Ustaz Ebit Lew Kongsi Peranan Lelaki Sebagai Seorang Suami



Sekarang ni hangat betul di media sosial berkenaan isu individu berpoligami dan menceraikan isteri. Bagaimanapun, Ohmedia taknak ambil tahu pasal perkara itu memandangkan ia merupakan masalah dalaman keluarga dan jika mereka yang sebarkannya, biarkanlah. Apa-apapun, Ohmedia tertarik dengan perkongsian dari Ustaz Ebit Lew yang menerangkan peranan lelaki sebagai seorang suami.

Sedih pilu menangis sangat bila banyak terjadi kisah suami muda-muda lagi ceraikan isteri ada setengahnya isterinya sedang mengandung untuk berkahwin lain. Ada yang hadir keluarga sunnah mempunyai masalah begini.

Cuba bayangkan kita diuji mak ayah kita bercerai kini. Apa perasaan kita. Jika kita dah tua ini rasa begitu. Bagaimana satu hari nanti anak yang tak tahu apa-apa itu nak faham. Hadiah paling mahal ibubapa kepada anaknya ialah didikan agama dan contoh kasih sayang keduanya. Saya berdoa Allah selamatkan rumahtangga begini dan juga rumahtangga kita semua. Janganlah bina mahligai bahagia atas tangisan air mata isteri yang kita nikahi dan cintai serta tangisan anak-anak.

Selalu dakwah anak muda di jalanan dan wajah anak sedih di sekolah-sekolah. Maaf sangat, selalu bila saya jumpa dari keluarga yang bercerai berai. Buat yang telah diuji teruskanlah kuat yer. Kita ada Allah. Jadikanlah musibah itu buat kita dekat dengan Allah.

Semoga Allah selamatkan kita semua dari hati yang mati. Hidupkan jiwa kami semua dengan takwa. Doakan yang baik jer untuk semua.

Satu jer nak cakap untuk ingatan diri sendiri dan semua. Isteri ini amanah Allah. Untuk kita pimpin dan bimbing masuk syurga. Bukan kita suka kita jaga. Tak suka ceraikan. Nikah itu amanah. Lainlah beliau ada lelaki lain. Kita mulia dan manusia sebaik-baik kejadian. Kita sayang kerana Allah walau banyak kekurangan kita tampung dan bina sama-sama untuk redha Allah. Lihat isteri, kenangkanlah ibu kita kenangkan anak perempuan kita, kenangkanlah.

Saya ingat seorang kawan saya baru kahwin jumpa ustaz. Ustaz, isteri saya baik, rajin,solehah, semua kerja rumah dia buat, senyum jer, sempurna, bestkan ustaz?

Ustaz jawab secara berfikir. Isteri kamu ahli syurga insyaAllah..tapi kamu belum lagi. Kamu mungkin masuk neraka. Kenapa pula ustaz. Dah semua isteri kamu buat. Kamu buat apa? Dah kahwin terus nak jadi raja. Muda-muda dah malas.

Bahagia itu bila kita yang memberi. Bukan tuntut hak dari pasangan dalam kata lain saling bantu membantu dan bertolak ansur.

Pernah ada seorang suami jumpa saya. Dia nak ceraikan isterinya. Dalam perjalanan nak bercerai. Masing-masing tak nampak baik satu sama lain. Allah sayang dia uji kita. Carilah niat awal kita kahwin. Kita kahwin nak dapat redha Allah. Bimbing dan pimpin masuk syurga. Kahwin bukan untuk dapat apa yang kita nak tapi tunaikan apa yang Allah nak..nikah itu amanah Allah.

Tapi ustaz,isteri saya degil. Malas. Tak pernah nak ambil hati saya. Tak layan saya. Selalu tolak saya….dia senaraikan buruk isteri dia..

Abang kan ketua keluarga. Ada bawa isteri belajar agama? Ada buat Taklim rumah? Ada solat tahajud sama-sama? Ada doakan isteri setiap malam? Ada baca Al-Quran sama-sama? Ada mengorat pujuk dia dekat dengan Allah..wah abang, dulu cantik lawa menawan sexy semualah. Eh, tiba-tiba hari ni baru sedar segala kekurangan pasangan. Doa pada Allah, dan tanya diri kita sebenarnya apa kita nak dalam hidup kita? Cubalah tanya?

Wanita ini boleh jadi paling lembut dan menyejukkan membahagiakan. Wanita juga boleh jadi paling keras dan teramat menyakitkan.

Suami tak boleh ler jadi macam wanita juga nak menangis dan menjerit tak tentu pasal. Mereka melengkapkan kita. Sebab tu kita lelaki. Sebab tu kita lelaki..Dalam AlQuran kata ‘ArRijal’ Ar Rijal..Ar Rijal..Allah berfirman puji gelaran ‘lelaki’. Tugas kita bertenang dan pimpin isteri kita kerana Allah sampai syurga.

Selamatkan diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka. Memang lelaki dijadikan ketua maksudnya memimpin. Wanita ialah tunjang utama keluarga..Dakwah dengan kasih sayang dan kelembutan pujuk rayu. Malam menangis di depan Allah. Al-Quran puji pengorbanan wanita dan Islam sangat menjaga hak wanita. Setiap lelaki dilahirkan dari perut seorang ibu.

Sumber: Ebit Lew
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/12/ustaz-ebit-lew-kongsi-peranan-lelaki.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasihat Ustaz Ebit Lew Kepada Suami

Nasihat Ustaz Ebit Lew Kepada Suami

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 356 hits
Sedih pilu menangis sangat bila banyak terjadi kisah suami muda muda
Isteri Amanah Allah Bukan Kita Suka Kita Jaga Tak Suka Ceraikan Ustaz Ebit Lew

Isteri Amanah Allah Bukan Kita Suka Kita Jaga Tak Suka Ceraikan Ustaz Ebit Lew

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 1229 hits
Penceramah bebas Da i Farhan disahkan sudah menceraikan isteri pertamanya Fatin Nurul Ain menerusi voice note Whatsapp Perkara itu turut diakui oleh Fatin menerusi Facebooknya hari ini Pendakwah terkemuka Ustaz Ebit Lew mengulas tindakan te...
Video Lengkap Bagaimana Seorang Lelaki Bertindak Sebagai Hero Menyelamatkan Al Quran Dibakar Di Norway

Video Lengkap Bagaimana Seorang Lelaki Bertindak Sebagai Hero Menyelamatkan Al Quran Dibakar Di Norway

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 568 hits
Video lengkap mengenai insiden puak anti islam membak r Al Quran di Norway dan lihat bagaimana Pahlawan Muslim Ummah Ilyas mempertahankan Al Quran tersebut dan lihat juga bagaimana muslim lain yang berada di sekitarnya bertindak balas selep...
Saya Takut Nak Beritahu Suami Ibu Keguguran Culik Bayi Lain Di Hospital Sebagai Ganti

Saya Takut Nak Beritahu Suami Ibu Keguguran Culik Bayi Lain Di Hospital Sebagai Ganti

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 364 hits
Saya takut nak beritahu suami Ibu keguguran culik bayi lain di hospital sebagai gantiPolis menahan seorang wanita yang menculik bayi berusia dua hari dari Hospital Takuapa Thailand kerana terdesak mahukan zuriat sendiri selepas mengalami ke...
Tersentuh Hati Dengan Ucapan Seorang Bekas Suami

Tersentuh Hati Dengan Ucapan Seorang Bekas Suami

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 523 hits
sampai meleleh airmata makcik Semoga keluarga ini akan terus berada dalam rahmat dan kasih Ilahi InsyaAllah Aamiin
Pengalaman Hebat Seorang Ustaz Melayu Di Makkah

Pengalaman Hebat Seorang Ustaz Melayu Di Makkah

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 353 hits
MINAT dalam bidang agama sejak kecil mendorong pendakwah bebas Rahimi Mohd Rashid 48 yang berasal dari Kampung Gaung Beta Hilir Kota Bharu Kelantan memasuki aliran agama selepas selesai menduduki Sijil Pelajaran Malaysia Anak kelima daripad...
Isteri Kerja Ada Duit Suami Tetap Kena Bagi Nafkah Kecuali Isteri Reda Kongsi Rezeki

Isteri Kerja Ada Duit Suami Tetap Kena Bagi Nafkah Kecuali Isteri Reda Kongsi Rezeki

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 434 hits
Isteri bekerja isteri berniaga isteri ada pendapatan sendiri NAFKAH TETAP KENA BAGI Jangan sesekali abaikan walaupun isteri ada duit ya Kewajipan suami tidak akan terlepas atau terbatal walaupun isteri ada pendapatan bulanan sendiri tak kis...
Haiqal Hanafi Kongsi Tips Kejayaan Dinobatkan Sebagai Raja Pecut Asia Tenggara

Haiqal Hanafi Kongsi Tips Kejayaan Dinobatkan Sebagai Raja Pecut Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 1160 hits
HAIQAL HANAFI RAJA PECUT ASIA TENGGARA Tahniah untuk Haiqal Hanafi yang dinobatkan sebagai Raja pecut Asia Tenggara apabila beliau menjuarai acara 100m lelaki di Sea Games Manila 2019 Haiqal mencatat masa terpantas 10 35s mengatasi pelari d...
Doa Seorang Isteri Yang Teraniaya Sebab Suami Nak Kahwin Lain Dimakbulkan

Doa Seorang Isteri Yang Teraniaya Sebab Suami Nak Kahwin Lain Dimakbulkan

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 570 hits
Perjalanan hidup kita Allah dah tulis cantik Ada benda yang kita tak dapat tapi Allah berikan yang lebih baik dan sesuai dengan keperluan kita Yang penting sabar dan perlu banyak berdoa Nak nak orang yang teraniaya sebab doa mereka Allah ak...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family