Usia 3 Tahun Hana Di Urus Seperti Bayi Setiap Hari Temujanji Doktor Alami 6 Masalah Serius


Sepanjang mengandung langsung tiada masalah dan berat pun naik sekitar 20 kilogram. Langsung tiada masalah kencing manis dan sepanjang mengandung ketika buat pemeriksaan semua normal termasuklah buat scan 3D dan 4D.

Namun siapa sangka, di usia kandungan 36 minggu apabila doktor buat details scan, keputusannya tak dijangka apabila pakar sahkan anak saya kecil dari usia kandungan.
Berikut luahan hati seorang ibu, Shahidatul Sakina Tobani ibu kepada adik Nur Hana Humaira yang kini berusia 3 tahun 1 bulan.
Masa lahirkan Hana, saya perlu terpaksa melalui emergency czer kerana bayi dah lemas akibat daripada air ketuban pecah pada malamnya. Esok pagi apabila doktor lakukan pemeriksaan keadaan anak dah tak normal dalam perut.

Masa itu terus lakukan pembedahan dan lahirkan Hana yang seberat 1.9 kilogram.
Hari pertama Hana lahir, doktor memberitahu Hana tak boleh nak survive lebih 24 jam. Waktu dapat tahu hal ini, Allah yang tahu bagaimana perasaan saya dan suami ketika itu. Rasa down sangat-sangat.
Tapi kuasa Allah siapa yang boleh menidakkan. Hana masih boleh bertahan tetapi doktor suspek Hana anak istimewa kerana mempunyai masalah jantung berlubang, injap jantung bocor, salur darah sempit dan hati bengkak. Selama dua minggu Hana berada di NICU.

Usia 3 Bulan Masalah Pendengaran
Dengan semangat dalam diri Hana waktu itu, akhirnya dia boleh keluar dari NICU dan doktor pakar ada berpesan yang Hana tak kan sama dengan kanak-kanak normal.
Genap usianya 3 bulan, Hana diagnoskan pekak atau ada masalah pendengaran yang teruk. Doktor syorkan untuk mendaftarkan sebagai OKU. Luluh hati tetapi kami sabar.
Usia 6 Bulan Masalah Perkembangan
Pada usia Hana 6 bulan doktor sarankan saya dan suami rujuk Hana ke fisoterapi untuk rehabnya kerana dia mengalami masalah perkembangan pula.Usia Setahun Struktur Otak Kecil/ Tak Matang 
Lagi sekali kami diuji oleh Alah apabila doktor menyatakan Hana akan lumpuh. Cukup usia setahun doktor syaki Hana ada jangkitan di otak (meningitis) dan air tulang belakangnya di ambil. Alhamdulillah keputusannya semua normal.
Tiba satu masa doktor nak buat MRI BRAIN pada Hana. Masa tu baru tahu Hana mengalami MICROCEPHALY. Struktur otak kecil/tak matang. Sebab tu keadaan seperti bayi.
Sekarang Hana dah 3 tahun tapi masih meniarap. Kini waktu cuti saya hanya dihabiskan untuk bawa anak buat rawatan di Hospital Rehabilitasi Cheras untuk kuatkan anggota badannya.5 Kali Seminggu Temu Janji Hospital
Paling banyak kami pernah pergi appoinment dia 5x dalam seminggu. Memang sangat penat tapi demi anak syurga kami sebolehnya tak nak skip pun temujanjinya. Tahun lepas (2018) sahaja Hana hadir 75 kali temujanji di hospital.
Walaupun saya bertugas sebagai jururawat danndiuji dengan anak istimewa tipulah jika saya kata saya kuat. Ada waktunya saya akan menangis sendiri mengenangkan keadaannya pada masa depan. Tapi satu saja yang saya pegang, sebagai ibu bapa kami akan terus kuat demi Hana.
Jika disenaraikan sakit Hana dia mempunyai masalah pendengaran yang sangat teruk… masalah otak kecil… masalah jantung berlubang.. dan sekarang baru dapat tahu Hana ada masalah katarak yang memerlukan pembedahan untuk dua mata.Masalah Reflux Teruk
Hana juga ada masalah penghadaman yang memerlukan tiub diperut untuk makan dan dia mengalami reflux yang sangat teruk.
Perkongsian saya ini bukan untuk meraih simpati tetapi sekadar untuk berkongsi apa pun yang Allah bagi terimahlah dengan reda. Sebab anak itu anugerah terindah.
Jika terasa penat menguruskan, ingatlah kembali bahawa si anak lagi penat menanggung segalanya.
 
 
 
The post Usia 3 Tahun Hana Di Urus Seperti Bayi. Setiap Hari Temujanji Doktor, Alami 6 Masalah Serius appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/usia-3-tahun-hana-di-urus-seperti-bayi-setiap-hari-temujanji-doktor-alami-6-masalah-serius/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Contoh Menu Dalam Sehari Bayi 6 Bulan Hingga 3 Tahun Yang Alami Masalah Kurang Berat

Contoh Menu Dalam Sehari Bayi 6 Bulan Hingga 3 Tahun Yang Alami Masalah Kurang Berat

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 1245 hits
Boleh dikatakan hampir semua ibu bapa risau bila anak anak mengalami masalah kurang berat badan walaupun menyusu dan makan ok APA nak bagi si kecil makan Berapa KALI nak beri makan sehari Berapa banyak KUANTITI nasi ikan sayur Apa TEKSTUR y...
Ada Kes Wanita Cederakan Bayi Kerana Tertekan Suami Berilah Isteri Waktu Bertenang Setiap Hari

Ada Kes Wanita Cederakan Bayi Kerana Tertekan Suami Berilah Isteri Waktu Bertenang Setiap Hari

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 451 hits
Sebagai ibu kita perlukan masa rehat untuk diri sendiri Kenapa Setiap tubuh badan manusia memerlukan waktu rehat yang cukup terutama untuk fizikal dan mental setelah penat menguruskan hal rumahtangga Fizikal yang penat ditambah pula dengan ...
Saya Berdoa Setiap Hari Supaya Kuat Seperti Ibu Nenek Dan Dia

Saya Berdoa Setiap Hari Supaya Kuat Seperti Ibu Nenek Dan Dia

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 313 hits
Saya Berdoa Setiap Hari Supaya KUat Seperti Ibu Nenek Dan Dia Penyanyi Ernie Zakri telah menulis satu twit di akaun Twitter miliknya selain turut berkongsi foto bersama ibu saudaranya yang merupakan seorang penyanyi terkenal Ziana Zain Post...
Kanak Kanak Menatap Handphone Lebih Dari 2 Jam Cenderung Mengalami Masalah Kelakuan Di Usia 5 Tahun Kajian

Kanak Kanak Menatap Handphone Lebih Dari 2 Jam Cenderung Mengalami Masalah Kelakuan Di Usia 5 Tahun Kajian

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 630 hits
Kanak kanak menatap handphone lebih dari 2 jam cenderung mengalami masalah kelakuan di usia 5 tahun KajianKanak kanak yang banyak menghabiskan masa menatap skrin gajet setiap hari akan menyebabkan mereka bersikap buruk apabila mencapai usia...
Budak 4 Tahun Mengalami Rabun Jauh Selepas Diberi Bermain Handphone Setiap Hari

Budak 4 Tahun Mengalami Rabun Jauh Selepas Diberi Bermain Handphone Setiap Hari

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 345 hits
Awal April ini seorang pakar ophthalmologist dari Taiwan berkongsi satu kes yang melibatkan seorang pesakit kanak kanak yang pernah dirawatnya Kanak kanak berkenaan berusia empat tahun tetapi disahkan mengalami rabun jauh nbsp Menurut pakar...
Bermain Handphone Setiap Hari Kanak Kanak 4 Tahun Rabun Jauh 650 Degree

Bermain Handphone Setiap Hari Kanak Kanak 4 Tahun Rabun Jauh 650 Degree

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 465 hits
Gara gara bermain bermain telefon bimbit setiap hari seorang kanak kanak berusia empat tahun disahkan mengalami rabun jauh 650 degree Maklumat ini telah didedahkan oleh pakar ophthalmologist dari Taiwan yang merawat kanaka kanak tersebut me...
Buang Bayi Setiap 3 Hari

Buang Bayi Setiap 3 Hari

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 647 hits
SETIAP tiga hari akan ada seorang bayi dibuang sama ada dijumpai mati atau hidup Walaupun ia sesuatu yang menyayat hati dan dianggap tidak berperikemanusiaan tetapi itulah fakta sebenar serta realiti yang berlaku dalam masyarakat kita Malah...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan