Nampak Macho Tengok Artis Jadi Model Muka Innocent Rupanya Ini Alasan Segelintir Budak Sekolah Hisap Vape


Seperti yang kita ketahui, perbuatan merokok itu boleh mendatangkan pelbagai penyakit kronik serta ketagihan. Ramai perokok sebenarnya ingin berhenti daripada menghisapnya namun tidak berjaya.
Pelbagai ubat ketagihan rokok yang terdapat dipasaran telah dicuba, namun masih tidak mampu menghilangkan masalah ketagihan yang ada dalam diri seorang perokok.
Kemudian timbul lah satu produk yang bernama vape, hangat dijual di pasaran kini. Penggunaan vape yang didakwa boleh menghilangkan masalah ketagihan rokok telah menjadi satu alternatif baharu dalam kalangan perokok.
Sungguhpun begitu, vape ini juga boleh merisikokan kesihatan seseorang yang menghisapnya. Walaupun ianya dikatakan lebih baik daripada asap rokok, namun ianya bukanlah satu kaedah alternatif yang baik.
Penggunaan serta vape ini juga dilihat semakin diterima oleh kebanyakan masyarakat kita Di Malaysia. Perbuatan ini seharusnya dipandang seperti sama sahaja dengan perbuatan merokok, kerana ianya adalah suatu tabiat yang tidak sihat untuk diikuti.
Apa yang akan terjadi jika anak-anak anda turut menghisap vape di depan anda? Adakah anda akan membiarkannya sahaja atau anda akan memarahinya? Itulah yang berlaku dalam masyarakat kita pada hari ini apabila ada segelintir pelajar  sekolah yang ditangkap menghisap vape.
Jika tidak dibendung, ianya akan menjerumus mereka kepada kancah penagihan dadah dan seterusnya negara yang bakal diwarisi generasi mereka akan rosak pada masa akan datang.
Seorang pengguna Facebook yang bernama Shamsul Ramli ada berkongsikan kisahnya sewaktu memberi ceramah di sebuah sekolah mengenai perbuatan menghisap vape ini. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti perkongsiannya seperti berikut:
Hari ini aku dijemput ke sebuah sekolah, untuk ceramah tentang bahaya rokok la, apa lagi. Cuma kali ini cikgunya minta aku tambah sikit berkenaan vape. No problem aku kata. Rokok mudarat, vape itu pun mudarat juga. Tiada bezanya bagi aku.
Sekolah ini adalah sekolah felda. Pelajarnya 100% melayu. Ya, anak bangsa aku, anak bangsa kita.
Sambil berceramah, sambil aku berinteraksi dengan budak-budak ini. Aku tanya siapa yang merokok disini, jujur mengaku dan angkat tangan.
HAMPIR separuh dari pelajar lelaki angkat tangan, sambil sengih-sengih. Jujur amat budak-budak ini rupanya.
Kemudian aku tanya pula, siapa yang hisap vape?
Kali ini LEBIH separuh dari pelajar lelaki angkat tangan.
Terus ketika itu aku rasa semacam, rasa nak menyirap darah pun ada.
Ada yang muka punya skema pun mengaku hisap vape!
Yang tak pernah hisap rokok pun mengaku hisap vape!
Bila aku tanya kenapa hisap vape, ini jawapan mereka:
– lebih sedap
– lebih mudah dibawa
– lebih selamat (selamat dari pemeriksaan guru dan ibu bapa)
– lebih selamat dari rokok (kata abang yang jual vape)
– lebih cool dan macho (tengok artis jadi model vape)
Kesan perbuatan menghisap vape See, ini adalah alasan-alasan dari anak remaja kita. Ini jawapan jujur mereka, bukan cakap main-main, bukan cakap tipu-tipu.
Kita boleh salahkan mereka kerana menghisap, kita boleh menghukum mereka, tetapi bagaimana kita nak mengekang pengaruh buruk ini dari mempengaruhi mereka.
Ini yang aku ingin tanyakan kepada tokan-tokan vape, kepada selebetriti yang menjadi model vape. Ini tanggungjawab kalian, ini adalah atas kalian. Kalian kena jawab ni, tak jawab di sini, kalian kena jawab di akhirat nanti!
Benda ini benda berat, bukan benda main-main. Kalau berterusan perkara ini, boleh rosak seluruh masyarakat kita.
Sekarang ini aku mula merasakan yang vape ini benar-benar bakal mendatangkan mudarat yang lebih besar dari rokok.
Jauh lebih besar MUDARATnya.
Kalian boleh kata vape tidak sebahaya rokok, kalian boleh kata kandungan dalam vape lebih selamat dari rokok, kalian boleh kata vape ini mampu membantu perokok berhenti dari rokok.
Benda-benda sains dan teknikal ini aku malas nak ulas beria, aku serahkan sahaja kepada mereka yang pakar. Tetapi seperti biasa, walau pun pakar kesihatan telah mengeluarkan hujah, telah membuktikan dari segi saintifik dan kajian ilmiah, kalian tetap tidak boleh terima. Kalian tetap akan kaleng ke sana, kaleng ke sini.
Pengharaman vape Sebab itu aku setuju sangat jika pihak berkuasa ingin mengharamkan terus penjualan vape ini, ban terus vape ini di Malaysia. Jika tidak pun, tolong kenakan peraturan yang maha ketat. Ikuti contoh di UK, kandungan nikotin yang terkawal, larangan pengiklanan di media sosial, malah menghembus ketika memandu pun boleh dikenakan saman.
Kita di Malaysia ini, artis berebut-rebut nak jadi model vape. Cool sangat la tu, macho sangat la tu. Bila kita tegur, dia salahkan ibu bapa, salahkan cikgu-cikgu. Sebab itu aku cakap, kalian jawab la nanti. Kalian jawab!
Kebiasaannya aku jarang minta orang share apa yang aku tulis, terpulang kalian yang membaca, rasa nak share, share, tak nak share takde masalah. Tetapi untuk ini, aku minta tolong, share lah, share sebanyak-banyaknya. Biar orang tahu, biar masyarakat sedar, biar tokan-tokan vape nampak, biar artis-artis kita ini terkedu.
Inilah realitinya di sekolah, inilah realitinya anak-anak remaja kita hari ini. Masalah rokok tak setel-setel, sekarang datang bala vape pula.
Kalau bukan kita yang selamatkan mereka, siapa lagi?
Sumber: Shamsul Ramli


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/23/nampak-macho-tengok-artis-jadi-model-muka-innocent-rupanya-ini-alasan-segelintir-budak-sekolah-hisap-vape/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Hisap Vape Artery Pal Ii Lansung Tak Sedap Rasanya

Kenapa Hisap Vape Artery Pal Ii Lansung Tak Sedap Rasanya

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 284 hits
Artikel ni bertujuan untuk kongsikan pengalaman saya dalam mencuba beberapa jenis peralatan rokok elektronik yang ada terjual banyak kat portal shopping online juga di kedai kedai vape yang bersepah di seluruh negara kita sejak sekian lama ...
Paru Paru Remaja Ini Bocor Teruk Selepas Setahun Hisap Vape

Paru Paru Remaja Ini Bocor Teruk Selepas Setahun Hisap Vape

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 571 hits
Merokok biasanya dikaitkan masalah paru paru namun masih ramai yang tidak mampu berhenti dan ketagih dengan rokok meskipun di luar kotak rokok itu menampilkan amaran yang mengerikan Baru baru ini seorang mahasiswa dari Universiti Internatio...
4 Cara Buat Mekap Nampak Flawless Walaupun Kulit Muka Kering Kena Cuba

4 Cara Buat Mekap Nampak Flawless Walaupun Kulit Muka Kering Kena Cuba

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 789 hits
Masalah kulit muka kering sering dialami oleh ramai wanita Disebabkan kulit muka kering jugalah ada masanya rasa malas nak tepek mekap sebab nanti nampak cracking Lagi tak lawa Bagi yang memiliki kulit kering tentu tahu macam mana stressnya...
Anak Kecil Masih Berlampin Dengan Selamba Hisap Vape

Anak Kecil Masih Berlampin Dengan Selamba Hisap Vape

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 536 hits
Sudah menjadi satu trend masa kini ramai dalam kalangan rakyat Malaysia menghisap vape atau pod untuk menggantikan rokok Bagi mereka inisiatif ini lebih selamat berbanding rokok disamping mempunyai pelbagai jenis perisa dan bau Terbaru vira...
Ayah Tak Bertanggungjawab Viral Lelaki Selamber Hisap Rokok Hembus Asap Kat Muka Anak Kecil

Ayah Tak Bertanggungjawab Viral Lelaki Selamber Hisap Rokok Hembus Asap Kat Muka Anak Kecil

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 391 hits
Satu video yang mendakwa seorang ayah menghembuskan asap rokok pada muka anaknya telah tular di media sosial Kejadian yang berlaku di sebuah kedai makan itu telah dirakam oleh orang awam yang tidak senang duduk akan perbuatan individu yang ...
Bapa Menyesal Serah Anak Pada Rakan Konon Nak Pulihkan Rupanya Dera Budak

Bapa Menyesal Serah Anak Pada Rakan Konon Nak Pulihkan Rupanya Dera Budak

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 264 hits
Setiap ibu bapa tentu mahukan yang terbaik untuk anak anak Justeru itu B Navarajan 29 menyerahkan anaknya yang dikenali dengan nama Shamala 2 tahun untuk dijaga oleh rakannya yang menetap di Bentong Tujuannya hanya satu untuk merawat Shamal...
Adakah Wakil Rakyat Ph Masih Budak Sekolah

Adakah Wakil Rakyat Ph Masih Budak Sekolah

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 197 hits
1 Enam Ahli Parlimen BN sokong Tun Mahathir habis penggal 2 Ronnie bersedia tetapi bagaimana dengan Azmin 3 Beku harta suami ingkar arahan mahkamah syariah Mujahid 4 Lampard bangga kemenangan terbaik
Budak Maut Saluran Darah Otak Pecah Dipukul Ibunya Kerana Tak Reti Buat Kerja Sekolah

Budak Maut Saluran Darah Otak Pecah Dipukul Ibunya Kerana Tak Reti Buat Kerja Sekolah

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 558 hits
The ReporterSeorang ibu secara tidak sengaja terbunuh anak perempuannya berusia lapan tahun hanya kerana mangsa melakukan kesilapan ketika membuat kerja sekolah Lapor Oriental Daily kejadian itu berlaku di China di mana mangsa pada ketika i...
Bangla Peluk Erat Seorang Budak Lelaki Muka Sama Seperti Adik Zahiruddin Putra Yang Hilang

Bangla Peluk Erat Seorang Budak Lelaki Muka Sama Seperti Adik Zahiruddin Putra Yang Hilang

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 1026 hits
Misteri kehilangan seorang kanak kanak Muhammad Zahiruddin Putra Bin Mohd Fauzi masih belum terjawab Budak lelaki yang berusia 8 tahun itu dikatakan telah hilang pada tarikh 16 April yang lalu Baru baru ini seorang warga Twitter berkongsika...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih