Video Sebagai Profesional Perubatan Jangan Perjudikan Nyawa Anak Ditangan Doula Dr Amalina Bakri


“Sebagai Profesional Perubatan, Jangan Perjudikan Nyawa Anak Ditangan Doula” – Dr Amalina Bakri. Semalam topik berkaitan isu Doula sedang hangat diperkatakan oleh ibu-ibu di Malaysia, apabila TV Alhijrah telah mengupas topik perdebatan ini menerusi satu program Analisis.
Program televisyen tersebut telah mendapat perhatian umum khusunya, apabila dua fahaman berbeza berkaitan Doula telah tampil menjadi topik perdebatan pada malam tersebut.
Video
Namun, rata-rata masyarakat mengecam kehadiran Doula di Malaysia yang tidak mengikut spesifikasi dan tiada pemantauan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
Terpanggil untuk turut memberi kesedaran kepada kaum ibu di Malaysia supaya tidak terpengaruh dengan dakyah Doula ialah Dr. Amalina Che Bakri yang telah memuat naik kenyataan berhubung isu ini di laman Instagramnya.
Jangan perjudikan nasib di tangan Doula! View this post on Instagram
“The goal of education is the advancement of knowledge and the dissemination of truth.” As medical professionals, we have responsibilities to tell the truth based on statistics and evidence-based medicine and make any decisions based on risks and benefits analysis. Patient safety is our priority. First rule of Hippocratic Oath – Do no harm. It really saddened me (I’m actually furious) when some people like to manipulate the public (either for money or other ulterior motives) by giving inaccurate and false information and indirectly causing potential harm to the community (and they’re not even medically-trained) — this happens a lot in Malaysia among some founders, some celebrities and instafamous selling products. And now the hot topic is – doula (unregistered in Malaysia, practising illegally and doula extremists). Even though I have a medical degree and I did a rotation in O&G as an HO, I am training (Specialist) in General Surgery (Doktor Pakar Pembedahan Awam), O&G is not my specialty, I won’t and I will not give any advice related to pregnancies. I can’t believe someone who is not even medically trained have the guts to give inaccurate advice to these mothers. Someone’s life is on the line, not just the mother but also the baby. Don’t they have any feelings of guilt and insight at all? Dear followers, please seek knowledge from the experts (O&G Specialists and midwives). I give you an example, if you have a brain tumour, you would expect a Neurosurgeon to operate on you, not an Orthopaedic Surgeon (who deals with bones and fracture) right? If your car breaks down, you go to see a mechanic, not a doctor right? It’s common sense and please use your common sense wisely. Please check out my IG stories and highlights about the current hot topic – doula. **** To new followers, I don’t give personal medical advice on social media as it is against our code of conduct and ethics. Please stop sending me pictures of your scans and parts of your body. Please see a doctor in a clinic/hospital for formal assessments, investigations and consultations. Thank you. **** #DoNoHarm #doctors #lyon #france #seekknowledge #trustmeimadoctor #specialist #HappyCulture @silkyhotel
A post shared by Dr. Amalina (@dramalinabakri) on Feb 23, 2019 at 4:48am PST

Tugas doktor untuk menjaga keselamatan pesakit! Menurut Dr. Amalina, tugas utama ahli perubatan adalah untuk menyelamatkan nyawa pesakit, dan keselamatan pesakit adalah keutamaan mereka.
“Sebagai profesional perubatan, kami mempunyai tanggungjawab untuk memberitahu kebenaran berdasarkan statistik dan ubat berasaskan bukti serta membuat keputusan berdasarkan analisis risiko, maka keselamatan pesakit adalah keutamaan kami.”
Saya sedih dan marah, kenapa wujud manusia begini!
Dr. Amalina turut menyelar sikap individu yang mengambil kesempatan terhadap bidang perubatan.
“Saya benar-benar sedih dan marah apabila sesetengah orang suka memanipulasi orang ramai (sama ada untuk wang atau motif tersembunyi yang lain) dengan memberi maklumat yang tidak tepat dan palsu yang secara tidak langsung menyebabkan potensi bahaya kepada masyarakat (dan mereka juga tidak secara perubatan -trained) ini berlaku di Malaysia di kalangan beberapa pengasas, beberapa selebriti dan produk jualan instafamous.”
Saya pun tak berani nak beri nasihat perbidanan, inikan pula Doula!
Dr. Amalina turut menjelaskan walaupun dia pernah menjalani latihan sebagai doktor perbidanan, namun dia tidak berani untuk memberi sebarang kenyataan berkaitan perbidanan, kerana dia adalah seorang doktor pakar pembedahan.
“Saya tidak boleh percaya seseorang yang tidak terlatih secara perubatan mempunyai keberanian untuk memberikan nasihat yang tidak tepat kepada ibu-ibu ini. Kehidupan seseorang berada dalam barisan, bukan hanya ibu tetapi juga bayi.”
Mereka tak rasa bersalah ke?
Sila dapatkan ilmu dari pakar (Pakar dan bidan O & G). Saya memberi contoh kepada anda, jika anda mempunyai tumor otak, anda akan mengharapkan Neurosurgeon beroperasi pada anda, bukan seorang Pakar Bedah Ortopedik (yang menangani tulang dan patah) betul?
Sekiranya kereta anda rosak, anda pergi ke mekanik, bukan doktor? Sudah akal dan silakan gunakan akal sehat dengan bijak.
Nyawa anak bukan boleh dibuat main!
Dr. Amalina turut menempelak sikap ibu-ibu yang terpengaruh dengan Doula ekstrim di Malaysia. Beliau juga turut menasihati kepada para ibu dan bapa supaya tidak memperjudikan nyawa anak kepada Doula.
Diharap Semua Lebih Peka
Sumber : Instagram Dr. Amalina Bakri
The post [VIDEO] “Sebagai Profesional Perubatan, Jangan Perjudikan Nyawa Anak Ditangan Doula” – Dr Amalina Bakri appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/video-sebagai-profesional-perubatan-jangan-perjudikan-nyawa-anak-ditangan-doula-dr-amalina-bakri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tolong Jangan Cabut Pisau Ahli Perubatan Kongsi Rawatan Awal Jika Tertusuk Objek Tajam Elak Risiko Kehilangan Nyawa

Tolong Jangan Cabut Pisau Ahli Perubatan Kongsi Rawatan Awal Jika Tertusuk Objek Tajam Elak Risiko Kehilangan Nyawa

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 515 hits
Malang tidak berbau seorang kanak kanak dua tahun m aut selepas tertusuk sebilah pisau di perut Ketika kejadian mangsa berlari ke arah nenek untuk meminta susu sebelum terjatuh ke atas pinggan yang mempunyai pisau Di media sosial beberapa i...
Menteri Susi Ingatkan Anak Muda Indonesia Jangan Kebanyakan Chatting

Menteri Susi Ingatkan Anak Muda Indonesia Jangan Kebanyakan Chatting

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 266 hits
Susi menyebut teknologi informasi yang serba memudahkan sekarang harus dapat meningkatkan sikap kepemimpinan anak muda Harus menjadi kreator bukan pengekor
Dulu Gaji Ngam Ngam Rezeki Anak Dapat Kerja Di Syarikat Ternama Yang Penting Jangan Lupa Isteri Anak Lepas Senang

Dulu Gaji Ngam Ngam Rezeki Anak Dapat Kerja Di Syarikat Ternama Yang Penting Jangan Lupa Isteri Anak Lepas Senang

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 354 hits
Anak merupakan anugerah dan pembawa rezeki dalam keluarga Setiap anak rezekinya berbeza beza Ramai yang takut untuk berkahwin malah ada yang sudah berkahwin tidak yakin untuk mempunyai anak kerana takut terbeban atau risau tidak mampu untuk...
Tolong Jangan Bagi Duit Kwsp Pada Anak Anak Jangan Jadi Macam Saya Kenapa Ini Sebabnya Rileks Media

Tolong Jangan Bagi Duit Kwsp Pada Anak Anak Jangan Jadi Macam Saya Kenapa Ini Sebabnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 343 hits
Izman aku nak pesan kat kau benda ni kau dengar baik baik Bila pencen nanti kau keluar je duit kwsp belanjakan semuanya habiskan katanya Saya berjaga dan menulis untuk buku seterusnya sesekali saya akan bangun menjenguk anak anak di bilik m...
Wahai Orangtua Jangan Pernah Paksakan Anak Masuk Sd Jika Umurnya Masih Segini

Wahai Orangtua Jangan Pernah Paksakan Anak Masuk Sd Jika Umurnya Masih Segini

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 257 hits
Sudah menjadi hal umum jika orangtua seolah berlomba lomba memaksakan anak masuk ke jenjang sekolah dasar meski tak jarang anak belum cukup usia Usia yang dianjurkan pemerintah untuk memulai jenjang pendidikan dasar adalah tujuh tahun Bukan...
Isu Vaksin Jangan Sampai Ada Kematian Baru Benarkan Anak Divaksin

Isu Vaksin Jangan Sampai Ada Kematian Baru Benarkan Anak Divaksin

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 260 hits
KUALA LUMPUR Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Hannah Yeoh berkata ibu bapa dan kumpulan antivaksin tidak seharusnya menunggu sehingga ada kes kematian untuk terbuka hati membenarkan pengambilan suntikan kepada ana...
Semua Pahala Saya Sebagai Doktor Saya Sedekah Untuk Abah Ini Janji Anak Pelawak Mr Os Sebaik Bergelar Doktor

Semua Pahala Saya Sebagai Doktor Saya Sedekah Untuk Abah Ini Janji Anak Pelawak Mr Os Sebaik Bergelar Doktor

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 575 hits
Usaha pelawak Allahyarham Mohd Yusof Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai Mr Os dalam memberi pendidikan yang sempurna membuahkan hasil apabila anak sulungnya Syafiqa Hayra kini bergelar doktor Biarpun tidak mempunyai pelajaran tinggi na...
Ramai Yang Keliru Tugas Doula Bidan Doula Hanya Sebagai Peneman Ibu Sahaja

Ramai Yang Keliru Tugas Doula Bidan Doula Hanya Sebagai Peneman Ibu Sahaja

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 411 hits
Menerusi TV AlHijrah semalam program Analisis yang dikendalikan oleh Finaz Yunus dengan tajuk Doula Peneman Ibu atau Pengganti Doktor turut menjemput dua panel iaitu Prof Dr Imelda Balchin dan Freelance Doula Hayati Muzaffar untuk membincan...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67