Veteran Utk Polis Pasang Hajat Ke Tanah Suci Berharap Ada Yang Sudi Membawanya


Dahulunya mereka bergolok gadai sehingga nyawa sendiri ibarat telur dihujung tanduk demi keselamatan negara. Namun kini seringkali kisah mereka tersimpan sepi dalam lipatan sejarah.
Inilah nasib ramai bekas anggota keselamatan negara baik dalam ketenteraan mahupun polis.
Baru-baru ini, wartawan jenayah, Syahril A. Kadir sempat menemubual Sarjan (B) Nazaruddin Mohd. Zain, salah seorang bekas anggota Unit Tindakhas (U.T.K) yang lebih dikenali sebagai Sabu.
Sabu, 75 kini tinggal di salah sebuah rumah pangsa di Cheras. Berhampiran perumahan inilah mereka bertemu dan beliau membuka cerita.
Kongsi Sabu, semasa beliau masih bertugas dalam Cawangan Jenayah Berat (D9) suatu ketika dahulu, dia sentiasa membawa pistol semi automatik biarpun ketika bersantai di restoran sebagai persediaan jika diminta ke operasi ataupun untuk mempertahankan diri.
“Ketika itu ada tiga jenis senjata yang selalu saya guna, pertama jenis Browning, kedua jenis Walther dan ketiga jenis Ingram. Namun kalau tanya saya, saya lebih suka guna ‘pump gun’ kalau pergi satu-satu operasi…bersepai!
“Masa tu mana ada telefon bimbit, kita dengar walkie talkie saja, dapat arahan je terus bangun dan berkejar ke tempat suspek.
“Dia (penjenayah) tembak kita je, kita balas tembakan dia, ‘confirm’ masuk ‘plastik hitam’,” katanya sambil meneguk segelas air panas.
‘Plastik hitam’ yang dimaksudkan. (Kredit: Google) Keberanian Sabu menumpaskan ramai penjenayah tegar membolehkannya mendapat pingat keberanian kedua tertinggi negara, pingat Panglima Gagah Berani (PBG).
Namun demikian, kini, beliau hanya tinggal di sebuah rumah flat dan menaiki sebuah motosikal kapcai.
Tak banyak boleh saya harapkan “Memang kalau diikutkan, saya berharap sangat agar kerajaan dapat menghadiahkan sekeping tanah, kecil pun tak mengapa janji boleh buat sebuah rumah yang lebih selesa, tetapi di usia-usia sebegini tak banyak yang boleh saya harapkan lagi En.Syahril, duduk jelah kat flat ni.
“Lebih 30 tahun saya dalam polis di mana 10 tahun dalam U.T.K dan 10 tahun dalam D9, kedua-dua unit yang terlibat secara langsung dalam memburu penjenayah tegar, nyawa ni betul-betul ibarat macam di hujung tanduk, ditembak di leher dan macam-macam kecederaan yang saya alami tetapi saya reda dengan ketentuanNya.
Alhamdulillah bila dokumentari mengenai saya tersiar, ramai rakan-rakan sepasukan datang berziarah dan menelefon bertanya khabar, itu pun dah berjaya mengubat hati saya,” kata Sabu yang kehilangan isterinya akibat kanser beberapa tahun lepas.
Bekas anggota UTK, Sarjan (B) Nazaruddin @ Sabu berjalan sebelum menunggang motorsikalnya untuk menuju ke Penjara Pudu di Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 29 DISEMBER 2019. Teringin ke tanah suci Sementara itu, Sabu turut berkongsikan keinginannya untuk ke tanah suci bagi menunaikan umrah.
Beliau berdoa agar ada pihak yang mahu membawanya ke sana suatu hari nanti.
Baginya, itu mungkin hadiah terbaik baginya jika ingin menghargai jasa dan pengorbanannya memperjudikan nyawa melindungi tanah air selama ini, kata Sabu yang tidak pernah menerima sebarang imbuhan selain elaun PGB dan pencen bulanannya.
“Saya bukan nak meraih simpati jauh sekali hendak mengemis, saya bersyukur dengan apa yang ada tetapi kalau tanya saya, saya berhasrat untuk ke Tanah Suci untuk melakukan ibadah umrah.
“Kalau ada yang nak bawa saya, Alhamdulillah,” ujarnya perlahan.

Saudara Syahril sempat meminta nombor akaun bekas sarjan berkenaan. Setelah berfikir sejenak, beliau akhirnya berkongsi akaun bank miliknya, Nazaruddin Mohd Zain, 4534 704 214 (Public Bank).
Sumber: Malaysia Gazette
The post (Video) Veteran UTK Polis Pasang Hajat Ke Tanah Suci, Berharap Ada Yang Sudi Membawanya appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/01/05/video-veteran-utk-polis-pasang-hajat-ke-tanah-suci-berharap-ada-yang-sudi-membawanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ditahan Polis Kerana Solat Tanpa Permit Pemuda Kongsi Kisah Menginsafkan Ziarah Tanah Uighur

Ditahan Polis Kerana Solat Tanpa Permit Pemuda Kongsi Kisah Menginsafkan Ziarah Tanah Uighur

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 321 hits
Umum mengetahui konflik yang melanda Xinjiang antara etnik Uighur dan kerajaan komunis China yang didakwa menekan penduduk Islam di sana Mereka dikatakan dilarang mengamalkan agama serta boleh ditahan polis jika solat tanpa permit Pelbagai ...
Hikmah Jatuh Di Tanah Suci Gadis Lumpuh Ini Dapat Berjalan Semula

Hikmah Jatuh Di Tanah Suci Gadis Lumpuh Ini Dapat Berjalan Semula

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 539 hits
HAMPIR sembilan tahun gadis ini hidup bergantung kerusi roda namun semuanya berubah selepas 12 hari dia berada di Makkah untuk menunaikan umrah Daripada lumpuh disebabkan ketidakupayaan kaki kiri Haziqah Nurul Huda Harun 23 sudah boleh berd...
Pasang Surut Keamanan Di Tanah Papua

Pasang Surut Keamanan Di Tanah Papua

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 160 hits
Situasi keamanan di Papua dan Papua Barat mengalami pasang surut di tahun 2019 Konflik dan kerusuhan menyebabkan ribuan orang mengungsi Rumah fasilitas umum serta banyak bangunan dirusak Tragisnya kerusuhan juga menyebabkan korban dari piha...
Wanita Ini Pasang Dapur Dalam Keretanya

Wanita Ini Pasang Dapur Dalam Keretanya

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 173 hits
Musim sejuk bagi sebahagian manusia memang mimpi buruk kerana mereka tidak boleh bekerja dalam waktu sejuk yang melampau Apalagi di negara yang mempunyai empat musim dan musim salji salah satunya tetap hangat di hari salji adalah kemestian ...
Kucing Pasang Lampu Hazard Minta Bantuan Sebab Terperangkap Dalam Kereta

Kucing Pasang Lampu Hazard Minta Bantuan Sebab Terperangkap Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 326 hits
Pergh Korang tengok tak video yang tular baru baru ini di media sosial mengenai seekor kucing yang bernama Oyen memasang lampu hazard untuk meminta bantuan sebab terperangkap dalam kereta Bijak sungguh kucing tu GUYS LOOK AT MY STUPID CAT H...
Kompaun Batal Lesen Jika Gagal Pasang Papan Tanda Jawi

Kompaun Batal Lesen Jika Gagal Pasang Papan Tanda Jawi

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 224 hits
Asrol Awang TIADA lagi kompromi terhadap pemilik premis perniagaan di Pahang yang gagal memasang papan tanda bertulisan Jawi berkuat kuasa esok Ini kerana pemilik premis yang didapati gagal mematuhi arahan terbabit kompaun RM250 atas kesala...
Cara Pasang Kedudukan Lencana Sekolah

Cara Pasang Kedudukan Lencana Sekolah

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 2811 hits
Cara Pasang Kedudukan Lencana SekolahDah masuk saat saat akhir cuti persekolahan mesti ibu bapa dah siap menguruskan barang sekolah dan keperluan anak anak menjelang pembukaan sekolah tak lama lagi kan Untuk aku sendiri yang termasuk dalam ...
Hilang 3 Hari Terseret Air Pasang Pemancing Di Tapteng Ditemukan Tewas

Hilang 3 Hari Terseret Air Pasang Pemancing Di Tapteng Ditemukan Tewas

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 246 hits
Jasad Johar ditemukan di dekat Pulau Sitikus sekitar 10 mil dari lokasi awal dia terseret arus
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu