Walau Ahli Parlimen Ph Dibeli Tapi Yang Muhyiddin Ingin Mati Adalah Umno


 
Secara kasar, yang dilihat cuba dilemah dan digagalkan dengan tindakan melompat dua Ahli Parlimen semalam ialah PH, PKR dan Anwar Ibrahim.
Melompat kataknya Ahli Parlimen Julau, Larry Sng serta Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong dari PH untuk menyokong PN dan Muhyiddin Yassin serta-merta dilihat memberi kelebihan kepada kedudukan kerajaan yang sekian lama dipertikai keabsahannya.
Sekaligus, ramai yang mentafsirkan kedudukan PH kian lemah dan peluang Anwar mengejar jawatan Perdana Menteri dilihat jadi semakin menjauh.
Namun, jika diteliti, tindakan Muhyiddin dan PN “membeli” dua Ahli Parlimen tersebut mempunyai matlamat yang lebih jauh daripada itu.
Tambahan lagi, sementara dua Ahli Parlimen PKR sudah berjaya “dibeli”, terdengar lagi perkhabaran bahawa ada empat Ahli Parlimen Warisan sedang dalam perhatian untuk ditawarkan harga bagi jual beli yang sama.
Hakikat bahawa melompat mereka itu kerana “dibeli” tidak dapat diselindungkan lagi berikutan pengakuan kedua-duanya tentang kesukaran dana untuk menyelesaikan masalah rakyat di kawasan masing-masing jika mereka terus berada di pihak pembangkang.
Berikutan dana dan untuk kesukaran menyelesaikan rakyat jadi masalah, tentulah jalan mudahnya ialah wang, kedudukan, jawatan atau projek juta-jutaan.
Memang memastikan Anwar tidak berjaya mengambil alih kuasa sebelum PRU15 adalah sebahagian matlamat utama Muhyiddin sekarang ini.
Dengan berjaya menyekat Anwar mengambil alih kerajaan bermakna Muhyiddin akan mampu bertahan lebih lama dan PRU15 boleh ditangguhkan sehingga ke tahun 2023.
Apabila PRU dilewatkan sehingga tahun 2023 dan Muhyiddin dengan dibantu Azmin Ali serta Hamzah Zainuddin terus mencatur kuasa sehingga ke tempoh tersebut, perkiraan seterusnya ialah untuk memastikan PN mampu memenangi PRU15.
Dalam PRU15, selain PH merupakan cabaran atau musuh yang tidak boleh dielakkan, ketakutan lain bagi Muhyiddin, Azmin, Hamzah dan PN ialah cabaran atau tentangan daripada UMNO.
Jika UMNO tidak bersama PN dan memilih bertanding bersendirian atas nama BN, seterusnya menjadikan pertandingan tiga penjuru dalam PRU15, peluang Muhyiddin, Azmin dan Hamzah untuk kekal berkuasa adalah tersangat nipis.
Bukan saja Azmin, Hamzah dan lain-lain Ahli Parlimen Bersatu sukar mengekalkan kedudukan di kawasan Parlimen masing-masing, malahan Muhyiddin sendiri dilihat tergugat di Pagoh.
Hanya jika UMNO berjaya dilemahkan dan seterusnya setuju bekerjasama dengan Bersatu dan PN, barulah di situ sebenarnya ada peluang untuk Muhyiddin dan gerombolannya terus dapat bertahan.
Jadi, tindakan mereka “membeli” beberapa Ahli Parlimen pembangkang untuk menguatkan kedudukan kerajaan PN dan Muhyiddin sekarang tidak dinafikan terselindung maksud tersirat lain yang lebih besar di sebaliknya.
UMNO tidak mungkin dapat dilemahkan dalam tempoh kurang enam bulan daripada sekarang, tetapi jika PN diberi lanjutan masa sehingga tahun 2023, banyak perkara boleh mereka lakukan dalam jangkamasa tersebut.
Selain kes mahkamah pemimpin UMNO mungkin sudah diakhiri dengan pemenjaraan, peralihan kepimpinan UMNO kepada mereka yang pro Bersatu dan Muhyiddin juga tidak mustahil dapat direncanakan dengan lebih tersusun.
Sebab itu, perkembangan terbaru ini yang memperlihatkan dua Ahli Parlimen sudah melompat dan mungkin bakal disusuli ramai yang lain lagi akan berbuat demikian, ia seharusnya lebih membimbangkan UMNO berbanding PH dan Anwar.
PH dan Anwar, berdasarkan Muhyiddin dan PN mempunyai kedudukan kuasa serta kewangan tanpa batasan, ia memang boleh dilemahkan buat seketika tetapi tidak dapat dielakkan untuk didepani dalam PRU15 nanti.
Ketika itu, penentuan adalah di tangan rakyat membuat pilihan.
Berbeza dengan UMNO, walaupun kepimpinannya sekarang tidak pro Bersatu dan PN, tetapi UMNO masih merupakan sebahagian daripada kerajaan PN dan menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.
Keadaan ini menjadikan UMNO, lantaran sebahagiannya lebih tergoda dengan habuan berbanding mengekalkan perjuangan, sudah mula terpecah dua dan mahu Muhyiddin terus diberi peluang berkuasa lebih lama lagi.
Yang barangkali tidak disedari, dengan memberi peluang Muhyiddin berkuasa lebih lama, ia sudah tentu akan meletakkan Azmin dan Hamzah lebih berkuasa dan bakal disusun untuk menerajui negara selepas itu.
Maka, jika UMNO berjaya dilemahkan dan kepimpinannya ditukar kepada yang pro Bersatu, di mana masa depan parti itu dengan cita-citanya untuk kembali berkuasa dan merebut kembali jawatan Perdana Menteri dalam PRU15 akan datang? 
(Shahbudindotcom 01/03/2021)







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/walau-ahli-parlimen-ph-dibeli-tapi-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Pemimpin Parti Perlu Segera Tinggalkan Pn Muhyiddin Sudah Ugut Nak Buang Umno

Ahli Pemimpin Parti Perlu Segera Tinggalkan Pn Muhyiddin Sudah Ugut Nak Buang Umno

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menggesa ahli dan pemimpin UMNO segera meninggalkan kerajaan Perikatan Nasional Ini kerana menurut Tengku Razaleigh yang juga dikenali sebagai Ku Li Perdana Menteri Tan Sri Muhyi...
Muhyiddin Terdesak Tawar Umno Jawatan Tpm Tapi Sayang Sudah Terlambat

Muhyiddin Terdesak Tawar Umno Jawatan Tpm Tapi Sayang Sudah Terlambat

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 195 hits
February 20 2021 Jika benar Perdana Menteri Muhyiddin Yassin akan menawarkan jawatan timbalan perdana menteri kepada pemimpin Umno Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil menyifatkan langkah itu sudah terlambat Isham berkata Muhyiddin sang...
Sampai Ahli Parlimen Luar Turut Bersuara Tidak Rasa Malukah Muhyiddin

Sampai Ahli Parlimen Luar Turut Bersuara Tidak Rasa Malukah Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 228 hits
Sejumlah 90 Ahli Parlimen daripada tujuh negara Asean menggesa Yang di Pertuan Agong dan Perdana Menteri untuk membenarkan Parlimen bersidang secepat mungkin tanpa sekatan Dalam satu kenyataan bersama hari ini mereka berkata persidangan Par...
Muhyiddin Terima Akuan Bersumpah Dua Ahli Parlimen Pembangkang Sokong Pn

Muhyiddin Terima Akuan Bersumpah Dua Ahli Parlimen Pembangkang Sokong Pn

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 204 hits
Fareez AzmanFebruari 27 2021 Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengesahkan beliau menerima Akuan Bersumpah daripada Ahli Parlimen Julau YB Larry Sng Wei Shien dan Ahli Parlimen Tebrau YB Steven Choong Shiau Yoon pada Sabtu Foto Twitt...
Ahli Mt Umno Cadang Sidang Parlimen Di Dewan Sekolah

Ahli Mt Umno Cadang Sidang Parlimen Di Dewan Sekolah

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 218 hits
TAHNIAH di atas kejayaan PKP Kalau PKP gagal mana mungkin shopping complex buka sepenuhnya apatah lagi PKP masih berkuat kuasa sehingga 4 Mac 2021 Ramai sungguh orang pergi shopping di Alamanda dan Mall IOI Putrajaya Macam nak sambut hari r...
Ahli Parlimen Umno Bn Diminta Sokong Pn Sehingga Parlimen Bubar

Ahli Parlimen Umno Bn Diminta Sokong Pn Sehingga Parlimen Bubar

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 227 hits
PONTIAN Ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional telah diminta untuk terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional sehingga Parlimen dibubarkan kata Setiausaha Agung BN Datuk Seri Ahmad Maslan Beliau berkata sokongan itu penting untuk memastik...
Kuncinya Muhyiddin Yang Kucar Kacirkan Negara Kata Ahli Mt Umno

Kuncinya Muhyiddin Yang Kucar Kacirkan Negara Kata Ahli Mt Umno

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 205 hits
Memang salute kepada Datuk Azalina Pertama menyatakan pendirian tegas bahawa legislatif lumpuh bila Parlimen digantung Kedua Azalina hantar surat kepada Peguam Negara dengan peringatan tugas Peguam Negara ialah menjadi penasihat perundangan...
Sokongan Dua Ahli Parlimen Pkr Kuatkan Pn Muhyiddin

Sokongan Dua Ahli Parlimen Pkr Kuatkan Pn Muhyiddin

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 337 hits
Dua Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat meninggalkan parti hari ini dan menyatakan sokongan terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang merupakan Presiden Bersatu Perkara itu disahkan oleh Muhyiddin dalam media sosialnya hari ini...
Ahli Parlimen Sekijang Lapor Sprm Dakwaan Di Tawar Manfaat Untuk Sokong Muhyiddin

Ahli Parlimen Sekijang Lapor Sprm Dakwaan Di Tawar Manfaat Untuk Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 381 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Sekijang daripada Parti Keadilan Rakyat Natrah Ismail hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dakwaan percubaan mendapatkan sokongannya dengan janji manfaat yang boleh dipe...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis