Usaha Tarik Ahli Parlimen Pembangkang Sertai Pn Petunjuk Niat Sebenar Muhyiddin Kata Khalid Samad



SHAH ALAM: Tingkah PPBM yang ketika ini dilihat giat mencari sokongan Ahli-ahli Parlimen pembangkang untuk menyertainya memberi persepsi bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin tidak berhasrat untuk membubarkan Parlimen sepertimana yang ditegaskan berulang kali sebelum ini, iaitu setelah situasi Covid-19 dalam negara reda.
Ketua Penerangan Amanah Khalid Samad berkata kepada FMT, sekiranya Parlimen akan dibubarkan dalam tempoh beberapa bulan lagi, tidak logik bagi PPBM untuk terus berusaha mencari sokongan memandangkan kedudukan Ahli Parlimen akan terlucut sendiri apabila Parlimen dibubarkan.
“Jika benar beliau (Muhyiddin) mahu bubarkan Parlimen dalam masa beberapa bulan lagi, kenapa susah payah menarik Ahli Parlimen dari blok pembangkang untuk sertai Perikatan Nasional, khususnya PPBM?
“Kenapa hendak tambah majoriti di Dewan Rakyat, seperti yang dikatakan berlaku terhadap Ahli Parlimen Sekijang?
“Perkara (lompat parti) ini tidak akan berlaku begitu sahaja, sama ada dipujuk atau dipaksa. Ini bukan usaha yang sedikit, mungkin ia juga menelan belanja tinggi.
“Kekalkanlah dengan jumlah Ahli Parlimen yang ada, kemudian selepas wabak Covid-19 selesai, bubarkanlah Parlimen,” kata Khalid, yang juga Ahli Parlimen Shah Alam.
Muhyiddin dalam perutusan-perutusan khas sebelum ini berkata, beliau akan menasihati Yang di-Pertuan Agong membubarkan Parlimen selepas wabak Covid-19 dapat diatasi, untuk membolehkan pilihan raya diadakan sekali gus memberi ruang kepada rakyat untuk memilih kerajaan mana yang layak memerintah.
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa Ahli Parlimen dari parti-parti pembangkang bertindak lompat parti, antaranya Ahli Parlimen Julau Larry Sng Wei Shien dan Ahli Parlimen Tebrau Steven Choong Shian Yoon, yang membuat akuan berkanun menyokong kerajaan Perikatan Nasional.
Bukan itu sahaja, Ahli Parlimen Sekijang Natrah Ismail turut memaklumkan bahawa beliau cuba dipujuk dua individu termasuk seseorang bergelar “Datuk Seri” supaya memberi sokongan kepada Muhyiddin. Beliau bagaimanapun tegas tidak mahu mengkhianati PKR.
Khalid berkata, beliau percaya usaha menarik lebih ramai Ahli Parlimen pembangkang itu adalah disebabkan Muhyiddin mahu meneruskan pentadbiran sehingga tempoh penggalnya tamat secara wajib, iaitu pada 2023, sebelum pilihan raya umum ke-15 dilaksanakan.
“Memanglah tarikh pilihan raya ini masih menjadi tanda tanya, tetapi ada andaian yang berasas yang mengatakan pilihan raya umum tidak akan diadakan sebaik sahaja Covid-19 selesai, kerana dia mahu kukuhkan sokongan daripada Ahli Parlimen yang lompat bersamanya, pada dua atau tiga minggu lepas,” kata beliau.
Khalid berkata, tindakan wakil rakyat yang melompat parti ketika ramai pihak menjangkakan Parlimen akan dibubarkan dalam masa beberapa bulan lagi, tidak akan memberi sebarang keuntungan.
Ini kerana, bukan sahaja mereka akan dikritik, tetapi rakyat juga mungkin tidak akan mengundi mereka lagi, tambah Khalid.
“Bagi Ahli-Ahli Parlimen yang masih bersama dengan Pakatan Harapan, saya hendak ingatkan, jika kamu lompat parti dan kemudiannya Parlimen dibubarkan, kamu mahu pergi ke mana? Kamu sendiri akan terkapai-kapai.
“Sudah-sudahlah khianati PH, rakyat juga kutuk, kamu tidak ada lagi tempat dalam masyarakat,” kata beliau. FMT

The post Usaha tarik Ahli Parlimen pembangkang sertai PN petunjuk niat sebenar Muhyiddin, kata Khalid Samad appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/13/usaha-tarik-ahli-parlimen-pembangkang-sertai-pn-petunjuk-niat-sebenar-muhyiddin-kata-khalid-samad/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkr Kecam Usaha Beli Ahli Parlimen Pembangkang Sokong Kerajaan Pn

Pkr Kecam Usaha Beli Ahli Parlimen Pembangkang Sokong Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 239 hits
Parti pemerintah Bersatu kian tersepit apabila Yang di Pertuan Agong menitahkan darurat tidak boleh menghalang persidangan Parlimen Kedudukan kerajaan Perikatan Nasional pula amat goyah sekiranya Agong bersetuju memendekkan tempoh darurat D...
Muhyiddin Terima Akuan Bersumpah Dua Ahli Parlimen Pembangkang Sokong Pn

Muhyiddin Terima Akuan Bersumpah Dua Ahli Parlimen Pembangkang Sokong Pn

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 211 hits
Fareez AzmanFebruari 27 2021 Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengesahkan beliau menerima Akuan Bersumpah daripada Ahli Parlimen Julau YB Larry Sng Wei Shien dan Ahli Parlimen Tebrau YB Steven Choong Shiau Yoon pada Sabtu Foto Twitt...
Ahli Parlimen Pembangkang Jumpa Anwar Di Parlimen Isnin Ini

Ahli Parlimen Pembangkang Jumpa Anwar Di Parlimen Isnin Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 205 hits
Ahli Parlimen pembangkang jumpa Anwar di Parlimen Isnin ini Dikemas kini 7 minit yang lalu Diterbitkan pada 18 Mar 2021 7 23P
Saya Dah Lapor Sprm Siasatlah Segera Kata Ahli Parlimen Pkr

Saya Dah Lapor Sprm Siasatlah Segera Kata Ahli Parlimen Pkr

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 282 hits
March 7 2021 4 07 PMAhli Parlimen Sekijang Natrah Ismail sebelum ini tegas menolak untuk memberi sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin Yassin PETALING JAYA Ahli Parlimen Sekijang Natrah Ismail memaklumkan sudah memb...
Sokongan Dua Ahli Parlimen Pkr Kuatkan Pn Muhyiddin

Sokongan Dua Ahli Parlimen Pkr Kuatkan Pn Muhyiddin

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 344 hits
Dua Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat meninggalkan parti hari ini dan menyatakan sokongan terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang merupakan Presiden Bersatu Perkara itu disahkan oleh Muhyiddin dalam media sosialnya hari ini...
Terkini Pakatan Harapan Ahli Parlimen Pembangkang Ke Parlimen Pada I

Terkini Pakatan Harapan Ahli Parlimen Pembangkang Ke Parlimen Pada I

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 147 hits
Ahli ahli Parlimen Pakatan Harapan dan pembangkang akan mengadakan pertemuan dengan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen pada Isnin depan Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Majlis Presiden PH beberapa perkara penting se...
Ahli Parlimen Sekijang Lapor Sprm Dakwaan Di Tawar Manfaat Untuk Sokong Muhyiddin

Ahli Parlimen Sekijang Lapor Sprm Dakwaan Di Tawar Manfaat Untuk Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 384 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Sekijang daripada Parti Keadilan Rakyat Natrah Ismail hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dakwaan percubaan mendapatkan sokongannya dengan janji manfaat yang boleh dipe...
5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan Umno

5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 406 hits
Seramai lima ahli Parlimen pembangkang menyatakan kekecewaan mereka terhadap Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang mengadakan perbincangan dengan Umno 5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan UmnoDalam satu kenyataan bersama R...
Walau Ahli Parlimen Ph Dibeli Tapi Yang Muhyiddin Ingin Mati Adalah Umno

Walau Ahli Parlimen Ph Dibeli Tapi Yang Muhyiddin Ingin Mati Adalah Umno

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 232 hits
Secara kasar yang dilihat cuba dilemah dan digagalkan dengan tindakan melompat dua Ahli Parlimen semalam ialah PH PKR dan Anwar Ibrahim Melompat kataknya Ahli Parlimen Julau Larry Sng serta Ahli Parlimen Tebrau Steven Choong dari PH untuk m...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran