Usaha Malaysia Dapatkan Kotak Hitam Mh17 Dipuji


THE HAGUE, 8 MAC: Lembaga Keselamatan Belanda memuji pasukan dari Malaysia yang memberikan kerjasama mendapatkan kotak hitam pesawat MH17 dari lokasi ia terhempas yang berada di dalam kawasan bergolak di timur Ukraine, pada 2014.
Penyiasat kanan penerbangan, Gijsbert Vogelaar berkata kotak hitam itu satu bukti yang amat penting kerana ia mengandungi maklumat untuk membantu pihak lembaga dalam siasatan untuk mengenal pasti punca pesawat itu terhempas.
“Wakil Malaysia melaksanakan satu tugas yang cemerlang dalam mendapatkan perakam (kotak hitam) ,” katanya kepada wakil media Malaysia di sini dalam satu perjumpaan khas menjelang perbicaraan MH17 yang dijadualkan bermula esok (9 Mac).
Vogelaar berkata beberapa juruterbang dan anak kapal Malaysia Airlines dijemput untuk mendengar rakaman daripada kotak hitam itu bagi membantu siasatan.
“Kemudian kami dibantu oleh seorang lagi kapten Malaysia Airlines untuk mendengar perbualan rakaman itu kerana beliau sendiri mengenali juruterbang terbabit. Ia amat sukar untuk mereka (juruterbang dan anak kapal Malaysia Airlines) untuk mendengar rakaman itu tetapi mereka melakukan tugas mereka dengan baik,” kata beliau.
Pasukan yang ditugaskan memasuki lokasi MH17 terhempas di Ukraine untuk mendapatkan kotak hitam itu diketuai Kolonel Mohd Sakri Hussin yang pada masa itu bertugas sebagai Penolong Setiausaha Bahagian Pengurusan Bencana Majlis Keselamatan Negara (MKN) .
Kotak hitam itu terdiri daripada dua kotak, satu perakam suara kokpit dan satu perakam data.
Perakam data penerbangan merakamkan aliran maklumat penerbangan sementara perakam suara kokpit merakamkan perbualan dan bunyi lain di dalam kokpit.
Sementara itu, seorang anggota lembaga itu, Marjolein van Asselt berkata hasil siasatan mereka tidak boleh digunakan sebagai bukti dalam perbicaraan MH17 dan ahli lembaga tidak boleh dipanggil sebagai saksi pakar dalam prosiding perbicaraan.
“Kami ketuai siasatan dan tugas kami sudah selesai. Saya sekarang seorang rakyat biasa apabila perbicaraan bermula. Kami boleh mengikuti prosiding tetapi kami tidak boleh terlibat dalam perbicaraan. Kami telah menterjemahkan mandat kami ke tahap maksimum.
Laporan kami dan hasil siasatan kami tidak boleh digunakan di dalam perbicaraan. Kami berada di sini bukannya untuk dipersalahkan atau sebagai liabiliti,” katanya.
Beliau juga berkata perbicaraan itu tidak boleh mengembalikan mereka yang terkorban dalam nahas itu tetapi mengimbau kembali perasaan mereka yang tersayang.
“Bagi saya ia adalah satu perasaan yang bercampur,” katanya.
Prosiding jenayah ke atas empat lelaki yang didakwa menembak jatuh pesawat itu akan bermula di Mahkamah Daerah The Hague di Kompleks Kehakiman Schiphol, Badhoevedorp.
Mereka yang bakal didakwa ialah tiga rakyat Rusia Igor Girkin, Sergey Dubinsky dan Oleg Pulatov dan seorang warga Ukraine Leonid Kharchenko.
Pesawat penerbangan MH17 sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur sebelum ia ditembak jatuh ketika melalui kawasan bergolak di timur Ukraine. Nahas itu mengorbankan 298 orang termasuk 15 kru pesawat.
– BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/03/usaha-malaysia-dapatkan-kotak-hitam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berdepan Risiko Kematian Covid 19 Berkhidmat Demi Malaysia Pengorbanan Doktor Ini Dipuji

Berdepan Risiko Kematian Covid 19 Berkhidmat Demi Malaysia Pengorbanan Doktor Ini Dipuji

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 458 hits
Menjadi seorang petugas khas dibarisan hadapan untuk menangani penularan wabak COVID 19 adalah tugas yang sukar Mereka terpaksa berhadapan dengan risiko kematian demi menyelamatkan nyawa pesakit positif COVID 19 Perkongsian dari seorang dok...
Khasiat Daun Dukung Anak Untuk Dapatkan Zuriat Usaha Selagi Boleh

Khasiat Daun Dukung Anak Untuk Dapatkan Zuriat Usaha Selagi Boleh

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 575 hits
Dikongsikan oleh Norsuhaila Mohd Zuki tentang kebaikkan pokok dukung anak ni Jom baca Saya baru balik berurut dengan seorang makcik dia beritahu anaknya dah 4 tahun kahwin tak dapat zuriat dan ada orang beritahu agar rebus daun dukung anak ...
Malaysia S Mh17 Black Box Recovery A Breakthrough In Probe Says Dutch Authority

Malaysia S Mh17 Black Box Recovery A Breakthrough In Probe Says Dutch Authority

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 203 hits
MH17 Malaysia s success in securing Malaysia Airlines Flight 17 data flight recorder from rebel held territory in Donetsk Ukraine days after its tragic crash on July 17 2014 was the main breakthrough in the incident s investigation says the...
Malaysia S Mahathir May Lose Chance To Be New Pm

Malaysia S Mahathir May Lose Chance To Be New Pm

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 314 hits
Mahathir or Anwar or snap polls AFPKUALA LUMPUR Malaysia s current interim Prime Minister Dr Mahathir Mohamad who dropped a bombshell by resigning as PM on Monday may lose hope of becoming the new premier in the latest turn of events Origin...
Malaysia Tiada Menteri Tugas Siapa Ambil Alih

Malaysia Tiada Menteri Tugas Siapa Ambil Alih

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 356 hits
Malaysia Tiada Menteri Tugas Siapa Ambil Alih Pastinya persoalan ini yang bermain main di fikiran rakyat Malaysia Mungkin ada yang sudah tahu dan mungkin ada yang tidak Jadi admin ingin kongsikan kepada pembaca jawapan kepada persoalan ini ...
Kemelut Politik Malaysia Satu Cadangan Penyelesaian Yang Adil Dan Saksama

Kemelut Politik Malaysia Satu Cadangan Penyelesaian Yang Adil Dan Saksama

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 207 hits
Jika saya berada pada kedudukan Yang Di Pertuan Agong apa yang akan saya lakukan bagi menampakkan keputusan pelantikan kerajaan baru dibuat secara adil dan saksama adalah Tidak membenarkan sebarang kerajaan minoriti dibentuk sehingga ruang ...
Bubarparlimen Malaysia Bukan Dia Punya

Bubarparlimen Malaysia Bukan Dia Punya

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 155 hits
Percaturan yang direncanakan sebelum ini GAGAL memenuhi kehendak Mahathir apabila gabungan PAS dan UMNO serta komponen lain dalam Muafakat Nasional menarik semula SD yang dibuat sebelum ini Kemudian diikuti pula dengan perubahan pendirian y...
Ungkap Alasan Mundur Mahathir Ingin Singkirkan Ideologi Partai Politik Di Malaysia

Ungkap Alasan Mundur Mahathir Ingin Singkirkan Ideologi Partai Politik Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 200 hits
Dalam pidato yang disiarkan langsung di berbagai televisi nasional Mahathir menuturkan para politisi dan partai mereka sudah mengabaikan masalah ekonomi dan kesehatan yang mengancam negara
Video Dan Teks Penuh Perutusan Khas Tun Mahathir Mohamad Perdana Menteri Interim Malaysia

Video Dan Teks Penuh Perutusan Khas Tun Mahathir Mohamad Perdana Menteri Interim Malaysia

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 886 hits
Sedia maklum bahawa Tun Mahathir Mohamad yang sebelum ini telah meletak jawatan sebagai Perdana Menteri ke 7 Malaysia telah dilantik oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong sebagai Perdana Menteri Interim Malaysia Perlantikan ter...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan