Viral Dan Bantu Sejak Pkp Kami Terpaksa Selongkar Sampah Mencari Rezeki


PASIR GUDANG - Sepasang suami isteri serta empat anak mereka menyelongkar timbunan sampah di kawasan pembuangan sampah di Bandar Seri Alam di sini untuk mencari barang kitar semula yang boleh dijual sebagai sumber rezeki mereka.

Zulkarnain sambil membawa Mohd Adam Firaz serta, Norazawati bersama-sama anak-anak mencari barang-barang yang boleh dijual di sebalik timbunan sampah di Bandar Seri Alam, Masai, Pasir Gudang, Johor.
Zulkarnain Sabngadi, 28, sambil mengendong anak berusia dua tahun yang menghidap sakit jantung dibantu isterinya, Norazawati Yusof, 33, berusaha mengasingkan sampah yang dikutip.

Mereka mendakwa terpaksa mengharungi rutin harian yang amat perit untuk kelangsungan hidup terutama ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana tiada pekerjaan malah mendakwa sebelum ini terpaksa tinggal dalam kanvas di bandar tersebut.

Pasangan tersebut mempunyai empat cahaya mata iaitu pasangan kembar Mohd Daniel Fakih dan Nursyah Malishah masing-masing berusia lapan tahun, Rekal Arif, 5, dan Mohd Adam Firaz, 8, yang menghidap sakit jantung berlubang sejak berusia sebulan.

Mohd Adam Firaz menjalani rawatan setiap bulan di Klinik Kesihatan Masai di sini dan pemeriksaan berkala di Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru untuk beberapa bulan.

Zulkarnain yang kini tidak mempunyai pekerjaan memberitahu, mereka mencari barang-barang yang boleh dijual dalam timbunan sampah untuk menampung kehidupan walaupun tahu arahan PKP.

Zulkarnain dan Norazawati yang sebelum ini tinggal dalam kanvas bersama-sama empat anaknya mencari barang-barang yang boleh dijual di sebalik timbunan sampah di Bandar Seri Alam, Masai, Pasir Gudang, Johor.



"Apa yang boleh dibuat lagi, saya ada minta kerja sebagai kelindan lori tetapi disebabkan PKP kerja itu ditangguhkan terlebih dahulu. Bagaimana saya boleh duduk di rumah sahaja kalau tidak ada wang untuk menyara keluarga.

"Siapa mahu ambil bekerja dalam keadaan PKP tetapi saya perlu mencari rezeki untuk keluarga, tak kiralah apa pun asalkan halal," katanya ketika ditemui di Flat Jalan Tasek 64, Bandar Seri Alam di sini hari ini.

Ketika ini katanya, mereka sekeluarga menumpang di rumah ibu mertuanya bersama-sama adik iparnya yang juga orang kurang upaya (OKU) di flat tersebut.

"Sebelum tinggal dalam kanvas kami menyewa RM500 di sebuah rumah dalam kawasan flat ini selama dua bulan sejak Januari lalu tetapi apabila perniagaan yang saya lakukan bersama-sama seorang rakan tidak berhasil, kami tidak mampu membayar sewa tersebut dan dihalau keluar," katanya.

Selepas perniagaan secara kecil-kecilan itu gagal, Zulkarnain bekerja di sebuah kilang sebelum berhenti semasa PKP manakala isterinya tidak dapat bekerja kerana perlu menjaga Mohd Adam Firaz.

Zulkarnain yang berasal dari Felda Ulu Dengar, Kluang berkata, sebelum menyewa di flat berkenaan, mereka tinggal secara percuma di sebuah bilik di Masjid Nurul Hidayah di sini selama setahun.

Pendapatan mereka sekeluarga ketika ini hanya bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) berjumlah RM300, sesiapa yang mahu menghulurkan boleh berhubung dengan menghubungi mereka menerusi talian 010-5121225.

Admin : Jika kita mengeluh "bosan" tinggal dirumah, kita perlu sedar diluar sana ada orang yang tiada istilah "bosan" terpaksa tinggal dirumah, kecuali "lapar"

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.krissmerah.com/2020/03/viral-dan-bantu-sejak-pkp-kami-terpaksa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+krissmerah+(Kriss+Merah.com+(Blogger+Melayu))

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masih Engkar Tukar Jela Polis Bantu Tentera Mohon Agong Ambil Alih Pkp

Masih Engkar Tukar Jela Polis Bantu Tentera Mohon Agong Ambil Alih Pkp

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 239 hits
Angkatan Tentera Malaysia menyifatkan bilangan 10 peratus atau kira kira 3 juta rakyat negara ini yang masih ingkar mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan Walaupun pematuhan PKP mencapai kadar pematuhan 90 peratus namun kita tidak boleh meman...
Rezeki Pkp

Rezeki Pkp

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 278 hits
Assalamualaikum Salam SejahteraAlhamdulillah Thank PM kite saat saat getir cam ning insyaallah rezeki tak kan pernah salah alamat Aku baru je nak try cheak status tapi dah dapat msg ning so tak susah susah lah bukak laman web dia yang denga...
Kau Jangan Ketawa 5 Remaja Dirotan Kerana Ingkar Pkp Polis Siasat Video Viral Tersebut

Kau Jangan Ketawa 5 Remaja Dirotan Kerana Ingkar Pkp Polis Siasat Video Viral Tersebut

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 324 hits
Klip video menunjukkan seorang anggota polis memukul lima lelaki dengan menggunakan sebatang kayu kerana dipercayai ingkar Perintah Kawalan Pergerakan viral di media sosial Video berdurasi 27 saat itu dipercayai dirakam pada 1 April 2020 di...
Kutipan Tabung Covid 19 Sebanyak Rm 8 Juta Setakat Ini Akan Diguna Bantu Rakyat Terjejas Dengan Pkp

Kutipan Tabung Covid 19 Sebanyak Rm 8 Juta Setakat Ini Akan Diguna Bantu Rakyat Terjejas Dengan Pkp

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 285 hits
MENTERI Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kutipan tabung sumbangan COVID 19 yang diperolehi setakat ini adalah sebanyak RM8 129 juta 70 peratus akan digunakan di peringkat awal iaitu sebanyak RM5 68 juta untuk membantu rakyat...
Cpg Bantu Jana Pendapatan Waktu Pkp

Cpg Bantu Jana Pendapatan Waktu Pkp

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 546 hits
Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan ramai orang yang terjejas dari segi aktiviti harian terutama sekali dari segi punca pendapatan dan sumber rezeki Terutama sekali golongan yang berniaga di pasar pasar atau di gerai tepi jala...
Sayunya Rezeki Terjejas Akibat Pkp Kisah Mak Cik 57 Tahun Sarung Kostum Hello Kitty Runtun Hati Netizen

Sayunya Rezeki Terjejas Akibat Pkp Kisah Mak Cik 57 Tahun Sarung Kostum Hello Kitty Runtun Hati Netizen

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 460 hits
Kisah seorang wanita tua berusia 57 tahun yang menjana pendapatan dengan menyarungkan kostum Hello Kitty di sekitar Pantai Teluk Cempedak Kuantan meruntun hati netizen Mencari rezeki dengan cara terbabit mata pencarian wanita bernama Siti E...
Melayan Drama Korea Partners For Justice Sejak Pkp Dilaksanakan

Melayan Drama Korea Partners For Justice Sejak Pkp Dilaksanakan

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 674 hits
Masa zaman universiti dulu rajin jugak la melayan drama Korea bila cuti hujung minggu Tapi lepas habis je belajar drama Korea entah ke mana Saki baki drama Korea dalam laptop tu sikit demi sikit masuk dalam recyle bin tu Mungkin pada masa t...
Viral Video 3 Anak Yang Terpaksa Menginap Di Rs Ini Penjelasan Hengky Kurniawan

Viral Video 3 Anak Yang Terpaksa Menginap Di Rs Ini Penjelasan Hengky Kurniawan

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 112 hits
Banyak pula warganet yang memberikan komentar di unggahan lambe turah itu dengan meminta bantuan pejabat daerah di Jawa Barat Salah satunya Bupati Bandung Barat yakni Hengky Kurniawan Menanggapi hal itu Hengky Kurniawan pun memberikan penje...
Tiada Bil Bercetak Dikeluarkan Ketika Pkp Boleh Semak Guna Aplikasi Dan Web Tnb

Tiada Bil Bercetak Dikeluarkan Ketika Pkp Boleh Semak Guna Aplikasi Dan Web Tnb

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 489 hits
Hari ini merupakan hari ke 14 Perintah Kawalan Pergerakan berlangsung dan ia masih berbaki lagi 2 minggu menerusi lanjutan yang diumumkan tempoh hari Ekoran daripada larangan keluar rumah tersebut sebahagian besar perkhidmatan hanya dijalan...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lafaz Doa Bebas Hutang Dan Akibat Buruk Tidak Melunaskan Hutang

Lafaz Doa Tidur Dan Bangun Tidur Serta Sunnah Sebelum Tidur

Segeralah Memohon Maaf Usah Bertangguh

Ya Allah Perlihatkanlah Kami Yang Benar Itu Benar

Boleh Tahan Calon Dap Ni Kutuk Najib Dengan Bn Dulu Tak Malu Ka

Lunch Mee Tarik Warisan Asli Di Aeon Kulaijaya