Ustaz Kazim Elias Ajak Ulamak Cari Solusi Covid 19


Covid-19: Ulama, agamawan perlu cari penyelesaian bersama
LUMUT – Golongan ulama dan agamawan perlu duduk semeja bagi bersama-sama mencari penyelesaian serta penawar koronavirus (Covid-19) mengikut panduan al-Quran dan hadis nabi.
Pendakwah terkemuka, Datuk Mohd Kazim Elias berkata, melihat kepada keadaan Covid-19 yang masih belum reda malah terus meningkat, umat Islam tidak boleh terus bergantung kepada usaha sedia ada.
Menurutnya, wabak yang melanda dunia itu bukan sahaja mewujudkan kebiasaan baharu di dalam masyarakat malah turut menuntut pengubahsuaian dalam agama yang bertentangan dengan ajaran Nabi Muhammad SAW.
“Golongan agamawan berautoriti seperti mufti dan sebagainya perlu berbincang semula tentang perkara ini. Kaji balik bersama pakar-pakar Islam yang lain dalam pelbagai bidang untuk mencari jalan penyelesaian.
“Kita tidak boleh selama-lamanya begini dan hanya mengikut prosedur operasi standard (SOP) mereka. Saya sarankan agar kita kembali kepada al-Quran dan hadis nabi dalam mencari penyelesaian terbaik,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian ketika ditemui selepas mengadakan ceramah sempena Sambutan Maulidur Rasul anjuran Rumah Ngaji Teluk Muroh, di Pusat Komuniti Teluk Muroh di sini hari ini.
Menurutnya, masyarakat Islam melihat kehadiran Covid-19 menjurus kepada satu bentuk pengubahsuaian dalam bentuk agama sebagai contoh penjarakkan dalam solat sedangkan Islam mementingkan saf dirapatkan.
Dalam pada itu, Mohd Kazim turut mencadangkan agar kaedah perubatan Islam seperti disyorkan oleh Nabi Muhammad SAW digunapakai dalam membendung serta mencari penawar untuk virus tersebut.
“Kita gunakan ubatan sunnah sebab hari ini sampai sekarang mereka katakan tidak ada ubat atau vaksin sedangkan nabi kata madu itu adalah penyembuh, habbatus sauda adalah penyembuh. Jadi kenapa tidak menggunakan perawatan Nabi Muhammad SAW tersebut untuk menyembuhkan.
“Kenapa kita sendiri tidak yakin dengan ajaran nabi, ajaran al-Quran sedangkan kitalah sepatutnya menjadi duta kepada nabi kita, duta al-Quran kita,” katanya.
Beliau berkata, pakar-pakar dalam kalangan umat Islam perlu ke hadapan menggunakan kaedah dan saranan al-Quran serta hadis dalam mengawal virus ini.
Sementara itu, Mohd Kazim turut mencadangkan agar bacaan zikir tertentu dan ayat-ayat al-Quran yang boleh menjadi penyembuh serta penenang diperdengarkan kepada seluruh masyarakat.
Katanya, pelbagai saluran boleh digunakan sama ada menerusi media elektronik dan media sosial untuk memperluaskan bacaan tersebut.
“Mungkin perkara itu boleh dijadikan sebagai salah satu usaha untuk mengawal penularan Covid-19 dan memberi ketenangan kepada masyarakat,” katanya.
Sumber: Sinar Harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://muscadinediet.com/ustaz-kazim-elias-ajak-ulamak-cari-solusi-covid-19/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anggota Paling Liar Dalam Tubuh Manusia Ustaz Kazim Elias Terbaru

Anggota Paling Liar Dalam Tubuh Manusia Ustaz Kazim Elias Terbaru

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 467 hits
Anggota Paling Liar Dalam Tubuh Manusia Ustaz Kazim Elias Terbaru Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Muhyiddin Ajak Umat Islam Bermunajat Hadapi Covid 19

Muhyiddin Ajak Umat Islam Bermunajat Hadapi Covid 19

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 215 hits
Gambar Hiasan SHAH ALAM Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru seluruh umat Islam untuk terus bermunajat supaya diberi kekuatan menghadapi ujian wabak koronavirus usaha memulihkan ekonomi negara dan memperkukuh perpaduan rakyat Be...
128 Contract Nurses Join Sabah S Covid 19 Battle

128 Contract Nurses Join Sabah S Covid 19 Battle

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 180 hits
Some of the new nurses who will be serving in Sabah KOTA KINABALU A total of 128 contract nurses have reported for duty to the Sabah health department to help in the fight against the Covid 19 pandemic said local government and housing mini...
Covid 19 Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan Ditutup Hingga 12 Nov

Covid 19 Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan Ditutup Hingga 12 Nov

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 400 hits
Kementerian Pendidikan berkata segala urusan melibatkan orang awam di premis Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan dihentikan sepanjang tempoh penutupan bermula semalam hingga 12 Nov depan PUTRAJAYA Premis Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan di...
Covid 19 Sebanyak 659 Kes Positif Baharu Tiada Kematian Yang Di Rekodkan Hari Ini

Covid 19 Sebanyak 659 Kes Positif Baharu Tiada Kematian Yang Di Rekodkan Hari Ini

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 211 hits
PUTRAJAYA Malaysia mencatatkan kes pulih harian tertinggi sejak penularan wabak itu dengan 1 000 disahkan sembuh hari ini Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata dalam pada itu 659 kes baru dicatatkan dengan hanya 1 kes imp...
Covid 19 Clusters Prove Need To Upgrade Prison Conditions Nurul Izzah

Covid 19 Clusters Prove Need To Upgrade Prison Conditions Nurul Izzah

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 146 hits
Permatang Pauh MP Nurul Izzah said the rising number of Covid 19 cases from prison clusters in Malaysia has shown the importance of upgrading the conditions of detention centres She said she had been told previously that the upcoming 12th M...
Covid 19 659 New Cases No Deaths Record Number Of Recoveries

Covid 19 659 New Cases No Deaths Record Number Of Recoveries

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 244 hits
COVID 19 The Health Ministry today reported 659 new Covid 19 cases no new deaths and the highest number of recoveries in a 24 hour period Leading indicators in brief Active cases 10 051 Patients in intensive care 83 Intubated patients 19 De...
Inkubasi Virus Covid 19 Lebih 14 Hari Belum Pernah Dilaporkan

Inkubasi Virus Covid 19 Lebih 14 Hari Belum Pernah Dilaporkan

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 225 hits
PUTRAJAYA 31 OKT Kes Covid 19 yang melibatkan tempoh inkubasi virus itu lebih dari 14 hari belum pernah dilaporkan di negara ini kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata kes kes inkubasi pada tempoh yang ...
Nsc To Scrutinise Comprehensive Action Plan On Covid 19 Soon

Nsc To Scrutinise Comprehensive Action Plan On Covid 19 Soon

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 174 hits
A comprehensive action plan to ensure the Covid 19 epidemic continues to stay under control although the pandemic carries on for a long time is expected to be tabled to a sub committee in the National Security Council latest by next week Se...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally