Vape Bahaya Tapi Ramai Tak Tahu Jika Guna Perisa Ini Rupanya Lagi Mengundang Padah Kajian


Bila sebut sahaja rokok elektronik atau vape, pastinya umum mengetahui ianya telah mendapat sambutan yang sangat hangat dalam kalangan perokok tanpa mengira usia dan jantina. Ini kerana ia kononnya lebih selamat dan tidak mempunyai kandungan bahan kimia berbahaya kecuali nikotin.
Selain itu, pelbagai pilihan perisa vape yang turut menjadi punca mengapa ia sangat popular. Pun begitu, tahukah anda bahawa terdapat cecair vape yang mengandungi bahan kimia berbahaya? Untuk mengetahuinya, ikuti perkongsian oleh Hello Doktor seperti di bawah.
Bahaya cecair vape berperisa mentol Menurut kajian terbaharu yang dijalankan oleh Duke University di Amerika, 3 daripada banyak lagi cecair vape berperisa mentol yang dikaji mengandungi pulegone, sejenis bahan kimia karsinogenik yang dikatakan boleh menjadi punca kanser!
US Food and Drug Administration (FDA), telah bertindak mengharamkan apa-apa sahaja penggunaan produk yang mengandungi bahan kimia ini pada bulan Oktober tahun 2018 untuk melindungi pengguna daripadanya. Namun begitu, ia masih terlepas dan terkandung di dalam beberapa jenama cecair vape terutamanya yang berperisa mentol.
Meskipun FDA telah melakukan pemantauan dalam pemprosesan setiap bahan makanan, minuman, ubatan atau produk tembakau seperti rokok, proses ini dikhuatiri tidak dapat mengawal pemprosesan cecair vape. Ini sekali gus menyebabkan bahan kimia berbahaya seperti pulegone ini tidak dapat dikawal dan terlepas kepada pengguna. 
Pulegone, toksik kepada manusia Buat anda yang masih tertanya-tanya, pulegone adalah bahan kimia berupa minyak yang berasal dari tumbuhan dan berbahaya kepada manusia. Menurut kajian makmal yang menggunakan tikus sebagai subjek, pengambilan bahan kimia ini telah menyebabkan berlakunya kanser pundi kencing dan kanser hati.
Sebenarnya, bahan kimia ini tidak hanya terkandung dalam cecair vape malahan juga boleh berada dalam makanan dan minuman, dengan kuantiti yang sangat rendah. Pun begitu, FDA masih bertekad untuk menyingkirkannya daripada senarai aditif yang diperakui untuk tujuan keselamatan pengguna produk.
Untuk pengetahuan anda, bahan kimia ini merupakan bahan utama dalam pembuatan cecair vape dan rokok berperisa mentol yang dikatakan lebih berbahaya berbanding rokok atau cecair vape biasa. Hal ini pertama sekali diperakui oleh Centers for Disease Control and Prevention (CDC), yang menyatakan bahawa kedua-dua kit merokok ini mengandungi toksik yang berbahaya buat manusia. 
Berbaloikah ambil risiko? Meskipun FDA telah mengeluarkan amaran kepada syarikat pengeluaran rokok dan cecair vape berperisa mentol untuk menurunkan tahap pulegone di dalam produk mereka, ia masih berisiko tinggi kepada penggunanya.
Menurut Dr Sven-Eric Jordt yang merupakan pakar perubatan dari Duke University, FDA sebenarnya perlu lebih mengetatkan peraturan mengenai penggunaan pulegone di dalam apa-apa sahaja produk yang digunakan oleh pengguna terutamanya rokok dan cecair vape berperisa mentol yang sangat longgar pengawasan dan pengawalannya. 
Buat individu pula, adakah berbaloi untuk anda membahayakan kesihatan semata-mata ingin mendapatkan kepuasan sementara dengan merokok? Ketahuilah bahawa segala produk cecair vape dan rokok sama ada berperisa mentol atau biasa sebenarnya memang mengandungi pelbagai lagi bahan kimia berbahaya!
Jadi, setiap kali anda mengunjungi kedai rokok atau vape untuk membeli apa-apa sahaja kit dengan tujuan untuk menghembus asap tidak sihat ke udara, fikirkan semula.
Sumber : Ahmad Farid/Hello Doktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/31/vape-bahaya-tapi-ramai-tak-tahu-jika-guna-perisa-ini-rupanya-lagi-mengundang-padah-kajian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Nugget Tapi Jejari Keledek Buat Anak Senang Nak Makan Guna 2 Bahan Saja

Bukan Nugget Tapi Jejari Keledek Buat Anak Senang Nak Makan Guna 2 Bahan Saja

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 485 hits
Bosan dengan resipi finger food yang selalu dicuba pada anak apa kata kali ini mama cuba pula resipi yang seakan nugget ayam ini pada anak kecil kita Bukan nugget ayam tetapi Jejari Keledek yang dihasilkan mengikut bentuk jari dan comel Ben...
4 Sebab Kenapa Guna Semula Botol Air Plastik Undang Bahaya

4 Sebab Kenapa Guna Semula Botol Air Plastik Undang Bahaya

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 310 hits
Ada di antara kita yang mempunyai tabiat menyimpan setiap botol air yang dibeli dan menggunakannya kembali Botol tersebut hanya perlu dibasuh bersih dan diisi dengan air kosong yang telah dimasak lalu disimpan di dalam peti sejuk Mesti rama...
Trend Guna Straw Besi Tapi Benarkah Ia Selamat

Trend Guna Straw Besi Tapi Benarkah Ia Selamat

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 208 hits
Trend penggunaan straw besi atau stainless steel sudah mula menarik perhatian ramai pengguna Ini berikutan banyak kedai makan atau restoran yang sudah mula untuk tidak menyediakan penyedut minuman atau straw bagi pelanggan mereka Apabila st...
Padah Guna Inai Hitam Dipercayai Mungkin Ada Bahan Bertoksik Kanak Kanak Tersiksa Kulit Tangan Menggelembung Teruk

Padah Guna Inai Hitam Dipercayai Mungkin Ada Bahan Bertoksik Kanak Kanak Tersiksa Kulit Tangan Menggelembung Teruk

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 1105 hits
Pemakaian inai sebagai perhiasan diri dalam masyarakat kita pada hari ini sudah tidak asing lagi Secara lazimnya pemakaian inai dapat dilihat dipakai ketika majlis majlis perkahwinan Bukan di majlis perkahwinan sahaja inai ini juga sudah me...
Majlis Mewah Tapi Guna Pinggan Besen Plastik Kualiti Pasar Malam

Majlis Mewah Tapi Guna Pinggan Besen Plastik Kualiti Pasar Malam

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 404 hits
Tindakan Majlis Asean Award menghidangkan makanan menggunakan pinggan plastik mengundang pelbagai reaksi termasuk pengasas produk kosmetik terkenal Rozita Ibrahim dan chef selebriti terkenal Datuk Redzuawan Ismail Rozita yang merupakan ibu ...
Padah Pakai Fake Braces Sanggup Cabut Guna Pengepit Kuku

Padah Pakai Fake Braces Sanggup Cabut Guna Pengepit Kuku

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 434 hits
Gara gara kos yang murah ada sesetengah yang sanggup memakai fake braces walaupun mengetahui bahaya yang menanti Bila dah merana doktor gigi juga yang dicari bagi menyelamatkan keadaan Seperti perkongsian oleh seorang doktor mengenai pengal...
Nampak Macho Tengok Artis Jadi Model Muka Innocent Rupanya Ini Alasan Segelintir Budak Sekolah Hisap Vape

Nampak Macho Tengok Artis Jadi Model Muka Innocent Rupanya Ini Alasan Segelintir Budak Sekolah Hisap Vape

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 321 hits
Seperti yang kita ketahui perbuatan merokok itu boleh mendatangkan pelbagai penyakit kronik serta ketagihan Ramai perokok sebenarnya ingin berhenti daripada menghisapnya namun tidak berjaya Pelbagai ubat ketagihan rokok yang terdapat dipasa...
Kajian Guna Sistem Rel Sepenuhnya

Kajian Guna Sistem Rel Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 205 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara