Hikmah Jatuh Di Tanah Suci Gadis Lumpuh Ini Dapat Berjalan Semula


HAMPIR sembilan tahun gadis ini hidup bergantung kerusi roda, namun semuanya berubah selepas 12 hari dia berada di Makkah untuk menunaikan umrah.
Daripada lumpuh disebabkan ketidakupayaan kaki kiri, Haziqah Nurul Huda Harun, 23, sudah boleh berdiri dan menggunakan tongkat untuk bergerak.
Katanya, insiden ketika mengerjakan umrah bersama ibu bapanya, Rohana Latif, 55, dan Harun Che Muda, 64, pada 10 hingga 21 Disember lalu sangat meninggalkan kesan, malah mengubah hidupnya 100 peratus.
“Saya jatuh terlentang ketika di hadapan pintu masuk Masjidil Haram dan kerusi roda saya juga dicuri ketika mengerjakan tawaf.
“Tetapi Allah maha mengetahui, insiden itu bukanlah musibah sebaliknya anugerah Allah kerana sejak kejadian itu, kaki kiri Yaya (panggilan manjanya) yang selama ini lumpuh, sudah makin berfungsi,” katanya ketika dihubungi di Chukai, hari ini.

Gadis itu yang dikenali sebagai usahawan kuih bakul halal, lumpuh selepas dijangkiti kuman ketika berusia 15 tahun dan kerusi roda sudah menjadi alat bantu wajib untuknya bergerak.
“Sembilan tahun Yaya hidup bergantung kepada kerusi roda tetapi sejak kerusi roda hilang di Makkah, Yaya tidak lagi memerlukannya. Pada mulanya ralat juga apabila kerusi roda yang diletakkan di tempat letak peralatan itu, hilang selepas selesai mengerjakan tawaf.
“Tetapi sekarang, sangat bersyukur kerana hilangnya ia mendorong Yaya bergerak tanpa menggunakan peralatan itu lagi. Yaya hanya menggunakan tongkat sepanjang berada di Mekah dan sekarang lebih selesa bertongkat,” katanya.
Haziqah Nurul Huda menganggap hikmah kehilangan kerusi roda dan jatuh di hadapan pintu Masjidil Haram sebagai terlalu besar untuk insan kerdil sepertinya.
“Memang sangat sakit akibat terjatuh hingga Yaya demam tetapi, hikmahnya Allah kembalikan kaki kiri Yaya dan ia semakin berfungsi dengan baik.
“Doktor juga terkejut dengan perkembangan drastik ini dan harapan Yaya untuk berjalan seperti biasa sangat cerah selepas ini,” katanya.

Berikutan saiz kaki kirinya kecil berbanding kanan, katanya, dia perlu menjalani beberapa siri fisioterapi dan yakin perubahan positif sedikit demi sedikit..
“Terlalu banyak dugaan yang dilalui sepanjang 2019. Dugaan daripada orang sekeliling, dugaan dalam perniagaan dan tahap kesihatan Yaya yang tidak menentu. Tetapi rupanya Allah ingin anugerahkan sesuatu yang istimewa kepada Yaya menjelang 2020.
“Berkat kesabaran dan doa yang tidak putus-putus, selain sentiasa bersangka baik terhadap ketentuan Allah, akhirnya impian Yaya untuk kembali pulih bakal menjadi kenyataan pada 2020,” katanya.
Menurutnya, impiannya untuk memakai gaun indah dan berdiri juga tertunai selepas menerima Anugerah Inspirasi Kehormat CEO 2019 di Putrajaya, baru-baru ini.
Haziqah Nurul Huda mula dikenali selepas mengusahakan perniagaan kuih bakul atau ‘Nian Gao’ yang menjadi makanan wajib bagi kaum Cina setiap kali menjelang perayaan Tahun Baru Cina.
Kegigihan gadis OKU itu melayakkannya menerima Anugerah Tokoh Orang Kurang Upaya (Perempuan) pada majlis sambutan Maal Hijrah 1440 Hijrah/2018 peringkat Terengganu.
The post Hikmah jatuh di Tanah Suci, gadis lumpuh ini dapat berjalan semula appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/hikmah-jatuh-di-tanah-suci-gadis-lumpuh-ini-dapat-berjalan-semula/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Veteran Utk Polis Pasang Hajat Ke Tanah Suci Berharap Ada Yang Sudi Membawanya

Veteran Utk Polis Pasang Hajat Ke Tanah Suci Berharap Ada Yang Sudi Membawanya

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 273 hits
Dahulunya mereka bergolok gadai sehingga nyawa sendiri ibarat telur dihujung tanduk demi keselamatan negara Namun kini seringkali kisah mereka tersimpan sepi dalam lipatan sejarah Inilah nasib ramai bekas anggota keselamatan negara baik dal...
Pemain Badminton Beregu Negara Lumpuh Sebelah Muka

Pemain Badminton Beregu Negara Lumpuh Sebelah Muka

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 304 hits
Berita agak menyedihkan buat pemain beregu campuran negara Chan Peng Soon yang disahkan menghidap Bell s Palsy yang menyebabkan tulang bahagian sebelah kiri mukanya lumpuh Peng Soon 31 tahun menerangkan perkara itu melalui sebuah video di I...
Lumpuh Selepas Ambil Air Tulang Belakang Itu Mitos Kaedahnya Sama Seperti Epidural

Lumpuh Selepas Ambil Air Tulang Belakang Itu Mitos Kaedahnya Sama Seperti Epidural

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 411 hits
Kebanyakkan ibu bapa akan merasa sangat risau apabila doktor memberitahu akan mengambil air tulang belakang anak kerana khuatir anak akan lumpuh setelah prosedur dijalankan Proses pengambilan air tulang belakang adalah bertujuan untuk menge...
Aktivitas Bisnis Di Jakarta Lumpuh Akibat Banjir

Aktivitas Bisnis Di Jakarta Lumpuh Akibat Banjir

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 130 hits
Wakil Ketua Dewan Pertimbangan Kamar Dagang dan Industri DKI Jakarta Sarman Simanjorang mengatakan biasanya geliat ekonomi di Jakarta di awal tahun akan bergairah Sebab warga Jakarta akan banyak mengisi liburan ke tujuan wisata dan pusat pu...
Saya Dah Penat Nak Uruskan Dia Ibu Bunuh Anak Perempuannya Yang Lumpuh Alami Masalah Gangguan Jiwa

Saya Dah Penat Nak Uruskan Dia Ibu Bunuh Anak Perempuannya Yang Lumpuh Alami Masalah Gangguan Jiwa

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 405 hits
Kebanyakan ibu di luar sana tidak akan tergamak untuk menyakiti anaknya sendiri apatah lagi melihat badan anak tercalar pasti membuatkan si ibu berasa sedih Tetapi bagi si ibu ini pula lain Dia tergamak menamatkan riwayat darah dagingnya se...
Gara Gara Penat Urus Anak Lumpuh Amp Sakit Jiwa Ibu Bunuh Anak Perempuannya Itu

Gara Gara Penat Urus Anak Lumpuh Amp Sakit Jiwa Ibu Bunuh Anak Perempuannya Itu

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 337 hits
Anak mengalami gangguan jiwa apa yang harus anda buat Adakah anda membiarkan dia berseorangan atau sentiasa memberikan kata kata semangat untuk dirinya pulih Sememangnya kebanyakan ibu bapa tidak tergamak untuk menyakiti anaknya sendiri apa...
Empat Instansi Pemerintah Di Bekasi Masih Lumpuh Pascabanjir

Empat Instansi Pemerintah Di Bekasi Masih Lumpuh Pascabanjir

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 156 hits
Empat instansi pemerintah yang terendam banjir adalah Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Dinas Penanaman Modal Pelayanan Terpadu Satu Pintu Badan Pendapatan Daerah dan Dinas Sosial Tampak sejumlah masyarakat harus pulang lagi karena ta...
Kisah Pilu Driver Ojol Berjuang Sembuhkan Anak Sakit Lumpuh Otak Usai Istri Meninggal

Kisah Pilu Driver Ojol Berjuang Sembuhkan Anak Sakit Lumpuh Otak Usai Istri Meninggal

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 217 hits
Kisah pilu menimpa keluarga Pak Arman setelah ditinggal oleh sang istri kini si anak bungsu divonis menderita lumpuh otak
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan