu," katanya.

Dr Noor Hisham menjelaskan, sebelum ini negara dikejutkan dengan Kluster Sivagangga iaitu varian D614G yang menyaksikan hanya dalam tempoh tiga minggu virus tersebut cepat menular di Kedah.

Menurutnya, situasi itu adalah contoh mutasi yang berlaku dan varian D614G itu juga mungkin telah bermutasi menjadi varian VOC yang baharu dikesan.

"Jadi daripada varian Wuhan kita lihat, (virus) dah berubah dan digantikan dengan varian D614G dan sekarang ini dalam proses penggantian atau merebaknya VOC.

"VOC adalah varian baharu dan dari segi keupayaan tubuh, kita mungkin mudah dijangkiti dengan varian-varian baharu kerana ia merebak dengan cepat selain jumlah kes kematian juga meningkat.

"Inilah cabaran kita, jadi kita mohon dan merayu rakyat Malaysia untuk membantu KKM dengan duduk di rumah dan amalkan PKP kendiri dan keluarga," katanya.

Kata Dr Noor Hisham, amalan PKP kendiri dan keluarga itu perlu dilakukan untuk tempoh dua minggu supaya hospital mampu menampung lebih ramai pesakit untuk masa akan datang.

"Masa dua minggu itu diperlukan KKM untuk kita laksanakan beberapa kesiapsiagaan antaranya penyimpanan stok peralatan dan juga melihat kepada susun atur untuk kita meningkatkan lagi keperluan wad dan unit rawatan rapi (ICU) untuk pesakit-pesakit Covid-19," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/07/virus-tak-bergerak-manusia-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tilam Coway Tipu Memang Bagus Untuk Kesihatan

Tilam Coway Tipu Memang Bagus Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 449 hits
Ada yang tanya saya apa kelebihan Tilam Coway ni Tanya je dulu kan baru kita tahu jawapan sebenar Kalau tak sesat jalan Ramai yang masih tak tahu kelebihan Tilam Prime Coway rupanya Tilam Coway tak sama macam tilam yang biasa tepi jalan tah...
Minum Air Sejuk Boleh Jaga Kesihatan

Minum Air Sejuk Boleh Jaga Kesihatan

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 331 hits
Minum air sejuk boleh mententeramkan keadaan serta mengawal tekanan darah Minum Air Sejuk Boleh Jaga Kesihatan Air sejuk juga tidak mengandungi kalori Minum Air Sejuk Boleh Jaga Kesihatan Minum air sejuk setiap hari sebanyak 6 atau 7 gelas ...
Sayang Anak Jagalah Kesihatan Kulitnya Ini Yang Ibu Bapa Patut Tahu

Sayang Anak Jagalah Kesihatan Kulitnya Ini Yang Ibu Bapa Patut Tahu

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 281 hits
Setiap ibu bapa pasti menginginkan yang terbaik buat untuk anak anak mereka Salah satunya dari aspek penjagaan kulit kerana sudah tentu ibu bapa mahukan keselesaan pada Si Manja Tambahan di dalam keadaan pandemik seperti sekarang ibu bapa p...
Kita Bukan Sahaja Ada Menteri Kesihatan Yang Banggang Tapi Menteri Pendidikan Yang Tidak Berguna

Kita Bukan Sahaja Ada Menteri Kesihatan Yang Banggang Tapi Menteri Pendidikan Yang Tidak Berguna

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 123 hits
Menteri Pendidikan tak berguna letak jawatan saja desak Zaid July 19 2021 Zaid Ibrahim mendesak Menteri Pendidikan Radzi Jidin memberi peluang kepada orang lain untuk menyandang jawatan berkenaan PETALING JAYA Menteri Pendidikan Radzi Jidin...
Selain Berdoa Kerajaan Pn Tumbang Netizen Juga Berdoa Agar Menteri Kesihatan Ini Dibuang Dari Kabinet

Selain Berdoa Kerajaan Pn Tumbang Netizen Juga Berdoa Agar Menteri Kesihatan Ini Dibuang Dari Kabinet

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 150 hits
Netizen berang menteri flip flop petang umum warga emas boleh vaksinasi secara walk in malam CITF tangguhJuly 18 2021Badan Bertindak Imunisasi Covid 19 bakal memaklumkan tarikh sebenar pelaksanaan vaksinasi untuk golongan warga emas secara ...
98 Kes Baharu Tidak Bergejala Bergejala Ringan Kata Kp Kesihatan

98 Kes Baharu Tidak Bergejala Bergejala Ringan Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 187 hits
Jumlah saringan Covid 19 yang tinggi dilaporkan sejak dua minggu lalu dengan sebahagian daripadanya di Selangor dan Kuala Lumpur PETALING JAYA Lebih 98 kes baharu Covid 19 yang dilaporkan hari ini tidak menunjukkan sebarang gejala atau hany...
Faktor Penat Mungkin Jadi Punca Suntikan Kosong Timbalan Menteri Kesihatan

Faktor Penat Mungkin Jadi Punca Suntikan Kosong Timbalan Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 240 hits
Baru baru ini terdapat banyak kejadian yang mana orang awam mengadu di media sosial berkaitan suntikan kosong yang diterima mereka
Anugerah Guardian 2021 Kembali Jom Undi Jenama Kesihatan Dan Kecantikan Kegemaran Dan Rm 50 000 Untuk Dimenangi

Anugerah Guardian 2021 Kembali Jom Undi Jenama Kesihatan Dan Kecantikan Kegemaran Dan Rm 50 000 Untuk Dimenangi

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 277 hits
Anugerah Guardian 2021 Kembali Jom Undi Jenama Kesihatan Dan Kecantikan Kegemaran Dan RM 50 000 Untuk Dimenangi Assalammualaikum semua Anugerah Guardian kembali lagi untuk tahun ke 20 Ini adalah di antara anugerah yang paling Ruby nantikan ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia